În Monitorul Oficial nr. 70 din 1 februarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 503/2016 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în vederea publicării Înţelegerii dintre autorităţile competente ale României şi Statelor Unite ale Americii privind îmbunătăţirea conformităţii fiscale şi implementarea FATCA.


Nou în Legalis – Dreptul familiei. Căsătoria. Regimuri matrimoniale. Filiaţia. Ediția 5. Accesează volumul!


În extras

La data de 28 mai 2015, Statele Unite ale Americii şi România au semnat un acord interguvernamental (IGA), denumit Acord între Statele Unite ale Americii şi România pentru îmbunătăţirea conformării fiscale internaţionale şi pentru implementarea FATCA”. IGA presupune în special schimbul automat al unor anumite informaţii referitoare la conturile raportabile din Statele Unite ale Americii şi din România, în conformitate cu prevederile articolului 24 din Convenţia încheiată între Guvernul Statelor Unite ale Americii şi Guvernul Republicii Socialiste România cu privire la impozitele pe venit, semnată la Washington pe 4 decembrie 1973 (Convenţia).

Articolul 3(6) din IGA prevede că autorităţile competente din Statele Unite şi din România (autorităţile competente) „vor încheia un acord sau o înţelegere în baza Procedurii amiabile prevăzute de articolul 23 din Convenţie”, în scopul de a stabili şi a reglementa regulile şi procedurile necesare pentru a implementa anumite proceduri din IGA, Articolul 23 din Convenţie permite autorităţilor competente să abordeze şi alte aspecte privind implementarea Convenţiei. Aceste aspecte pot fi tratate şi în prezenta înţelegere, din momentul intrării în vigoare a IGA în conformitate cu Convenţia. În conformitate cu IGA şi după consultările dintre autorităţile competente, autorităţile competente au încheiat următoarea înţelegere (Înţelegere).

Termenii utilizaţi atât în prezenta înţelegere, cât şi în IGA au acelaşi sens ca în IGA, cu excepţia cazului în care se prevede altfel prin prezenta înţelegere. Trimiterile la paragrafe se referă la paragrafele prezentei înţelegeri, cu excepţia cazului când nu se prevede altfel. Cu excepţia cazului în care IGA prevede altfel, orice referiri la Reglementările Trezoreriei Statelor Unite se fac la prevederile relevante în vigoare la momentul aplicării. Referirile la publicaţiile Serviciului Fiscal al Statelor Unite (IRS) includ versiunile actualizate. Toate referirile la zile cuprinse în intervale de timp necesare finalizării unor acţiuni se referă la zile calendaristice, şi nu la zile lucrătoare. Cu toate acestea, dacă acest interval de timp se încheie într-o zi de sâmbătă, de duminică sau de o sărbătoare naţională legală, se va considera ca fiind încheiat în următoarea zi calendaristică ce nu este o sâmbătă, duminică sau o sărbătoare naţională legală.

PARAGRAFUL 1

Obiectul şi domeniul de aplicare

1.1 Astfel cum se prevede în articolul 3(6) din IGA, prezenta înţelegere stabileşte procedurile care reglementează obligaţiile de schimb automat prevăzute în articolul 2 din IGA şi schimbul de informaţii raportate în temeiul articolului 4(1 )(b) din IGA. Informaţiile care fac obiectul raportării în temeiul articolelor 2 şi 4(1 )(b) din IGA includ informaţiile furnizate:

1.1.1 de o instituţie financiară raportoare din România;

1.1.2 de sau în numele fiecăreia din următoarele instituţii financiare neraportoare din România care sunt considerate IFS-uri considerate conforme în baza anexei II a IGA în scopurile secţiunii 1471 din Codul intern al veniturilor al Statelor Unite (o „instituţie financiară de la paragraful 1.1.2”):

– o instituţie financiară cu bază de clienţi locali, conform secţiunii III (A) din anexa II a IGA;

– un trust documentat de administratori, conform secţiunii IV (A) din anexa II la IGA;

– o entitate de investiţii sponsorizată, conform secţiunii IV (B)(1) din anexa II la IGA;

– o corporaţie străină controlată, conform secţiunii IV (B)(2) din anexa II la IGA;

– un vehicul de investiţii sponsorizat închis, conform secţiunii IV (F)(4) din anexa II la IGA; sau

1.1.3 de o instituţie financiară raportoare din Statele Unite.

1.2 O instituţie financiară din România, care altfel s-ar califica drept o instituţie financiară de la paragraful 1.1.2, şi, prin urmare, drept o instituţie financiară neraportoare din România conform articolului 1 (1 )(q) din IGA, dar care nu îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile aplicabile prevăzute în anexa II sau din reglementările în domeniu ale Trezoreriei Statelor Unite, este o instituţie financiară raportoare din România conform articolului 1(1)(o) din IGA.

