În Monitorul Oficial nr. 907 din 8 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1236/2015 al Ministerului Transporturilor pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind autorizarea agenților aeronautici de handling RACR-AD-AAH, ediția 2/2015.
Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!
În extras
CAPITOLUL 1
Generalități
1.1. Scop
(1) Scopul prezentei reglementări de aeronautică civilă este stabilirea cadrului reglementat necesar pentru aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la evaluarea, autorizarea și supravegherea organizațiilor care desfășoară activități de handling la sol.
(2) Autoritatea Aeronautică Civilă Română evaluează, autorizează și supraveghează organizațiile care desfășoară activități de handling în baza atribuțiilor care îi revin în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Civile Române, cu modificările și completările ulterioare, și ale ordinelor ministrului transporturilor aplicabile.
(3) Pentru a putea desfășura activități de handling pe un aerodrom din România, agentul aeronautic trebuie:
(i) să dețină un certificat de autorizare valabil, emis de AACR în condițiile prezentei reglementări; și
(ii) să aibă acordul, cel puțin de principiu, al operatorului/administratorului de aerodrom pe care își va desfășura activitatea (în cazul în care agentul aeronautic este diferit de operatorul/administratorul de aerodrom în cauză), cu respectarea reglementărilor în vigoare privind accesul liber pe piața serviciilor de handling.
(4) Autorizarea unei organizații care solicită să desfășoare activități aeronautice de handling la sol se efectuează de AACR în scopul constatării și certificării capacității solicitantului de a desfășura activitățile respective de handling la sol în condiții de siguranță.
(5) AACR supraveghează agenții aeronautici de handling în scopul asigurării că aceștia respectă cerințele aplicabile și se conformează permanent prevederilor reglementărilor aeronautice aplicabile, fără să afecteze siguranța zborului.
1.2. Aplicabilitate
(1) Prevederile prezentei reglementări se aplică organizațiilor (persoane juridice) care solicită AACR autorizarea pentru desfășurarea de activități de handling la sol, precum și celor care dețin o autorizație de agent aeronautic de handling.
(2) Prezenta reglementare stabilește condițiile și cerințele generale pentru autorizarea agenților aeronautici de handling, pentru acordarea certificatului de autorizare, pentru modificarea acestuia, pentru prelungirea perioadei de autorizare și pentru supravegherea activității agenților aeronautici autorizați.
(3) Autorizarea și supravegherea agenților aeronautici de handling se tarifează conform prevederilor legale în vigoare.
(4) AACR poate să restricționeze, să suspende sau să anuleze autorizarea unui agent aeronautic de handling dacă nu sunt menținute condițiile de autorizare și/sau cerințele impuse de AACR. Restricționarea, suspendarea, anularea autorizării unui agent aeronautic civil nu presupun rambursarea tarifelor stabilite conform prevederilor legale, achitate pentru serviciile prestate de AACR.
(5) Pentru realizarea scopului proceselor de autorizare și supraveghere a organizațiilor care desfășoară activități de handling la sol, AACR poate impune cerințe și/sau solicita date suplimentare față de prevederile prezentei reglementări, cu respectarea prevederilor reglementărilor aeronautice naționale și/sau internaționale aplicabile.
(6) Suplimentar față de prevederile prezentei reglementări pot fi utilizate cerințe, recomandări și/sau practici aeronautice, de la caz la caz, conținute în edițiile curente, amendate la zi, ale următoarelor documente de aviație civilă:
(i) IATA Airport Handling Manual;
(ii) standarde europene pentru echipamente de aerodrom;
(iii) alte documente emise de organizații aeronautice internaționale la care România este parte, aplicabile în România și care vor intra în vigoare după data emiterii prezentei reglementări.
