În Monitorul Oficial nr. 833 din 14 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1648/2014 al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru aprobarea Normelor metodologice privind condiţiile de punere în aplicare a măsurii de promovare a vinurilor, eligibilă pentru finanţare în cadrul Programului naţional de sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014–2018, şi pentru aprobarea modelului de contract privind punerea în aplicare a programelor de promovare a vinurilor.


Comandă acum cele mai noi volume din Raftul Legalis® – Noul Cod penal și Noul Cod de procedură penală


În extras

ARTICOLUL 1

Obiect

Prezentele norme metodologice stabilesc condiţiile de punere în aplicare a măsurii de promovare a vinurilor, eligibilă pentru finanţare în cadrul programelor naţionale de sprijin în sectorul vitivinicol, definite prin Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, cu completările ulterioare, şi Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieţei vitivinicole în ceea ce priveşte programele de sprijin, comerţul cu ţările terţe, potenţialul de producţie şi privind controalele în sectorul vitivinicol, cu modificările şi completările ulterioare.

ARTICOLUL 2

Definiţii

În condiţiile prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:

a)program – un ansamblu coerent de acţiuni de o amploare suficientă pentru a contribui în statele membre ale Uniunii Europene la informarea consumatorilor cu privire la consumul moderat de vin şi la schema de denumiri de origine controlată şi indicaţii geografice, iar în ţările terţe la îmbunătăţirea competitivităţii şi a exportului vinurilor cu denumire de origine controlată, denumită în continuare D.O.C., şi indicaţie geografică, denumită în continuare I.G., sau a vinurilor pentru care se indică soiul viţei-de-vie;

b)măsura de promovare a vinurilor – submăsura de promovare prin informare a vinurilor produse în Uniunea Europeană care constă în acţiuni de informare în statele membre, în scopul informării consumatorilor cu privire la consumul moderat de vin şi la schema de denumiri de origine controlată şi indicaţii geografice, precum şi submăsura de promovare a vinurilor în ţări terţe, în vederea îmbunătăţirii competitivităţii vinurilor cu D.O.C., I.G. sau a vinurilor pentru care se indică soiul viţei-de-vie;

c)ţări terţe – ţări, altele decât statele membre ale Uniunii Europene, denumită în continuare U.E., unde pot fi realizate acţiuni de informare sau de promovare;

d)solicitanţi – pentru submăsura de promovare prin informare a vinurilor produse în U.E.: organizaţii profesionale, organizaţii de producători, asociaţii ale organizaţiilor de producători, organizaţii interprofesionale, care propun programe de promovare a acestor vinuri, iar pentru submăsura de promovare a vinurilor în ţări terţe: societăţi româneşti producătoare de vinuri cu D.O.C. şi/sau I.G. şi/sau de vinuri pentru care se indică soiul viţei-de-vie, organizaţii de producători, organizaţii profesionale şi organizaţii interprofesionale ai căror membri produc şi exportă vinuri cu D.O.C./I.G. sau vinuri pentru care se indică soiul viţei-de-vie, care propun programe de promovare a acestor vinuri;

e)beneficiarii sprijinului financiar pentru promovarea vinurilor – solicitanţii definiţi la lit. d) ale căror programe au fost aprobate şi care au încheiat cu Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare A.P.I.A., contracte de punere în aplicare a programelor propuse;

f)organisme de punere în aplicare – agenţii şi firme specializate în comunicare, relaţii publice şi publicitate, evaluare, cărora li se poate încredinţa de către solicitanţi execuţia integrală sau parţială a acţiunilor cuprinse în programul de informare sau de promovare;

g)perioadă de programare – perioada derulării fiecărui program naţional de sprijin, denumit în continuare P.N.S., în sectorul vitivinicol;

h)post bugetar – reprezintă alocarea financiară aferentă derulării unei acţiuni.

ARTICOLUL 3

Acţiuni eligibile

(1) Acţiunile eligibile pentru promovarea prin informare în statele membre constau în informaţii pentru consumatori în ceea ce priveşte:

a) consumul de vin moderat şi riscul asociat consumului de alcool;

b) schema de denumiri de origine protejate (DOP) şi indicaţii geografice protejate (IGP) a U.E., în special condiţiile şi efectele, în legătură cu calitatea specifică, reputaţia sau alte caracteristici ale vinului datorate mediului geografic sau originii sale particulare.

Acţiunile de informare pot fi efectuate prin campanii de informare şi prin participarea la evenimente, târguri şi expoziţii importante la nivel naţional sau la nivelul U.E.

