În Monitorul Oficial nr. 511 din 9 iulie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 554/2014 pentru aprobarea Normelor privind înfiinţarea comitetelor de audit intern.


Descoperă Raftul Legalis® – cea mai flexibilă soluție de doctrină online


În extras

CAPITOLUL I

Organizarea şi funcţionarea comitetelor de audit intern

Art. 1

(1) Prezentele norme stabilesc cadrul general de organizare şi funcţionare a comitetelor de audit intern.

(2) Comitetele de audit intern sprijină activitatea compartimentelor de audit public intern şi urmăresc să asigure independenţa şi funcţionarea eficientă a activităţii de audit intern, precum şi menţinerea unei comunicări deschise cu conducerea compartimentului de audit public intern şi cu conducerea instituţiei publice centrale.

Art. 2

Comitetul de audit intern se înfiinţează pe lângă compartimentul de audit intern, ca organism consultativ, pentru a acţiona în vederea definirii strategiei şi îmbunătăţirii activităţii de audit intern a instituţiei.

Art. 3

Numărul membrilor comitetului de audit intern, de 5 sau 7 membri, se stabileşte prin decizia conducătorului instituţiei publice, în funcţie de complexitatea domeniului auditabil, forma de organizare şi dimensiunea compartimentului de audit intern.

Art. 4

În realizarea atribuţiilor sale, comitetul de audit intern colaborează cu reprezentanţii structurilor funcţionale din cadrul instituţiei publice ori de câte ori consideră că este necesar.

CAPITOLUL II

Nominalizarea membrilor în comitetele de audit intern şi încetarea calităţii de membru

Art. 5

(1) Desemnarea auditorilor interni cu experienţă de minimum 5 ani ca membri în comitetul de audit intern al unei instituţii publice centrale se realizează de către conducătorul acesteia în baza propunerilor formulate de alte instituţii publice centrale, care nu sunt subordonate, aflate în coordonarea sau sub autoritatea instituţiei publice şi care îndeplinesc condiţiile pentru constituirea comitetelor de audit intern, în conformitate cu Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare.

(2) Instituţia publică centrală care constituie comitetul de audit intern trimite, prin compartimentul de audit public intern, instituţiilor publice centrale prevăzute la alin. (1) scrisori de intenţie pentru selectarea în comitetul de audit intern a auditorilor interni, iar acestea formulează propuneri, în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea acestora.

(3) Instituţia publică ce constituie comitet de audit intern, prin compartimentul de audit public intern, stabileşte criterii de selectare a instituţiilor publice centrale cărora le transmite scrisori de intenţie.

(4) Propunerea privind persoana nominalizată se transmite instituţiei publice centrale solicitante, însoţită de un curriculum vitae detaliat.

Art. 6

(1) Specialiştii din cadrul instituţiei publice centrale, prevăzuţi la art. 9 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare, sunt propuşi ca membri în comitetul de audit intern de către structurile funcţionale, ca urmare a scrisorilor transmise de compartimentul de audit intern al instituţiei unde funcţionează comitetul.

(2) Numirea auditorilor interni, a specialiştilor şi a conducătorului compartimentului de audit public intern se realizează prin act administrativ al conducătorului instituţiei publice centrale, pe baza analizei documentaţiei elaborate şi prezentate de către compartimentul de audit intern propriu.

(3) Procesul de selectare şi desemnare în comitetul de audit intern a unui auditor intern sau a unui specialist în domeniul specific entităţii este legal realizat numai dacă există cel puţin câte două propuneri primite de la alte instituţii publice, respectiv de la structurile de specialitate din cadrul instituţiei publice centrale.

Art. 7

Mandatul membrilor comitetului de audit intern este de 3 ani de la data numirii şi se poate reînnoi o singură dată.