În Monitorul Oficial nr. 454 din 17 iunie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Apărării Naționale nr. M.76/2016 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind activitatea de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale.


Interesat de legislație actualizată?

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

(1) Prezentele instrucțiuni stabilesc principiile, organizarea, conducerea și funcționarea activității de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale, denumit în continuare MApN.

(2) Activitatea de informare și relații publice în MApN are scopul de a stabili, menține și dezvolta relații de încredere între instituția militară și societatea românească, pentru promovarea scopurilor și obiectivelor instituției militare și creșterea gradului de informare și a nivelului de înțelegere a problematicii asociate domeniului apărării.

Art. 2.

Misiunea sistemului de informare și relații publice din MApN este de a sprijini comandanții/șefii prin comunicarea/transmiterea informațiilor de interes public, cu acuratețe, în timp util, personalului propriu, cetățenilor, instituțiilor și organizațiilor legal constituite, pentru a îmbunătăți gradul de conștientizare și înțelegere a publicului față de problematica militară, rolul, obiectivele, misiunile, operațiile și activitățile desfășurate, contribuind astfel la consolidarea credibilității instituției militare.

Art. 3.

Activitatea de informare și relații publice în MApN se desfășoară pe baza următoarelor principii:

a) aplicarea prevederilor Constituției României referitoare la dreptul la informație;

b) comunicarea informațiilor publice se realizează oportun, corect, complet și nediscriminatoriu;

c) asigurarea unui flux continuu de informații publice pentru personalul armatei, personalul militar în rezervă și în retragere, veteranii, invalizii și văduvele de război, membrii familiilor acestora, precum și veteranii și invalizii din teatrele de operații și urmașii acestora;

d) exceptarea de la liberul acces la informații se face în condițiile stabilite de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare;

e) activitatea de informare și relații publice respectă imperativul neimplicării politice;

f) politica de informare publică exclude propaganda de orice fel.

Art. 4.

(1) Sistemul de informare și relații publice din MApN este constituit din:

a) Direcția informare și relații publice;

b) purtătorul de cuvânt al MApN;

c) structurile de informare și relații publice de la diferite eșaloane ale armatei, organizate, după caz, în secții, birouri sau compartimente;

d) personalul de informare și relații publice încadrat pe funcții distincte;

e) personalul care desfășoară activitatea de informare și relații publice prin cumul de atribuții, numit prin ordin de zi pe unitate;

f) structuri cu rol în activitatea de informare-documentare și de diplomație publică.

(2) Trustul de presă al MApN, redacțiile mass-media militare ale categoriilor de forțe și redacțiile mass-media militare teritoriale fac parte din sistemul de informare și relații publice al instituției militare.

Art. 5.

Domeniile activității de informare și relații publice în MApN sunt:

a) informarea publică;

b) informarea internă;

c) relațiile cu comunitatea;

d) acțiuni în sprijinul diplomației publice.

Art. 6.

Sensul termenilor de specialitate utilizați în prezentele instrucțiuni este prevăzut în anexa nr. 1.

CAPITOLUL II

Conducerea activității de informare și relații publice în MApN

SECȚIUNEA 1

Atribuțiile structurilor și personalului din sistemul de informare și relații publice

Art. 7.

(1) Departamentul pentru relația cu Parlamentul și informare publică conduce activitățile care privesc informarea publică și mass-media militară în MApN.

(2) Direcția informare și relații publice, din cadrul Departamentului pentru relația cu Parlamentul și informare publică, este structura specializată în conducerea, organizarea și gestionarea domeniului informării și relațiilor publice pe timp de pace, în caz de agresiune armată, la instituirea stării de asediu, declararea stării de mobilizare sau în stare de război.

Art. 8.

