În Monitorul Oficial nr. 511 din 9 iulie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1509/2015 al Serviciului Român de Informaţii pentru aprobarea Instrucţiunilor privind efectuarea stagiilor de practică pe timpul studiilor universitare în unităţi ale Serviciului Român de Informaţii.


Cea mai așteptată lucrare a acestui an. Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

INSTRUCŢIUNI privind efectuarea stagiilor de practică pe timpul studiilor universitare în unităţi ale Serviciului Român de Informaţii

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1.

Prezentele instrucţiuni reglementează relaţiile care se stabilesc între părţile interesate în efectuarea stagiilor de practică prevăzute de lege pentru studenţii înmatriculaţi la studii universitare de licenţă sau master în cadrul instituţiilor de învăţământ superior publice şi private acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu în România, în unităţi ale Serviciului Român de Informaţii, denumit în continuare Serviciul.

Art. 2.

În sensul prezentelor instrucţiuni, termenii şi noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:

a) organizator de practică — instituţie de învăţământ superior acreditată sau autorizată să funcţioneze provizoriu, care a încheiat un acord de parteneriat cu partenerul de practică şi o convenţie cu partenerul de practică şi practicantul;

b) partener de practică — unitate a Serviciului desemnată de adjunctul directorului care îi coordonează activitatea să încheie un acord de parteneriat cu organizatorul de practică şi o convenţie cu organizatorul de practică şi cu practicantul;

c) acord de parteneriat — document încheiat între partenerul de practică şi organizatorul de practică, care stabileşte termenii şi condiţiile generale ale efectuării stagiului de practică la partenerul de practică;

d) convenţie-cadru privind efectuarea stagiului de practică în cadrul programelor de studii universitare de licenţă/master — document încheiat între organizatorul de practică, partenerul de practică şi practicant, care stabileşte obligaţiile părţilor pe perioada stagiului de practică, denumită Convenţie;

e) practicant — student înmatriculat la studii universitare de licenţă sau master nominalizat de către organizatorul de practică să efectueze stagiul de practică la partenerul de practică;

f) îndrumător de practică — persoană desemnată de partenerul de practică pentru monitorizarea activităţii practicantului şi acordarea de sprijin în dobândirea competenţelor profesionale planificate pentru perioada stagiului de practică;

g) cadru didactic supervizor — persoană desemnată de organizatorul de practică pentru planificarea, organizarea şi supravegherea desfăşurării stagiului de practică;

h) stagiu de practică — activitate desfăşurată de practicant, în conformitate cu planul de învăţământ, care are drept scop dobândirea competenţelor profesionale planificate;

i) portofoliu de practică — document ataşat Convenţiei, care cuprinde obiectivele educaţionale, competenţele obţinute prin stagiul de practică, precum şi modalităţile de derulare a stagiului de practică;

j) raport de practică — document întocmit de către îndrumătorul de practică la finalul stagiului de practică, pe baza evaluării nivelului de pregătire profesională dobândită;

k) notă de evaluare — document întocmit de cadrul didactic supervizor, pe baza raportului de practică, prin care se evaluează nivelul competenţelor dobândite de practicant pe perioada stagiului de practică;

l) proiect de practică — document elaborat de practicant, care stă la baza evaluării la finalul stagiului de practică;

m) caiet de practică — document în care practicantul consemnează cunoştinţele acumulate pe parcursul stagiului de practică;

n) credit de studiu transferabil — valoare numerică alocată unor unităţi de cursuri şi altor activităţi didactice, prin care se apreciază, în medie, cantitatea de muncă, sub toate aspectele ei, efectuată de student pentru însuşirea unei discipline.

Art. 3.

(1) Stagiile de practică se efectuează în baza acordului de parteneriat încheiat între partenerul de practică şi organizatorul de practică, precum şi în conformitate cu Convenţia încheiată între organizatorul de practică, partenerul de practică şi practicant.

(2) Acordul de parteneriat şi Convenţia se încheie cu respectarea cerinţelor minime de conţinut ale modelelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.

