În Monitorul Oficial nr. 684 din 2 septembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 617/2016 pentru aprobarea Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică prin care se abrogă dispozițiile cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 924/2015 pentru aprobarea Regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
În sensul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) act de punere în valoare, denumit în continuare APV, – documentul tehnico-economic care conține rezultatele evaluării cantitative și calitative a volumului de lemn destinat exploatării;
b) activitate economică – orice activitate care constă în furnizarea de bunuri și servicii pe o piață, cu respectarea prevederilor legale privind ajutorul de stat;
c) consum propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului – volumul de materiale lemnoase fasonate destinate pentru realizarea diverselor lucrări necesare administrării fondului forestier proprietate publică a statului – lucrări de investiții și reparații pentru lucrări de reconstrucție ecologică, lucrări de regenerare, lucrări de protecția pădurilor, amenajări cinegetice și piscicole, ale amenajărilor de tipul împrejmuirilor, construcțiilor administrative, a drumurilor și căilor de acces, încălzirea spațiilor și clădirilor, amenajări pentru prevenirea și stingerea incendiilor de pădure, amenajări pentru administrarea ariilor naturale protejate, precum și volumul de materiale lemnoase necesare pentru îndeplinirea obligațiilor prevăzute în contractele colective de muncă. Volumul de materiale lemnoase destinate consumului propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului nu face obiectul comercializării. Volumul necesar va fi estimat de administrator și publicat de acesta, pe site-ul www.rosilva.ro, anterior primei licitații;
d) consum propriu al proprietarului/administratorului fondului forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale – volumul de materiale lemnoase destinate pentru realizarea diverselor lucrări necesare administrării fondului forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale – lucrări de investiții și reparații pentru lucrări de reconstrucție ecologică, lucrări de regenerare, alte plantații, lucrări de protecția pădurilor, amenajări cinegetice și piscicole, lucrări de investiții, de reparații ale amenajărilor de tipul împrejmuirilor, construcțiilor administrative, a drumurilor și căilor de acces, încălzirea spațiilor și clădirilor, amenajări pentru prevenirea și stingerea incendiilor de pădure, amenajări pentru administrarea ariilor naturale protejate, precum și volumul de materiale lemnoase necesare pentru îndeplinirea obligațiilor prevăzute în contractele colective de muncă. Volumul de materiale lemnoase destinate consumului propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale nu face obiectul comercializării. Volumul necesar va fi estimat de administrator și publicat de acesta, pe site-ul www.ocoalederegim.ro, după aprobarea bugetului acestuia;
e) garanția de participare – garanția care se constituie de către ofertant în scopul de a proteja organizatorul licitației/ negocierii față de riscul unui eventual comportament necorespunzător al acestuia pe întreaga perioadă derulată până la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
f) gradul de accesibilitate – distanța determinată prin măsurători pe teren, pe traseul instalațiilor de scos-apropiat existente sau a celor proiectate, dintre centrul suprafeței parchetului și cea mai apropiată cale de transport cu caracter permanent – rutier, feroviar sau punctul naval de încărcare;
g) grup de operatori economici – orice asociere de operatori economici asupra căruia un alt operator economic autorizat, persoană fizică sau juridică, poate exercita, direct sau indirect, o influență dominantă sau care poate exercita o influență dominantă asupra altui subiect de drept sau care, ca urmare a asocierii cu un subiect de drept, se află sub influența dominantă a unui alt subiect de drept;
h) grupajul de partizi – două sau mai multe partizi grupate în funcție de: bazinet, necesități legate de conducerea arboretelor, instalații de scos-apropiat, calea de transport cu caracter permanent care le deservește și care se pot exploata de un singur operator economic; în cadrul grupajului ordinea de autorizare la exploatare a partizilor este: accidentale, igienă, secundare, conservare și principale; autorizarea unui nou parchet în această succesiune se poate realiza numai după reprimirea partizilor deja autorizate;
i) întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de forma juridică, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia, în sensul reglementărilor europene privind ajutorul de stat;
j) materiale lemnoase fasonate – sortimentele industriale de lemn de lucru și lemnul de foc prevăzute în anexa la prezentul regulament;
k) operator economic – orice întreprindere, atestată, în condițiile legii, pentru lucrări de exploatare forestieră, în cazul cumpărării masei lemnoase pe picior, precum și orice persoană juridică sau fizică în cazul cumpărării de materiale lemnoase fasonate; administratorii de fond forestier proprietate publică care desfășoară activitate economică sunt considerați operatori economici în sensul prezentei definiții; termenul include și întreprinderile individuale și persoanele fizice autorizate, înregistrate la oficiul registrului comerțului;
