În Monitorul Oficial nr. 337 din 18 mai a.c. a fost publicat Ordinul nr. 844/2015 al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru aprobarea Procedurii privind exercitarea unitară a controlului de stat pentru supravegherea pieţei produselor pentru construcţii – PC 001.
În extras
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1
Prezenta procedură are drept scop realizarea controlului de stat pentru supravegherea pieţei produselor pentru construcţii la operatorii economici şi la utilizatori conform unei proceduri unitare pentru aplicarea prevederilor legale în domeniu.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 2
(1) Prezenta procedură se aplică în exercitarea controlului de stat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C., prin personalul cu atribuţii de control, la operatori economici şi utilizatori, pentru produsele/familiile de produse pentru construcţii, cu excepţia echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor – echipamente fixe pentru alarmă/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului, pentru controlul focului şi fumului şi pentru protecţie la explozii, în vederea asigurării respectării prevederilor legale privind evaluarea conformităţii produselor şi a condiţiilor de introducere sau punere la dispoziţie pe piaţă a acestora.
(2) Activitatea de supraveghere a pieţei constă în monitorizarea produselor introduse sau puse la dispoziţie pe piaţă şi aplicarea de măsuri atunci când sunt constatate abateri.
CAPITOLUL III
Cadrul legal
Art. 3
La baza prevederilor cuprinse în prezenta procedură au stat următoarele acte normative:
a) Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare;
b) Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului, cu modificările ulterioare;
c) Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93;
d) Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 iulie 2008 privind un cadru comun pentru comercializarea produselor şi de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului;
e) Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
f) Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 50/2015, cu modificările ulterioare;
g) Hotărârea Guvernului nr. 1.236/2012 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului;
h) Regulamentul privind agrementul tehnic pentru produse, procedee şi echipamente noi în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările şi completările ulterioare;
i) Hotărârea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a produselor pentru construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
j) Hotărârea Guvernului nr. 681/2009 pentru aplicarea Regulamentului (CE) nr. 764/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a unor proceduri de aplicare a anumitor norme tehnice naţionale pentru produsele comercializate în mod legal în alt stat membru şi de abrogare a Deciziei nr. 3.052/95/CE;
k) Hotărârea Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuţiilor generale şi specifice, a structurii organizatorice şi a numărului maxim de posturi, precum şi a normării parcului auto şi a consumului de carburanţi ale Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C., cu modificările ulterioare;
l) Hotărârea Guvernului nr. 306/2011 privind unele măsuri de supraveghere a pieţei produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a acestora;
m) Regulamentul privind atestarea conformităţii produselor pentru construcţii, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.558/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
n) Procedura privind desemnarea organismelor de evaluare a constanţei performanţei produselor pentru construcţii, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, şi al ministrului afacerilor interne nr. 2.141/92/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
o) Procedura privind desemnarea organismelor de evaluare tehnică europeană a produselor pentru construcţii, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice, şi al ministrului afacerilor interne nr. 2.142/91/2013;
p) Lista cuprinzând indicativele de referinţă ale standardelor române care transpun standarde europene armonizate din domeniul produselor pentru construcţii, reactualizată şi aprobată periodic prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice.
CAPITOLUL IV
Termeni utilizaţi
Art. 4
(1) În scopul aplicării prevederilor prezentei proceduri, termenii şi expresiile „supraveghere a pieţei“, „introducere pe piaţă“, „punere la dispoziţie pe piaţă“, „reprezentant autorizat“, „importator“, „distribuitor“, „specificaţie tehnică“, „evaluare a conformităţii“, „organism de evaluare a conformităţii“, „marcaj CE“, „rechemare“, „retragere“, „autoritate de supraveghere a pieţei“ au semnificaţiile prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(2) Termenii şi expresiile „construcţii“, „piaţa produselor pentru construcţii“, „produs pentru construcţii“, „specificaţii tehnice armonizate“, „agrement tehnic european“/„evaluare tehnică europeană“, „agrement tehnic în construcţii“, „utilizare preconizată“ şi „set“ au semnificaţiile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 622/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Regulamentul (UE) nr. 305/2011, cu modificările ulterioare.
