În Monitorul Oficial nr. 529 din 16 iulie a.c. a fost publicată Legea nr. 198/2015 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.


Cea mai așteptată lucrare a acestui an. Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

Art. I

Se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 7 din 29 ianuarie 2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.1 din Legea nr. 9/2010 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 30 ianuarie 2010, cu următoarele modificări şi completări:

  1. La articolul I punctul 1, alineatul (3) al articolului 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Fac parte integrantă din drum: ampriza şi zonele de siguranţă, suprastructura şi infrastructura drumului, podurile, podeţele, şanţurile, rigolele, viaductele, pasajele denivelate, zonele de sub pasajele rutiere, tunelurile şi alte lucrări de artă, construcţiile de apărare, protecţie şi consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclişti, locurile de parcare, oprire şi staţionare, staţiile de taxare, bretelele de acces, drumurile tehnologice amenajate pentru întreţinerea autostrăzilor, indicatoarele de semnalizare rutieră şi alte dotări pentru siguranţa circulaţiei, sistemele inteligente de transport şi instalaţiile aferente, spaţiile de serviciu sau control, spaţiile cuprinse în triunghiul de vizibilitate din intersecţii, spaţiile cuprinse între autostradă şi/sau drum şi bretelele de acces, sistemele pentru protecţia mediului, terenurile şi plantaţiile din zona drumului şi perdelele de protecţie, mai puţin zonele de protecţie.“

  1. La articolul I, după punctul 1 se introduc două noi puncte, punctele 11 şi 12, cu următorul cuprins:

„11. „11.La articolul 2, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

«(4) De asemenea, se consideră ca făcând parte din drum districtele, cantoanele, pepinierele, centrele de întreţinere şi coordonare şi orice alte construcţii, amenajări sau instalaţii destinate apărării, exploatării sau operării drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente, precum şi sistemele de captare, pompare şi evacuare a apelor pluviale care deservesc drumurile, cu excepţia acelora care fac parte, potrivit prevederilor legale, din capitatul social al unor companii naţionale, societăţi comerciale cu capital de stat sau pentru care au fost emise certificate de atestare a dreptului de proprietate pentru companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital de stat.»

  1. 12. 12.La articolul 2, alineatul (5) se abrogă.“
  2. La articolul I, după punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 21, cu următorul cuprins:

„21. „21.După articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 51, cu următorul cuprins:

«Art. 51

Din punctul de vedere al capacităţii portante, drumurile se clasifică astfel:

  1. a) R = drumuri reabilitate, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 1 din anexele nr. 2 şi 3;
  2. b) NR = drumuri nereabilitate, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 2 din anexele nr. 2 şi 3;
  3. c) M = drumuri modernizate, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 3 din anexele nr. 2 şi 3;
  4. d) P = drumuri pietruite, la care masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în coloana nr. 4 din anexele nr. 2 şi 3.»“
  5. La articolul I punctul 3, articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 6

(1) Drumurile de interes naţional aparţin proprietăţii publice a statului şi cuprind drumurile naţionale, care asigură legăturile cu capitala ţării, cu reşedinţele de judeţ, cu obiectivele de interes naţional, între ele, precum şi cu ţările vecine, şi pot fi clasificate ca:

  1. a) autostrăzi – drumuri de mare capacitate şi viteză, rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor, care nu deservesc proprietăţile riverane, prevăzute cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană având cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi bandă de staţionare de urgenţă, cu intersecţii denivelate şi acces limitat, intrarea şi ieşirea autovehiculelor fiind permise numai în locuri special amenajate;
  2. b) drumuri expres – drumuri accesibile numai prin noduri sau intersecţii reglementate care pot fi interzise anumitor categorii de utilizatori şi vehicule şi pe care oprirea şi staţionarea pe partea carosabilă sunt interzise;
  3. c) drumuri internaţionale «E» – drumuri deschise traficului internaţional, a căror încadrare ca drumuri «E» se stabileşte în conformitate cu prevederile Acordului european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR);
  4. d) drumuri naţionale principale:
  5. (i)

drumuri naţionale care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţă de judeţ, legăturile dintre acestea, precum şi cu principalele puncte de control pentru trecerea frontierei de stat a României;