Direcția informare și relații publice are următoarele atribuții principale:

a) planificarea, organizarea, desfășurarea, coordonarea și evaluarea activității de informare și relații publice în MApN;

b) conducerea activității de informare publică în MApN la nivel central și coordonarea activității de informare publică la nivel local;

c) elaborarea de strategii, doctrine, instrucțiuni, manuale, ghiduri, norme pe linia activității de informare și relații publice în MApN, analize și sinteze, precum și note/rapoarte de informare;

d) organizarea și desfășurarea pregătirii/instruirii în domeniul informării și relațiilor publice pentru personalul armatei;

e) planificarea, organizarea, desfășurarea și evaluarea activității pe linia informării și relațiilor publice pe timpul exercițiilor și operațiilor militare;

f) planificarea, organizarea, desfășurarea și evaluarea activității de informare internă în MApN;

g) acordarea, menținerea, retrogradarea dintr-o clasă superioară într-o clasă inferioară, respectiv retragerea titlului de specialist de clasă în specialitatea militară „Relații publice”;

h) planificarea, organizarea și desfășurarea activităților internaționale pe linie de specialitate în MApN;

i) avizarea numirilor în funcție a ofițerilor de informare și relații publice și stabilirea unei strategii de management a resurselor umane pentru personalul de informare și relații publice și pentru jurnaliștii militari;

j) coordonarea profesională a structurilor și personalului din cadrul sistemului de informare și relații publice din MApN;

k) planificarea, organizarea și desfășurarea controlului pe linie de specialitate în MApN;

l) coordonarea pe linie de specialitate a activității mass – mediei militare centrale și locale;

m) monitorizarea mass-mediei interne și internaționale;

n) realizarea și actualizarea site-ului de Intraman al Direcției informare și relații publice și de internet al MApN, a conturilor de la nivelul central al instituției pe rețelele de socializare YouTube, Facebook și Twitter, precum și a altor conturi pe aceste rețele realizate pentru activități și evenimente speciale desfășurate de Direcția informare și relații publice;

o) stabilirea și actualizarea periodică a ghidului de identitate vizuală al MApN;

p) realizarea unor bănci de date pentru desfășurarea activității de informare și relații publice, inclusiv pentru gestionarea situațiilor de criză mediatică și promovarea imaginii Armatei României;

q) participarea la planificarea, organizarea și desfășurarea programelor/acțiunilor de diplomație publică în colaborare cu structuri ale MApN, alte structuri guvernamentale sau nonguvernamentale și organizații internaționale;

r) încheierea de protocoale de colaborare sau parteneriate cu celelalte ministere, instituții de cultură, organizații guvernamentale și nonguvernamentale, fundații, asociații, instituții mass-media sau firme de relații publice, pentru organizarea de campanii de relații publice sau evenimente publice de mare amploare ori speciale, în vederea îndeplinirii obiectivelor de comunicare ale MApN;

s) sprijinirea activităților de informare-recrutare prin asigurarea consultanței de specialitate pentru planificarea și desfășurarea campaniilor de promovare a imaginii Armatei României și a carierei militare, precum „Ziua Armatei României în școli”, „Armata – o școală altfel”, „Tabăra de vară pentru cercetași”, a evenimentelor desfășurate de MApN sau de alte instituții care organizează expoziții, târguri educaționale și bursa locurilor de muncă; furnizarea de asistență pentru realizarea și difuzarea mesajelor și materialelor promoționale prin intermediul mass-mediei militare și civile;

t) asigurarea accesului la informațiile de interes public conform prevederilor Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare;

u) informarea populației, săptămânal și ori de câte ori este nevoie, despre evenimentele și responsabilitățile privind apărarea țării;

v) transmiterea informațiilor, recomandărilor și caracterizărilor pe linie de specialitate, cu privire la activitatea profesională în domeniile informare și relații publice, respectiv mass-media militară, a cadrelor militare cărora li se întocmesc aprecieri de serviciu, pentru a fi utilizate în procesul de evaluare; informațiile și documentele se transmit numai la solicitarea evaluatorilor.