l) organizatorul licitației/negocierii – administratorii fondului forestier proprietate publică a statului și/sau structurile din subordinea acestora, precum și proprietarul/administratorul fondului forestier proprietate publică a unităților administrativ- teritoriale;
m) participant la licitație – persoana fizică sau juridică ce îndeplinește toate condițiile de participare și este prezent la licitație;
n) partidă – un lot de arbori destinat exploatării, estimat cantitativ și calitativ conform metodelor dendrometrice pentru evaluarea volumului de lemn, în vigoare la data estimării și care are același număr de identificare și denumire cu cele al APV-ului;
o) postață – parte din parchet stabilită și delimitată pe teren, în conformitate cu eșalonarea din anexa la contractul dintre părți;
p) prețul de pornire la licitație/negociere, denumit în continuare preț de pornire -, prețul stabilit de organizatorul licitației/negocierii, pornind de la prețul de APV, în conformitate cu competențele stabilite prin actele normative, pornind de la prețul de APV, având în vedere proveniența, volumul arborelui mediu al speciei principale, exprimat în lei/mc, volum brut, fără TVA. În cazul materialelor lemnoase fasonate, prețul de pornire la licitație se fundamentează și pe principiile eficienței economice și economiei de piață, corelat cu condiția de livrare. Prețul de pornire la licitație/negociere pentru grupajele de partizi se stabilește pe grupaj, ca medie a prețurilor de pornire ale partizilor componente, ponderate cu volumele; prețul de adjudecare a grupajului se defalcă pe partizi corespunzător creșterii obținute prin licitație/negociere;
q) prețul de referință – prețul unui metru cub de masă lemnoasă pe picior care se recoltează din fond forestier proprietate publică, stabilit anual cel târziu până la data de 31 septembrie a anului anterior anului de producție. Acesta este un preț, stabilit în condiții de piață, în funcție de specie sau grupa de specii, de gradul de accesibilitate, de sortiment, natura de produs și se utilizează pentru calculul prețului APV. Prețul de referință se aprobă, pentru fiecare an de producție, prin decizia conducătorului administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, la nivel județean, regional sau național sau de proprietar pentru masa lemnoasă provenită din fondul forestier proprietatea publică a unităților administrativ-teritoriale, preț ce poate fi revizuit o singură dată în cursul unui an;
r) prețul de APV – prețul mediu al masei lemnoase cuprinse într-un APV, exprimat în lei/mc, rezultat ca medie a prețurilor de referință prevăzute la lit. q), aferente sortimentelor dimensionale, lemnului de foc și cojii, ponderate cu cantitățile acestora. Acest preț se calculează având la bază valorile prețului de referință prevăzut la lit. q);
s) procesare – prelucrarea primară a sortimentelor industriale de materiale lemnoase fasonate;
ș) sortiment industrial de material lemnos fasonat – sortimentele industriale obținute din lemnul de lucru, respectiv lemnul de foc aferent partizilor autorizate și exploatate. Sortimentele industriale sunt cele reglementate de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură prin sistemul informațional SUMAL, în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor ce revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn, cu modificările și completările ulterioare; sortimentele industriale de materiale lemnoase fasonate sunt prevăzute în anexa la prezentul regulament;
t) valorificarea masei lemnoase – acțiunea de punere pe piață a masei lemnoase care se recoltează din fondul forestier proprietate publică, de către deținători/administratori legali, ca masă lemnoasă pe picior, precum și a materialelor lemnoase fasonate. Modalitățile de valorificare sunt: prin vânzare în licitație publică, ca masă lemnoasă pe picior și materiale lemnoase fasonate, prin negociere ca masă lemnoasă pe picior și materiale lemnoase fasonate, prin vânzare directă a materialelor lemnoase fasonate, prin donații, prin sponsorizări, prin utilizarea acesteia pentru consumul propriu al deținătorului/ administratorului, precum și prin prelucrarea primară a materialelor lemnoase fasonate în instalațiile proprii ale deținătorului/administratorului fondului forestier proprietate publică;
ț) valorificarea superioară a masei lemnoase – valorificarea masei lemnoase realizată de către administratorii de fond forestier proprietate publică, sub formă de material lemnos fasonat, prin care fiecărui sortiment îi este dată destinația industrială adecvată, care permite realizarea unei valori adăugată maxime;
u) vânzător – deținătorul/administratorul fondului forestier proprietate publică, care realizează operațiunea de vânzare a masei lemnoase/materialelor lemnoase recoltată/recoltate din acest fond, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
v) volum brut – volumul masei lemnoase pe picior sau volumul materialelor lemnoase fasonate, inclusiv coaja acestora.
