În Monitorul Oficial nr. 609 din 10 august a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri nr. 840/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a prevederilor art. 25 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Organizarea evidenței specifice
SECȚIUNEA A
Organizarea evidenței specifice în cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri
Art. 1.
La nivelul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, prin intermediul oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație subordonate, se organizează evidența specifică privind ajutoarele individuale și alocările specifice în baza schemelor de ajutor de stat/de minimis al căror furnizor este Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.
Art. 2.
Evidența se organizează pe fiecare operator economic beneficiar de ajutor de stat, la fiecare beneficiar evidențiindu-se actele normative în baza cărora a beneficiat de măsuri de ajutor de stat. Datele și informațiile necesare organizării evidenței specifice se colectează de la operatorii economici beneficiari, conform art. 25 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, prin note de constatare.
Art. 3.
Oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație transmit periodic Direcției de antreprenoriat și programe pentru IMM din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, după caz, informații privind:
a) ajutoarele de stat/de minimis pentru care s-a emis decizie de recuperare, precum și condițiile care au stat la baza autorizării acestora;
b) ajutoarele de stat/de minimis exceptate de la obligația notificării, precum și condițiile care au stat la baza acordării acestora;
c) modificările intervenite în legătură cu ajutoarele acordate.
Art. 4.
Evidența specifică organizată la nivelul oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație subordonate Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:
a) denumirea operatorului economic beneficiar și elementele de identificare;
b) domiciliul fiscal;
c) sectorul de activitate exprimat prin clasificarea CAEN;
d) cifra de afaceri, pe ani de activitate, de la data acordării ajutorului de stat/de minimis;
e) numărul de angajați, pe ani de activitate;
f) structura acționariatului;
g) actul normativ/administrativ în temeiul căruia primește ajutor de stat/de minimis;
h) cuantumul ajutorului de stat primit, defalcat pe ani;
i) modalitatea de acordare a ajutorului de stat;
j) decizia de autorizare, după caz.
Art. 5.
Oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație subordonate Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri au obligația de a actualiza permanent evidența specifică și de a transmite informații Direcției de antreprenoriat și programe pentru IMM din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, la solicitarea acesteia.
SECȚIUNEA B
Organizarea evidenței specifice în cadrul Direcției de antreprenoriat și programe pentru IMM
Art. 6.
Direcția de antreprenoriat și programe pentru IMM din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri urmărește modul de utilizare a ajutoarelor de stat acordate în conformitate cu legislația în domeniul ajutorului de stat/de minimis.
Art. 7.
Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri transmite Consiliului Concurenței, la solicitarea acestuia, datele și informațiile necesare monitorizării ajutoarelor de stat/de minimis la nivel național, inclusiv pentru întocmirea rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
Art. 8.
La nivelul Direcției de antreprenoriat și programe pentru IMM din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri se constituie baze de date referitoare la:
a) ajutoarele de stat/de minimis pentru care s-a emis decizie de recuperare, precum și condițiile care au stat la baza autorizării acestora;
b) ajutoarele de stat/de minimis exceptate de la obligația notificării, precum și condițiile care au stat la baza acordării acestora;
c) modificările intervenite în legătură cu ajutoarele acordate.
CAPITOLUL II
Stoparea și recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis
Art. 9.
În conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație subordonate Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri dispun măsuri în legătură cu modul de utilizare a ajutoarelor de stat/de minimis aflate în derulare la operatorii economici beneficiari, emit decizii prin care dispun recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis acordate, aceste decizii având caracter de titlu executoriu.
Art. 10.
Prevederile privind stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis reglementate de prezentele norme metodologice se aplică tuturor beneficiarilor de ajutoare de stat/de minimis pentru care furnizorul este Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, în cazul în care se constată că aceștia nu respectă:
a) condițiile prevăzute în schemele de acordare a ajutoarelor de stat/de minimis;
b) condițiile prevăzute în deciziile de autorizare a schemei sau a ajutorului individual;
c) criteriile prevăzute de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat/de minimis;
d) condițiile prevăzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, referitoare la ajutoarele de stat/de minimis acordate operatorilor economici din zonele defavorizate și libere.
Art. 11.
Propunerile privind măsurile de stopare a acordării ajutoarelor de stat/de minimis sau de recuperare a acestora sunt elaborate de oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație, în urma acțiunilor de supraveghere și control derulate prin și pe baza informațiilor primite de la compartimentele de specialitate, în toate cazurile indicate la art. 10.
Art. 12.
Oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație au obligația să informeze dacă la beneficiarii verificați se constată premise ale nerespectării prevederilor art. 10.