În Monitorul Oficial nr. 121 din 19 februarie a.c. a fost publicată Hotărârea de Guvern nr. 94/2014 privind organizarea, funcţionarea şi componenţa Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Legalis 2.0 – Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie.
Afla totul despre cele mai noi module Legalis 2.0: Dreptul UE și CEDO | Drept Public


În extras

Art. 1.

(1) Comitetul naţional pentru situaţii speciale de urgenţă, denumit în continuare Comitet naţional, se constituie şi funcţionează, potrivit legii, ca organism interministerial, sub conducerea viceprim-ministrului pentru securitate naţională, în cadrul sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă.

(2) Comitetul naţional se compune din:

a) preşedinte: viceprim-ministru pentru securitate naţională;

b) vicepreşedinte: ministrul afacerilor interne;

c) membri: miniştri şi conducătorii instituţiilor publice centrale prevăzute în anexa nr. 1.

Art. 2.

(1) Comitetul naţional îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind sistemul naţional de management al situaţiilor de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Comitetul naţional asigură:

a) îndeplinirea atribuţiilor specifice pe linia realizării în România a obiectivelor strategiilor europene şi internaţionale de reducere a dezastrelor;

b) adoptarea de politici şi strategii pentru cunoaşterea, prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru limitarea efectelor;

c) coordonarea gestionării situaţiilor de urgenţă determinate de principalele tipuri de risc prevăzute în anexa nr. 2;

d) monitorizarea permanentă şi evaluarea riscurilor, ameninţărilor şi vulnerabilităţilor, din domeniul de competenţă;

e) îndeplinirea atribuţiilor şi sarcinilor stabilite prin alte dispoziţii legale

(3) Persoanele din compunerea Comitetului naţional au următoarele atribuţii principale:

a) preşedintele:

1. convoacă Comitetul naţional, stabileşte ordinea de zi şi conduce şedinţele acestuia;

2. semnează avizele, acordurile, împuternicirile, protocoalele de colaborare din domeniul de competenţă al Comitetului naţional;

3. aprobă planurile strategice elaborate în vederea prevenirii şi contracarării riscurilor din domeniul de competenţă al Comitetului naţional;

4. îl informează operativ pe prim-ministru şi prezintă în şedinţele Guvernului hotărârile şi propunerile Comitetului naţional;

b) vicepreşedintele îndeplineşte obligaţiile de membru prevăzute la lit. c) şi, în absenţa preşedintelui, exercită atribuţiile acestuia;

c) membrii:

1. prezintă informări şi puncte de vedere ale ministerelor sau instituţiilor publice centrale pe care le reprezintă;

2. dispun aplicarea hotărârilor şi măsurilor adoptate în domeniile de competenţă şi urmăresc îndeplinirea acestora;

3. menţin legătura permanentă cu centrele operative corespondente.

Art. 3.

(1) Comitetul naţional se întruneşte semestrial, în şedinţe ordinare şi, ori de câte ori situaţia o impune, în şedinţe extraordinare, ia convocarea preşedintelui.

(2) Şedinţele Comitetului naţional sunt conduse de preşedintele acestuia,

(3) Ministerul Public este reprezentat la şedinţele Comitetului naţional în calitate de invitat permanent.

(4) La şedinţele Comitetului naţional pot să participe, la invitaţia preşedintelui acestuia, în raport cu problemele înscrise pe ordinea de zi, reprezentanţi ai altor ministere, instituţii publice centrale şi agenţii nenominalizate în anexa nr. 1, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.

Art. 4.

Hotărârile Comitetului naţional se adoptă cu votul majorităţii simple a membrilor participanţi la şedinţă, cu excepţia hotărârilor referitoare la atribuţiile prevăzute la art. 20 lit. c) — e) şi k) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, care se adoptă cu votul a două treimi din numărul membrilor participanţi la şedinţă.

Art. 5.

Managementul situaţiilor de urgenţă din competenţa Comitetului naţional se realizează de Platforma de coordonare operaţională, prin Centrul operaţional de comandă al Guvernului.

Art. 6.

(1) Platforma de coordonare operaţională, denumită în continuare platforma, reprezintă o componentă interministerială a Comitetului naţional, cu atribuţii operaţionale, organizată la nivelul cabinetului viceprim-ministrului pentru securitate naţională, preşedinte al Comitetului naţional.

(2) În cadrul platformei sunt reprezentate instituţiile prevăzute în anexa nr. 1, la nivel de secretar de stat sau alte persoane cu putere de decizie. La activitatea platformei pot fi invitaţi să participe specialişti, experţi, analişti în materie, din alte instituţii publice.

(3) Activitatea platformei este condusă de secretarul de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale, desemnat de către preşedintele Comitetului naţional.

(4) Platforma se întruneşte în compunerea adaptată în funcţie de dinamica situaţiei operative, la convocarea secretarului de stat prevăzut la alin. (3), pe baza ordinii de zi aprobate de preşedintele Comitetului naţional.

Art. 7.

(1) Platforma asigură, pentru domeniul de competenţă al Comitetului naţional:

a) identificarea spectrului ameninţări, vulnerabilităţi şi riscuri specifice;

b) monitorizarea permanentă şi analiza de risc, prin Centrul operaţional de comandă al Guvernului;

c) elaborarea procedurilor operaţionale standard;

d) analizele necesare şi elaborarea documentelor de planificare strategică, respectiv planurile de contingenţă;

e) informarea operativă a preşedintelui Comitetului naţional despre evenimentele cu potenţial de dezvoltare şi care implică o acţiune integrată imediată;

f) verificarea modului de punere în aplicare a planurilor de acţiune de la nivelul structurilor de intervenţie;

g) propuneri pentru coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate;

h) efectuarea de studii şi cercetări în domeniul prevenirii şi gestionării situaţiilor de urgenţă;

i) identificarea riscurilor care pot genera efecte în lanţ;

j) asigurarea testării funcţionării sistemului naţional de management al situaţiilor de urgentă,

(2) Platforma coordonează activităţile specifice pentru cunoaşterea riscurilor din competenţa ministerelor şi instituţiilor publice centrale reprezentate în Comitetul naţional.

(3) Platforma stabileşte cerinţele operaţionale ale Centrului operaţional de comandă al Guvernului, pe care le supune spre aprobare Comitetului naţional.

(4) Platforma efectuează analiza asupra evenimentelor şi modului de acţiune în cazurile din competenţa Comitetului naţional şi întocmeşte baza de bune practici, pentru ajustarea şi recalibrarea procedurilor operaţionale.

(5) În cazul situaţiilor de urgenţă care, alături de măsurile de gestionare, implică activităţi de urmărire penală ori activităţi specifice Grupului interministerial strategic pentru prevenirea şi combaterea macrocriminalităţii ce afectează siguranţa cetăţeanului şi funcţionarea instituţiilor publice, organele judiciare ale Ministerului Public au acces în timp real la toate datele şi informaţiile, iar la solicitarea acestora vor fi luate măsuri de conservare a probelor, inclusiv înregistrarea video a intervenţiei.