În Monitorul Oficial nr. 490 din 30 iunie a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2016 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

CAPITOLUL I

Măsuri la nivelul administrației publice centrale

Art. 1.

Prim-ministrul, prin Cancelaria Prim-Ministrului, coordonează activitatea instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

Art. 2.

Structura organizatorică, numărul maxim de posturi, statul de funcții și statul de personal ale fiecărei structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, cu excepția Cancelariei Prim-Ministrului, se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului, la propunerea conducătorilor acestor structuri, cu încadrarea în numărul maxim de posturi stabilit pentru aparatul de lucru al Guvernului.

Art. 3.

(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar unic al statului român la Compania Națională „Loteria Română” – S.A., persoană juridică română, având forma juridică de societate comercială pe acțiuni cu capital integral de stat, se exercită de către Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.

(2) Reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor se numesc prin ordin al ministrului economiei, comerțului și relațiilor cu mediul de afaceri.

(3) Se autorizează Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri să mandateze reprezentanții în adunarea generală a acționarilor Companiei Naționale „Loteria Română” – S.A. să efectueze demersurile necesare pentru modificarea actului constitutiv al acesteia, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, precum și să aprobe efectuarea formalităților de publicitate prevăzute de lege.

(4) În litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești sau arbitrale în care statul este chemat în judecată în calitate de acționar la Compania Națională „Loteria Română” – S.A., interesele statului vor fi reprezentate, în condițiile legii, de către Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, începând cu data prevăzută la alin. (1).

Art. 4.

(1) Se desemnează Ministerul Afacerilor Externe în calitate de coordonator al procesului de participare a României la manifestările expoziționale reglementate prin Convenția privind Expozițiile Internaționale, semnată la Paris la 22 noiembrie 1928, ratificată de România prin Decretul nr. 2.581/1930.

(2) La propunerea Ministerului Afacerilor Externe, prin hotărâre a Guvernului, se aprobă manifestările expoziționale la care România participă, în condițiile alin. (1), instituțiile publice implicate, precum și măsurile organizatorice, administrative și financiare necesare pe parcursul etapelor de pregătire, de desfășurare efectivă și de închidere a expozițiilor, respectiv:

a) stabilirea temelor, conceptelor și programelor cu care România participă la manifestările expoziționale;

b) stabilirea mijloacelor și metodelor de promovare a imaginii României în corelare cu temele generale definite de organizatorii expozițiilor și cu prioritățile de promovare naționale, inclusiv cele privind participarea reprezentanților mass-mediei;

c) elaborarea de propuneri privind bugetul necesar pentru asigurarea participării României la manifestările expoziționale;

d) gestionarea activităților curente pe durata desfășurării expozițiilor, inclusiv în perioadele de pregătire a deschiderii și, respectiv, demolării sau dezafectării spațiilor expoziționale folosite pentru pavilioanele naționale;

e) dispunerea de măsuri privind bunurile achiziționate pentru participarea la manifestările expoziționale, cu respectarea legislației in vigoare aplicabile bunurilor proprietate publică sau privată a statului, după caz;

f) alte măsuri necesare pentru buna desfășurare a organizării manifestărilor expoziționale.

Art. 5.

(1) Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe sau a Ministerului Finanțelor Publice, se aprobă plata contribuțiilor financiare voluntare ale părții române la bugetul organizațiilor internaționale sau, ca urmare a angajamentelor internaționale, la instrumente și/sau fonduri administrate/gestionate de către instituții financiare internaționale, în funcție de obligațiile asumate de România prin statutul de membru în organizațiile respective.

(2) Guvernul României este autorizat să acceseze instrumentele financiare și/sau fondurile administrate/gestionate de către instituții financiare internaționale la care România este membru.

(3) Prin hotărâre a Guvernului se reglementează plata contribuțiilor părții române necesare accesării instrumentelor financiare și/sau a fondurilor prevăzute la alin. (2), plata serviciilor specifice acestora, inclusiv procedurile organizatorice, administrative și financiare, după caz.

Art. 6.

Agenția pentru Agenda Digitală a României, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, înființat potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale și pentru modificarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2013, cu modificările și completările ulterioare, trece din subordinea Ministerului Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.

Art. 7.

Pentru a asigura o bună administrare a operatorilor economici și a filialelor acestora la care Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, prin Departamentul pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, exercită calitatea de acționar, în numele statului, numărul de 45 de posturi din aparatul propriu al Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, prevăzut la art. 3 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind înființarea Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de privatizare pentru dezvoltarea în condiții de profitabilitate a activității operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar a statului la anumiți operatori economici, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 123/2015, se suplimentează cu 10 posturi, finanțate integral din bugetul de stat, prin bugetul aprobat pentru cheltuieli de personal Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.

CAPITOLUL II

Modificarea și completarea unor acte normative

Art. 8.

La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, următoarele acte normative se modifică și se completează, după cum urmează:

I. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 159/1999 privind înființarea Companiei Naționale „Loteria Română” – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 25 octombrie 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 288/2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 5, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Drepturile și obligațiile decurgând din calitatea de acționar unic al statului român se exercită de către Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.”

2. La articolul 8, alineatul (11) va avea următorul cuprins:

„(11) Președintele consiliului de administrație prezintă semestrial sau ori de câte ori se solicită de către Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri situația economico-financiară a Loteriei Române, stadiul realizării obiectivelor și criteriilor de performanță, precum și alte documentații solicitate, care vor fi vizate și certificate în condițiile legii, după caz.”

