În Monitorul Oficial nr. 390 din 27 mai a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1136/2014 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Instrucţiunilor de completare a documentului administrativ în format electronic (e-DA) utilizând aplicaţia EMCS-RO-Mişcări de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Legalis 2.0 – Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie.
Afla totul despre cele mai noi module Legalis 2.0: Dreptul UE si CEDO | Drept Public


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

1. În înţelesul prezentelor instrucţiuni se folosesc următoarele abrevieri:

Abreviere Semnificaţie
ANAF Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
DGV Direcţia Generală a Vămilor
ARC cod de referinţă administrativ unic al e-DA, identificator unic al unui e-DA alocat de aplicaţia EMCS-RO-Mişcări pentru identificarea operaţiunii
e-DA document administrativ electronic
DA document administrativ
DAU document administrativ unic
DGTI Direcţia generală de tehnologia informaţiei
DTICSV Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală
DRV direcţia regională vamală
BV birou vamal
Cod fiscal Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare
Cod vamal Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar
Directiva 2008/118/CE Directiva 2008/118/CE a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind regimul general al accizelor şi de abrogare a Directivei 92/12/CEE
ECS-RO aplicaţia naţională de control al exportului
EMCS sistem de control al mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize
EMCS-RO-Mişcări aplicaţie naţională de control al mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize
Expeditor persoana autorizată care expediază produse accizabile. Autoritatea vamală teritorială corespondentă este denumită autoritate vamală de expediere.
DOP denumire de origine protejată potrivit Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună a pieţei vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 şi a Regulamentului nr. 1.493/1999
IGP indicaţie geografică protejată potrivit Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008
MFP Ministerul Finanţelor Publice
SM stat membru
Norme Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare
Primitor persoana autorizată care primeşte un produs accizabil în regim suspensiv de accize. Autoritatea competentă teritorială corespondentă este denumită autoritate competentă de destinaţie.
Regulamentul EMCS Regulamentul (CE) nr. 684/2009 al Comisiei din 24 iulie 2009 de implementare a Directivei 2008/118/CE a Consiliului în ceea ce priveşte procedurile informatizate pentru deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv de accize, cu modificările şi completările ulterioare
Regulamentul vamal Regulamentul (CE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar
Regulamentul (CE) 31/96 Regulamentul (CE) 31/96 al Comisiei din 10 ianuarie 1996 privind certificatul de scutire de accize
Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP)
Regulamentul (CE) nr. 436/2009 Regulamentul (CE) nr. 436/2009 al Comisiei din 26 mai 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului în ceea ce priveşte registrul viticol, declaraţiile obligatorii şi colectarea de informaţii pentru monitorizarea pieţei, documentele de însoţire a transporturilor de produse şi registrele care trebuie păstrate în sectorul vitivinicol
SEED Registru central gestionat de Comisia Europeană, menţionat la art. 19 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 389/2012 al Consiliului din 2 mai 2012 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.073/2004, parte a sistemului informatizat, care asigură în orice moment vizualizarea datelor furnizate de statele membre din registrele naţionale
UF utilizator final
XML limbaj care permite definirea documentelor ce conţin informaţii într-un mod structurat

2. EMCS-RO-Mişcări este aplicaţia de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize, bazată pe transmiterea electronică a datelor, structurate în conformitate cu standardele agreate ale mesajelor. Aceste mesaje nu înlocuiesc documentele pe suport hârtie şi formalităţile care se efectuează potrivit art. 20631 alin. (6)–(8) din Codul fiscal.

3. Neîndeplinirea obligaţiilor privind emiterea şi transmiterea unui e-DA atrage aplicarea măsurilor legale care se impun, potrivit Codului fiscal.

4. Structura şi conţinutul mesajelor schimbate sunt conforme cu anexa I la Regulamentul EMCS.

5. În mişcarea produselor accizabile în regim suspensiv de accize, locul de expediere este un antrepozit fiscal sau un BV unde produsele au fost puse în liberă circulaţie, iar primitorul este un operator economic autorizat să primească produse accizabile în regim suspensiv de accize, un destinatar scutit în sensul art. 20656 din Codul fiscal sau un loc unde produsele accizabile părăsesc teritoriul comunitar.

6. Expeditorul este obligat să trimită e-DA înainte de expedierea produselor.

7. Principalele documente electronice utilizate în aplicaţia EMCS-RO-Mişcări pe baza cărora se generează mesaje sunt:

a) e-DA;

b) cerere de anulare;

c) cerere de schimbare a destinatarului şi implicit a locului iniţial de destinaţie;

d) cerere de transbordare;

e) raport de primire – înregistrarea rezultatului controlului la destinaţie;

f) cerere de divizare;

g) cerere de atenţionare/respingere;

h) explicaţii privind diferenţele cantitative (minusuri sau plusuri);

i) explicaţii privind întârzierea;

j) raport de control;

k) raport de eveniment.

8. În aplicaţia EMCS-RO-Mişcări, mesajele se transmit automat, după cum urmează:

8.1. între operatorii economici din România autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii economici autorizaţi să primească produse accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea vamală în a cărei arie de competenţă se află expeditorul, respectiv primitorul;

8.2. între operatorii economici din România autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi un BV de export, unde operatorul economic întocmeşte formalităţile de export, via autoritatea vamală teritorială în a cărei arie de competenţă se află expeditorul;

8.3. între operatorii economici din România autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii economici din alte SM autorizaţi să primească produse accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea vamală teritorială în a cărei arie de competenţă se află expeditorul;

8.4. între operatorii economici din alte SM autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii economici din România autorizaţi să primească produse accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea competentă în a cărei arie de competenţă se află primitorul;

8.5. între operatorii economici din alte SM autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi un BV de export situat în România, dacă, prin excepţie, operaţiunea de export se derulează printr-un BV din România.

9. (1) Un destinatar din România care doreşte să primească produse accizabile într-un loc de livrare directă trebuie să solicite în scris la autoritatea competentă care a emis autorizaţia posibilitatea utilizării opţiunii şi să indice adresa locului de livrare directă.

(2) Mişcările către un destinatar înregistrat, care nu sunt recepţionate la sediul social, având ca destinaţie un punct de lucru înscris în autorizaţie, vor fi iniţiate prin utilizarea opţiunii de livrare directă. Destinatarul din România are obligaţia de a comunica această condiţie expeditorului din alt SM.

10. Ca regulă generală, containerul în care sunt transportate produsele accizabile în regim suspensiv de accize este sigilat corespunzător, cu sigiliul antrepozitului fiscal expeditor sau cu sigiliul autorităţii vamale, în cazul transporturilor de alcool etilic nedenaturat.

11.

(1) Atunci când în acelaşi mijloc de transport sunt încărcate atât produse accizabile care circulă în regim suspensiv de accize, cât şi alte produse, se efectuează sigilarea mijlocului de transport, iar identificarea mărfurilor se realizează prin descrierea precisă a produselor în documentele însoţitoare.

(2) Produsele trebuie separate şi etichetate, astfel încât cele plasate în regim suspensiv de accize să poată fi uşor identificate.