(3) În înţelesul prezentei proceduri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)operator economic: fabricantul/producătorul, importatorul, distribuitorul sau reprezentantul autorizat;
b)fabricant/producător: orice persoană fizică sau juridică ce fabrică un produs pentru construcţii sau dispune fabricarea ori proiectarea unui astfel de produs şi comercializează produsul respectiv sub numele său sau sub marca sa;
c)controlul producţiei în fabrică: controlul intern documentat permanent al producţiei dintr-o fabrică, în conformitate cu specificaţiile tehnice armonizate relevante;
d)securitate: stare a unui produs, proces sau serviciu în care riscul de a pune în pericol persoanele ori de a provoca pagube mediului şi/sau proprietăţii este limitat la un nivel acceptabil;
e)document de evaluare european: document adoptat de către organizaţia OET-urilor în scopul întocmirii de evaluări tehnice europene;
f)evaluare tehnică europeană: evaluarea documentată a performanţelor unui produs pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile esenţiale ale acestuia, în conformitate cu respectivul document de evaluare european;
g)performanţa unui produs pentru construcţii: performanţa legată de caracteristicile esenţiale relevante, exprimată prin nivel, clasă sau printr-o descriere;
h)produs-tip: set de niveluri sau clase de performanţă reprezentative ale unui produs pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile sale esenţiale, fabricat prin utilizarea unei anumite combinaţii de materii prime sau de elemente în cadrul unui proces de producţie specific;
i)evaluarea conformităţii produselor pentru construcţii – sistem procedural prin care este evaluată şi stabilită conformitatea produselor pentru construcţii cu un standard naţional, altul decât un standard european armonizat adoptat de Asociaţia Română de Standardizare din România – ASRO;
j)specificaţii tehnice nearmonizate – atât standarde naţionale, altele decât standarde europene armonizate adoptate de ASRO, cât şi agremente tehnice în construcţii;
k)standarde naţionale – standarde internaţionale (SR EN ISO), standarde europene armonizate şi/sau nearmonizate (SR EN) adoptate de ASRO şi standarde române originale (SR);
l)agrement tehnic în construcţii – evaluare tehnică favorabilă privind capabilitatea unui produs, procedeu sau echipament pentru construcţii de a răspunde cerinţelor aplicabile utilizărilor preconizate ale acestuia pentru care nu există standarde naţionale sau care se abat semnificativ de la standardele naţionale.
(4) În tot cuprinsul prezentei proceduri se utilizează următoarele abrevieri:
a) ISC – Inspectoratul de Stat în Construcţii;
b) IRC – inspectoratul regional în construcţii;
c) IJC – inspectoratul judeţean în construcţii;
d) CTPC – Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii;
e) CPF – controlul producţiei în fabrică;
f) ETA – agrement tehnic european;
g) ETE – evaluare tehnică europeană;
h) AT – agrement tehnic;
i) UE – Uniunea Europeană;
j) OET – organism de evaluare tehnică europeană.
CAPITOLUL V
Atribuţii specifice ale autorităţii de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii
Art. 5
(1) ISC este autoritatea de supraveghere a pieţei pentru toate produsele pentru construcţii, cu excepţia echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor – echipamente fixe pentru alarmă/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului, pentru controlul focului şi fumului şi pentru protecţie la explozii.
(2) ISC îşi îndeplineşte sarcinile în mod independent, obiectiv, imparţial şi nepărtinitor.
Art. 6
(1) Activităţile de supraveghere a pieţei constau în:
a) monitorizarea, prin sondaj, a produselor introduse/puse la dispoziţie pe piaţă în corelare cu cerinţele legislative şi/sau ale specificaţiilor tehnice aplicabile;
b) dispunerea măsurilor necesare pentru asigurarea conformităţii, atunci când sunt constatate abateri.
(2) În cadrul acestor activităţi se va ţine seama şi de reclamaţii şi de alte informaţii pertinente.
Art. 7
Principalele atribuţii specifice ale ISC sunt:
a) verificarea periodică, prin sondaj, a obiectivelor comerciale, industriale, depozite şi şantiere;
b) efectuarea de controale curente, planificate sau inopinate;
c) efectuarea de controale punctuale pe produse sau la operatori economici;
d) efectuarea de controale tematice;
e) efectuarea de controale ca urmare a unor sesizări sau reclamaţii pertinente;
f) solicitarea la operatorii economici de informaţii şi/sau documente în domeniu;
g) prelevarea de mostre de produse, examinare şi testare, după caz;
h) analizarea rezultatelor încercărilor efectuate în vederea stabilirii conformităţii/neconformităţii produselor;
i) verificarea condiţiilor de publicare pe site-ul internet a declaraţiei de performanţă;
j) dispunerea de acţiuni corective faţă de neconformităţile constatate.