3. În anexă, la articolul 7, alineatele (3) și (4) vor avea următorul cuprins:

„(3) Drepturile și obligațiile decurgând din calitatea de acționar unic al statului român se exercită de către Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.

(4) Reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor se numesc prin ordin al ministrului economiei, comerțului și relațiilor cu mediul de afaceri.”

4. În anexă, la articolul 9, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al Loteriei Române care decide asupra activității acesteia și asupra politicii economice.”

5. În anexă, la articolul 10, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Convocarea trebuie să cuprindă data, locul și ora ținerii adunării generale a acționarilor, ordinea de zi, cu menționarea explicită a tuturor problemelor care vor fi puse în discuție, și, dacă este cazul, textul integral al propunerilor referitoare la modificarea statutului. Convocarea va fi expediată pe adresa Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri cu cel puțin 15 zile înainte de data prevăzută pentru desfășurarea lucrărilor adunării generale a acționarilor.”

6. În anexă, la articolul 13, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„Art. 13

(1) Loteria Română este condusă de consiliul de administrație compus din 5 membri, persoane fizice de cetățenie română, domiciliate în România, numite în condițiile legii.”

7. În anexă, la articolul 14, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Președintele consiliului de administrație va prezenta semestrial sau ori de câte ori se solicită de către ministrul economiei, comerțului și relațiilor cu mediul de afaceri situația economico-financiară a Loteriei Române, stadiul realizării obiectivelor și criteriilor de performanță, precum și alte documentații solicitate, vizate și certificate în condițiile legii.”

II. La alineatul (1) al articolului 18 din Legea nr. 69/2000 a educației fizice și sportului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările și completările ulterioare, după litera ț) se introduce o nouă literă, litera u), cu următorul cuprins:

„u) colaborează cu alte organe ale administrației publice centrale sau locale, prin Institutul Național de Cercetare pentru Sport, în vederea implementării de programe sau platforme de cercetare privind sportul de masă pentru:

(i) îmbunătățirea stării generale de sănătate a populației – prevenția bolilor și a sedentarismului la populația tânără;

(ii) monitorizarea efectelor privind politicile publice adresate sportului de masă;

(iii) creșterea, prin sport, a prevenției afecțiunilor generale;

(iv) creșterea potențialului de performanță fizică;

(v) creșterea calității selecției pentru sportul de performanță, prin depistarea timpurie a elevilor cu potențial motric ridicat;

(vi) creșterea calității selecției pentru profesii care implică efort și rezistență fizică.”

III. Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 21

(1) Cancelaria Prim-Ministrului este structură fără personalitate juridică, în subordinea prim-ministrului, finanțată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, condusă de șeful Cancelariei Prim-Ministrului, membru al Guvernului.

(2) În cadrul Cancelariei Prim-Ministrului își desfășoară activitatea secretari de stat și consilieri de stat, precum și un director de cabinet, cu rang de secretar de stat, numiți, respectiv eliberați din funcție prin decizie a prim-ministrului. Numărul acestora este stabilit prin hotărâre a Guvernului.

(3) În cadrul Cancelariei Prim-Ministrului funcționează Consiliul științific independent, organism consultativ care emite propuneri și opinii cu privire la studiile și rapoartele elaborate în domenii de importanță strategică.

(4) Cancelaria Prim-Ministrului are următoarele atribuții principale:

a) coordonează la nivel interinstituțional procesul de formulare și implementare a strategiilor și politicilor publice în mod integrat și în acord cu Programul de guvernare;

b) contribuie, în domeniul strategiilor guvernamentale, la formularea de opțiuni prealabile de politici publice și la fundamentarea strategiilor și a direcțiilor de acțiune la nivel guvernamental;

c) asigură, în domeniul coordonării interinstituționale și al politicilor publice, coordonarea elaborării și implementării politicilor guvernamentale transpuse inclusiv prin acte normative, cu accent pe coerența și cooperarea interministerială, în mod integrat și în acord cu Programul de guvernare;

d) menține, în domeniul reprezentării, legături cu ambasadele străine în România și cu organismele internaționale reprezentate în țară, în scopul informării acestora, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, asupra aspectelor care privesc domeniile de activitate ale Guvernului;

e) asigură și coordonează, în domeniul comunicării și în cel al relațiilor cu presa, producerea integrată și unitară a mesajului public guvernamental; coordonează activitatea purtătorilor de cuvânt din ministere în ceea ce privește comunicarea priorităților guvernamentale;

f) coordonează domeniul tehnologiei informației la nivelul întregii administrații publice centrale;

g) coordonează realizarea și implementarea Parteneriatului pentru o guvernare deschisă, împreună cu Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic;

h) inițiază, alături de Secretariatul General al Guvernului, sau avizează, după caz, proiecte de acte normative în domeniul său de activitate.

(5) Atribuțiile detaliate, organizarea, funcționarea, structura organizatorică și numărul maxim de posturi ale Cancelariei Prim-Ministrului se aprobă prin hotărâre a Guvernului.”

2. La articolul 33, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Secretariatul General al Guvernului îndeplinește atribuțiile de minister de resort față de Regia Autonomă «Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat» și față de Regia Autonomă «Monitorul Oficial».”