În Monitorul Oficial nr. 613 din 10 august a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Afacerilor Externe nr. 117/2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Direcției fonduri externe nerambursabile, act care abrogă Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 65/2013 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Direcției Schengen, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 24 mai 2013, cu modificările ulterioare.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Direcția fonduri externe nerambursabile, denumită în continuare DFEN, reprezintă structura de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, fără personalitate juridică, cu competență teritorială generală în domeniul coordonării activităților referitoare la gestionarea fondurilor externe nerambursabile, precum și la punerea în aplicare a legislației care reglementează gestionarea acestui domeniu de activitate.
Art. 2.
(1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, DFEN coordonează, îndrumă și controlează, pe linie de specialitate, activitatea structurilor cu competențe în gestionarea fondurilor externe nerambursabile, denumite în continuare structuri de profil.
(2) DFEN avizează oportunitatea înființării, reorganizării sau desființării, la nivelul MAI, a structurilor de profil.
CAPITOLUL II
Organizarea DFEN
Art. 3.
(1) DFEN are următoarea structură organizatorică:
a) Conducerea DFEN;
b) Serviciul fonduri dedicate, denumit în continuare SFD;
c) Serviciul asistență fonduri structurale, denumit în continuare SAFS;
d) Biroul granturi externe, denumit în continuare BGE;
e) Compartimentul secretariat și informații clasificate, denumit în continuare CSIC;
f) Compartimentul structura de securitate, denumit în continuare CSS.
(2) Organigrama DFEN este prezentată în anexa nr. 1.
CAPITOLUL III
Atribuțiile DFEN
Art. 4.
DFEN asigură coordonarea unitară a procesului de atragere, programare și gestionare a fondurilor externe nerambursabile, cu aplicabilitate în domeniul de competență.
Art. 5.
(1) DFEN are următoarele atribuții:
a) coordonează și contribuie la elaborarea/monitorizarea programelor și planurilor generale sau sectoriale asumate la nivelul Guvernului sau al MAI, pe domeniul său de competență;
b) execută activități de îndrumare, sprijin și control la nivelul structurilor de profil pe linia atragerii și utilizării fondurilor externe nerambursabile, potrivit competențelor sale legale;
c) identifică oportunități de finanțare în vederea elaborării și implementării de proiecte care să contribuie la realizarea priorităților strategice ale MAI;
d) asigură consultanță de specialitate în inițierea și implementarea întregului portofoliu de documente al unui proiect cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;
e) participă în comitete și grupuri de lucru interministeriale, respectiv coordonează grupuri de lucru specifice referitoare la definirea priorităților MAI și corelarea lor cu surse de finanțare potrivit competențelor sale legale;
f) elaborează puncte de vedere în domeniul său de competență și asigură suport decizional pentru conducerea MAI în procesul de coordonare a implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile;
g) monitorizează/controlează activitatea de implementare a proiectelor, la nivelul beneficiarilor, în conformitate cu reglementările în domeniu;
h) asigură îndeplinirea atribuțiilor ce revin MAI în calitate de autoritate responsabilă pentru Cadrul financiar multianual 2014-2020, pentru domeniul Afaceri interne, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management și control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne;
i) asigură îndeplinirea atribuțiilor ce revin MAI în calitate de autoritate responsabilă pentru Programul general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii”, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.506/2007 privind abilitarea Ministerului Afacerilor Interne de a gestiona fondurile acordate României prin Programul general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii”;
j) asigură îndeplinirea atribuțiilor de autoritate de implementare pentru proiectele cu finanțare Phare și Facilitatea de tranziție pentru structurile MAI din domeniul Afaceri interne;
k) îndeplinește atribuții specifice în calitate de autoritate competentă pentru Facilitatea Schengen și este organism intermediar la nivelul MAI pentru Facilitatea Schengen, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituțional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, cu modificările și completările ulterioare;
l) asigură îndeplinirea atribuțiilor de structură desemnată a operatorului de program pentru Mecanismul financiar norvegian pentru domeniul „Cooperare în spațiul Schengen și combaterea crimei organizate și a infracționalității transfrontaliere”, în domeniul său de competență, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 149/2013 privind structura organizatorică la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în calitate de operator de program pentru domeniul de finanțare „Cooperare în spațiul Schengen și combaterea crimei organizate și a infracționalității transfrontaliere, inclusiv a traficului și a grupurilor infracționale itinerante” din Mecanismul financiar norvegian pe perioada de programare 2009-2014, cu modificările ulterioare;
m) reprezintă MAI în Comitetul director și în Comitetul de monitorizare pentru Programul de cooperare elvețiano-român, exercitând dreptul de vot în numele instituției și în condițiile legii;
n) coordonează, verifică și dispune măsuri privind modalitatea de introducere și actualizare a datelor din aplicațiile informatice dedicate gestionării fondurilor externe nerambursabile, la nivelul beneficiarilor;
o) colaborează, potrivit prevederilor legale în vigoare, cu instituții, organizații și organisme interne și internaționale, pe domeniul de competență;
p) asigură legătura cu instituțiile similare din alte state, respectiv cu instituțiile și organismele Uniunii Europene.
