În Monitorul Oficial nr. 626 din 18 august a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1828/2015 al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale privind aprobarea sistemelor de sancțiuni pentru măsurile 10 „Plăți pentru agromediu și climă”, 11 „Agricultura ecologică” și 13 „Plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice”, prevăzute în PNDR 2014-2020, și pentru măsura 214 „Plăți de agromediu”, prevăzută în PNDR 2007-2013, precum și pentru aprobarea sistemului de sancțiuni pentru ecocondiționalitate aplicabil acestora și schemelor de sprijin pe suprafață.


Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!


În extras

Art. 1.

Pentru cererile de plată depuse de fermieri aferente măsurilor 10 „Plăți pentru agromediu și climă”, 11 „Agricultura ecologică” și 13 „Plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice”, aferente Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, și măsurii 214 „Plăți de agromediu”, pentru angajamentele în derulare din programarea 2007-2013, precum și pentru ecocondiționalitate aplicabilă măsurilor 10, 11, 13, 214 (plăți de agromediu în derulare) și schemelor de sprijin pe suprafață (schema de plată unică pe suprafață – SAPS, ajutoare naționale tranzitorii – ANT pentru culturile amplasate în teren arabil, in pentru fibră, cânepă pentru fibră, hamei, tutun, sfeclă de zahăr, schema de plată separată pentru zahăr, precum și schema de sprijin pentru orez din zone defavorizate, altele decât zona montană) se aprobă sistemele de sancțiuni specifice, după cum urmează:

  1. a) Sistemul de sancțiuni pentru măsura 10 „Plăți pentru agromediu și climă”, prevăzut în anexa nr. 1.
  2. b) Sistemul de sancțiuni pentru măsura 11 „Agricultura ecologică”, prevăzut în anexa nr. 2.
  3. c) Sistemul de sancțiuni pentru măsura 13 „Plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice”, prevăzut în anexa nr. 3.
  4. d) Sistemul de sancțiuni pentru măsura 214 „Plăți de agromediu” – angajamente în derulare din programarea 2007-2013, prevăzut în anexa nr. 4.
  5. e) Sistemul de sancțiuni pentru ecocondiționalitate aplicabil măsurilor 10 „Plăți pentru agromediu și climă”, 11 „Agricultura ecologică” și 13 „Plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice”, 214 „Plăți de agromediu” – angajamente în derulare din programarea 2007-2013, precum și schemelor de sprijin pe suprafață (schema de plată unică pe suprafață – SAPS, ajutoare naționale tranzitorii – ANT, pentru culturile amplasate în teren arabil, in pentru fibră, cânepă pentru fibră, hamei, tutun, sfeclă de zahăr, schema de plată separată pentru zahăr, precum și schema de sprijin pentru orez din zone defavorizate, altele decât zona montană), prevăzut în anexa nr. 5.

Art. 2.

Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3.

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

  1. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,

George Turtoi,

secretar de stat

ANEXA Nr. 1

Sistemul de sancțiuni pentru măsura 10 „Plăți pentru agromediu și climă”

Sistemul de sancțiuni, aplicabil pentru cererile de plată aferente măsurii 10 „Plăți pentru agro-mediu și climă” depuse de fermieri pentru campania 2015, se stabilește ținându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităților constatate:

– neglijența presupune aplicarea unei reduceri din suma totală calculată fără penalități, chiar dacă acestuia i-au fost stabilite/nu i-au fost stabilite alte sancțiuni, în cazul în care nerespectarea s-a datorat acțiunii neintenționate a fermierului;

– intenția presupune prevederea de către fermier a rezultatului faptei sale în condițiile în care fie urmărește producerea lui prin intermediul faptei, fie, deși nu îl urmărește, acceptă posibilitatea producerii acestui rezultat.

Aceste cazuri se pot referi, dar nu sunt limitate la: inducerea în eroare cu bună-știință a autorităților cu atribuții în verificarea documentelor justificative, furnizarea de date sau documente false și orice altă încercare de fraudă comisă în scopul obținerii unor plăți din fonduri europene nerambursabile. A doua repetiție este considerată intenție (prevederea se aplică doar la cerințele specifice, nu și la supradeclarare);

– amploarea neconformității depinde în special de efectul acesteia asupra operațiunii în ansamblu;

– durata (persistența) depinde în special de perioada de timp în care se manifestă efectul acesteia sau de posibilitatea de a pune capăt acestui efect prin mijloace rezonabile;

– repetiția – identificarea unor neconformități similare în ultimii patru ani, în cazul aceluiași beneficiar sau aceleiași măsuri, cu condiția ca beneficiarul să fi fost informat despre un caz precedent de neconformitate și să fi avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situația anterioară de neconformitate;

– gravitatea unei neconformități depinde în special de importanța consecințelor acesteia, având în vedere obiectivele urmărite prin angajamentele sau obligațiile care nu au fost respectate.