  1. (ii)

alte drumuri naţionale pe care la ultimul recensământ de circulaţie s-a înregistrat un volum de trafic mediu zilnic anual mai mare de 3.500 vehicule fizice/24 de ore sau mai mare de 4.500 vehicule etalon autoturisme/24 de ore;

  1. e) drumuri naţionale secundare – restul drumurilor naţionale care nu se încadrează în categoriile prevăzute la lit. a)–d).

(2) Pentru a fi încadrate în categoria drumurilor de interes naţional, drumurile trebuie să îndeplinească criteriile funcţionale şi ale volumului de trafic mediu zilnic anual impus de normele şi standardele tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor, pentru cel puţin clasa tehnică III.

(3) Clasificarea drumurilor de interes naţional se face de către Ministerul Transporturilor.

(4) Propunerile de clasificare a drumurilor de interes naţional în categoria drumurilor internaţionale «E» se fac de către Ministerul Transporturilor.

(5) Clasificarea drumurilor internaţionale «E» se stabileşte potrivit Acordului european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR).“

  1. La articolul I, după punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 41, cu următorul cuprins:

„41. „41.Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:

«Art. 11

(1) Drumurile de interes naţional, judeţene şi comunale îşi păstrează categoria funcţională din care fac parte şi sunt considerate continue şi atunci când traversează localităţile, servind totodată şi ca străzi.

(2) Modificarea traseelor acestora în traversarea localităţilor se poate face numai cu acordul administratorului drumului considerat continuu, în concordanţă cu planul urbanistic aprobat. În cazul drumurilor de interes naţional se va obţine acordul Ministerului Transporturilor.»“

  1. La articolul I punctul 6, articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 13

(1) Ori de câte ori este necesar, ca urmare a modificărilor intervenite potrivit art. 8 şi 12, se vor actualiza anexele la Hotărârea Guvernului nr. 540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii funcţionale a drumurilor publice şi a drumurilor de utilitate privată deschise circulaţiei publice, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Actualizarea anexelor prevăzute la alin. (1) se va face prin hotărâre a Guvernului, cu avizul Ministerului Transporturilor pentru drumurile de interes naţional şi/sau al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în funcţie de competenţa de administrare.“

  1. La articolul I, după punctul 8 se introduc două noi puncte, punctele 81 şi 82, cu următorul cuprins:

„81. „81.La articolul 17 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:

«d) lucrări de defrişare de păduri de pe versanţii împăduriţi adiacenţi drumului; pentru astfel de lucrări, administratorul domeniului silvic va solicita acordul administratorului drumului.»

  1. 82. 82.Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:

«Art. 18

(1) Deţinătorii terenurilor din vecinătatea drumurilor publice sunt obligaţi ca în perioada 1 noiembrie–31 martie a fiecărui an să permită instalarea pe aceste terenuri a panourilor de apărare a drumului contra înzăpezirii, fără a percepe vreo chirie.

(2) Realizarea prevederilor alin. (1) trebuie să nu împiedice executarea lucrărilor agricole şi să nu producă degradări culturilor de pe aceste terenuri.»“

  1. La articolul I punctul 9, alineatele (4) şi (6) ale articolului 19 se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„(4) Pentru dezvoltarea capacităţii de circulaţie a drumurilor publice în traversarea localităţilor rurale, distanţa dintre axa drumului şi gardurile sau construcţiile situate de o parte şi de alta a drumurilor va fi de minimum 13 m pentru drumurile naţionale, de minimum 12 m pentru drumurile judeţene şi de minimum 10 m pentru drumurile comunale.

