În Monitorul Oficial nr. 522 din 14 iulie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 557/2014 privind aprobarea Planului de acţiune pe anul 2014 pentru implementarea Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011—2014.


Descoperă Raftul Legalis® – cea mai flexibilă soluție de doctrină online


În extras

ANEXĂ

PLAN DE ACŢIUNE PE ANUL 2014

pentru implementarea Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011—2014, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 498/2011

Legendă:

UNHCR — Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi

OIM — Organizaţia Internaţională pentru Migraţie

— MAI — Ministerul Afacerilor Interne

IGI — Inspectoratul General pentru Imigrări

PR — Poliţia Română

— PFR — Poliţia de Frontieră Română

JR — Jandarmeria Română

DIPI — Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă

MMFPSPV — Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice

— ANOFM — Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă

ANPDCA — Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi

Adopţie

IM — Inspecţia Muncii

MAE — Ministerul Afacerilor Externe

MEN — Ministerul Educaţiei Naţionale

CNRR — Consiliul Naţional Român pentru Refugiaţi

INS — Institutul Naţional de Statistică

Grupul — Grupul de coordonare a implementării Strategiei naţionale privind imigraţia, constituit în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 572/2008, cu modificările şi completările ulterioare

BESA — Biroul European de Sprijin pentru Azil

ANITP — Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane

Obiectivele strategice stabilite prin Strategia naţională privind imigraţia pentru perioada 2011-2014

Obiective specifice

Acţiuni desfăşurate

Rezultate

Termen

Instituţia

iniţiatoare

Instituţii

responsabile

Surse de finanţare

Monitorizare/evaluare

1

2

3

4

5

6

7

B

9

1. Promovarea migraţiei legale în beneficiul tuturor părţilor: societatea românească, imigranţi şi ţările lor de origine

1.1. Asigurarea unei informări permanente a străinilor privind posibilităţile şi condiţiile de migraţie legală în România

1.1.1. Informarea cetăţenilor din statele cu potenţial migrator cu privire la modalităţile legale de admitere/şedere/angajare în muncă în România, prin:

— furnizarea unor informaţii în format digital sau direct pe site-urile instituţiilor abilitate (MMFPSPV, MAE, MAI);

— organizarea unor campanii de informare.

— creşterea nivelului de informare a potenţialilor imigranţi către România şi, implicit, creşterea gradului de respectare a legislaţiei române de către aceştia

— îmbunătăţirea sistemului de furnizare şi acces al cetăţenilor străini la informaţii de interes public în domeniul migraţiei legale

Permanent

MMFPSV, MAI (IGI), MAE

MAE, MAI (IGI), MMFPSPV

bugetul

MAE,

MAI,

MMFPSPV

Acţiunile desfăşurate vor face obiectul unor scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.1.2. Implicarea misiunilor diplomatice ale României din statele terţe de origine şi a misiunilor diplomatice ale acestor state în România în procesul de informare a străinilor cu privire la modalităţile legale de migraţie.

— Informarea permanentă a misiunilor diplomatice ale ţărilor terţe în România cu privire la modalităţile legale de migraţie şi transmiterea unui mesaj de conştientizare asupra prevederilor legislaţiei României (în aplicarea acquis-ului european)

— o mai bună cunoaştere a politicii României în domeniul imigraţiei de către autorităţile din statele terţe

Permanent

MAE, MAI (IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.1.3. Diseminarea informaţiilor referitoare la posibilităţile şi condiţiile de migraţie legală a străinilor, cu prilejul participării la activităţile internaţionale.

Îmbunătăţirea sistemului de furnizare şi acces al cetăţenilor străini la informaţii de interes public în domeniul migraţiei legale.

Permanent

MMFPSPV, MAI (IGI)

MAI (IGI, PFR), MMFPSPV, MAE

— bugetul alocat IGI pentru misiuni internaţionale

— bugetele proiectelor în cadrul cărora se desfăşoară astfel de activităţi

Ulterior participării la acest gen de acţiuni, reprezentanţii instituţiilor responsabile vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.1.4. Dezvoltarea unor parteneriate de mobilitate cu state terţe, conform recomandărilor Uniunii Europene. În acest sens, vor fi întreprinse următoarele măsuri:

— identificarea, împreună cu Comisia Europeană şi cu ceilalţi actori, a interesului statelor-ţintă selectate;

— formularea unor propuneri concrete de participare la parteneriate.

