În Monitorul Oficial nr. 542 din 28 august a fost publicat Ordinul nr. 1.022/2013 al Ministerului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Reglementărilor privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.131/2005.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie


În extras

Art. I

Reglementările privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.131/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.160 şi 1.160 bis din 21 decembrie 2005, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La capitolul I secţiunea „Definiţii“, literele a), f), g), j), k) şi r) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„a)clasă – categoria atribuită operatorilor economici care desfăşoară activităţile prevăzute la anexa 1, în funcţie de tipul şi complexitatea activităţii;

……….

f)activitate de reglare funcţională a vehiculelor rutiere – activitate specifică ce presupune realizarea sau refacerea stării unui sistem tehnic ale cărui mărimi caracteristice s-au abătut de la anumite condiţii impuse, pe baza manualelor de reparaţii şi/sau a cataloagelor cu date tehnice funcţionale (baze de date);

g)activitate de montare, verificare şi/sau etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere – activitate specifică ce presupune efectuarea de operaţii de montare, verificare şi/sau etalonare a unor produse, prevăzute de producătorii acestora să echipeze vehiculele rutiere sau să le înlocuiască pe cele existente deja pe vehicule, pe baza documentaţiilor tehnice aferente;

……….

j)activitate de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz – activitatea specifică ce presupune demontarea vehiculului rutier şi/sau a subansamblurilor acestuia în componente, în vederea comercializării sau a reciclării acestora. Operaţiile de demontare trebuie să respecte prevederile documentaţiei tehnice specifice a producătorilor de vehicule sau de subansambluri. Operatorul economic trebuie să transmită către RAR numărul de identificare al fiecărui vehicul dezmembrat;

k)capabilitate tehnică – capacitatea unui operator economic de a desfăşura activităţi specifice în conformitate cu prezentele reglementări;

r)structură de rezistenţă – ansamblu de elemente demontabile şi/sau nedemontabile ale caroseriei, care preiau sarcini în timpul funcţionării vehiculului;“.

2.La capitolul I secţiunea „Definiţii“, litera o) se abrogă.

3. La capitolul I secţiunea „Definiţii“, după litera u) se adaugă trei litere noi, literele v), w) şi x), cu următorul cuprins:

„v)post de lucru – suprafaţa de lucru amenajată şi marcată unde operatorul economic desfăşoară activitatea/activităţile pentru un/o vehicul/subansamblu/componentă conform prezentelor reglementări şi care poate fi dotată cu echipamente, scule, dispozitive, verificatoare specifice, necesare executării operaţiilor aferente activităţii/activităţilor pentru care se solicită autorizarea;

w)categorie de folosinţă a vehiculelor – clasificare a vehiculelor prevăzută în RNTR 2 care se referă la modul de utilizare a acestora;

x)categorie de omologare a vehiculelor – clasificare a vehiculelor prevăzută în RNTR 2 care se referă la omologarea acestora.“

4. La capitolul I, după secţiunea „Definiţii“ se introduce o nouă secţiune, secţiunea „Abrevieri“, cu următorul cuprins:

Abrevieri

În cuprinsul prezentelor reglementări se utilizează următoarele abrevieri:

a)mac – motor cu aprindere prin comprimare;

b) mas – motor cu aprindere prin scânteie;

c)RAR – Regia Autonomă «Registrul Auto Român»;

d)RNTR 1 – Reglementări privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa rutieră, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005, cu modificările şi completările ulterioare;

e)RNTR 2 – Reglementări privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

f)RNTR 3 – Reglementări privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005, cu modificările şi completările ulterioare;

g)RNTR 4 – Reglementări privind omologarea şi certificarea produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, precum şi condiţiile de introducere pe piaţă a acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.135/2005;

h)RNTR 7 – Reglementări privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.132/2005, cu modificările şi completările ulterioare;

i)VIN – numărul de identificare al unui vehicul, care reprezintă o combinaţie structurală de caractere atribuite unui vehicul de către producătorul său ori de către o autoritate competentă, în vederea identificării respectivului vehicul.“

5. La capitolul II, punctele 2, 3, 4, 7 şi 23 se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„2. Activităţile pentru care operatorii economici trebuie să solicite autorizarea sunt prevăzute în anexa 1.

3. Autorizarea se va solicita de către operatorul economic şi se va acorda pentru una sau mai multe dintre activităţile enumerate în anexa 1, detaliate în conformitate cu prevederile acesteia.

Modelul autorizaţiei tehnice este prevăzut în anexa 6.

Operatorul economic va fi încadrat în una dintre clasele specificate în anexa 1.

4. Operatorul economic care solicită evaluarea capabilităţii sale tehnice în vederea autorizării, denumit în continuare solicitant, se va adresa reprezentanţei RAR din municipiul Bucureşti sau din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea, de unde va obţine o mapă conţinând următoarele documente:

– cerere-tip de autorizare, al cărei model este prevăzut în anexa 2;

– chestionar de autoevaluare, al cărui model este prevăzut în anexa 3.