(6) Extinderea intravilanului localităţii în lungul drumului naţional, cu excepţia sectoarelor de drum aflate între indicatoarele rutiere de intrare/ieşire în/din localitate, se poate face numai cu condiţia realizării de drumuri colectoare paralele cu drumul naţional, care să preia traficul generat de obiectivele locale şi care să debuşeze în drumul naţional numai în intersecţii amenajate conform normativelor tehnice în vigoare. Drumurile colectoare vor fi prevăzute cu facilităţi şi pentru traficul pietonal, pentru biciclişti, inclusiv pentru persoanele cu handicap locomotor.“

  1. La articolul I, după punctul 9 se introduce un nou punct, punctul 91, cu următorul cuprins:

„91.Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:

«Art. 20

Ministerul Transporturilor este organul administraţiei publice centrale care exercită prerogativele dreptului de proprietate publică a statului în domeniul drumurilor de interes naţional.»“

  1. La articolul I punctul 10, articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 21

(1) Ministerul Transporturilor este administratorul drumurilor de interes naţional, direct sau prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A., care îşi realizează atribuţiile prevăzute de prezenta ordonanţă în condiţiile contractului de concesiune încheiat între acestea. Pentru drumurile naţionale şi autostrăzile nou-construite, administrarea se poate realiza de către Ministerul Transporturilor şi prin alte persoane juridice, pe baza contractului de concesiune încheiat în condiţiile legii.

(2) Sectoarele de drumuri naţionale, incluzând şi lucrările de artă, amenajările şi accesoriile aferente, situate în intravilanul municipiilor sunt în administrarea consiliilor locale respective.

(3) Pe sectoarele de drumuri naţionale aflate în administrarea consiliilor locale nu se pot impune restricţii de mase sau dimensiuni fără avizul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A. şi acordul poliţiei rutiere.

(4) Avizul şi acordul prevăzute la alin. (3) se eliberează numai în cazul în care administratorul sectorului de drum respectiv a asigurat variantă ocolitoare pentru vehiculele restricţionate.

(5) Administratorul unui drum naţional care traversează un municipiu poate aplica tarife doar atunci când există variantă ocolitoare pentru drumul naţional respectiv deschisă circulaţiei publice pe direcţia de mers şi numai pentru vehiculele care tranzitează municipiul.

(6) Aplicarea tarifelor prevăzute la alin. (5) se poate realiza numai în cazul în care administratorul drumului respectiv asigură modalităţi de încasare permanentă a tarifelor, prin mai multe mijloace de plată, precum şi informarea publică privind aceste modalităţi şi mijloace.

(7) În cazul modificării, potrivit legii, a limitelor intravilanului municipiilor/reşedinţelor de judeţ, limitele sectoarelor de drumuri naţionale aflate în administrarea consiliilor locale potrivit prevederilor alin. (2) se modifică în mod corespunzător, cu acordul prealabil al Ministerului Transporturilor, cu actualizarea inventarului bunurilor proprietate publică a statului aflate în administrarea acestuia.

(8) În cazul construirii variantelor de ocolire a municipiilor, se va păstra continuitatea drumului naţional, indiferent de limitele intravilanului municipiilor.

(9) Pentru efectuarea operaţiunilor de administrare în temeiul alin. (2), în condiţiile prevăzute la art. 221, lucrările de reparare, reabilitare sau modernizare se realizează de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A.

(10) Lucrările de reparare, întreţinere, reabilitare sau modernizare a sectoarelor de drum care nu sunt prevăzute la alin. (2), în condiţiile art. 221, se realizează de către administratorul care a preluat temporar drumul.

(11) În cazul restricţiilor instituite ca urmare a unor lucrări de reparaţii sau de altă natură, administratorul drumului restricţionat va stabili varianta alternativă locală cu acordul administratorilor sectoarelor de drum de pe variantele alternative. În cazul restricţionării ca urmare a unor situaţii de urgenţă sau de forţă majoră, varianta alternativă locală se stabileşte fără acordul prealabil al administratorilor sectoarelor de drum de pe variantele respective.

(12) Varianta alternativă locală prevăzută la alin. (11) se asimilează, din punctul de vedere al maselor maxime admise, drumului restricţionat, dacă acesta este încadrat într-o categorie superioară conform art. 51.

