În Monitorul Oficial nr. 694 din 7 septembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 628/2016 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii-cadru a descentralizării nr. 195/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 139/2008.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
Normele metodologice de aplicare a Legii-cadru a descentralizării nr. 195/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 139/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 20 februarie 2008, se modifică și se completează după cum urmează:
1. În cuprinsul normelor metodologice, următoarele denumiri se înlocuiesc, în mod corespunzător, după cum urmează:
a) „Ministerul Internelor și Reformei Administrative” cu „Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice” în cazul prevederilor care reglementează domeniul administrație publică;
b) „ministrul internelor și reformei administrative” cu „viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice”, în cazul prevederilor care reglementează domeniul administrație publică;
c) „Ministerul Economiei și Finanțelor” cu „Ministerul Finanțelor Publice”;
d) „Unitatea Centrală pentru Reforma Administrației Publice din cadrul Ministerului Internelor și Reformei Administrative” cu „Direcția generală pentru administrație publică din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice”.
2. La articolul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Activitatea grupurilor de lucru are caracter permanent, componența acestora fiind modificată prin act administrativ al ministrului, respectiv al conducătorului organului de specialitate al administrației publice centrale, după caz.”
3. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 7
(1) Componența grupurilor de lucru se stabilește prin ordin al ministrului, respectiv al conducătorului organului de specialitate al administrației publice centrale, după caz.
(2) Viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, și ministrul finanțelor publice desemnează prin ordin reprezentanții care vor face parte din grupurile de lucru din cadrul ministerelor și al altor organe de specialitate ale administrației publice centrale.
(3) Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România, Asociația Municipiilor din România, Asociația Orașelor din România și Asociația Comunelor din România desemnează prin act intern reprezentanții în cadrul grupurilor de lucru din cadrul ministerelor și al altor organe de specialitate ale administrației publice centrale.
(4) Actele de desemnare prevăzute la alin. (2) și (3) se transmit conducătorilor ministerelor și altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, în termen de 3 zile de la data la care au fost emise.
(5) Ordinele de constituire a grupurilor de lucru, respectiv actele de desemnare a reprezentanților Ministerului Finanțelor Publice, Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, Asociației Municipiilor din România, Asociației Orașelor din România și Asociației Comunelor din România se transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în termen de 3 zile de la data la care au fost emise.”
4. La articolul 8, partea introductivă și literele d), f), g), h), j), m) și o) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 8
Grupurile de lucru îndeplinesc următoarele atribuții, în condițiile legii:
…………………………………………………………………………………..
d) transmit Ministerului Finanțelor Publice proiectul strategiei sectoriale de descentralizare sau proiectul strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz, pentru formularea punctului de vedere cu privire la implicațiile financiare ale acestuia;
…………………………………………………………………………………..
f) elaborează standardele de calitate și de cost, în condițiile legii;
g) elaborează indicatorii de monitorizare a îndeplinirii standardelor de calitate și a standardelor de cost și le supune spre aprobare ordonatorului de credite al ministerelor de resort sau al altor organe de specialitate ale administrației publice centrale;
h) fundamentează standardele de calitate și de cost, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 961/2009 privind aprobarea Ghidului-cadru pentru elaborarea standardelor minime de calitate și a standardelor minime de cost pentru serviciile publice descentralizate;
…………………………………………………………………………………..
j) elaborează analize de impact cu privire la procesul de descentralizare;
…………………………………………………………………………………..
m) elaborează rapoarte de monitorizare și evaluare cu privire la fazele-pilot, pe care le înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin Direcția generală administrație publică;
…………………………………………………………………………………..
o) elaborează rapoarte de monitorizare și evaluare a modului de implementare a strategiei sectoriale de descentralizare sau a strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz, pe care le înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin Direcția generală administrație publică;”.
5. La articolul 9, partea introductivă și litera e) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 9
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin structurile de specialitate, asigură aplicarea prevederilor art. 15 alin. (1) lit. a), b), d), f) și g) din Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006, cu modificările și completările ulterioare, prin următoarele activități:
……………………………………………………………………………………..
e) elaborează și implementează sistemul de monitorizare a îndeplinirii de către autoritățile administrației publice locale a standardelor de calitate și a standardelor de cost în furnizarea serviciilor publice și de utilitate publică.”
6. După articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 91, cu următorul cuprins:
„Art. 91
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și autoritățile administrației publice locale furnizează, la cererea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, date și informații cu privire la serviciile publice prevăzute de lege în competența acestor instituții.”
7. Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 11.
Faza-pilot reprezintă etapa pe care ministerele sau celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale o organizează pe durată determinată, în vederea testării deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competențe de la nivel central la nivel local, conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 4.”
8. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 111, cu următorul cuprins:
„Art. 111
Raportul de evaluare privind derularea fazei- pilot, prevăzut în anexa nr. 5, este elaborat de grupul de lucru pentru descentralizarea competențelor și înaintat Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare în maximum 30 de zile de la data la care s-a încheiat perioada de testare.”
9. După articolul 29 se introduc trei noi articole, articolele 291-293, cu următorul cuprins:
„Art. 291
(1) Strategia generală de descentralizare se elaborează de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în condițiile legii.
(2) Strategiile de descentralizare sectoriale, respectiv strategiile sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate se elaborează de fiecare minister inclus în procesul de descentralizare și se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în condițiile legii.
Art. 292
(1) Strategiile sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate se elaborează pe baza indicatorilor de monitorizare a standardelor de calitate și a standardelor de cost.
(2) Până la elaborarea standardelor de calitate și a standardelor de cost, strategiile sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate se elaborează în vederea stabilirii indicatorilor de monitorizare și evaluare a serviciilor publice la nivel local.
(3) Metodologia privind structura strategiei pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate este prevăzută în anexa nr. 6.
Art. 293
(1) Elaborarea analizelor de impact cu privire la competențele propuse a fi descentralizate este o etapă premergătoare elaborării proiectelor de legi sectoriale prin care se vor descentraliza competențele.
(2) Analiza de impact este documentul prin care se fundamentează oportunitatea luării deciziei elaborării proiectelor de legi sectoriale. Aceasta este elaborată de grupul de lucru pentru descentralizarea competențelor în maximum 60 de zile de la data la care s-a încheiat perioada de testare în cadrul fazei- pilot sau, după caz, în termen de maximum 90 de zile de la data aprobării strategiei generale de descentralizare sau a strategiilor sectoriale de descentralizare.
(3) Rezultatele analizei de impact sunt prezentate conducerii ministerului sau organului de specialitate al administrației publice centrale care transferă competențe în vederea însușirii și inițierii procedurii de elaborare a proiectului de lege sectorială de descentralizare, după caz.
(4) Analiza de impact împreună cu memorandumul pentru aprobarea propunerii de elaborare a proiectelor de legi sectoriale prin care se vor descentraliza competențele sunt înaintate Guvernului de către conducerea ministerului/organului de specialitate al administrației publice centrale care transferă competențe, conform prevederilor Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009.
(5) Metodologia privind structura analizei de impact în cadrul procesului de descentralizare la nivel sectorial este prevăzută în anexa nr. 7.”
10. Articolul 14 se abrogă.