În Monitorul Oficial nr. 619 din 14 august a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 629/2015 privind componenţa, atribuţiile, modul de organizare şi funcţionare ale Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate.


Această decizie este citată în lucrarea Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

CAPITOLUL I

Înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate

Art. 1.

(1) Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate, denumită în continuare A.N.M.C.S., este instituţie publică cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul managementului calităţii în sănătate, cu sediul în Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 202A, sectorul 6, care funcţionează în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Primului-Ministru.

(2) A.N.M.C.S. este organism de acreditare a unităţilor sanitare.

(3) Categoriile de acreditare a unităţilor sanitare se stabilesc de către A.N.M.C.S., cu consultarea Ministerului Sănătăţii.

Art. 2.

(1) Preşedintele A.N.M.C.S. este ordonator terţiar de credite.

(2) A.N.M.C.S. este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

Art. 3.

În înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

  1. a) servicii de sănătate – totalitatea activităţilor medicale şi nemedicale, necesare stabilirii riscului de boală, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor medicale şi monitorizării stării de sănătate;
  2. b) act medical – acţiunea personalului medical exercitată în relaţie directă cu pacientul în vederea diagnosticării, tratării, acordării de îngrijiri medicale, precum şi a monitorizării stării de sănătate a acestuia;
  3. c) unităţi sanitare – entităţi cu sau fără personalitate juridică al căror obiect de activitate îl constituie acordarea asistenţei medicale, la orice nivel al acesteia: asistenţă medicală primară/medicină de familie, asistenţă medicală ambulatorie, asistenţă medicală spitalicească, indiferent de forma de proprietate;
  4. d) unităţi sanitare din ambulatoriu – entităţi cu sau fără personalitate juridică care acordă servicii de sănătate, exceptând unităţile sanitare cu paturi;
  5. e) evaluarea unităţilor sanitare – activitatea de analizare a nivelului de conformitate a unităţilor sanitare cu standardele de acreditare, desfăşurată de către evaluatori de servicii de sănătate independenţi, la solicitarea, de către unităţile sanitare, a intrării în procedura de acreditare, în condiţiile achitării taxei de acreditare şi existenţei, în structura unităţilor sanitare, a unei structuri de management al calităţii serviciilor medicale;
  6. f) reevaluarea unităţilor sanitare – procesul desfăşurat de către evaluatori de servicii de sănătate, prin care, în perioada de valabilitate a acreditării, A.N.M.C.S. verifică nivelul de conformitate a unităţii sanitare cu cerinţele pe baza cărora s-a acordat acreditarea, din proprie iniţiativă sau la solicitarea Ministerului Sănătăţii, a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, a ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie sau, după caz, la solicitarea reprezentantului legal al unităţii sanitare private. Reevaluarea se efectuează în condiţiile în care se modifică împrejurările în baza cărora unitatea sanitară şi-a obţinut acreditarea sau se constată, de către structurile de specialitate ale ministerelor sau instituţiilor menţionate, că nu mai sunt respectate cerinţele din standardele de acreditare. În urma procesului de reevaluare, preşedintele A.N.M.C.S. poate acorda un termen pentru conformare, în condiţiile în care prin raportul de evaluare se apreciază că neconformităţile constatate pot fi remediate, astfel încât unitatea sanitară să îşi păstreze categoria de acreditare obţinută, sau, după caz, poate dispune retragerea acreditării;
  7. g) ciclu de acreditare – interval multianual de maximum 5 ani de utilizare a unei ediţii a standardelor de acreditare;
  8. h) perioadă de acreditare – perioada de 5 ani de valabilitate a acreditării unei unităţi sanitare, conform legii;
  9. i) acreditarea unităţilor sanitare – procesul prevăzut la art. 175 alin. (2) teza I din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare. Acreditarea prin încadrarea în categoriile de acreditare se acordă dacă unităţile sanitare evaluate îndeplinesc condiţiile de punctaj stabilite conform prevederilor art. 12 lit. c), care reflectă gradul în care unităţile sanitare respectă indicatorii de evaluare aplicabili. Certificatul de acreditare se eliberează în condiţiile aprobării raportului de acreditare prin ordin al preşedintelui A.N.M.C.S.;
  10. j) reacreditarea unităţilor sanitare – reluarea procesului de evaluare şi acreditare în condiţiile în care unităţile sanitare nu mai îndeplinesc indicatorii pe baza cărora s-a acordat acreditarea şi, în urma procesului de reevaluare, a fost dispusă retragerea acreditării;
  11. k) monitorizarea unităţilor sanitare – urmărirea conformităţii respectării cerinţelor standardelor de acreditare, în baza procedurilor aprobate prin ordin al preşedintelui A.N.M.C.S., în condiţiile acordării în prealabil a acreditării;
  12. l) evaluator de servicii de sănătate – persoană specializată în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate, care a obţinut, în condiţiile legii, certificatul de absolvire a programului de formare şi perfecţionare pentru evaluatori de servicii de sănătate sau evaluatori de spitale, după caz, şi care îndeplineşte condiţiile de recunoaştere stabilite prin ordin al preşedintelui A.N.M.C.S.;
  13. m) certificat de absolvire a programului de formare şi perfecţionare pentru evaluatori de servicii de sănătate sau evaluatori de spitale – certificatul care dovedeşte absolvirea cursului de formare a evaluatorilor de servicii de sănătate sau, după caz, a evaluatorilor de spitale;
  14. n) registrele evaluatorilor A.N.M.C.S. – modalitatea de evidenţă a evaluatorilor de servicii de sănătate, specializaţi pe categorii de activităţi.