Promovarea la nivel regional a politicilor europene în domeniu

Conform recomandării Uniunii Europene

MAI (IGI)

MAI (IGI), MMFPSPV, MAE

Nu este cazul.

Ulterior participării la acest gen de acţiuni, reprezentanţii instituţiilor responsabile vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.1.5. Elaborarea şi promovarea noii Strategii naţionale în domeniul protecţiei

şi promovării drepturilor copilului 2014—2020 şi a Planului operaţional pentru implementarea strategiei

Responsabilizarea factorilor relevanţi şi asigurarea unui parteneriat eficient în vederea

protecţiei şi respectării drepturilor copilului

Trimestrul IV

MMFPSPV (ANPDCA)

MMFPSPV

(ANPDCA),

ONG-uri,

organisme

internaţionale

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.1.6. Popularizarea în spaţiul european a legislaţiei României privind protecţia drepturilor copilului

Realizarea unui cadru legislativ coerent în ceea ce priveşte menţinerea relaţiilor copiilor cu părinţii în caz de separare a acestora

Permanent

MMFPSPV (ANPDCA)

MAE,

MMFPSPV

(ANPDCA),

ONG-uri,

organisme

internaţionale

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.1.7. Pregătirea personalului MAE în domeniul migraţiei prin introducerea în cadrul unor module curriculare de formare şi perfecţionare continuă a personalului MAE a unor teme referitoare la migraţie

Pregătirea personalului MAE în domeniul migraţiei în vederea diseminării prevedenlor legislative în materie şi a respectării acestora

Conform curriculei de curs

MAE

MAE

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.2. Admiterea cetăţenilor statelor terţe în scop de muncă potrivit nevoilor identificate pe piaţa autohtonă a forţei de muncă

1.2.1. Revizuirea listei statelor pentru ai căror cetăţeni se aplică procedura specială a invitaţiei la acordarea vizei de scurtă şedere

Asigurarea flexibilităţii sistemului de admitere şi şedere a străinilor pe teritoriul României

Anual/Ori de câte ori se impune

MAI (IGI)

MAE. MAI (IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.2.2. Realizarea de consultări cu instituţiile cu atribuţii în domeniul migraţiei legale, asociaţiile/organismele care reprezintă interesele anumitor categorii de străini, pentru revizuirea/actualizarea permanentă a condiţiilor şi procedurilor de admitere şi şedere a străinilor veniţi în scopul desfăşurării de activităţi comerciale, studii, muncă/ detaşare, turism, afaceri etc.

Gestionarea migraţiei legale în scopul atragerii acelor categorii de imigranţi care pot contribui la acoperirea unor domenii deficitare ori cu impact în dezvoltarea economică şi diminuarea ponderii factorului ilegal în cadrul fenomenului migraționist

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI), MEN, MMFPSPV

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.2.3. Evaluarea anuală a

pieţei de muncă autohtone pentru identificarea domeniilor deficitare

Analiză privind domeniile deficitare

de forţă de muncă din România

Noiembrie

MMFPSPV-ANOFM

MMFPSPV

(ANOFM)

Fonduri disponibile din bugetul asigurărilor pentru şomaj

Stadiul îndeplinirii activităţii va fi prezentat de către ANOFM în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.2.4. Elaborarea proiectului de act normativ privind numărul de autorizaţii de muncă ce pot fi eliberate străinilor în anul 2015

Admiterea cetăţenilor statelor terţe în scop de muncă potrivit nevoilor identificate pe piaţa autohtonă a forţei de muncă

Octombrie

MMFPSPV

MMFPSPV, MAI (IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.2.5. Participarea la negocierea şi încheierea acordurilor bilaterale cu state terţe în domeniul schimbului de forţă de muncă

Dezvoltarea colaborării, la nivel internaţional, între autorităţile competente în domeniul schimbului de forţă de muncă

La solicitare

MMFPSPV

MMFPSPV,

MAE

Nu este cazul.