Definiții:

– grupă de culturi (grup de plată) – o grupă pentru fiecare dintre suprafețele declarate în scopul aplicării oricărei alte scheme de ajutoare sau măsuri de sprijin pe suprafață, în cazul căreia este aplicabilă o rată a ajutorului sau a sprijinului diferită;

– animal declarat – animalul care face obiectul unui angajament pentru pachetul 8;

– animal determinat – acel animal pentru care sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute de angajamentele pachetului 8.

Există 6 categorii de sancțiuni, care se aplică în următoarea ordine, prin calcularea din suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancționare:

A. sancțiuni pentru supradeclararea suprafețelor/efectivelor de animale;
B. sancțiuni pentru nerespectarea condițiilor de eligibilitate generale și a cerințelor specifice;
C. sancțiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;
D. sancțiuni pentru nedeclararea tuturor suprafețelor;
E. sancțiuni pentru nerespectarea ecocondiționalității;
F. sancțiuni suplimentare.

Fermierul nu va fi sancționat în cazurile de forță majoră și circumstanțe excepționale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislației în vigoare.

Angajamentul multianual rămâne în vigoare în caz de forță majoră și se închide în caz de circumstanțe excepționale și deces. Pentru anul în care s-a manifestat cazul de forța majoră sau circumstanțe excepționale, fermierul nu va primi plata compensatorie și nu se vor recupera sumele primite în campaniile anterioare.

Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forță majoră și circumstanțe excepționale:

– decesul beneficiarului;

– incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;

– o catastrofă naturală gravă care afectează puternic exploatația agricolă;

– distrugerea accidentală a clădirilor destinate creșterii animalelor, aflate pe exploatația agricolă;

– o epizootie sau o boală a plantelor care afectează parțial sau integral șeptelul sau, respectiv, culturile beneficiarului;

– exproprierea întregii exploatații agricole sau a unei mari părți a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii.

  1. Sancțiuni pentru supradeclararea suprafețelor – pentru pachetele 1-7
  2. a) Dacă diferența dintre suprafața declarată pentru plată și suprafața determinată la nivelul unei grupe de culturi este mai mică sau egală cu 0,1 ha, suprafața determinată va fi considerată egală cu suprafața declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferența reprezintă mai mult de 20% din suprafața totală declarată pentru plată.
  3. b) Dacă în ceea ce privește o grupă de culturi, suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafața determinată sau 2 ha, dar mai mică sau egală cu 20% din suprafața determinată, plata se calculează pe baza suprafeței determinate, din care se scade dublul diferenței constatate.
  4. c) Dacă suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafața determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată pentru grupa de culturi în cauză.
  5. d) Dacă suprafața declarată pentru plată depășește suprafața determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafața determinată, fermierul este exclus de la plată pentru grupa de culturi în cauză și, în plus, acesta este sancționat cu valoarea cuantumul ajutorului sau sprijinului care corespunde diferenței dintre suprafața declarată și suprafața determinată.

Sancțiuni pentru supradeclararea efectivelor de animale – pentru pachetul 8

Sancțiunile de supradeclarare pentru măsurile de sprijin legate de animale se calculează pe baza efectivului de animale declarat în cererea unică de plată și a efectivului de animale determinat, pentru fiecare specie de animal. Dacă efectivul de animale declarat în cererea de sprijin depășește efectivul de animale determinat, sprijinul se calculează în baza efectivului de animale determinat.

