În Monitorul Oficial nr. 99 din 7 februarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3060/2014 al Ministerului Educației Naționale privind aprobarea Condiţiilor de organizare a taberelor, excursiilor, expediţiilor şi a altor activităţi de timp liber în sistemul de învăţământ preuniversitar.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Legalis 2.0 – Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie.
Afla totul despre cele mai noi module Legalis 2.0: Dreptul UE și CEDO | Drept Public


În extras:
Art. 1

Cadrele didactice şi/sau unităţile de învăţământ preuniversitar care organizează tabere, excursii, expediţii şi alte activităţi de timp liber au obligaţia să ia toate măsurile în vederea asigurării condiţiilor de siguranţă ale elevilor pe durata activităţii respective.

Art. 2

Elevii participanţi la tabere, excursii, expediţii şi alte activităţi de timp liber şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora vor respecta obligaţiile prevăzute în anexa nr. 3.

Art. 3

(1) Anterior constituirii grupului de elevi şi cadre didactice/părinţi participanţi, cadrul didactic organizator trebuie să prezinte grupului următoarele informaţii:

a) scopul şi programul activităţii;

b) localitatea de destinaţie;

c) durata activităţii, ziua, ora şi locul plecării, precum şi ziua, ora şi locul sosirii;

d) operatorul economic/furnizorul serviciilor de transport, cazare, masă (după caz);

e) mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoria acestuia/acestora;

f) distanţa şi durata de mers de la punctul de plecare până la locul în care se află situată unitatea de cazare (în cazul în care transportul se face cu autocarul), dacă locul este uşor accesibil, dacă sunt probleme în ceea ce priveşte drumul de acces;

g) adresa unităţii de primire (amplasarea unităţii/unităţilor de cazare, modalităţile de ajungere la acestea); dotările suplimentare din incinta unităţii de cazare (de exemplu: piscine, terenuri de fotbal sau de tenis, mese de ping-pong etc.); condiţiile de cazare şi numărul locurilor de cazare autorizate, serviciile de masă oferite şi categoria de clasificare a unităţilor de alimentaţie;

h) documente privind costul excursiei/taberei/expediţiei etc.;

i) numărul de participanţi vizat: elevi şi adulţi, cu respectarea regulii: un cadru didactic la cel mult 10 elevi;

j) activităţi care presupun un anume grad de dificultate/risc;

k) regulamentul taberei/excursiei.

(2) Informaţiile de la lit. e), f) şi g) vor fi solicitate de către organizatorul activităţii, în scris, operatorilor economici contractaţi.

Art. 4

În momentul în care grupul este constituit, cadrul didactic organizator al activităţii este obligat:

a) să întocmească dosarul solicitat pentru desfăşurarea activităţii conform anexei nr. 1;

b) să obţină avizul conducerii unităţii de învăţământ şi aprobarea inspectoratului şcolar pentru deplasare, aşa cum este prevăzut în anexa nr. 2. În cazul în care grupul este format din elevi aparţinând mai multor unităţi şcolare, va fi luat avizul tuturor unităţilor de învăţământ de la care provin elevii;

c) să înainteze operatorului economic comanda scrisă, menţionând următoarele informaţii:

– numărul de persoane din care este constituit grupul;

– vârsta participanţilor;

– situaţii speciale referitoare la starea de sănătate a membrilor grupului;

– situaţii speciale privind regimul alimentar/dieta membrilor grupului;

d) să se asigure că grupul nu depăşeşte capacitatea de cazare a unităţii vizate;

e) să se asigure, pe toată durata taberei/excursiei, de existenţa unei persoane specializate în acordarea primului ajutor, dacă operatorul economic nu oferă acest lucru.

Art. 5

Înainte de plecarea în tabără/excursie/expediţie, cadrul didactic organizator va solicita membrilor grupului, precum şi cadrelor didactice însoţitoare:

a) semnăturile tuturor membrilor grupului de luare la cunoştinţă a prevederilor regulamentului taberei/excursiei/expediţiei etc.;

b) adeverinţele medicale eliberate de medicul de familie/medicul şcolar, care să ateste faptul că starea de sănătate îi permite să participe fără riscuri la activităţile propuse;

c) acordul părinţilor/tutorilor legali conform anexei nr. 4, în funcţie de specificul deplasării, semnat de către părinţi/tutorii legali şi copii.

Art. 6

(1) În momentul în care sunt îndeplinite condiţiile de mai sus, cadrul didactic organizator al activităţii poate înştiinţa, în scris, comisariatul judeţean pentru protecţia consumatorilor din judeţul unde are loc tabăra/excursia despre sosirea grupului de elevi şi adulţi, data la care soseşte, perioada de şedere.

(2) Pe tot timpul şederii, organizatorul activităţii poate sesiza comisariatul judeţean pentru protecţia consumatorilor, respectiv Comisariatul Municipiului Bucureşti pentru Protecţia Consumatorilor, ori de câte ori consideră necesar, cu privire la diferite aspecte neconcordante între oferta operatorului economic şi serviciile oferite.

Art. 7

(1) Pe durata taberei/excursiei/expediţiei, cadrele didactice organizatoare şi însoţitoare au obligaţia să ia toate măsurile pentru asigurarea securităţii elevilor.

(2) Pentru asigurarea securităţii elevilor, cadrele didactice menţionate la alin. (1) vor avea în vedere, cel puţin, următoarele măsuri:

a) să selecteze câte un cadru didactic pentru fiecare 10 elevi participanţi pentru a-i însoţi şi supraveghea pe toată perioada excursiei/taberei;

b) să evalueze riscurile asociate activităţilor propuse;

c) să se implice direct în activităţile copiilor;

d) să ia măsuri de prevenire/reducere a riscurilor de vătămare a participanţilor;

e) să cunoască şi să aplice standardele de siguranţă a elevilor;

f) să anunţe imediat instituţiile specializate (poliţia, salvarea) şi părinţii în cazul vătămării elevilor;

g) să asigure transportul elevilor la unităţi medicale în cazul vătămării elevilor;

h) să cunoască şi să aplice modul de utilizare în siguranţă a echipamentelor necesare pentru buna desfăşurare a activităţilor programate;

i) să se asigure că toţi participanţii au echipamentul necesar şi că îl utilizează în condiţii de siguranţă;

j) să se asigure că elevii au pregătirea minimală pentru desfăşurarea anumitor activităţi;

k) să adapteze activităţile ia vârsta, stadiul de dezvoltare, nevoile şi ritmul elevilor participanţi.