Ulterior participării la acest gen de acţiuni, reprezentanţii instituţiilor responsabile vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

1.3. Promovarea învăţământului superior românesc şi facilitarea rămânerii pe teritoriul naţional a străinilor care au studiat în România

1.3.1. Iniţierea unor proiecte de modificare a cadrului juridic actual care să faciliteze rămânerea pe teritoriul naţional a străinilor, absolvenţi ai unei instituţii de învăţământ superior din România, pentru domeniile şi profesiile identificate ca deficitare, precum şi a celor care sunt implicaţi în proiecte de cercetare

Încurajarea imigraţiei temporare în scop de muncă pe teritoriul naţional a unor absolvenţi de studii superioare specializate şi a celor care sunt implicaţi în proiecte de cercetare

Permanent

MEN

MEN, MAI (IGI), MMFPSPV

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2. Întărirea controlului legalităţii şederii străinilor pe teritoriul României şi aplicarea corespunzătoare a măsurilor de îndepărtare şi a măsurilor restrictive

2.1. Asigurarea unei informări permanente a străinilor privind sancţiunile şi măsurile restrictive ce pot fi aplicate străinilor cu şedere ilegală sau care desfăşoară muncă nedeclarată

2.1.1. Organizarea unor campanii de informare cu privire la riscurile la care se expun, sancţiunile şi măsurile restrictive ce pot fi aplicate:

— cetăţenilor străini cu şedere ilegală sau care desfăşoară muncă nedeclarată

— angajatorilor români de cetăţeni terţi cu şedere ilegală

Prevenirea înregistrării unui număr ridicat de cazuri de nerespectare a legislaţiei în materie prin

informarea străinilor şi angajatorilor români cu privire la sancţiunile şi măsurile restrictive care le pot fi aplicate

Permanent

MMFPSPV(IM)

MMFPSPV (IM), MAI (IGI, ANITP)

Bugetul MMFPSPV

Ulterior organizării unor astfel de acţiuni, reprezentanţii IM-MMFPSPV vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.1.2. Implicarea misiunilor diplomatice ale României din statele terţe de origine şi a misiunilor diplomatice ale acestor state în România în procesul de informare a străinilor cu privire la consecinţele migraţiei ilegale şi riscurile de exploatare şi trafic al imigranţilor

Informarea permanentă a misiunilor diplomatice ale ţărilor terţe în România cu privire la măsurile naţionale întreprinse pentru combaterea migraţiei ilegale şi transmiterea unui mesaj de conştientizare asupra prevederilor legislaţiei naţionale

Permanent

MAE

MAE, MAI (IGI, ANITP)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.2. Întărirea cooperării dintre autorităţile române competente pentru combaterea imigraţiei ilegale şi a muncii nedeclarate

2.2.1. Elaborarea şi implementarea planului anual de cooperare operativă în vederea combaterii imigraţiei ilegale a străinilor pe teritoriul României

Depistarea străinilor cu şedere ilegală şi luarea măsurilor ce se impun potrivit legii

Decembrie

MAI (IGI)

MAI (IGI, PR, PFR JR, DIPI)

Nu este cazul.

Rezultatele acţiunilor desfăşurate vor fi evaluate semestrial de IGI, fiind realizate scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.2.2. Elaborarea şi implementarea la nivel naţional a planului anual de acţiune IGI—IM pe linia combaterii muncii ilegale a străinilor pe teritoriul României

Depistarea străinilor care desfăşoară activităţi lucrative în mod ilegal şi luarea măsurilor ce se impun potrivit legii

Decembrie

MAI (IGI)

MAI (IGI), MMFPSPV (IM)

Nu este cazul.

Rezultatele acţiunilor desfăşurate vor fi evaluate semestrial de IGI, fiind realizate scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.2.3. Continuarea cooperării operative directe dintre

structurile centrale şi teritoriale ale PR şi PFR, sub forma grupurilor de lucru angajate în combaterea traficului de migranţi, îndeosebi în situaţia apariţiei unor ample asocieri infracţionale implicate în facilitarea migraţiei ilegale la Marea Neagră

Eficientizarea reacţiei autorităţilor competente în combaterea

infracţionalităţii din sfera migraţiei ilegale

Permanent

MAI (PFR)

MAI (PR, PFR)

Nu este cazul.