(13) Administratorii sectoarelor de drum de pe varianta alternativă locală au obligaţia să asigure circulaţia vehiculelor în conformitate cu alin. (12), fără a impune tarife de utilizare suplimentare.“

  1. La articolul I, după punctul 10 se introduce un nou punct, punctul 101, cu următorul cuprins:

„101.Articolul 221se modifică şi va avea următorul cuprins:

«Art. 221

(1) Pentru realizarea proiectelor prioritare de interes naţional şi european, cu acordul autorităţilor administraţiei publice locale, se preiau de către administratorul drumurilor de interes naţional sectoare de drum situate în intravilanul/extravilanul unor localităţi, în vederea realizării lucrărilor respective.

(2) Pentru îndeplinirea obiectivelor programelor naţionale de realizare a proiectelor prioritare de interes judeţean şi de interes local, cu acordul autorităţilor administraţiei publice locale, se preiau de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, după caz, sectoare de drum de interes judeţean sau local situate în intravilanul/extravilanul unor localităţi, în vederea realizării lucrărilor respective.

(3) Pentru realizarea de lucrări de reabilitare sau modernizare, sectoarele de drum situate în intravilanul unor localităţi pot fi preluate temporar în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, la solicitarea acestora, cu acordul administratorului drumului.

(4) Autoritatea administraţiei publice locale care preia în administrare un sector de drum potrivit alin. (3) are obligaţia respectării următoarelor condiţii:

  1. a) să nu modifice traseul drumului şi să nu impună restricţii de circulaţie fără acordul administratorului iniţial al drumului;
  2. b) să respecte normele de proiectare şi de execuţie cel puţin pentru categoria drumului care a fost preluat;
  3. c) să aibă acordul prealabil de la administratorul iniţial al drumului privind proiectul pentru reabilitare sau modernizare;
  4. d) să iniţieze măsuri privind actualizarea anexelor la Hotărârea Guvernului nr. 540/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. e) să realizeze, cu avizul administratorului iniţial al drumului, autorizarea amplasamentelor şi/sau acceselor la zona drumului;
  6. f) să nu modifice încadrarea drumului din punctul de vedere al capacităţii portante, fără acordul administratorului iniţial al drumului;
  7. g) să prezinte, odată cu propunerea de preluare a sectorului de drum, calendarul de execuţie a lucrărilor şi obligaţiile în vederea realizării.

(5) Orice alte condiţii suplimentare faţă de cele prevăzute la alin. (4) vor fi stabilite de comun acord între administratorul drumului care predă şi autoritatea administraţiei publice locale.

(6) În cazul în care autoritatea administraţiei publice locale care a preluat drumul nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (4), administratorul iniţial al drumului are dreptul să solicite preluarea administrării drumului.

(7) La recepţia lucrărilor vor fi cooptaţi ca membri şi reprezentanţi ai administratorului iniţial al drumului, care urmează să preia în administrare sectorul de drum.

(8) După recepţia finală a lucrărilor, sectoarele de drum se retransmit administratorului sau autorităţilor administraţiei publice locale de care au aparţinut.

(9) După emiterea certificatului de urbanism pentru infrastructura rutieră, autorităţile emitente ale acestuia vor impune prin avizele şi autorizaţiile eliberate ulterior pentru terţe persoane obligativitatea obţinerii avizului beneficiarului infrastructurii rutiere respective.

(10) Odată emise avizele, acordurile sau autorizaţiile necesare executării de lucrări în domeniul infrastructurii de transport rutier, autorităţile sau persoanele juridice emitente nu le vor mai putea revoca, modifica sau completa în lipsa solicitării exprese a administratorului infrastructurii rutiere, pe o perioadă de 5 ani de la data emiterii acestora.