Art. 9.

(1) Purtătorul de cuvânt al MApN este persoana numită prin ordin al ministrului apărării naționale care participă la organizarea și gestionarea relațiilor cu mass-media la nivelul ministrului apărării naționale, inclusiv în cazul situațiilor de criză mediatică.

(2) Structura purtătorului de cuvânt al MApN este condusă de directorul pentru relația cu mass-media și are în compunere un birou al purtătorului de cuvânt. Structura își desfășoară activitatea în cadrul Cabinetului ministrului și cooperează cu Direcția informare și relații publice.

(3) Structura purtătorului de cuvânt al MApN îndeplinește următoarele atribuții principale:

a) asigurarea comunicării cu mass-media în ceea ce privește activitatea MApN și a ministrului apărării naționale în colaborare cu structura din Direcția informare și relații publice care asigură relația cu mass-media;

b) coordonarea redactării declarațiilor, materialelor și interviurilor pentru presă ale ministrului apărării naționale;

c) informarea permanentă despre activitatea Statului Major General, a statelor majore ale categoriilor de forțe, comandamentelor, a structurilor centrale și a celorlalte structuri care funcționează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naționale, pentru a fi în măsură să răspundă solicitărilor specifice atât din partea ministrului apărării naționale, cât și a jurnaliștilor;

d) coordonarea activităților de relaționare cu mass-media pentru îndeplinirea obiectivelor de informare și relații publice și situații de criză mediatică, stabilite de Cabinetul ministrului, în cooperare cu Direcția informare și relații publice și cu structurile de comunicare publică ale altor ministere, instituții și agenții din țară și din străinătate.

Art. 10.

(1) Structurile și personalul de informare și relații publice se subordonează direct/nemijlocit comandantului/șefului eșalonului în care funcționează și se organizează/încadrează conform normelor prevăzute în anexa nr. 2.

(2) Numirea personalului care încadrează funcțiile de informare și relații publice se face la propunerea comandanților/șefilor unităților militare respective, cu avizul Direcției informare și relații publice, în urma testării profesionale și a analizării în comisia de selecție, potrivit normelor în vigoare.

(3) Pe linie de specialitate, personalul/structurile de informare și relații publice sunt coordonate de structura de profil a eșalonului imediat superior.

Art. 11.

Structurile și personalul de informare și relații publice încadrat pe funcții distincte organizează și desfășoară activitățile de informare și relații publice ale eșaloanelor în care funcționează și îndeplinesc următoarele atribuții principale:

a) întocmirea până la 31 decembrie, pentru anul următor, a documentelor de planificare a comunicării la nivelul eșalonului respectiv, pe baza Strategiei de comunicare a MApN și a Planului anual al activităților de informare și relații publice al MApN;

b) desfășurarea activității de informare publică directă, în condițiile legii;

c) organizarea și desfășurarea activității de informare internă a personalului;

d) gestionarea, în toate situațiile, a relațiilor marii unități/unității militare și personalului acesteia cu mass-media;

e) conducerea activității mass-mediei militare din zona lor de responsabilitate;

f) monitorizarea apariției în mass-media locală a informațiilor referitoare la activitatea eșalonului la care activează și a unităților militare subordonate, prezentarea acestora comandanților/șefilor structurilor respective, informarea eșalonului superior și transmiterea la Direcția informare și relații publice;

g) consilierea comandantului/șefului structurii în care funcționează în privința organizării relațiilor cu comunitatea;

h) organizarea, la ordinul comandantului/șefului structurii în care funcționează, atunci când situația concretă o impune, a conferințelor sau briefingurilor de presă; despre data și ora stabilite și tematica abordată, informează ierarhic, pe linie de specialitate până la nivelul Direcției informare și relații publice;

i) identificarea nevoilor de informare ale militarilor din zona de responsabilitate și solicitarea de la Direcția informare și relații publice, pe cale oficială, de materiale care să răspundă acestor nevoi;