(3) În scopul atingerii obiectivelor şi desfăşurării în bune condiţii a stagiului de practică, părţile semnatare ale documentelor de practică menţionate la alin. (1) pot include şi alte clauze faţă de cele prevăzute în modele, cu luarea în considerare a normelor sub incidenţa cărora intră activitatea de securitate naţională.

(4) Acordurile de parteneriat şi convenţiile încheiate de unităţile Serviciului se înregistrează şi se depun la structurile de secretariat ale acestora şi se transmit, în copie, la Direcţia juridică.

CAPITOLUL II

Efectuarea stagiilor de practică în unităţile Serviciului

Art. 4.

Activităţile de practică urmăresc atingerea următoarelor obiective generale:

a) instruirea practicanţilor pe domenii de interes stabilite prin convenţiile de practică;

b) însuşirea unor deprinderi de lucru specifice activităţilor desfăşurate în cadrul partenerului de practică;

c) familiarizarea practicanţilor cu activităţile desfăşurate de partenerul de practică, în domeniul de interes al acestora;

d) aprofundarea cunoştinţelor obţinute în cadrul materiilor de studiu din planurile de învăţământ aferente fiecărui an;

e) formarea abilităţilor practice;

f) dobândirea competenţelor profesionale conform portofoliului de practică.

Art. 5

Organizatorul de practică are următoarele obligaţii:

a) să organizeze o sesiune premergătoare stagiului de practică, în care să aducă la cunoştinţa studenţilor obiectivele şi durata stagiului, obligaţiile ce le revin pe perioada stagiului, datele de contact ale partenerului de practică, precum şi orice alte informaţii necesare efectuării în bune condiţii a stagiului de practică;

b) să stabilească în portofoliile de practică durata, perioada şi conţinutul practicii;

c) să desemneze cadrele didactice supervizoare şi să comunice partenerilor de practică datele de identitate şi de contact ale acestora;

d) să informeze partenerul de practică în legătură cu numărul practicanţilor ce vor efectua stagiul de practică şi cu datele de identificare ale acestora;

e) să precizeze în documentele de practică reguli privind evaluarea stagiului de practică, stabilite în acord cu obiectivele de pregătire propuse;

f) să instruiască practicanţii cu privire la reglementările legale privind protecţia informaţiilor clasificate, precum şi la consecinţele nerespectării lor.

Art. 6.

Partenerul de practică are următoarele obligaţii:

a) să asigure practicanţilor mijloacele logistice, tehnice şi tehnologice necesare pentru dobândirea competenţelor precizate în portofoliul de practică;

b) să desemneze personal specializat care să coordoneze şi să participe la evaluarea desfăşurării stagiilor de practică;

c) să asigure condiţiile necesare desfăşurării stagiilor de practică;

d) să desemneze din rândul personalului propriu un îndrumător de practică;

e) să informeze organizatorul de practică înainte de începerea stagiului de practică în legătură cu numărul de locuri disponibile, locul de desfăşurare şi orarul stagiului de practică pentru fiecare practicant;

f) să instruiască practicanţii cu privire la normele de securitate şi sănătate în muncă, apărare împotriva incendiilor şi protecţie civilă specifice activităţilor pe care le vor desfăşura, precum şi la consecinţele nerespectării lor;

g) să efectueze un instructaj specific cu privire la securitatea informaţiilor clasificate şi la consecinţele nerespectării cadrului normativ în materie;

h) să ţină evidenţa documentelor de practică şi să monitorizeze gestionarea acestora în timpul desfăşurării stagiilor de practică, împreună cu organizatorul de practică;

i) să înregistreze prezenţa la activitate a practicanţilor şi să semnaleze organizatorului de practică eventualele abateri;

j) să ofere practicanţilor posibilitatea să îşi urmărească portofoliul de practică, asigurându-le mijloacele şi modalităţile necesare;

k) să furnizeze organizatorului de practică documentele de evaluare a stagiului de practică desfăşurat de fiecare practicant, întocmite potrivit procedurii de evaluare stabilite în Convenţie;

l) să analizeze, la terminarea stagiului, modul de organizare şi desfăşurare a activităţii de practică şi să aducă la cunoştinţa practicantului rezultatul evaluării, în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea stagiului de practică.