CAPITOLUL II

Scopul, obiectivele şi atribuţiile A.N.M.C.S.

Art. 4.

Scopul şi obiectivele A.N.M.C.S. sunt:

  1. Scopul A.N.M.C.S. constă în asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, prin standardizarea şi evaluarea serviciilor de sănătate şi acreditarea unităţilor sanitare.
  2. Obiectivele A.N.M.C.S. sunt următoarele:
  3. a) calitatea serviciilor de sănătate şi siguranţa pacientului;
  4. b) siguranţa şi sănătatea în muncă a personalului medical;
  5. c) creşterea încrederii populaţiei în calitatea serviciilor de sănătate.

Art. 5.

În vederea realizării obiectivelor sale, A.N.M.C.S. are următoarele atribuţii principale:

  1. a) participă, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii, la elaborarea Strategiei naţionale pentru asigurarea calităţii în sistemul de sănătate;
  2. b) iniţiază proiecte de acte normative pentru corelarea legislaţiei naţionale privind asigurarea calităţii serviciilor de sănătate în sistemul de sănătate cu reglementările internaţionale în domeniu, pe care le promovează prin Secretariatul General al Guvernului;
  3. c) elaborează standardele, metodologia şi procedurile de acreditare a unităţilor sanitare, cu consultarea Ministerului Sănătăţii şi a autorităţilor, instituţiilor şi organizaţiilor care au reprezentanţi în Colegiul director al A.N.M.C.S. şi le supune, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la adoptarea prin consensul autorităţilor, instituţiilor şi organizaţiilor care au reprezentanţi în Colegiul director al A.N.M.C.S., aprobării prin ordin al ministrului sănătăţii;
  4. d) recunoaşte, conform metodologiei aprobate prin ordin al preşedintelui A.N.M.C.S., furnizorii de servicii de consultanţă în domeniul calităţii serviciilor de sănătate, precum şi pe cei de formare a personalului specializat în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate;
  5. e) evaluează, reevaluează, acreditează, reacreditează unităţile sanitare şi monitorizează asigurarea calităţii serviciilor de sănătate la nivelul acestora;
  6. f) emite şi retrage certificatul de acreditare a unităţilor sanitare;
  7. g) iniţiază, promovează şi desfăşoară activităţi de cercetare în domeniul calităţii serviciilor de sănătate.