În Monitorul Oficial nr. 554 din 27 iulie a.c. a fost publicată Legea nr. 112/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz. Legea abrogă Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 11 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare.


Cea mai așteptată lucrare a acestui an. Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

Art. 1.

(1) Prezenta lege stabileşte măsuri care urmăresc prevenirea formării de deşeuri provenite de la vehiculele scoase din uz, reutilizarea, reciclarea şi alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz şi a componentelor acestora pentru a reduce eliminarea de deşeuri, precum şi îmbunătăţirea din punct de vedere ecologic a activităţii operatorilor economici implicaţi în ciclul de viaţă al vehiculelor, în special a operatorilor economici direct implicaţi în tratarea vehiculelor scoase din uz.

(2) Prevederile prezentei legi se aplică vehiculelor şi vehiculelor scoase din uz, inclusiv componentelor şi materialelor acestora, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (3), fără a se ţine seama de modul în care vehiculul a fost întreţinut sau reparat pe toată durata utilizării acestuia şi indiferent dacă acesta este echipat cu componente furnizate de producător ori cu alte componente a căror montare ca piese de rezervă sau ca piese de schimb respectă reglementările europene sau naţionale în domeniu.

(3) Prezenta lege se aplică cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale relevante, în special cu privire la standardele de siguranţă, emisiile în atmosferă şi nivelul emisiilor de zgomot, precum şi la cele referitoare la protecţia solului şi a apei.

(4) Producătorii care fabrică sau importă numai vehicule cu destinaţie specială, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 678/2011 al Comisiei din 14 iulie 2011 de înlocuire a anexei II şi de modificare a anexelor IV, IX şi XI la Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective (Directiva-cadru), precum şi vehiculele respective sunt exceptaţi de la aplicarea art. 5—7, art. 15 şi 17.

(5) Pentru vehiculele cu 3 roţi, cu excepţia triciclurilor motorizate, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehicule cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri, se aplică numai prevederile art. 8, 13 şi 18.

Art. 2.

Semnificaţiile termenilor specifici utilizaţi în prezenta lege sunt prevăzute în anexa nr. 1.

Art. 3.

În scopul prevenirii apariţiei deşeurilor, fabricanţii de vehicule, în colaborare cu fabricanţii de componente şi de materiale, sunt obligaţi să ia măsurile necesare, conform legislaţiei în vigoare, pentru:

  1. a) limitarea şi reducerea utilizării substanţelor periculoase în activitatea de producere a vehiculelor începând din faza de proiectare, pentru a evita poluarea mediului, pentru a facilita pregătirea pentru reutilizarea, reciclarea componentelor şi materialelor, precum şi pentru a evita necesitatea eliminării deşeurilor periculoase;
  2. b) proiectarea şi producerea noilor vehicule cu luarea în considerare a posibilităţilor de dezmembrare, reutilizare şi valorificare, în special prin reciclare, a componentelor şi materialelor acestora;
  3. c) integrarea unei cantităţi sporite de materiale reciclate în vehicule şi în alte produse, în vederea dezvoltării pieţelor de desfacere pentru materialele reciclate.

Art. 4.

(1) Materialele şi componentele vehiculelor vor fi introduse pe piaţă numai dacă nu conţin plumb, mercur, cadmiu şi crom hexavalent.

(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) materialele şi componentele vehiculelor prevăzute în anexa nr. 3, în condiţiile specificate în această anexă.

(3) Materialele şi componentele prevăzute la alin. (2) sunt etichetate sau identificate prin mijloace adecvate, conform legislaţiei în vigoare.

Art. 5.

(1) Producătorii de vehicule, împreună cu fabricanţii de componente sau de materiale, au obligaţia de a folosi standarde de codificare pentru componente şi materiale pentru a facilita identificarea acelor componente şi materiale care sunt adecvate pentru reutilizare şi valorificare.

(2) Standardele menţionate la alin. (1) sunt cele prevăzute în Decizia Comisiei 2003/138/CE de stabilire a standardelor de codificare a componentelor şi a materialelor pentru vehicule în temeiul Directivei 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind vehiculele scoase din uz.

Art. 6.

(1) Producătorii de vehicule şi operatorii economici implicaţi în gestionarea vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi să publice, după caz, în cartea tehnică, pe propriul site sau prin alte mijloace de informare informaţii privind:

  1. a) proiectarea vehiculelor şi a componentelor acestora din punctul de vedere al posibilităţilor de reciclare şi valorificare a acestora;
  2. b) modalităţile de tratare sigură din punctul de vedere al protecţiei mediului a vehiculelor scoase din uz, în special în ceea ce priveşte dezmembrarea şi evacuarea tuturor fluidelor;
  3. c) dezvoltarea şi optimizarea metodelor de reutilizare, reciclare şi valorificare a vehiculelor scoase din uz şi a componentelor acestora;
  4. d) progresele realizate în domeniul valorificării şi reciclării în scopul reducerii cantităţii de deşeuri eliminate, precum şi pentru creşterea gradului de valorificare şi reciclare.

(2) Producătorii de vehicule au obligaţia de a pune la dispoziţia potenţialilor cumpărători informaţiile prevăzute la alin. (1). Datele generale referitoare la informaţiile prevăzute la alin. (1) vor fi incluse în materialele promoţionale utilizate la comercializarea noilor vehicule.

Art. 7.

(1) Fabricanţii de componente pentru vehicule au obligaţia de a furniza operatorilor economici autorizaţi, care realizează dezmembrarea şi/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, gratuit, la cererea acestora, cu respectarea secretului industrial şi comercial, potrivit Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare, informaţiile necesare privind dezmembrarea, depozitarea şi testarea componentelor reutilizabile.

(2) Producătorii de vehicule au obligaţia de a furniza operatorilor economici autorizaţi, care realizează dezmembrarea şi/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, gratuit, la cererea acestora, informaţiile privind dezmembrarea tipurilor noi de vehicule, în termen de cel mult 6 luni de la punerea pe piaţă a acestora.

(3) Informaţiile prevăzute la alin. (2) privesc componentele şi materialele vehiculelor, precum şi amplasarea în vehicul a tuturor substanţelor periculoase utilizate cu scopul atingerii obiectivelor prevăzute la art. 15.