În Monitorul Oficial nr. 345 din 12 iunie 2013 a fost publicat Ordinul nr. 607/2013 al ministrului Finanţelor Publice şi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală privind aprobarea Procedurii de implementare şi de administrare a grupului fiscal unic, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare.

În cadrul Procedurii de implementare şi de administrare a grupului fiscal unic se arată:

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie


1.1. Implementarea grupului fiscal unic definit la art. 127 alin. (8) din Codul fiscal şi administrarea acestuia de către organul fiscal competent se fac potrivit prezentei proceduri şi în condiţiile prevăzute de pct. 4 din normele metodologice.

1.2. Prezenta procedură se aplică de către compartimentul cu atribuţii în domeniul înregistrării fiscale, denumit în continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal, în a cărui evidenţă fiscală sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe toţi membrii grupului fiscal unic.

1.3. Grupul fiscal unic, implementat conform prezentei proceduri, prezintă particularităţi în ceea ce priveşte declararea taxei pe valoarea adăugată prin formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată“.

1.4. Pentru celelalte declaraţii fiscale sau informative, membrii grupului se comportă ca persoane impozabile independente, păstrându-şi obligaţiile individuale de declarare prevăzute de lege.

CAPITOLUL II

Procedura de implementare a grupului fiscal unic

2.1. Persoanele impozabile care optează să fie tratate drept grup fiscal unic trebuie să depună la organul fiscal competent o cerere semnată de către reprezentanţii legali ai tuturor membrilor grupului, utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 2 la ordin. Cererea privind grupul fiscal unic, având bifată caseta „Cerere de implementare“, se completează potrivit instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 3 la ordin.

2.2. La cerere se anexează certificatul constatator eliberat de către oficiul registrului comerţului şi/sau alte documente justificative din care rezultă componenţa acţionariatului persoanelor impozabile care urmează să formeze grupul fiscal unic, precum şi proporţia de participare a acţionarilor la constituirea capitalului social.

2.3. Cererea se soluţionează în termen de 60 de zile de la data primirii documentaţiei complete, respectiv a cererii completate potrivit pct. 2.1, însoţită de documentele prevăzute la pct. 2.2.

2.4. De la registratură, cererea însoţită de documentele depuse se repartizează compartimentului de specialitate, care înregistrează cererile într-o evidenţă specială, organizată potrivit anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezenta procedură.

2.5. Compartimentul de specialitate analizează informaţiile cuprinse în cerere şi în documentaţia depusă, verificând completitudinea şi corectitudinea acestora.

2.6. Dacă cererea şi/sau documentaţia anexată sunt/este incomplete/incompletă, organul fiscal notifică persoanei impozabile desemnate ca reprezentant al grupului în vederea completării acestora. Notificarea se întocmeşte în două exemplare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta procedură. Un exemplar se comunică solicitantului în condiţiile art. 44 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.

2.7. Dacă din informaţiile cuprinse în documentaţia depusă, precum şi din cele deţinute de organul fiscal rezultă că nu este îndeplinită cel puţin una din condiţiile prevăzute la pct. 4 alin. (1)–(5) din normele metodologice ori dacă solicitantul nu completează documentaţia în termen de 15 zile de la primirea notificării, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat prin care propune respingerea cererii de implementare a grupului fiscal unic. Referatul se întocmeşte potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta procedură.

2.8. În baza referatului se întocmeşte „Decizia privind respingerea implementării grupului fiscal unic“, în două exemplare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin, care va conţine în mod obligatoriu şi motivaţia respingerii.

2.9. Referatul şi decizia se verifică şi se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi de conducătorul adjunct al organului fiscal.

2.10. Decizia se aprobă de conducătorul organului fiscal competent. Un exemplar al deciziei se comunică reprezentantului desemnat al grupului, conform art. 44 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia. La dosarele fiscale ale celorlalţi membri ai grupului se arhivează câte o copie a acestei decizii.