  1. a) În cazul în care neconformitățile vizează maximum 3 animale, iar efectivul de animale declarat în cererea unică de plată depășește efectivul de animale determinat, cuantumul sprijinului acordat se reduce cu un procentaj stabilit ca raport dintre de efectivul de animale declarat în cererea de sprijin pentru care s-au constatat neconformități și efectivul de animale determinat pentru respectiva măsură de sprijin, numit în continuare „procentaj stabilit”.
  2. b) În cazul în care neconformitățile se referă la mai mult de 3 animale, cuantumul sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul măsurii de sprijin se va reduce cu „procentajul stabilit” dacă acest procentaj nu depășește 10%.
  3. c) În cazul în care neconformitățile se referă la mai mult de 3 animale, cuantumul sprijinului la care are dreptul beneficiarul în cadrul măsurii de sprijin se va reduce cu de două ori „procentajul stabilit” dacă acest procentaj este mai mare de 10%, dar maximum 20%.
  4. d) Dacă „procentajul stabilit” depășește 20% nu se acordă sprijin pentru respectiva măsură de sprijin pentru anul în cauză.
  5. e) Dacă „procentajul stabilit” depășește 50% nu se acordă sprijin pentru respectiva măsură de sprijin pentru anul în cauză. Mai mult, beneficiarul este supus unei sancțiuni suplimentare în cuantum egal cu cel care corespunde diferenței dintre numărul animalelor declarate și numărul animalelor determinate.
  6. Sancțiuni pentru nerespectarea condițiilor de eligibilitate, inclusiv a cerințelor specifice și a cerințelor de bază relevante angajamentelor:
Codul sancțiunii Tipul sancțiunii
1 Se aplică o sancțiune de 10% din valoarea sprijinului pe pachet* pe anul respectiv de angajament.
2 Se aplică o sancțiune de 20% din valoarea sprijinului pe pachet* pe anul respectiv de angajament.
3 Se aplică o sancțiune de 50% din valoarea sprijinului pe pachet* pe anul respectiv de angajament.
4 Se aplică o sancțiune de 75% din valoarea sprijinului pe pachet* pe anul respectiv de angajament.
5 Se aplică o sancțiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet* fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv.
6 Se aplică o sancțiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet* ,fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv, iar, în plus, acesta este obligat să returneze toți banii primiți pe pachetul respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori).
7 Se aplică o sancțiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la toată măsura pe anul respectiv, iar, în plus, acesta este obligat să returneze toți banii primiți pe pachetul* respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori).
8 Se aplică o sancțiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la plată de la toată măsura pe anul respectiv și, în plus, pentru anul următor pe toată măsura. Fermierul returnează toți banii primiți pe pachetul* respectiv până la acel moment; în acest caz, se consideră că intenționat fermierul nu a respectat condițiile.

Sistemul de sancțiuni este unul progresiv: în cazul în care în primul an a fost aplicată o sancțiune (de exemplu: 1), iar în al doilea an a fost aplicată aceeași sancțiune pentru aceeași condiție nerespectată (de exemplu: 1), atunci pentru anul 2 se va aplica sancțiunea următoare (de exemplu: 2).

Sancțiunea se aplică pentru fiecare condiție nerespectată în parte. Dacă în cadrul unei variante de pachet/subpachet nu sunt îndeplinite mai multe condiții, fermierului i se aplică pe varianta respectivă cea mai mare sancțiune dintre sancțiunile aplicate pentru fiecare condiție în parte. Pentru mai multe încălcări ale cerințelor de bază relevante în cursul aceleiași campanii pentru suprafețele care nu se află sub angajament se aplică o singură dată sancțiunea prevăzută.

În cazul nivelelor 6, 7 și 8 ale sancțiunilor pentru nerespectarea criteriilor specifice, recuperarea sumelor acordate fermierului până la momentul respectiv nu presupune și aplicarea sancțiunilor de supradeclarare.

Pachetul 2 se poate aplica doar opțional adăugat la pachetul 1. Aceasta nu înseamnă însă că sancțiunile sunt corelate în vreun fel între cele două pachete. Încălcarea pachetului 2 care ar conduce la aplicarea unei sancțiuni sau excluderi de la plată pe anul respectiv de la acest pachet nu înseamnă că acest lucru are implicații în plata pachetului 1. Doar în cazul în care fermierul încalcă grav, intenționat și în mod repetat pachetul 2 va fi exclus de la plată și pentru celelalte pachete de agromediu.

La stabilirea nivelul sancțiunilor s-a ținut seama de gravitatea, amploarea și durata (persistența) neconformităților.

În cazul angajamentelor multianuale, reducerile, excluderile și recuperările se aplică sumelor deja plătite în anii precedenți pentru angajamentul respectiv.