1.3. Documente de referință
(1) Ordonanța Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
(2) Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Civile Române, cu modificările și completările ulterioare;
(3) Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” ca autoritate națională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcției de supervizare a siguranței zborului în aviația civilă, la nivel național;
(4) Reglementarea aeronautică civilă română privind transportul aerian al bunurilor periculoase, RACR-TABP, ediția în vigoare;
(5) Proceduri și instrucțiuni de aeronautică civilă privind transportul aerian de bunuri periculoase, PIAC-TABP, ediția curentă;
(6) Reglementarea aeronautică civilă română privind accesul pe piața serviciilor de handling la sol pe aeroporturi – RACR- APSH, ediția 03/2007, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 101/2007.
1.4. Definiții și abrevieri
1.4.1. Definiții. În sensul prezentei reglementări, termenii de mai jos au următoarele semnificații:
(1) aerodrom – suprafață definită (inclusiv toate clădirile, instalațiile și echipamentele) pe pământ sau pe o structură fixă, pe o structură fixă sau pe o structură flotabilă pe suprafața apei, destinată a fi utilizată în totalitate sau în parte pentru sosirea, plecarea și mișcarea la sol a aeronavelor;
(2) agent aeronautic de handling – persoană juridică autorizată să desfășoare activități aeronautice de handling la sol;
(3) anexă la certificatul de autorizare – documentul care precizează activitățile autorizate care pot fi desfășurate pe aerodrom de deținătorul autorizării ca agent aeronautic de handling (constituindu-se ca parte integrantă din acesta);
(4) anulare – retragerea de către AACR a documentului de autorizare, ca urmare a nerespectării condițiilor care au stat la baza autorizării sau a cerințelor impuse de AACR. În acest caz sunt anulate toate drepturile acordate prin autorizarea respectivă și obligațiile aferente, iar după anulare organizația nu mai poate desfășura activități sau emite documente în baza autorizării, fiind obligată să elimine din documentele sale toate referirile la aceasta;
(5) audit – proces sistematic, independent și documentat pentru obținerea dovezilor de audit și evaluarea acestora în mod obiectiv cu scopul de a determina în ce măsură sunt îndeplinite criteriile de audit;
(6) autorizare – confirmare oficială acordată de AACR printr-un document eliberat în conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice române, prin care se atestă capacitatea deținătorului de a desfășura activitățile aeronautice civile menționate în acest document;
(7) evaluare – ansamblu de activități de constatare a îndeplinirii/neîndeplinirii de către o organizație a condițiilor impuse pentru autorizarea ca agent aeronautic civil;
(8) facilități – sistemele și instalațiile care sunt construite sau instalate în interiorul sau exteriorul perimetrului aerodromului și sunt utilizate pentru desfășurarea activităților autorizate;
handling – ansamblul serviciilor specializate și baza materială asociată acestora, asigurate la sol aeronavelor, pasagerilor, bagajelor, mărfurilor și poștei;
(10) mentenanță – totalitatea operațiilor de întreținere și reparație ale unui sistem tehnic;
(i) totalitatea lucrărilor de întreținere tehnică programată efectuate la intervale de timp predeterminate în scopul de a evita defectarea sau degradarea facilităților;
(ii) totalitatea reparațiilor efectuate după apariția unui defect, în scopul restabilirii echipamentelor și facilităților la starea de îndeplinire a funcțiilor specificate;
(11) operator al aerodromului – persoană fizică sau juridică, având în responsabilitate operarea unui aerodrom aflat în proprietatea publică ori în proprietatea privată a unor persoane fizice ori juridice;
(12) restricționare – retragere temporară de către AACR a unor drepturi dintre cele acordate unei organizații autorizate prin documentele de autorizare; restricționarea constituie un caz particular de suspendare;
(13) subcontractare – încheierea unui contract de către un agent aeronautic de handling, în calitatea sa de contractor principal, sau, în mod excepțional de către un utilizator al aerodromului care recurge la handling propriu, cu un terț denumit „subcontractant”, în cadrul căruia subcontractantului i se solicită să execute una sau mai multe categorii (sau subcategorii) de servicii de handling la sol;
(14) suspendare – retragere temporară de către AACR a drepturilor acordate unui agent autorizat, ca urmare a nerespectării condițiilor care au stat la baza autorizării și/sau a cerințelor impuse de AACR; în acest caz, autorizarea rămâne valabilă, dar nicio activitate invocând autorizarea nu poate fi desfășurată în perioada suspendării; drepturile care decurg din autorizare pot fi restabilite atunci când AACR constată că circumstanțele care au cauzat suspendarea au fost corectate, iar organizația poate demonstra din nou conformarea deplină cu cerințele aplicabile;
(15) utilizator al aerodromului – orice persoană fizică sau juridică, responsabilă pentru transportul pasagerilor, al poștei și/sau al mărfurilor, pe calea aerului, de la sau către aerodromul în cauză.
