În Monitorul Oficial nr. 725 din 28 septembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 771/2015 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 244/2015.


Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!


În extras

Articol unic

Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 244/2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 281 din 27 aprilie 2015, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) În situaţia în care vreuna dintre prevederile prezentelor norme metodologice intră în conflict cu Codul Mondial Anti-Doping sau standardele internaţionale, Codul Mondial Anti-Doping şi standardele internaţionale vor prevala.“

2. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 2

(1) În înţelesul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a)lanţ de custodie – succesiunea de persoane sau de organizaţii care au responsabilitatea asupra custodiei probei, din momentul recoltării acesteia până în momentul când proba a fost predată la laborator pentru analiză;

b)staţie de control doping – spaţiu amenajat conform cerinţelor prevăzute la art. 27 alin. (1), în care se desfăşoară şedinţa de recoltare a probelor biologice;

c)echipament pentru recoltarea probelor – recipiente sau aparate pentru recoltarea sau pentru conservarea probei biologice a sportivului, pe parcursul şedinţei de recoltare, aşa cum este prevăzut în Standardul internaţional pentru testare şi investigaţii;

d)şedinţă de recoltare a probei – toate activităţile succesive care implică direct sportivul din momentul înştiinţării cu privire la testarea doping până când acesta părăseşte staţia de control doping după recoltarea probei, aşa cum este prevăzut în Standardul internaţional pentru testare şi investigaţii;

e)reprezentant al sportivului – persoana fizică cu capacitate deplină de exerciţiu care reprezintă interesele sportivului pe parcursul controlului doping;

f)însoţitor – o persoană instruită şi autorizată de Agenţie să îndeplinească sarcini specifice, incluzând una sau mai multe dintre următoarele: înştiinţarea sportivului selectat pentru recoltarea probei, însoţirea şi ţinerea sub observaţie a sportivului până la sosirea în staţia de control doping şi/sau asistarea şi verificarea emiterii probei, dacă pregătirea sa îl califică să desfăşoare această activitate;

g)selecţie aleatorie – selectarea sportivilor pentru testarea doping, care nu este testare-ţintă;

h)selecţie ierarhizată – selectarea sportivilor pentru testarea doping în funcţie de locul ocupat în clasamentul unei competiţii;

i)densitate specifică a probei de urină – densitatea măsurată cu un refractometru – la 1.005 sau mai mult ori cu hârtie indicatoare de laborator – la 1.010 sau mai mult;

j)volum de urină necesar pentru analiză – cantitate de minimum 90 ml pentru analiza totală sau parţială;

k)autoritatea pentru gestionarea rezultatelor – organizaţia responsabilă, potrivit prevederilor art. 322–324 din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru gestionarea rezultatelor testărilor doping sau a altor dovezi ale unei eventuale încălcări a reglementărilor antidoping şi ale audierilor sau o altă organizaţie care acţionează în conformitate cu reglementările organizaţiei antidoping. În ceea ce priveşte încălcările privind localizarea, autoritatea pentru gestionarea rezultatelor va fi organizaţia antidoping care culege informaţiile de localizare a sportivului;

l)autoritatea de recoltare a probei – organizaţia responsabilă cu recoltarea probelor în conformitate cu cerinţele Standardului internaţional pentru testare şi investigaţii, care poate fi însăşi autoritatea de testare sau o altă organizaţie căreia autoritatea de testare i-a delegat sau a subcontractat o astfel de responsabilitate;

m)autoritate de testare – organizaţia care autorizează recoltarea de probe biologice;

n)raport de testare nereuşită – un raport detaliat cu privire la o încercare nereuşită de recoltare a probei de la un sportiv din lotul de testare înregistrat pe baza informaţiilor de localizare furnizate de acesta, precizând data încercării nereuşite şi locaţia vizitată, ora exactă de sosire şi plecare de la locaţie, paşii urmaţi pentru găsirea sportivului la locaţie, inclusiv detalii ale oricăror contacte cu terţe persoane, precum şi orice alte detalii relevante despre încercare;

o)testare fără aviz prealabil – şedinţă de recoltare a probei care are loc fără înştiinţarea prealabilă a sportivului şi în care sportivul este însoţit în permanenţă, din momentul înştiinţării şi până la emiterea probei;

p)intenţie – situaţie definită la art. 10.2.3 din Codul Mondial Anti-Doping;

q)test neefectuat – absenţa sportivului de la locaţia comunicată pentru o perioadă de 60 de minute, menţionate de sportiv în formularul de localizare pentru ziua respectivă, în conformitate cu Standardul internaţional pentru testare şi investigaţii.“

3. La articolul 3, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(11) Exceptând cazurile în care sportivii au specificat fereastra de 60 de minute în intervalul 5,00–6,00, testarea trebuie să aibă loc în intervalul orar cuprins între 5,00–23,00, cu excepţia cazurilor în care există motive întemeiate pentru testarea pe parcursul nopţii.“

4. La articolul 38, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 38

(1) Dacă proba de urină emisă nu îndeplineşte cerinţele referitoare la densitatea specifică, ofiţerul de control doping va recolta probe suplimentare până când se emite o probă conformă. Ofiţerul de control doping va continua recoltarea de probe suplimentare până când este îndeplinită cerinţa cu privire la densitatea specifică pentru analiză sau până când ofiţerul de control doping stabileşte că există circumstanţe excepţionale, ceea ce înseamnă că, din motive logistice – aşa cum prevede Standardul internaţional pentru testare şi investigaţii –, şedinţa de recoltare a probelor nu mai poate continua. Aceste circumstanţe excepţionale vor fi consemnate corespunzător de către ofiţerul de control doping.“