În Monitorul Oficial nr. 954 din 23 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligații bugetare, precum și a modelului și conținutului acestora.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
CAPITOLUL I. Certificatul de atestare fiscală
Art. 1.
(1) Organul fiscal central competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de contribuabili/plătitori are obligația de a elibera certificatul care atestă modul de îndeplinire a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor obligații bugetare individualizate în titluri executorii, emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central competent, în vederea recuperării, denumit în continuare certificat de atestare fiscală, în următoarele situații:
a) la solicitarea contribuabililor/plătitorilor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
b) la solicitarea instituțiilor/autorităților publice, în cazurile și în condițiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
c) din oficiu, în situația în care se schimbă competența de administrare a creanțelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau a altor situații prevăzute de lege;
d) la solicitarea deținătorilor de titluri de participare la o societate, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
e) la solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice, alta decât cea prevăzută la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, numai cu acordul scris al contribuabilului în cauză, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
f) la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
(2) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d) și e), solicitanții depun cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală la organul fiscal central competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de contribuabil/plătitor pentru care se emite certificatul de atestare fiscală.
(3) Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală se depune la registratura organului fiscal central competent sau se comunică prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, sau prin intermediul serviciului „Spațiu privat virtual”. Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală poate fi transmisă și prin mijloace de transmitere la distanță, însoțită de o copie a documentului eliberat de autoritatea contractantă, după caz. În situația în care cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală a fost depusă/transmisă la un alt organ fiscal decât cel competent în eliberarea certificatului, acesta comunică de îndată solicitantului eroarea și indică organul fiscal central competent la care trebuie să depună cererea/adresa.
(4) În situația în care contribuabilul are de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autoritățile contractante definite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare, odată cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală depune, în original, și documentul eliberat de autoritățile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la acestea. În situația în care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanță, documentul eliberat de autoritățile contractante se depune în original la instituția care solicită certificatul de atestare fiscală. Informațiile astfel înscrise în certificatul de atestare fiscală sunt valabile numai în cazul în care coincid cu datele înscrise în documentele eliberate de autoritățile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii și trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
(5) Documentul emis de autoritatea contractantă cuprinde, obligatoriu, următoarele elemente:
a) denumirea autorității contractante;
b) data emiterii documentului;
c) numărul și data încheierii contractului dintre contribuabil și autoritatea contractantă;
d) sumele certe, lichide și exigibile datorate până la data emiterii documentului de către autoritatea contractantă, defalcate pe fiecare contract în parte;
e) precizarea că documentul este emis în vederea eliberării certificatului de atestare fiscală;
f) numele, prenumele, funcția și semnătura persoanelor împuternicite ale autorității contractante;
g) ștampila autorității contractante.
(6) În situația prevăzută la alin. (1) lit. f), solicitanții depun cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală la organul fiscal central competent în administrarea creanțelor fiscale datorate de persoana fizică decedată, însoțită de o copie certificată conform cu originalul a dovezii deschiderii procedurii succesorale notariale.
(7) Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală trebuie să conțină următoarele elemente:
a) datele de identificare ale autorității publice solicitante;
b) datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului; în acest caz este obligatorie menționarea denumirii/numelui și prenumelui, precum și a codului de identificare fiscală al contribuabilului/plătitorului;
c) temeiul legal al solicitării;
d) scopul solicitării.
(8) Prin organ fiscal central competent se înțelege organul fiscal prevăzut la art. 30,art. 33,art. 35 sau art. 40 din Codul de procedură fiscală.
(9) În cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, cererea se depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul își are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală. În cerere, contribuabilul/plătitorul menționează și sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, după caz. În scopul eliberării certificatului de atestare fiscală, organele fiscale centrale competente colaborează în vederea stabilirii situației fiscale reale. În acest scop, organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află sediul activității/locul de desfășurare a activității principale comunică organului fiscal central competent pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală informațiile solicitate cel mai târziu în ziua următoare primirii solicitării.
(10) Certificatul de atestare fiscală se semnează de către conducătorul organului fiscal central emitent.
Art. 2.
Potrivit prevederilor art. 344 din Codul de procedură fiscală eliberarea certificatului de atestare fiscală nu este supusă taxelor extrajudiciare de timbru.
Art. 3.
(1) În vederea eliberării certificatului de atestare fiscală, organul fiscal central competent verifică:
a) dosarul fiscal al contribuabilului, cu excepția declarațiilor informative și a bilanțurilor contabile;
b) fișa pentru evidența analitică pe plătitori a contribuabilului;
c) existența sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare până la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
d) existența deciziilor de rambursare sau, după caz, a documentației aprobate pentru soluționarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise și înregistrate în evidența fiscală decizii de compensare/restituire;
e) existența documentului eliberat de autoritățile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul/plătitorul le are de încasat de la acestea;
f) existența acordului scris al contribuabilului pentru situația prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. e), conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
g) existența documentului care dovedește deschiderea procedurii succesorale notariale pentru situația prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f).
(2) În situația în care cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală este depusă de către deținătorul de titluri de participare organul fiscal central competent verifică dacă solicitantul are calitatea de deținător de titluri de participare.
Art. 4.