Reprezentanţii PFR vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.2.4. Acordarea de asistenţă operativă reciprocă pe relaţia PFR—PR pentru conceperea unui sistem de monitorizare, control şi intervenţie în scopul depistării migranţilor ilegali şi a persoanelor de sprijin implicaţi în fraudarea frontierelor interne comune româno-bulgare şi româno-ungare în perspectiva apropiată a desfiinţării controalelor la nivelul acestor frontiere

Utilizarea unui model de raportare a cazuisticii şi depistarea de migranţi în teritoriu, la nivelul Direcţiei de Combatere a Criminalităţii Organizate, similar cu cel utilizat de către PF/Frontex1

Permanent

MAI (PFR)

MAI (PFR)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.3. Dezvoltarea cooperării cu ţările terţe cu potenţial migraţionist

2.3.1. Participarea României la parteneriatele pentru migraţie în cadrul Iniţiativei Procesul Praga

Participarea României la realizarea obiectivelor parteneriatelor pentru migraţie

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Programul tematic de cooperare cu ţările terţe în domeniul migraţiei şi azilului, în cadrul Targeted Initiative (2012-2014)2

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.3.2. identificarea de activităţi de cooperare cu statele din vecinătatea estică

Consolidarea cooperării României cu statele din vecinătatea estică

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Fonduri

europene/cofinanţare naţională în cadrul parteneriatelor de mobilitate UE

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.3.3. Eficientizarea schimbului de informaţii de interes operativ prin intermediul agenţiilor/instituţiilor internationale abilitate (SELEC3, EUROPOL4,

Biroul SIRENE5)

Intensificarea cooperării internaţionale şi dezvoltarea parteneriatului în domeniul combaterii imigraţiei ilegale şi al gestionării eficiente a fluxurilor migratorii spre Europa

Permanent

MAI (IGI)

MAI (PR, PFR, IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.4. Aplicarea măsurilor de returnare a

imigranţilor ilegali la standardele Uniunii Europene

2.4.1. Cooperarea cu organizaţiile internaţionale sau neguvernamentale pentru

Implementarea programelor/proiectelor privind repatrierea voluntară umanitară asistată

Asigurarea aplicării repatrierii voluntare umanitare asistate ca alternativă la returnarea forţată a

străinilor cu şedere ilegală

Permanent

MAI(IGI)

MAI (IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.4.2. Elaborarea şi implementarea efectivă a programelor de returnare forţată

Gestionarea operaţiunilor de returnare forţată a străinilor cu şedere ilegală în România, conform programelor elaborate în concordanţă cu standardele europene în domeniu

Decembrie

MAI (IGI)

MAI (IGI)

—fonduri europene din cadrul Programului general solidaritatea/FER — cofinanţare naţională

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

2.4.3. Efectuarea periodică a unor evaluări ale capacităţii instituţionale şi operatíve a IGI prin simularea de situaţii deosebite care implică confruntarea României cu fluxuri mari de migranţi şi/sau cu orice schimbări semnificative ale rutelor ori numărului de imigranţi ilegali cu impact asupra teritoriului statului român

Verificarea capacităţii de răspuns a structurilor din cadrul IGI în cazul unei situaţii de criză în domeniul migraţiei

Semestrial, la 30 de zile dup] adoptarea deciziei de ridicare a controlului la frontierele termice

MAI (IGI)

MAI (IGI, PFR, PR, JR)

Nu este cazul.

Ulterior efectuării unor astfel de evaluări, reprezentanţii IGI vor realiza prezentări în cadrul reuniunilor Grupului, iar concluziile evaluării şi pachetul de măsuri subsecvente vor fi transmise spre aprobare conducerii MAI.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3. Îmbunătăţirea sistemului naţional de azil în scopul eficientizării şi asigurării conformităţii cu standardele legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile

3.1. Asigurarea accesului neîngrădit la procedura de azil şi respectarea principiului non- refoulement

3.1.1. Îmbunătăţirea serviciilor de interpretare, a consilierii şi asistenţei juridice de care trebuie să beneficieze solicitanţii de azil

Asigurarea de servicii de asistenţă, consiliere şi interpretare solicitanţilor de azil din România în faza administrativă şi judiciară a procedurii