1.4.2. Abrevieri
AACR – Autoritatea Aeronautică Civilă Română
AHM – Manual de handling pentru aeroporturi (Airport Handling Manual)
IATA – Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (International Air Transport Association)
OACI – Organizația Internațională a Aviației Civile (International Civil Aviation Organization)
RACR – Reglementare aeronautică civilă română
CAPITOLUL 2
Activități aeronautice civile în domeniul serviciilor de handling la sol
2.1. Categorii de activități aeronautice civile în domeniul serviciilor de handling la sol
(1) Activitățile aeronautice de handling la sol sunt activități care trebuie să se conformeze unor cerințe specifice, stabilite prin reglementările aeronautice naționale și internaționale aplicabile și prin proceduri și instrucțiuni de aviație civilă, în legătură cu realizarea siguranței zborului, regularității și eficienței traficului aerian.
(2) Categoriile de activități de handling supuse autorizării sunt următoarele:
1. handling pasageri și bagaje;
2. controlul masei și centrajului;
3. handling la aeronavă;
4. degivrare/antigivrare;
5. Alimentarea aeronavelor cu combustibil;
6. handling marfă și poștă.
Procesele privind autorizarea activităților de handling vor fi dezvoltate în proceduri și instrucțiuni de aeronautică civilă.
(3) Categoriile de activități aeronautice de handling la sol au codul „AAH”.
(4) În vederea desfășurării activităților aeronautice de handling menționate la alin. (2), organizațiile care solicită să fie autorizate de AACR vor respecta prevederile prezentei reglementări.
CAPITOLUL 3
Cerințe pentru autorizarea și menținerea autorizării agenților aeronautici de handling
3.1. Cerințe generale
(1) Organizația care solicită autorizarea ca agent aeronautic de handling trebuie să fie constituită și să funcționeze în conformitate cu prevederile legislației naționale aplicabile sau, în cazul unei organizații din alt stat, în conformitate cu prevederile legislației aplicabile a statului respectiv.
(2) Domeniul de activitate pentru care se solicită autorizarea trebuie să se regăsească în obiectul de activitate declarat și înregistrat legal.
(3) Organizația care solicită autorizarea ca agent aeronautic de handling trebuie să facă dovada că dispune de capacități organizatorice, financiare, tehnice și operaționale adecvate specificului activității, inclusiv de personalul necesar, pentru a îndeplini cerințele de siguranță a zborului și securitate aeronautică aplicabile.
(4) Activitățile de profil trebuie să fie organizate, conduse și executate pe bază de:
(i) proceduri operaționale detaliate, constituite în Manualul operațional de handling la sol;
(ii) sisteme de management al calității și siguranței, definite în manuale corespunzătoare și implementate la nivelul organizației;
(iii) alte documente echivalente, acceptate de AACR.
(5) Pe durata procesului de autorizare și a perioadei de valabilitate a certificatului de autorizare, organizația:
(i) este supusă activităților de audit/inspecție și de supraveghere executate de AACR;
(ii) trebuie să se conformeze cerințelor specifice stabilite de AACR și să adopte măsurile corective necesare pentru înlăturarea neregulilor constatate cu ocazia inspecțiilor sau auditurilor (dacă este cazul).
3.2. Cerințe privind personalul
(1) Organizația care solicită autorizarea ca agent aeronautic de handling trebuie să dispună de personal competent (instruit, atestat, autorizat sau licențiat, după caz, conform normelor legale în vigoare) pentru a putea desfășura activitățile aeronautice preconizate. Cerințele minimale privind instruirea personalului vor fi detaliate în proceduri și instrucțiuni de aeronautică civilă.
