În Monitorul Oficial nr. 832 din 6 noiembrie a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2015 pentru stabilirea unor măsuri aplicabile în cazul apariției la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranți.


Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește măsurile necesare pentru integrarea activităților de control la trecerea frontierei de stat, de protecție a sănătății publice și de clarificare a situației străinilor care intră sau încearcă să intre în România, prevăzute de legislația în vigoare, în cazul constatării la frontiera de stat a României a unui aflux masiv de imigranți, actual sau iminent.

(2) În scopul prevenirii și înlăturării amenințărilor la adresa securității naționale, precum și al menținerii climatului de ordine și siguranță publică în cazul unui aflux masiv de imigranți, prezenta ordonanță de urgență stabilește un instrument de coordonare integrată a acțiunilor autorităților române cu atribuții în aceste domenii.

(3) Aplicarea prezentei ordonanțe de urgență nu este condiționată de constatarea printr-o decizie a Consiliului Uniunii Europene a existenței afluxului masiv de imigranți.

Art. 2.

În sensul prezentei ordonanțe de urgență, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a) aflux masiv de imigranți – trecerea frontierei de stat a României de către străini, într-un număr care determină depășirea capacității operaționale a structurilor Poliției de Frontieră Române competente teritorial și limitrofe locului unde are loc trecerea;

b) clarificarea situației străinilor – înregistrarea, verificarea și dispunerea, în cel mai scurt timp posibil și în funcție de situația fiecărui străin, a măsurilor prevăzute de lege;

c) sistemul AFIS național – sistem automatizat pentru identificarea datelor dactiloscopice, organizat potrivit legii la nivelul Poliției Române.

Art. 3.

În aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență autoritățile române respectă următoarele principii:

a) principiul nereturnării, care reprezintă interdicția de a returna un străin către un teritoriu unde viața ori libertatea îi pot fi puse în pericol;

b) principiul proporționalității și eficienței în privința măsurilor luate și a mijloacelor utilizate pentru soluționarea situației străinilor;

c) principiul nediscriminării, constând în interdicția de a dispune măsuri împotriva străinilor întemeiate exclusiv pe motive de rasă, culoare, sex, etnie sau origine socială, limbă, religie ori convingeri, opinie politică sau de altă natură, apartenența la o minoritate națională, situația materială, gradul și tipul unei deficiențe, statutul la naștere, handicap, vârstă sau orientare sexuală;

d) principiul respectării demnității umane, prin interdicția de a aplica orice tratamente care pot fi considerate degradante ori care sunt în conflict cu convingerile religioase sau de altă natură ale străinilor;

e) principiul respectării unității familiei și a vieții de familie.

CAPITOLUL II

Managementul unui aflux masiv de imigranți prin intermediul centrelor integrate

SECȚIUNEA 1 – Centrele integrate

§1 Înființarea centrelor integrate

Art. 4.

În situația în care constată prezența sau iminența unui aflux masiv de imigranți, inspectorul general al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră înființează, prin dispoziție, unul sau mai multe centre de integrare a activităților de control la trecerea frontierei de stat, de protecție a sănătății publice și de clarificare a situației străinilor care se prezintă la frontieră, denumite în continuare centre integrate.

Art. 5.

Centrele integrate sunt locuri special amenajate, având regimul zonei de tranzit, destinate realizării următoarelor activități:

a) trierea epidemiologică;

b) controlul pentru trecerea frontierei de stat;

c) primirea, înregistrarea și soluționarea cererilor de acordare a protecției internaționale;

d) clarificarea situației juridice a străinilor din centrele integrate care nu solicită protecție internațională și dispunerea măsurilor specifice;

e) cazarea străinilor care fac obiectul activităților realizate în centrele integrate;

f) alte activități specifice, destinate clarificării situației străinului.

Art. 6.

(1) Prin dispoziția de înființare a unui centru integrat se stabilesc cel puțin următoarele:

a) amplasamentul centrului integrat și schema acestuia;

b) șeful centrului integrat, precum și celelalte persoane cu funcții de conducere, de coordonare și control al forțelor participante;

c) modalitatea de cooperare a instituțiilor care desfășoară activități în cadrul centrului integrat, inclusiv organizarea accesului, protecției, supravegherii și însoțirii străinilor în și din centrul integrat, potrivit competențelor acestora;

d) regulile de ordine interioară;

e) modul de realizare a informărilor reciproce cu privire la evoluția situației operative;

f) periodicitatea evaluării activităților desfășurate.

(2) La dispoziție se anexează planurile de cooperare încheiate între autoritățile și instituțiile care desfășoară activități în cadrul centrelor.

Art. 7.

Autoritățile administrației publice centrale și locale sunt obligate să acorde sprijin Poliției de Frontieră Române în identificarea și stabilirea locurilor în care să fie amplasate centrele integrate, inclusiv prin punerea la dispoziție cu titlu gratuit și pentru o perioadă determinată a unor clădiri sau terenuri, potrivit dispozițiilor legale aplicabile.

§2 – Desființarea centrelor integrate

Art. 8.

(1) Centrele integrate se desființează prin dispoziție a inspectorului general al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră.

(2) Decizia cu privire la desființarea centrelor integrate se ia numai după consultarea autorităților sau a instituțiilor care participă la activitățile realizate în cadrul acestora.