Transmiterea evidenţei reţelei de interpreţi disponibili la nivel naţional către BESA prin intermediul punctului naţional de contact şi stabilirea necesităţilor de asistenţă suplimentară prin intermediul BESA

Decembrie

MAI (IGI)

MAI (IGI)

— Fondul european pentru refugiaţi

— bugetul IGl

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.2. Procesarea cererilor de azil în

mod eficient şi conform

standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile

3.2.1, Creşterea capacităţii instituţionale şi operaţionale a IGI pentru o abordare mai complexă a fenomenului migraţionist, în contextul ultimelor evoluţii în plan geopolitic

Creşterea capacităţii de procesare a cererilor şi de cazare a solicitanţilor de azil Îmbunătăţirea serviciilor în centrele regionale ale IGI

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

— Fondul european pentru frontierele externe

— bugetul MAI

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.2.2. Dezvoltarea practicilor unitare referitoare la evaluarea cererilor de azil la nivel naţional

Îmbunătăţirea procesului de luare a deciziilor şi dezvoltarea practicilor unitare în domeniul

azilului prin organizarea de seminare şi grupuri de lucru în cooperare cu toţi actorii implicaţi în procedura de azil din România

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va li indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.2.3. Asigurarea compatibilităţii şi interoperabilităţii cu celelalte sisteme de azil din statele membre prin schimb de bune practici în domeniul azilului

Participarea şi implicarea în cadrul reţelelor de experţi ai statelor membre create la nivelul BESA pe linia calităţii procedurii de azil şi a condiţiilor de recepţie Participarea la conferinţe şi grupuri de lucru punctuale organizate la nivel european în domeniul azilului la invitaţia unor state membre

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

— bugetul MAI

— bugetul BESA

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.2.4. Adaptarea practicilor şi procedurilor naţionale în vederea procesării corespunzătoare a cererilor categoriilor vulnerabile de solicitanţi de azil

Actualizarea şi diseminarea ghidurilor privind procesarea cererilor solicitanţilor de azil, victime ale violenţei sexuale şi de gen, victime ale torturii. Instruirea personalului cu atribuţii în procesarea cererilor de azil depuse de categoriile vulnerabile, pregătit conform noilor prevederi şi practici din Directiva 2013/33/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 iunie 2013 de stabilire a standardelor pentru primirea solicitanţilor de protecţie internaţională6

Decembrie

MAI (IGI)

MAI (IGI, ANITP)

Bugetul MAI

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.2.5. Implementarea standardelor şi controlului calităţii procedurilor de azil

Documentele procedurale revizuite pe baza lipsurilor şi/sau nevoilor identificate în cadrul evaluării calităţii procedurii de azil

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va li indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.2.6. Continuarea pregătirii personalului IGI cu atribuţii pe linia procedurilor de azil prin implementarea la nivel naţional a modulelor de pregătire dezvoltate în cadrul Curriculei europene în domeniul azilului (CEA)

— identificarea necesităţilor de pregătire pe plan naţional şi regional prin intermediul trainerilor naţionali IGI omologaţi prin CEA/B ES A şi centralizarea acestora prin intermediul instrumentului de raportare al BESA—Training Cockpit

— trimiterea unui expert DAI/trainer naţional la actualizarea a cel puţin unui modul de pregătire CEA în conformitate cu noile modificări ale acquis-ului european

— organizarea a cel puţin două sesiuni de pregătire în cadrul curriculei europene prin intermediul trainerilor naţionali omologaţi de către CEA

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

— bugetul IGI

— bugetele proiectelor în cadrul cărora sunt incluse activităţi de pregătire

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Gropului (ianuarie 2015).

3.2.7.Îmbunătăţirea accesului tuturor actorilor implicaţi în procedura de azil la informaţii

din ţara de origine

—actualizarea şi reconfigurarea funcţionalităţii Portalului ITO7

— pregătirea unor noi utilizatori

— traducerea în limba română a principalelor rapoarte de specialitate

— organizarea de seminare tematice

— elaborarea unor rapoarte de specialitate pentru 5 ţări de origine alese pe baza situaţiei operative din România

— traducerea unui volum de materiale informative selecţionate în cooperare cu partenerii de proiect FER

— elaborarea de buletine informative bilunare în cooperare cu partenerii de proiect