Reprezentanţele RAR vor oferi solicitanţilor toate informaţiile necesare în vederea completării corecte a cererii-tip de autorizare şi a chestionarului de autoevaluare.

……….

7. Pe baza datelor din documentele dosarului de autorizare, RAR va stabili durata auditului (exprimată în zile-om audit), costul evaluării, va elabora şi va transmite solicitantului propunerea de contract pentru autorizare şi supraveghere.

……….

23. Pentru efectuarea activităţii de înlocuire şasiuri şi/sau caroserii vor fi autorizaţi numai operatorii economici care au capabilitatea tehnică de a desfăşura activităţile A1.1–A1.6 prevăzute în anexa 1.“

6. La capitolul II punctul 9, al doilea paragraf, precum şi literele a) şi c)–g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„Standardul de referinţă recomandat pentru audit este SR EN ISO 19011:2011.

……….

a) condiţiile de onorabilitate a conducătorului operatorului economic, consemnate prin cazierul judiciar;

……….

c) existenţa echipamentelor generale necesare desfăşurării activităţilor pentru care se solicită autorizarea, conform tabelului 1 din anexa 4;

d) existenţa liniilor tehnologice, a sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor necesare desfăşurării activităţilor pentru care se solicită autorizarea, conform tabelului 1 din anexa 4;

e) existenţa mijloacelor de diagnosticare, de verificare/măsurare pe fluxul tehnologic şi de verificare a calităţii lucrărilor necesare desfăşurării activităţilor pentru care se solicită autorizarea, conform tabelului 1 din anexa 4;

f) evidenţa efectuării inspecţiilor finale, pentru activităţile prevăzute în anexa 1, pct. Al, A2 şi A3, conform metodologiei din RNTR 1, cu utilizarea echipamentelor proprii prevăzute în tabelul 1 din anexa 4. Până la data de 18 septembrie 2014 inspecţiile finale se pot efectua şi la o staţie de inspecţie tehnică periodică autorizată de RAR. Evidenţa inspecţiilor finale se va ţine în registrul de evidenţă conform modelului din anexa 5; dovada efectuării inspecţiilor finale se va ataşa la comanda de execuţie a lucrării;

g) documentele de atestare a calificării, instruirii şi experienţei în muncă a personalului angajat pentru activităţile efectuate;“.

7. La capitolul II punctul 9, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:

„b1) existenţa posibilităţii ca beneficiarul să asiste vizual, într-un spaţiu special amenajat, în condiţii de siguranţă, separat de spaţiul de lucru, în mod direct sau prin intermediul unui sistem video, la modul în care sunt executate activităţile A1, A2 şi A3 prevăzute în anexa 1, în care sunt utilizate piesele, ansamblele şi materialele şi în care este efectuată manopera.“

8.La capitolul II punctul 9, litera h) se abrogă.

9. La capitolul II punctul 9, după litera k) se introduce o nouă literă, litera l), cu următorul cuprins:

„l) existenţa Registrului contestaţiilor.“

10. La capitolul II, după punctul 16 se introduce un nou punct, punctul 161, cu următorul cuprins:

„161. Pe durata de valabilitate a autorizaţiei tehnice, operatorul economic autorizat trebuie să comunice către RAR orice modificare ce se referă la condiţiile în baza cărora a fost acordată autorizaţia tehnică.“

11. La capitolul III, punctele 2, 3 şi 6 se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„2. Autorizaţia tehnică, al cărei model este prevăzut în anexa 11, se va solicita şi se va acorda nominalizat pentru tipuri de modificări constructive şi/sau pentru activitatea de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precizându-se categoria de omologare şi de folosinţă a vehiculelor de bază (iniţiale) şi completate (finale) şi/sau tipul componentelor/echipamentelor utilizate. În cazul modificărilor constructive care duc la schimbarea datelor din cartea de identitate a vehiculelor, RAR ţine în baze de date specifice şi o evidenţă a variantelor constructive şi a documentaţiilor tehnice utilizate de operatorii economici.

3. Operatorii economici vor putea desfăşura activităţi de modificări constructive în conformitate cu documentaţiile tehnice specifice ale producătorului vehiculului ce urmează a fi modificat, cu documentaţiile tehnice specifice proprii sau cu abilitarea producătorului vehiculului ce urmează a fi modificat. Pentru a atesta conformitatea vehiculelor supuse modificărilor constructive cu cerinţele reglementate de admitere şi menţinere în circulaţie, operatorii economici înmânează clientului declaraţii de conformitate, ale căror modele sunt prevăzute în anexa 12, în funcţie de activitate.

……….

6. Procedura de evaluare a capabilităţii tehnice şi autorizarea operatorilor economici se desfăşoară conform dispoziţiilor cap. II pct. 6–21, cu excepţia celor prevăzute la pct. 1“