2.11. Împotriva deciziei de respingere a implementării grupului fiscal unic contribuabilul poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în termen de 30 de zile de la data comunicării, în conformitate cu dispoziţiile art. 207 alin. (1) şi art. 209 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.

2.12. Dacă, din informaţiile cuprinse în documentaţia depusă, precum şi din cele deţinute de organul fiscal, rezultă că sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute la pct. 4 alin. (1)–(5) din normele metodologice, compartimentul de specialitate întocmeşte un referat prin care propune aprobarea cererii de implementare a grupului fiscal unic, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta procedură.

2.13. În baza referatului se întocmeşte „Decizia privind aprobarea implementării grupului fiscal unic“, în două exemplare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.

2.14. Referatul şi decizia se verifică şi se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi de conducătorul adjunct al organului fiscal.

2.15. Decizia se aprobă de conducătorul organului fiscal competent. Un exemplar al deciziei se comunică, conform art. 44 din Codul de procedură fiscală, reprezentantului desemnat al grupului, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia. La dosarele fiscale ale celorlalţi membri ai grupului se arhivează câte o copie a acestei decizii.

2.16. Pe baza „Deciziei privind aprobarea implementării grupului fiscal unic“, compartimentul de specialitate marchează în vectorul fiscal, la rubrica „Taxă pe valoarea adăugată“, atât pentru reprezentantul grupului, cât şi pentru ceilalţi membri, calitatea dobândită în cadrul grupului fiscal unic aprobat de organul fiscal, fără să fie anulate codurile de înregistrare în scopuri de TVA.

2.17. Marcajul în vectorul fiscal se face informatic şi conţine data de la care este implementat respectivul grup fiscal unic, astfel încât, în situaţia nedepunerii decontului de taxă pe valoarea adăugată, să fie notificat, conform procedurii în vigoare, doar reprezentantul grupului.

2.18. De la data implementării grupului fiscal unic, fiecare membru al grupului completează decontul de taxă pe valoarea adăugată pentru operaţiunile proprii şi îl transmite reprezentantului desemnat al grupului fiscal unic, în vederea întocmirii decontului consolidat de taxă pe valoarea adăugată.

2.19. Decontul consolidat de taxă pe valoarea adăugată se întocmeşte de reprezentantul grupului, utilizând modelul formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată“, aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în care cumulează informaţiile privind operaţiunile desfăşurate de toţi membrii grupului.

2.20. Decontul consolidat de taxă pe valoarea adăugată, în care reprezentantul grupului înscrie la rubrica „Date de identificare a persoanei impozabile“ şi sintagma „reprezentant al grupului fiscal unic“, se depune, în numele grupului fiscal unic, la organul fiscal competent.

2.21. În primul decont consolidat de taxă pe valoarea adăugată depus după implementarea grupului fiscal unic se preiau din deconturile fiecărui membru al grupului soldul sumei pozitive din perioada fiscală anterioară, rămasă neachitată, respectiv soldul sumei negative din perioada fiscală anterioară, nesolicitată la rambursare.

2.22. Deconturile de taxă pe valoarea adăugată întocmite de fiecare membru al grupului se depun, cu titlu informativ, de către reprezentantul grupului fiscal unic la organul fiscal competent, odată cu decontul consolidat de taxă pe valoarea adăugată.

2.23. Organul fiscal prelucrează în Sistemul informatic de administrare a creanţelor numai decontul consolidat de taxă pe valoarea adăugată depus de reprezentantul grupului.

2.24. Deconturile de taxă pe valoarea adăugată întocmite de fiecare membru al grupului se utilizează pentru verificarea datelor înscrise de reprezentantul grupului în decontul consolidat de taxă pe valoarea adăugată aferent aceleiaşi perioade.

2.25. Deconturile de taxă pe valoarea adăugată întocmite de fiecare membru al grupului nu se prelucrează în sistemul informatic, ci se arhivează la dosarul fiscal al fiecărui membru al grupului.

2.26. Dacă, în urma verificării efectuate conform pct. 2.24, rezultă necorelări, organul fiscal notifică reprezentantului grupului în vederea corectării informaţiilor din decont.