(2) Pentru coordonarea măsurilor specifice necesare ocupării posturilor vacante din structurile de profil, DFEN desfășoară următoarele activități:
a) participă la procedura de recrutare, selecție și organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;
b) avizează bibliografia și tematica de concurs;
c) desemnează reprezentanți în cadrul comisiilor de concurs și de soluționare a contestațiilor și monitorizează procedurile de concurs.
(3) Îndeplinește și alte atribuții ce îi revin, potrivit normelor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Conducerea DFEN
Art. 6.
(1) Conducerea DFEN este asigurată de director și un director adjunct, funcționari publici cu statut special.
(2) Directorul conduce întreaga activitate a DFEN și o reprezintă în relațiile cu conducerea MAI, cu conducerile structurilor cu competențe în domeniu din celelalte ministere, instituții și autorități publice, cu Comisia Europeană și cu alte organisme internaționale.
(3) Directorul adjunct conduce activitatea structurilor DFEN stabilite prin dispoziție a directorului.
(4) Gestionarea fluxului informațional se stabilește prin dispoziție a directorului, emisă conform atribuțiilor stabilite prin prezentul regulament.
(5) Diagrama de relații a DFEN este prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 7.
În calitate de conducător al unității, în sensul utilizat în cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naționale de protecție a informaților clasificate în România, cu modificările și completările ulterioare, directorul răspunde de îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 86 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 8.
Directorul îndeplinește atribuțiile stipulate în fișa postului, prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 9.
Directorul adjunct îndeplinește atribuțiile stipulate în fișa postului, prevăzută în anexa nr. 4.
Art. 10.
Atribuțiile generale și specifice ale personalului din structurile DFEN se stabilesc prin fișele posturilor, care se aprobă conform statutului propriu al fiecărei categorii de personal.
Art. 11.
Conducerea DFEN și, după caz, șefii structurilor DFEN analizează în cadrul ședințelor de conducere stadiul și modul de îndeplinire a atribuțiilor și sarcinilor, a obiectivelor și activităților prevăzute în planurile de muncă, stabilind măsurile necesare pentru îmbunătățirea calității și eficienței activității DFEN.
CAPITOLUL V
Atribuțiile structurilor DFEN
SECȚIUNEA 1
Atribuțiile SFD
Art. 12.
(1) SFD îndeplinește atribuții referitoare la accesarea, coordonarea și monitorizarea implementării programelor/proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne, pentru structurile MAI și/sau alte structuri naționale.