Art. 2.
(1) Volumul de masă lemnoasă stabilit a se recolta anual din fondul forestier proprietate publică, potrivit Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare, se valorifică de către organizatori, potrivit prevederilor prezentului regulament.
(2) Volumul de masă lemnoasă prevăzut la alin. (1) este cel cuprins în actele de punere în valoare.
Art. 3.
(1) Hotărârea privind modul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a statului, ca „masă lemnoasă pe picior” sau ca „materiale lemnoase fasonate”, se ia, după caz, cu respectarea prevederilor alin. (2)-(5), de către:
a) Consiliul de administrație al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, direct sau prin comitetele directoare ale unităților Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, pentru fondul forestier proprietate publică a statului administrat de aceasta;
b) Comitetul de direcție al Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”, pentru fondul forestier proprietate publică a statului administrat de acesta;
c) Consiliul de administrație al Regiei Autonome – „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, pentru fondul forestier proprietate publică a statului administrat de acesta.
(2) Partizile/Pachetele de partizi care fac obiectul valorificării ca materiale lemnoase fasonate se stabilesc de către organizatorul licitației, cu încadrarea în volumul aprobat de entitățile prevăzute la alin. (1) pentru fiecare organizator, prin tragere la sorți organizată public în prezența reprezentanților organizațiilor profesionale și patronale din domeniul forestier, înaintea anunțului privind organizarea licitației principale, după constituirea rezervei pentru precomptarea produselor accidentale I; pachetele de partizi se constituie din partizile destinate exploatării, pe natură de produse, urmărindu-se respectarea principiilor definite la art. 60 alin. (5) din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare.
(3) Volumul partizilor/pachetelor de partizi prevăzute la alin. (2) se constituie, pe natură de produse, proporțional cu structura masei lemnoase care face obiectul recoltării, și va fi de:
a) maximum 15% din volumul prevăzut a se recolta în anul de producție 2017;
b) maximum 20% din volumul prevăzut a se recolta în anul de producție 2018.
(4) Volumul prevăzut la alin. (3) se stabilește, începând cu anul de producție 2019, prin hotărâre a entităților prevăzute la alin. (1), avându-se în vedere:
a) necesarul anual estimat, pe specii, de materiale lemnoase fasonate în sortimente industriale, pentru producătorii din industria mobilei;
b) necesarul de lemn de foc pentru încălzirea locuințelor populației; această cantitate se valorifică prin vânzare directă;
c) consumul propriu al administratorilor fondului forestier proprietate publică a statului;
d) consumul propriu al unităților de interes local finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat sau bugetul local care nu desfășoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat; această cantitate se valorifică prin vânzare directă;
e) eficiența economică.
(5) Hotărârea fiecărei entități luată în condițiile alin. (4), care vizează anul de producție următor, se postează de site-ul prevăzut la art. 9 alin. (1), până cel mai târziu la data de 31 mai a anului în curs.
(6) Partizile rămase după stabilirea partizilor în condițiile alin. (2) și (3) și partizile care se constituie ca rezervă pentru precomptarea produselor accidentale se oferă la licitație publică/negociere pe picior, după caz, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(7) Masa lemnoasă provenită din partizile rămase neadjudecate după parcurgerea a două licitații și a unei negocieri, precum și cea care a făcut obiectul contractelor de vânzare-cumpărare reziliate se poate valorifica sub formă de materiale lemnoase fasonate, prin exploatarea în regie proprie, cu forțe proprii sau prin prestări servicii cu operatori economici atestați pentru lucrări de exploatare forestieră; volumul acestora nu este inclus în volumul prevăzut la alin. (3).
(8) Volumul necesar asigurării consumului propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului se constituie din partizi de produse secundare și din materiale lemnoase fasonate rezultate din exploatarea partizilor prevăzute la alin. (3) și (7).
