În Monitorul Oficial nr. 640 din 19 august a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 584/2016 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, și a Hotărârii Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
Art. I.
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 11 martie 2014, se modifică și se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 2.
În cadrul procesului de acreditare, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice și instituțiile publice aflate în subordinea sa, respectiv Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, au responsabilitatea elaborării standardelor, criteriilor și indicatorilor prevăzuți de lege, precum și a organizării, coordonării și implementării activităților de evaluare, certificare, monitorizare și control al calității în domeniul serviciilor sociale.”
2. La articolul 3, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 3.
(1) În scopul realizării activităților de evaluare și certificare a calității, precum și a celor de reglementare privind condițiile de acreditare prevăzute de lege, în cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, precum și în cadrul instituțiilor aflate în subordinea sa, respectiv Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, se organizează un compartiment de specialitate, denumit în continuare compartiment de acreditare. Înființarea noilor compartimente se face cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat, potrivit legislației în vigoare, pentru aceste instituții.”
3. La articolul 5, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Certificatul de acreditare autorizează pe perioadă nedeterminată furnizorul să acorde servicii sociale licențiate.”
4. La articolul 8, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(5) Documentele justificative prevăzute la alin. (2)-(4) se prezintă în copie.”
5. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 9.
(1) Dosarul de acreditare al furnizorului se poate depune direct la registratura Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, poate fi trimis prin poștă, cu confirmare de primire sau electronic în format needitabil.
(2) În primele situații prevăzute la alin. (1), dosarul de acreditare al furnizorului se prezintă în plic închis, format A4, pe care sunt înscrise numele și adresa destinatarului și ale expeditorului, cu mențiunea «Solicitare de acreditare furnizor».”
6. La articolul 10, alineatele (1) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 10.
(1) Dosarele de acreditare ale furnizorilor, precum și data primirii lor se înregistrează într-un registru special de evidență a solicitărilor de acreditare a furnizorilor.
……………………………………………..
(5) În cazul în care din dosarul de acreditare al furnizorului lipsesc mai mult de 3 documente justificative, se notifică electronic furnizorul și se solicită completarea documentației în termen de 10 zile lucrătoare de la transmiterea notificării. Necompletarea dosarului în termenul solicitat conduce la sistarea evaluării, iar furnizorul serviciului este notificat electronic cu privire la faptul că este necesar să depună o nouă cerere de acreditare, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 7 și 8.”
7. La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 13.
(1) Pentru îndeplinirea obligației prevăzute la art. 10 alin. (4) din lege, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la producerea oricăror modificări privind datele înscrise în documentele justificative, furnizorul notifică Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. Notificarea se transmite electronic în format needitabil sau prin poștă, cu confirmare de primire.”
8. La articolul 14, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 14.
(1) În situația în care se constată că furnizorul nu respectă prevederile art. 13 alin. (1), compartimentul de acreditare aplică sancțiunile contravenționale prevăzute la art. 31 lit. e) din lege și notifică furnizorul cu privire la obligația de a transmite documentele justificative care atestă modificarea unora dintre condițiile care au stat la baza acreditării. Documentele justificative se transmit electronic în format needitabil sau prin poștă, cu confirmare de primire, în termen de maximum 7 zile calendaristice de la data primirii de către furnizor a notificării.”
9. La articolul 17, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 17.
(1) Pot depune cereri de acreditare a serviciilor sociale numai furnizorii acreditați în condițiile legii, pentru serviciile sociale definite la art. 27 alin. (1) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările ulterioare, și care se regăsesc în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale.”
10. Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 18.
(1) Documentele justificative solicitate sunt următoarele:
a) documentul care atestă dreptul de administrare, de concesiune sau de folosință asupra spațiului în care funcționează serviciul social, cum ar fi: extras de carte funciară pentru informare, contract de comodat, de închiriere, de concesiune, de administrare, de schimb etc.;
b) actul/documentul legal privind decizia de înființare a serviciului, după caz;
c) regulamentul de organizare și funcționare al serviciului social, elaborat cu respectarea modelului-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015;
d) autorizația sanitară de funcționare sau, după caz, documentul prevăzut în procedura în vigoare privind reglementarea sanitară pentru funcționarea activităților cu risc pentru starea de sănătate a populației;
e) autorizația sanitar-veterinară, pentru serviciile care asigură activități de preparare și distribuire a hranei;
f) autorizația de securitate la incendiu sau, după caz, documentul care atestă faptul că nu se supune autorizării la incendiu;
g) angajamentul furnizorului de a notifica Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice sau, după caz, instituțiile din subordinea sa, respectiv Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, asupra oricăror modificări referitoare la serviciul social acreditat intervenite după acordarea licenței de funcționare, completat după modelul prevăzut în anexa nr. 8.
(2) Documentele justificative prevăzute la alin. (1) se transmit electronic în format needitabil sau, după caz, în fotocopie, dacă se depun la registratură sau sunt trimise prin poștă.”
11. La articolul 20, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Indiferent de categoria persoanelor beneficiare cărora li se adresează serviciul social, dosarul de acreditare al acestuia se poate transmite electronic în format needitabil la adresa de e-mail a compartimentului de acreditare din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, se poate depune direct la registratura ministerului sau poate fi trimis prin poștă, cu confirmare de primire.”
12. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 21.
(1) În cazul în care din dosarul de acreditare al serviciului lipsesc mai mult de 3 documente justificative, se notifică electronic furnizorul serviciului și se solicită completarea documentației în termen de 10 zile lucrătoare de la notificare. Necompletarea dosarului în termenul solicitat conduce la sistarea evaluării, iar furnizorul serviciului este notificat electronic cu privire la faptul că este necesar să depună o nouă cerere de acreditare, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 17 și 18.
(2) În situația în care din datele și informațiile cuprinse în fișa de autoevaluare și documentele justificative solicitate se constată că nu sunt îndeplinite standardele minime, evaluatorul întocmește referatul prevăzut la art. 20 alin. (9), pe care îl înaintează spre aprobare conducerii Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice sau, după caz, instituțiilor din subordinea sa, respectiv Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, însoțit de decizie, completată conform modelului prevăzut în anexa nr. 6, privind respingerea cererii de acreditare a serviciului.
(3) În termen de maximum 15 zile calendaristice de la data emiterii deciziei de respingere a cererii de acreditare a serviciului, compartimentul de acreditare transmite electronic o copie a acesteia în format needitabil și prin poștă, un exemplar original al acesteia furnizorului care a solicitat acreditarea și o copie prin e-mail. Copia deciziei se transmite electronic în format needitabil și agenției pentru plăți și inspecție socială din județul pe a cărui rază administrativ-teritorială are sediul furnizorul de servicii sociale.”