— organizarea a două seminare tematice organizate la nivel naţional pe linia standardelor de calitate ITO

— implementarea noilor proceduri de lucru în contextul descentralizării activităţii de cercetare ITO la nivelul centrelor regionale

— realizarea unei analize privind gradul de utilizare şi reflectare a situaţiei umanitare prin intermediul informaţiilor din ţara de origine

Decembrie

MAI (IGI)

MAI (IGI), parteneri de proiect

— bugetul IGI

— Fondul european pentru refugiaţi

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.2.8. Monitorizarea implementării Procedurii privind procesarea cererilor de azil la frontieră împreună cu UNHCR şi CNRR, în baza Memorandumului de înţelegere tripartit IGPF—UNHCR— CNRR cu privire la modalităţile de cooperare şi coordonare în vederea sprijinirii accesului solicitanţilor de azil pe teritoriul României şi la procedurile de azil, încheiat în iulie 2008

Procesarea în mod corect şi eficient a cererilor de azil depuse la frontieră

Permanent

MAI (PFR)

MAI (PFR), UNHCR, CNRR

Activitate susţinută financiar de către UNHCR şi care nu necesită alocarea de fonduri din bugetul MAI

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.3. Asigurarea unui standard demn de viaţă solicitanţilor de azil, conform standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile

3.3.1.Îmbunătăţirea situaţiei solicitanţilor de azil din

România prin promovarea unui sistem de asistenţă complementară şi servicii specializate

— informarea cu privire la drepturile şi obligaţiile solicitanţilor

şi îmbunătăţirea serviciilor de consiliere juridică în ceea ce priveşte accesul la educaţie ca premisă a facilitării accesului copiilor solicitanţi de azil la sistemul educaţional românesc

— îmbunătăţirea accesului la servicii medicale, prin suport financiar pentru cazurile de necesitate sau urgenţă

— oferirea de asistenţă materială efectivă

— organizarea unor activităţi cu caracter educaţional şi recreaţional, evenimente de acomodare culturală, precum şi diseminare de informaţii

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Fondul european pentru refugiaţi

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.3.2. Elaborarea proiectului de act normativ pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1,251/2006, cu modificările şi completările ulterioare

— corelarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.251/2006, cu modificările şi completările ulterioare

— actualizarea la rata inflaţiei a cuantumului ce reprezintă asistenţa materială acordată unui solicitant de azil, conform datelor comunicate de INS

După republicarea Legii nr. 122/2006 privind azilulul în România

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.4. Asigurarea compatibilităţii şi interoperabilităţii cu celelalte sisteme de azil din statele membre şi coordonarea cu BESA

3.4.1. Asumarea unui rol activ în derularea acţiunilor comune în sprijinul statelor membre care se confruntă cu un fenomen migraţionist ce depăşeşte capacitatea obişnuită de procesare

— detaşarea de experţi naţionali, la solicitarea BESA, în misiunile comune de sprijin în statele membre afectate de presiuni deosebite

— participarea specialiştilor IGI în grupurile de coordonare a acţiunilor de sprijin

La soliocitarea BESA

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Bugetul BESA

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

3.4.2. Participarea la reuniunile Consiliului director şi ale grupurilor de lucru organizate în cadrul BESA

Asigurarea participării reprezentanţilor IGI, membri ai Consiliului director ai BESA, la reuniunile periodice

La solicitare

MAI (IGI)

MAI (IGI)

— bugetul BESA

— bugetul IGI pentru misiuni internaţionale

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

4. Participarea activă a României la eforturile comunităţii internaţionale şi statelor membre ale Uniunii Europene de identificare a unor soluţii durabile pentru persoanele aflate în nevoie de protecţie internaţională

4.1. Integrarea străinilor care au dobândit o formă de protecţie în România

4.1.1. Acordarea de asistenţă şi suport pentru integrarea străinilor cu o formă de protecţie în România prin îmbunătăţirea programelor de integrare şi asigurarea resurselor necesare la buget

— beneficiari ai unei forme de protecţie participanţi la cursuri de învăţare a limbii române de orientare culturală şi cursuri vocaţionale

— asistentă asigurată în domeniul social şi medical şi pentru obţinerea unei locuinţe