(2) SFD îndeplinește următoarele atribuții:
a) gestionează programele finanțate de către Comisia Europeană, prin fonduri dedicate domeniului Afaceri interne, și realizează consultări, în vederea obținerii finanțării, cu structurile vizate de acest domeniu;
b) contribuie la crearea cadrului legal și constituie Sistemul de management și control pentru fiecare instrument financiar administrat, destinat domeniului Afaceri interne, în conformitate cu regulamentele UE;
c) participă la negocierea propunerilor de acte legislative europene pentru crearea de noi instrumente financiare dedicate domeniului Afaceri interne sau revizuirea, după caz, a celor în vigoare, în cadrul grupurilor de lucru/comitetelor organizate la nivelul Uniunii Europene;
d) acordă asistență pentru pregătirea proiectelor finanțate prin fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne;
e) sprijină instituțiile și structurile din subordinea MAI, precum și alte instituții, în elaborarea fișelor de proiect propuse spre finanțare din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne;
f) semnează contracte de finanțare și acorduri de grant pentru proiectele propuse spre finanțare și urmărește această activitate;
g) elaborează specificațiile tehnice, a termenilor de referință și pregătirea documentației de achiziție publică, pentru proiectele finanțate din componenta de asistență tehnică aferentă fondurilor externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne și monitorizează această activitate;
h) efectuează, periodic, vizite la fața locului, la beneficiari, în vederea monitorizării și controlului asupra respectării obligațiilor contractuale, a regulilor de vizibilitate și eligibilității proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne, prin centralizarea și valorificarea informațiilor;
i) elaborează rapoarte privind stadiul derulării proiectelor în urma verificării rapoartelor transmise de beneficiari, respectiv prelucrării, centralizării și valorificării informațiilor, conform prevederilor legale în vigoare și procedurilor interne de lucru;
j) elaborează procedurile interne de lucru corespunzătoare atribuțiilor pe care le îndeplinește sau actualizează procedurile existente, conform nevoilor apărute sau recomandărilor organismelor de control/audit;
k) menține legătura cu organismele naționale și internaționale care finanțează sau derulează programe cu finanțare externă nerambursabilă prin fonduri dedicate al căror beneficiar direct este MAI, structurile sale subordonate sau alte instituții cu competențe în domeniul Afaceri interne;
l) elaborează, analizează și emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează accesarea/ gestionarea eficientă a fondurilor externe dedicate domeniului Afaceri interne;
m) monitorizează/controlează activitatea de implementare a proiectelor, la nivelul beneficiarilor, în conformitate cu reglementările în domeniu;
n) informează permanent conducerea MAI asupra proiectelor gestionate, prin intermediul documentelor înaintate Comitetului director, punctual, prin note de informare sau note-raport și prin analiza datelor introduse în aplicația informatică centralizată, dezvoltată la nivelul MAI;
o) participă la ședințele lunare având ca obiect analiza stadiului proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile dedicate domeniului Afaceri interne;
p) asigură reprezentarea MAI la comitetele/grupurile de lucru constituite la nivelul Comisiei Europene, pe domeniul de competență.
(3) SFD asigură îndeplinirea atribuțiilor ce revin MAI, în calitate de autoritate responsabilă pentru Fondul pentru azil, migrație și integrare și Fondul pentru securitate internă, 2014- 2020, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management și control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne.
(4) SFD asigură îndeplinirea atribuțiilor ce revin MAI în calitate de autoritate responsabilă pentru Fondul european de returnare, Fondul european de integrare a resortisanților țărilor terțe, Fondul european pentru refugiați și Fondul pentru frontierele externe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii”, prevăzute de Ordinul ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice nr. 277/3.009/2011 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategică și financiară, gestionarea, implementarea și auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Fondul european pentru refugiați, Fondul european de returnare și Fondul european de integrare a resortisanților țărilor terțe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii” și de Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, și al ministrului fondurilor europene nr. 105/761/2014 privind stabilirea cadrului general pentru planificarea strategică și financiară, gestionarea, implementarea și auditarea utilizării asistenței financiare acordate României prin intermediul Fondului pentru frontierele externe din cadrul Programului general „Solidaritatea și gestionarea fluxurilor migratorii”.
(5) SFD desfășoară activitățile necesare gestionării fondului european postaderare Facilitatea Schengen, acordat României conform Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Țărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) și Republica Bulgaria și România privind aderarea Republicii Bulgaria și a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 157/2005, îndeplinind atribuțiile specifice în calitate de autoritate competentă pentru Facilitatea Schengen, prevăzute la art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 895/2007, cu modificările și completările ulterioare.
(6) SFD este organism intermediar la nivelul MAI pentru Facilitatea Schengen, pentru care îndeplinește atribuțiile specifice prevăzute la art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 895/2007, cu modificările și completările ulterioare.
(7) SFD, în calitate de autoritate de implementare pentru programele PHARE și Facilitatea de tranziție, desfășoară activități specifice necesare raportării finale și închiderii oficiale a programelor anuale.
(8) SFD asigură secretariatul Comitetului de monitorizare și al Comitetului director și coordonează Comitetul tehnic, organisme instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 77/2015 privind sistemul decizional și de coordonare pentru implementarea programelor naționale și pentru gestionarea asistenței financiare aferente Cadrului financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările ulterioare.
(9) SFD elaborează, analizează și propune spre avizare, după caz, conducerii DFEN proiectele de acte normative care, prin obiectul de reglementare, au incidență în domeniul de activitate propriu.