(11) Orice avize, acorduri sau autorizaţii emise, revocate, modificate sau completate în lipsa solicitării exprese a administratorului infrastructurii rutiere, aşa cum este prevăzut la alin. (10), sunt nule de drept şi atrag răspunderea administrativă, contravenţională, civilă sau penală, după caz, a reprezentanţilor autorităţii sau persoanei juridice emitente.»“

  1. La articolul I punctul 11, articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 27

(1) Intersecţiile dintre drumuri se realizează denivelat sau la acelaşi nivel, în funcţie de categoriile drumurilor şi de traficul rutier, cu respectarea legislaţiei în vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrări sunt în sarcina celor care au în administrare sau în proprietate drumul pe care se desfăşoară traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersecţiei.

(2) Întreţinerea bretelelor de la intersecţiile denivelate ale drumurilor publice este în sarcina administratorului drumului de categorie superioară. Dacă unul dintre drumuri este de utilitate privată, cheltuielile de întreţinere a acestuia sunt în sarcina deţinătorului.

(3) Pasajele peste autostrăzi cu rampele aferente, care asigură continuitatea drumurilor peste pasaj, cu excepţia pasajelor private, rămân în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A., iar întreţinerea curentă a suprastructurii drumurilor peste pasaj rămân în grija administratorului acestuia.

(4) Se interzice amplasarea construcţiilor şi panourilor publicitare în curbe şi în intersecţiile la nivel ale căilor de comunicaţie, în ampriză şi în zonele de siguranţă, precum şi pe suprafeţele de teren destinate asigurării vizibilităţii în curbe şi în intersecţii.

(5) Este interzisă amplasarea pe drumurile publice, pe lucrările de artă aferente acestora sau în zona drumului a oricăror panouri, inscripţii, pancarte, gravuri, afişe sau alte mijloace de publicitate sau reclamă, fără acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la zona drumului public, emise de administratorul drumului respectiv.

(6) Mijloacele de publicitate sau reclamă, prevăzute la alin. (5), existente sau în curs de execuţie, pentru care nu s-au obţinut acordul prealabil şi autorizaţia administratorului drumului de amplasare şi/sau de acces la zona drumului public, se vor desfiinţa de către deţinători, pe cheltuiala acestora, în termenul stabilit de administratorul drumului, respectiv de la data la care administratorul drumului a notificat că a luat la cunoştinţă de amplasarea lor.

(7) Pentru asigurarea vizibilităţii în curbe şi evitarea producerii evenimentelor rutiere grave se interzice amenajarea parcărilor în interiorul şi în exteriorul curbelor periculoase.

(8) Se interzice amplasarea panourilor publicitare la o distanţă:

  1. a) în localitate, mai mică de 150 m, calculată de la intrarea, respectiv ieşirea din intersecţie;
  2. b) în afara localităţii, mai mică de 250 m, calculată de la intrarea, respectiv ieşirea din intersecţie.

(9) Se interzice obturarea vizibilităţii indicatoarelor rutiere prin amplasarea construcţiilor, instalaţiilor, panourilor publicitare, plantaţiilor rutiere şi a oricăror alte obstacole.“

  1. La articolul I punctul 14, articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 35

(1) În funcţie de programele de transport aprobate de autorităţile competente, drumurile publice vor fi prevăzute, prin grija autorităţilor administraţiei publice locale, cu staţii amenajate în afara platformei drumului, pentru oprirea vehiculelor care efectuează transport de persoane.

(2) Amplasarea staţiilor pentru oprirea vehiculelor care efectuează transport de persoane se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale cu avizul administratorului drumului şi al poliţiei rutiere.

(3) Semnalizarea staţiilor pentru oprirea vehiculelor care efectuează transport de persoane şi amenajarea acestora se asigură de către consiliile locale în intravilan şi de către consiliile judeţene în extravilan, indiferent de categoria drumului, cu avizul administratorului drumului şi al poliţiei rutiere.

(4) Locurile de parcare şi spaţiile pentru servicii vor fi dotate cu utilităţi, inclusiv cu telefonie pentru apel de urgenţă, de către administratorul spaţiului respectiv, conform categoriei funcţionale a drumului public şi normativelor în vigoare.“