1.3 Conform articolului 3(6) din IGA, prezenta înţelegere prevede regulile şi procedurile care pot fi necesare implementării articolului 5 din IGA.

1.4 Conform articolului 23 din Convenţie, prezenta înţelegere tratează şi alte aspecte privind implementarea IGA, inclusiv: înregistrarea, confidenţialitatea şi protecţia datelor, costuri, consultarea şi modificarea şi publicarea prezentei înţelegeri.

PARAGRAFUL 2

Înregistrarea instituţiilor financiare din România

2.1 Generalităţi

Autorităţile competente iau act de faptul că, în baza articolului 4(1)(c) şi a anexei II din IGA, o instituţie financiară raportoare din România sau o instituţie financiară de la paragraful 1.1.2 sunt considerate conforme şi nu fac obiectul reţinerii la sursă, în temeiul secţiunii 1471 din Codul intern al veniturilor al Statelor Unite dacă instituţia financiară raportoare din România sau instituţia financiară de la paragraful 1.1.2 (ori, după caz, sponsorul sau administratorul trustului acesteia), pe lângă alte cerinţe, se conformează cerinţelor adecvate de înregistrare pe website-ul de înregistrare FATCA. Autorităţile competente iau act, de asemenea, de faptul că IRS intenţionează să emită un număr global de identificare ca intermediar (GIIN) pentru fiecare instituţie financiară raportoare din România şi pentru fiecare instituţie financiară de la paragraful 1.1.2 care a finalizat cu succes procedura de înregistrare pe website-ul FATCA.

2.2 Includerea instituţiilor financiare din România pe Lista IFS a IRS

IRS înţelege să includă pe lista IFS a IRS (conform secţiunii 1.1471-1(b)(73)din Reglementările Trezoreriei Statelor Unite) denumirea şi GIIN-ul fiecărei instituţii financiare din România căreia i-a fost emis un GIIN prin intermediul sistemului de înregistrare FATCA. Conform articolului 5(2)(b) din IGA şi paragrafului 4.3.2.2, o instituţie financiară din România înregistrată poate fi înlăturată totuşi din lista IFS a IRS dacă o problemă de neconformare importantă nu este remediată în termen de optsprezece (18) luni.

2.3 Schimbul de informaţii privind înregistrarea

Autoritatea competentă din Statele Unite înţelege să furnizeze anual autorităţii competente din România informaţiile necesare pentru identificarea fiecărei instituţii financiare din România înregistrate, inclusă pe lista IFS a IRS.

PARAGRAFUL 3

Perioada şi modalitatea de efectuare a schimbului

de informaţii

3.1 Schimbul automat în termen de nouă (9) luni

Conform articolului 3(5) şi articolului 3(6) din IGA, autorităţile competente înţeleg să schimbe automat informaţiile prevăzute de articolul 2 şi de articolul 4(1 )(b) din IGA în termen de nouă (9) luni de la sfârşitul anului calendaristic la care se referă informaţiile.

3.2 Format

3.2.1 Informaţiile prevăzute la articolul 2(2) şi la articolul 4(1 )(b) din IGA: Schema XML FATCA, aşa cum este prezentată în Manualul de utilizare a schemei XML FATCA (Publicaţia IRS 5124) şi schema XML Metadate FATCA, aşa cum este prezentată în Manualul de utilizare a schemei XML Metadate FATCA (Publicaţia IRS 5188), publicate pe pagina de internet IRS.gov, sunt destinate folosirii ca format pentru schimbul de informaţii prevăzute la articolul 2(2) şi la articolul 4(1 )(b) din IGA. Manualul de utilizare a schemei XML FATCA (Publicaţia IRS 5124) şi Manualul de utilizare a schemei XML Metadate FATCA (Publicaţia IRS 5188) prevăd structura schemelor şi includ dicţionare de date cu rezumate ale elementelor relevante de date.

3.2.2 Notificări: Autoritatea competentă din Statele Unite înţelege să folosească schemele prevăzute de Manualul de utilizare a schemei XML FATCA (Publicaţia IRS 5124), de Manualul de utilizare a schemei XML Metadate FATCA (Publicaţia IRS 5188) şi de Manualul de utilizare a schemei XML privind notificarea ICMM a rapoartelor FATCA (Publicaţia IRS 5216), publicate pe pagina de internet IRS.gov drept formatele utilizate pentru notificări în conformitate cu prezenta înţelegere.

3.2.3 Modificările schemei: IRS înţelege să publice în cel mai scurt timp orice modificări ale schemelor în vigoare pentru un anumit an calendaristic la adresa http://www.irs.gov/FATCA. Acolo unde este posibil, IRS înţelege să notifice aceste modificări înainte de publicare. Autorităţile competente înţeleg să colaboreze în cazul modificărilor schemelor.