j) informarea ierarhică, pe linie de specialitate, până la nivelul Direcției informare și relații publice, despre tematica solicitărilor de informații primite de la jurnaliști pe fondul crizelor mediatice sau cu potențial de criză mediatică pentru instituția militară, pentru armonizarea răspunsurilor și punctelor de vedere sau sprijin de specialitate;

k) elaborarea de analize, sinteze și raportări periodice sau la solicitare pe linia activității de informare și relații publice;

l) participarea, la solicitare, la activitățile/acțiunile organizate și desfășurate de birourile de informare-recrutare, împreună cu personal din structura/unitatea militară proprie sau din instituțiile de învățământ militar;

m) în funcție de situație, au responsabilități în implementarea și gestionarea instrumentelor de comunicare new media și social media.

Art. 12.

(1) Personalul care desfășoară prin cumul activități de informare și relații publice are următoarele atribuții principale:

a) organizarea și desfășurarea activității de informare internă a personalului;

b) participarea, împreună cu structura de informare și relații publice de la eșalonul superior, la gestionarea crizelor mediatice;

c) monitorizarea informațiilor referitoare la activitatea eșalonului la care activează și a unităților militare subordonate care apar în mass-media locală și prezentarea acestora comandanților/șefilor structurilor în care funcționează;

d) consilierea comandantului/șefului structurii în care funcționează în privința organizării relațiilor cu comunitatea, cu respectarea principiului echidistanței politice;

e) transmiterea către structura de informare și relații publice a eșalonului superior a unor materiale referitoare la nevoile de informare ale militarilor din unitatea militară proprie, ori de câte ori este necesar;

f) întocmirea până la 31 decembrie, pentru anul următor, pe baza Strategiei de comunicare a MApN și a precizărilor primite de la structura de informare și relații publice a eșalonului superior, a planului anual al activității de informare și relații publice pentru unitatea militară proprie;

g) în funcție de situație, are responsabilități în implementarea și gestionarea instrumentelor de comunicare new media și social media.

(2) Nominalizarea pe funcții a persoanelor care vor îndeplini prin cumul activități de informare și relații publice se face de către comandanții/șefii eșaloanelor în cauză, prin ordin de zi pe unitate.

Art. 13.

(1) Se interzice ca pe timpul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la art. 11 și 12 personalul de informare și relații publice să îndeplinească atribuții de protocol, secretariat, relații cu publicul sau escortă pentru observatori-vizitatori, cu excepția reprezentanților mass-mediei.

(2) Personalul de informare și relații publice de la fiecare nivel de comandă/eșalon este direct/nemijlocit subordonat comandantului/șefului și poate îndeplini alte atribuții aferente statului major numai cu aprobarea acestuia.

Art. 14.

Mass-media militară realizează produse care contribuie la informarea internă a personalului militar și civil al armatei și a familiilor acestora, precum și la informarea publică despre activitățile desfășurate de MApN și personalul acestuia.

Art. 15.

Produsele mass-media militare sunt:

a) publicațiile realizate de Trustul de presă al MApN și alte produse de informare publică sau informare internă tipărite realizate de structurile centrale ale ministerului și cele care funcționează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naționale, de statele majore ale categoriilor de forțe, de comandamentele și de structurile subordonate acestora;

b) emisiunile de radio, de televiziune, filmele documentare realizate de Trustul de presă al MApN;

c) publicațiile electronice și instrumentele de socializare în rețea, postate pe internet și intranet;

d) cărțile, afișele, DVD/CD-urile audio și video, info-CD/DVD-urile, enciclopediile multimedia, precum și produsele de promovare a MApN și a carierei militare: afișe, bannere, tipărituri, standuri pop-up/sistem expozițional pe schelet fix și roll-up/sistem expozițional rulant și mesh-uri/print publicitar pe poliplan și clipuri video/audio.