— beneficiari ai unei forme de protecţie implicaţi activ în viaţa socială şi culturală a societăţii româneşti

— străinii care au dobândit o formă de protecţie în România integraţi în programe de ocupare şi de formare profesională

— activităţile de integrare susţinute de reţeaua celor 15 centre de informare şi consiliere

— străini care au dobândit o formă de protecţie în România participanţi în programe de ocupare şi cursuri de formare profesională

Permanent

MAI (IGI), MEN

MAI (IGI), MEN

MMFPSPV

(ANOFM)

— Fondul european pentru refugiaţi -bugetul MEN

— bugetul asigurărilor pentru şomaj, cu încadrarea în bugetul aprobat pentru anul 2014

Trimestrial, în cadrul reuniunilor Grupului, instituţiile responsabile vor prezenta stadiul activităţilor derulate.

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

4.1.2. Continuarea procesului de pregătire a personalului din cadrul instituţiilor implicate în procesul de integrare

Organizarea de către IGI în colaborare cu UNHCR, OIM si ONG-urile din domeniul azilului a unor acţiuni, seminare şi mese rotunde în cadrul cărora să fie prezentate reprezentanţilor instituţiilor cu atribuţii în domeniul integrării legislaţia şi practica în domeniu, având ca scop cunoaşterea prevederilor legale şi transpunerea lor în practică

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Fondul european pentru refugiaţi

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

4.2. Asumarea obligaţiilor României ca stat de relocare a refugiaţilor

4.2.1. Realizarea operaţiunii de relocare a refugiaţilor

Îndeplinirea cu succes a obligaţiilor asumate de România în domeniul relocării refugiaţilor (40 de refugiaţi irakieni din Turcia relocaţi în România şi incluşi în programul de integrare)

Decembrie

MAI (IGI

MAI (IGI)

Fondul european pentru refugiaţi

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

4.3. Continuarea derulării

operaţiunilor prin Centrul de Relocare de Urgenţă de la Timişoara, conform Acondului tripartit dintre Guvernul României, UNHCR şi OIM

4.3.1. Implementarea Acordului dintre Guvernul României şi Unite pentru Refugiaţi şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie privind evacuarea temporară în România a unor persoane aflate în nevoie urgentă de protecţie internaţională şi relocarea ulterioară a acestora, semnat la Bucureşti la 8 mai 2008, ratificat prin Legea nr. 291/2008

Gestionarea problematicii refugiaţilor evacuaţi temporar în România, prin îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor care revin României conform Acordului

Permannent

MAI (IGI)

MAI (IGI), OIM, UNHCR

Fonduri puse la dispoziţie de statele donatoare, UNHCR şi OIM

Evaluarea finală a activităţii va fi indusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

5. Integrarea socială a străinilor cu şedere legală

5.1. Încorporarea aspectelor integrării

în toate celelalte politici din

domeniile relevante

5.1.1. Crearea unui mediu intercultural adecvat pentru facilitarea integrării străinilor în România şi pentru întărirea coeziunii sociale, prin menţinerea mecanismelor de consultare între autorităţile centrale, locale şi comunităţile de străini

Îmbunătăţirea comunicării dintre autorităţile responsabile şi comunităţile de străini, a schimburilor interculturale în rândul comunităţilor de resortisanţi ai ţărilor terţe domiciliaţi legal în România

Realizarea de publicaţii cu informaţii relevante pentru şi despre comunităţile de străini aflaţi în România şi distribuirea lor în diferite regiuni din ţară

Permanent

MAI (IGI)

MAI (IGI)

Fondul european de integrare a resortisanţilor ţărilor terţe

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).

5.2. Creşterea gradului de participare a străinilor cu şedere legală în România la activităţile specifice de facilitare a integrării lor în societatea românească

5.2.1. Informarea străinilor privind oportunităţile de integrare prin realizarea şi distribuirea de materiale de informare

Broşuri privind condiţiile de viaţă şi muncă din România distribuite prin consilierii EURES8 ai agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă

Permanent

MMFPSPV (ANOFM)

MMFPSPV

(ANOFM)

bugetul asigurărilor pentru şomaj

În cadrul reuniunilor Grupului, ANOFM va prezenta stadiul acţiunilor derulate.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în Raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2015).