În Monitorul Oficial nr. 313 din 30 mai 2013 a fost publicat Ordinul nr. 692/982/2013 al ministrului Sănătăţii si al ministrului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice privind modificarea cap. 1 din anexa la Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului sănătăţii publice nr. 762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabileşte încadrarea în grad de handicap.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie


În cadrul actului normativ se arată:

Art. I

Capitolul 1 „Funcţiile mentale“ din anexa la Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului sănătăţii publice nr. 762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabileşte încadrarea în grad de handicap, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 şi 885 bis din 27 decembrie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:

„CAPITOLUL 1

Funcţiile mentale

I.1.EVALUAREA PERSOANELOR CU DEZVOLTARE INCOMPLETĂ A FUNCŢIILOR MENTALE, ÎN VEDEREA ÎNCADRĂRII ÎN GRAD DE HANDICAP

PARAMETRI FUNCŢIONALI 1. Evaluarea comportamentului adaptativ, respectiv:a) capacitatea de învăţare (QI, memorie, atenţie);

b) nivelul de dezvoltare bio-psiho-comportamentală (vârsta mentală, nivelul dezvoltării limbajului);

c) nivelul de autonomie socială.

2. Instrumente de lucru:

a) examen psihiatric;

b) teste psihologice;

c) scala GAFS (Global Assesment of Functioning Scale).

DEFICIENŢĂ UŞOARĂ HANDICAP UŞOR a) întârzierea mintală uşoară (nivel QI 50–55 până la 70);b) scor GAFS 61–80;

c) prezintă capacitate de comunicare orală şi scrisă, dar manifestă o întârziere de 2–3 ani în evoluţia şcolară, fără ca aceasta să fie determinată de carenţe educative, dificultăţi de învăţare şi gândire deficitară. Carenţele se manifestă numai în cazul solicitării intelectuale;

d) se pot antrena în activităţi simple;

e) pot desfăşura activităţi lucrative dacă beneficiază de servicii de sprijin.

DEFICIENŢĂ MEDIE HANDICAP MEDIU a) întârzierea mintală uşoară, asociată cu o altă deficienţă fizică, senzorială, epilepsie şi/sau tulburări comportamentale (care necesită tratament şi monitorizare de specialitate);b) întârzierea mintală moderată (nivel QI 35–40 până la 50–55);

c) scor GAFS 51–60;

d) îşi însuşesc cu dificultate operaţiile elementare, însă pot învăţa să scrie şi să citească cuvinte scurte; au deprinderi elementare de autoservire şi se adaptează la activităţi simple de rutină; au capacităţi de autoprotecţie suficiente, putând fi integraţi în comunitate şi să desfăşoare activităţi lucrative în condiţii protejate.

DEFICIENŢĂ ACCENTUATĂ HANDICAP ACCENTUAT a) întârzierea mintală accentuată (nivel QI 20–25 până la 35–40);b) scor GAFS 31–50;

c) adaptarea la situaţii noi nu se realizează conform vârstei cronologice;

d) persoana are un ritm de dezvoltare lent, curba de perfecţionare este plafonată, având loc blocaje psihice;

e) sunt capabili să efectueze sarcini simple sub supraveghere, au nevoie de servicii de sprijin şi se pot adapta la viaţa de familie, comunitate.

DEFICIENŢĂ GRAVĂ HANDICAP GRAV a) întârzierea mintală profundă (nivel QI sub 20–25);b) scor GAFS 21–30 grav, fără asistent personal;

c) scor GAFS 1–20 grav, cu asistent personal.

Minimă dezvoltare senzitivo-motorie, reacţionează la comenzi simple îndelung executate, au nevoie de asistenţă permanentă fiind incapabili de autoconducţie şi autocontrol.