(2) Personalul implicat în activități de handling la sol trebuie să cunoască și să aplice curent reglementările/standardele aeronautice naționale și internaționale referitoare la domeniul de activitate pentru care este autorizat și pe cele în legătură cu siguranța zborului și securitatea aeronautică.
3.3. Cerințe privind echipamente și facilități
(1) Echipamentele, utilajele, sistemele și instalațiile utilizate pentru activitățile de handling la sol trebuie să corespundă specificațiilor tehnice și cerințelor operaționale (inclusiv cele ale operatorului de aerodrom pe care își desfășoară activitatea) și să fie autorizate sau acceptate în prealabil de AACR în conformitate cu proceduri și instrucțiuni de aeronautică civilă.
(2) (i) Organizația trebuie să implementeze și să mențină un program de mentenanță pentru echipamente și facilități, precum și un sistem de evidență și de înregistrări ale stării tehnice a acestora.
(ii) Operatorii echipamentelor trebuie să fie pregătiți corespunzător și să dețină avizele, autorizațiile sau atestările necesare (de exemplu, permise de conducere) în conformitate cu legislația națională și cu regulamentul de circulație pe aerodrom în vigoare.
CAPITOLUL 4
Procesul de autorizare a agenților aeronautici de handling
4.1. Semnificația autorizării
(1) Certificatul de autorizare emis de AACR în conformitate cu prevederile prezentei reglementări:
(i) atestă faptul că organizația are capacitatea tehnică, organizatorică și operațională de a desfășura activitățile de handling autorizate pe aerodromurile din România;
(ii) obligă deținătorul să își îndeplinească toate responsabilitățile care decurg din autorizare, potrivit prevederilor legale.
(2) În procesul autorizării, organizația trebuie să facă dovada că:
(i) are capacitatea de a desfășura activitatea pentru care a cerut autorizarea la standardul de calitate impus de domeniul aeronautic civil și se conformează cerințelor de siguranță a zborului;
(ii) se conformează cerințelor de echipare impuse de natura/specificul și amploarea/extinderea activității preconizate;
(iii) are stabilite sarcini și responsabilități pentru personalul angajat în activitățile supuse autorizării, conform prevederilor prezentei reglementări;
(iv) personalul este încadrat într-un program de instruire inițială și recurentă;
(v) are stabilite proceduri conforme cu prezenta reglementare și cu celelalte reglementări aeronautice sau proceduri și instrucțiuni de aeronautică civilă aplicabile;
(vi) personalul cunoaște și respectă procedurile operaționale și normele tehnice prevăzute de manualul operațional al organizației;
(vii) are stabilit și implementează un sistem funcțional de control și monitorizare a activităților supuse autorizării;
(viii) are stabilit și implementează un sistem de management al siguranței (politica, obiectivele, procedurile și instrucțiunile de lucru, modalitățile de raportare etc.);
(ix) a desemnat una sau mai multe persoane cu responsabilități în implementarea sistemelor de management al siguranței și de supraveghere a menținerii condițiilor de autorizare;
(x) deține resurse financiare suficiente și are perspectiva de realizare a activității propuse;
(xi) a încheiat o asigurare pentru daune produse terților;
(xii) deține un document emis de operatorul/ administratorul de aerodrom pe care urmează să opereze, prin care se atestă, cel puțin de principiu, acceptul acestuia pentru operarea pe aerodrom (în cazul unui agent aeronautic de handling diferit de operatorul/administratorul de aerodrom în cauză);
(xiii) în cazul subcontractării activităților, deține contract pentru activitățile respective;
(xiv) există o procedură comună de colaborare cu terții (de exemplu, cu operatorul/administratorul aerodromului, pentru organizațiile de handling independente, cu furnizorul de servicii de control al traficului aerian pe aerodrom etc.);
(xv) are stabilit un sistem de raportare a incidentelor/ accidentelor de aviație, electronic sau manual, conform reglementărilor de aviație civilă specifice.