(9) Materialele lemnoase fasonate rezultate din exploatarea partizilor prevăzute la alin. (3) și (7) pot face obiectul procesării în instalațiile proprii ale administratorului fondului forestier, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(10) Materialele lemnoase fasonate în sortimente industriale, astfel cum sunt definite prin prezentul regulament, care se asigură cu prioritate pentru producătorii din industria mobilei, se valorifică, de către administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, din partizile prevăzute la alin. (3) și (7), prin licitație publică organizată în condițiile prezentului regulament, cu respectarea prevederilor art. 60 alin. (5) lit. g) din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare, și a condițiilor de participare la licitație prevăzute de prezentul regulament, pe baza necesarului anual estimat pe specii, conform atestatului emis de către comisia de atestare care funcționează în cadrul asociației profesionale din domeniul industriei mobilei.
(11) Din partizile prevăzute la alin. (3) și (7) se poate asigura și consumul instituțiilor publice și unităților de interes local finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat sau bugetul local, care nu desfășoară activitate economică în sensul reglementărilor europene în domeniul ajutorului de stat. Această cantitate se valorifică prin vânzare directă, în condițiile de piață.
(12) Hotărârea prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul oficial al administratorului.
Art. 4.
(1) Hotărârea privind modul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale, ca „masă lemnoasă pe picior” sau „materiale lemnoase fasonate”, se ia, după caz, cu respectarea art. 6 alin. (2), de către:
a) consiliul de administrație al ocolului silvic care funcționează ca regie autonomă de interes local și asigură administrarea fondului forestier;
b) consiliul local, în situația în care este încheiat un contract de administrare/prestări servicii cu un ocol silvic autorizat.
(2) Hotărârea prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul administratorului sau proprietarului.
Art. 5.
(1) Volumul de masă lemnoasă care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică a statului se stabilește de către entitățile prevăzute la art. 3, în baza prevederilor amenajamentelor silvice și în condițiile reglementate de art. 19 și 59 din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare.
(2) Masa lemnoasă prevăzută la alin. (1) va fi valorificată, după efectuarea eventualelor precomptări ale produselor accidentale, în condițiile prezentului regulament.
Art. 6.
(1) Volumul de masă lemnoasă care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale se stabilește, în condițiile legii, de ocolul silvic care administrează/asigură serviciile silvice, în baza prevederilor amenajamentelor silvice și în condițiile reglementate de art. 19 și 59 din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare, și se aprobă prin hotărâre a consiliului local.
(2) Face obiectul vânzării, prin metodele de valorificare prevăzute la art. 1 lit. t), volumul de masă lemnoasă rămasă disponibilă după asigurarea necesarului pentru consumul propriu al unităților de interes local finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat sau bugetul local care nu desfășoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, al persoanelor fizice, precum și a necesarului pentru consumul propriu al proprietarului/administratorului fondului forestier proprietate publică a unităților administrativ- teritoriale respective.
Art. 7.
(1) Un operator economic/grup de operatori economici poate cumpăra la licitație publică/negociere material lemnos fasonat la drum auto, provenit din fondul forestier proprietate publică, din produse principale sau produse accidentale I, cu condiția depunerii unei declarații pe propria răspundere în cadrul procedurii de preselecție, prin care acesta certifică faptul că la momentul organizării procedurii de licitație/negociere îndeplinește condițiile prevăzute de art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare.
(2) Declarația pe propria răspundere prevăzută la alin. (1), cuprinde:
a) informații actualizate privind capacitatea proprie de procesare;
b) situația cantității de lemn rotund fasonat la drum auto, din produse principale sau produse accidentale I, achiziționate, precum și a celei procesate din această categorie în capacitățile proprii, de la începutul anului în curs.
(3) Informațiile cu privire la operatorii economici/grupurile de operatori economici care nu respectă procentul prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare, se comunică autorității publice centrale care răspunde de silvicultură de către garda forestieră competentă teritorial, aceasta având obligația publicării pe site-ul propriu, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicare.
(4) Operatorii economici care se înscriu la licitație pentru achiziționarea de lemn rotund fasonat, pentru cantitățile care se încadrează în sortimentul lemn de foc provenit din partizi de produse principale sau accidentale I, în condițiile alin. (1), nu au obligația depunerii declarației prevăzute la alin. (1), dacă lemnul de foc nu este destinat prelucrării industriale.