(1) Dacă organul fiscal central competent constată că nu au fost depuse de către contribuabil declarațiile de impunere, acesta înștiințează contribuabilul privind depășirea termenului legal de depunere a declarației de impunere, potrivit prevederilor art. 103 și 107 din Codul de procedură fiscală. În acest caz, termenul de eliberare a certificatului de atestare fiscală se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii înștiințării și data depunerii declarațiilor de impunere sau data comunicării deciziei de impunere din oficiu, după caz.
(2) În situația în care organul fiscal central competent constată că, anterior depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, contribuabilul/plătitorul a fost înștiințat cu privire la depășirea termenului legal de depunere a declarației de impunere, acesta emite și comunică decizia de impunere din oficiu până la emiterea certificatului de atestare fiscală, dacă s-a împlinit termenul de 15 zile de la înștiințarea contribuabilului. Dacă termenul de 15 zile se împlinește după data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, termenul de eliberare a certificatului se prelungește cu perioada cuprinsă între data depunerii cererii și data depunerii declarațiilor de impunere sau data comunicării deciziei de impunere din oficiu, după caz.
(3) Organul fiscal central competent emite și înregistrează în evidența fiscală, potrivit procedurilor legale, deciziile de compensare în toate cazurile în care există decizii de rambursare aprobate sau, după caz, documentația aprobată pentru soluționarea cererii de restituire, cu încadrarea în termenul prevăzut de lege pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală.
(4) Ori de câte ori consideră necesar, organul fiscal central competent poate solicita informații de la autoritățile contractante în legătură cu datele înscrise în documentele emise de acestea.
Art. 5.
(1) Certificatul de atestare fiscală se emite în maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia.
(2) Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, contribuabilul/plătitorul bifează în mod corespunzător căsuța special creată în acest sens.
(3) În situația contribuabilului/plătitorului supus unei inspecții fiscale și care solicită eliberarea unui certificat de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, certificatul de atestare fiscală se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, după caz.
Art. 6.
(1) Certificatul de atestare fiscală cuprinde 4 secțiuni, respectiv:
a) secțiunea A „Obligații fiscale și alte obligații bugetare”;
b) secțiunea B „Sume de rambursat/restituit”;
c) secțiunea C „Informații pentru verificarea eligibilității contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile”;
d) secțiunea D „Alte mențiuni”.
(2) La secțiunea A se înscriu:
a) totalul obligațiilor fiscale principale și al obligațiilor fiscale accesorii restante, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
b) totalul obligațiilor bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central competent în vederea recuperării, inclusiv amenzi datorate bugetului de stat, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
(3) La secțiunea A nu se cuprind:
a) obligațiile fiscale eșalonate la plată, cu excepția ratelor neachitate la termenele stabilite în graficul de eșalonare la plată;
b) sumele reprezentând creanțe fiscale stabilite prin acte administrative fiscale, a căror executare este suspendată în condițiile art. 14 și 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și accesoriile aferente acestora, individualizate în decizii comunicate anterior suspendării executării actului administrativ fiscal;
c) sumele reprezentând amenzi contravenționale pentru care s-au formulat plângeri în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare;
d) sumele cu termene de plată viitoare datorate în contul ratelor din programele de plăți ale obligațiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciară confirmat.
(4) La secțiunea B se înscriu:
a) totalul sumelor negative solicitate la rambursare prin deconturile de TVA cu sumă negativă și opțiune de rambursare, în curs de soluționare și pentru care nu a fost emisă decizie de rambursare;
b) totalul sumelor solicitate a fi restituite prin cereri de restituire, în curs de soluționare.
(5) Sumele înscrise la secțiunile A și B pot fi detaliate pe tipuri de obligații/deconturi de TVA cu sumă negativă și opțiune de rambursare în curs de soluționare/cereri de restituire în curs de soluționare, la solicitarea contribuabilului/plătitorului. În acest caz, informațiile se înscriu la secțiunea D.
(6) La secțiunea C se înscriu:
a) diferența dintre obligațiile de plată cuprinse la secțiunea A și sumele menționate la secțiunea B;
b) totalul obligațiilor bugetare de plată în ultimele 12 luni.
(7) Informațiile din secțiunea C se completează numai dacă solicitantul certificatului de atestare fiscală menționează expres acest lucru în cererea/adresa sa.
(8) La secțiunea D se înscriu:
a) la pct. I și II – informațiile prevăzute la alin. (5);
b) la pct. III – mențiuni relevante pentru situația fiscală a contribuabilului, cum ar fi eșalonare/plan de reorganizare confirmat, în curs de derulare; mențiuni referitoare la starea obligațiilor fiscale astfel cum au fost solicitate prin cerere, cum ar fi: aflate în executare silită, suspendate la executare silită în condițiile legii, mențiuni cu privire la situația prevăzută la art. 157 alin. (3) din Codul de procedură fiscală;
c) la pct. IV – sumele certe, lichide și exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la autoritățile contractante, inclusiv numărul și data documentului emis de autoritatea contractantă.
(9) Pentru contribuabilii care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, certificatul de atestare fiscală se emite la cererea contribuabilului și cuprinde atât obligațiile fiscale ale contribuabilului, cât și obligațiile fiscale ale sediilor secundare.