(2) Acţiunile eligibile pentru acordarea sprijinului financiar în cadrul programului de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe sunt detaliate pe subacţiuni, detalierea urmând a fi completată, pe parcursul implementării măsurii, cu alte tipuri de subacţiuni ce vor fi identificate:

a) acţiuni de relaţii publice, acţiuni de promovare sau de publicitate, inclusiv la locul de desfacere către consumatorul final, care subliniază în mod special avantajele vinurilor comunitare, în principal în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa alimentară ori respectarea mediului;

subacţiuni:

a1) relaţii publice, relaţii cu presa (dineuri/prânzuri tematice cu presa, grupuri-ţintă, jurnalişti, lideri de opinie); comunicate de presă; producerea şi distribuirea de plachete; consultanţă, animare de către un prestator, agenţii de comunicare sau relaţii publice; seminare cu somelieri sau oenologi; sponsorizarea acţiunilor specific viticole (concurs cu somelieri, oenologi etc.), sponsorizarea acţiunilor pentru publicul important: operaţiuni festive, sportive, căsătorii ale vedetelor etc.;

a2) publicitate şi anunţuri în mass-media: publicitate în presă (zilnică, săptămânală, profesională, specializată); articole, publicaţii, editorial; introducerea publicităţii în catalogul unui distribuitor sau al unui importator; publicitate la radio, TV, publicitate prin afişare; plasarea produsului: produsul apare într-un spot, talk-show, achiziţionarea/crearea de bannere web, publicitate prin internet, publicitate pe reţelele de socializare, publicitate pe reţele sociale, bloguri;

a3) operaţiuni de degustare: campanie de informare, anunţ degustare, invitaţii, listă vinuri, chestionare de evaluare, listă participanţi, eşantionare (mostre, transport, taxe), suporturi de informare: plachete, cataloage, fişe, pliante, reţete; material pentru degustare: pahare, feţe de masă, frapiere, tirbuşoane, alimente folosite în cadrul degustărilor: pâine, brânză, preparate; personal suport, animatori, invitaţi de prestigiu din domeniu sau vedete, închiriere sală, bannere, postere; degustare la masă sau la cină; degustare în magazine, saloane, focus-grupuri, degustări în restaurante; formarea pentru degustare a vânzătorilor, importatorilor; degustarea în cadrul unei vizite la locul de producţie; expedierea materialului şi a eşantioanelor necesare degustării;

a4) realizarea de plachete, broşuri tehnice, website-uri dedicate exportului: plachete comerciale (prezentarea gamei), broşuri în limba ţării-ţintă, materiale publicitare (realizare, traduceri, fabricare, expediere), site web/realizare, actualizare, traducere, optimizare pe motoare de căutare;

a5) promovare: publicitate şi anunţuri, asigurarea prin promovare a vizibilităţii şi evidenţierii produselor (punerea în faţă a produselor pe raft, în catalog), în cadrul publicităţii şi degustărilor în magazine, colerete sau stickere referitoare la o distincţie atribuită vinului (concurs, medalie), participări la concursuri, operaţiuni care asociază vinul cu: mâncarea, cultura, gastronomie, tradiţia, oferirea de mici obiecte promoţionale (pixuri, şepci, mousepad-uri, stick-uri, DVD-uri cu spoturi filmate pentru promovarea vinurilor, sacoşe, tirbuşoane, inscripţionate cu logoul U.E. şi al României, după caz, emblema beneficiarului);

a6) călătorii/vizite la locul de producţie: prezentarea podgoriei, instalaţiilor, echipamentelor, a modului de producţie, a vinurilor, calităţilor şi proprietăţilor specifice, elemente de formare la faţa locului (transport, cazare, viză, masă, degustări), operaţiuni discuţii de afaceri între importatori/beneficiari, în vederea încheierii de contracte; operaţiuni cu presa, concurs clienţi cu călătorie la locul de producţie;

b) participarea la evenimente, târguri sau expoziţii de importanţă internaţională;

subacţiuni:

b1) creare stand, închiriere spaţiu, construcţie stand, instalarea standului şi cheltuieli de funcţionare în cadrul evenimentului/apă, electricitate, transport stand, personal-suport la stand, mostre, materiale de informare, promovare, echipament personal: tricouri, şepci, şorţ, halat, înscrierea beneficiarului în catalogul expoziţiei, crearea unei baze de date, evenimente pe parcursul evenimentului: întâlniri cu potenţiali importatori, asociate cu dineuri tematice, prezentări/degustări de vinuri; misiuni de afaceri; seminare de mică şi mare anvergură;

c) campanii de informare, în special privind regimurile comunitare referitoare la D.O.C., I.G. şi producţia ecologică, inclusiv degustări:

subacţiuni:

c1) campanii de informare, având ca documente-suport articol, broşură, folosind diferite mijloace de organizare/difuzare;

d) studii ale noilor pieţe, necesare pentru extinderea pieţelor de desfacere;

subacţiuni:

d1) studii de piaţă, bazate pe date culese, achiziţionate, interpretate, cu formularea de concluzii clare, care să orienteze activitatea beneficiarului în cadrul programului, finalizate cu un raport de studiu;

e) studii de evaluare a rezultatelor acţiunilor de promovare şi informare;

subacţiuni:

e1) studii, expertiză, preteste de validare a noilor produse, focus-grupuri, paneluri, finalizate cu un raport de evaluare.

(3) Acţiunile prevăzute la alin. (1) nu sunt orientate în funcţie de anumite mărci comerciale, iar acţiunile prevăzute la alin. (2) nu sunt orientate în funcţie de anumite mărci comerciale în condiţiile acordării ajutorului de stat.