Publicat in M. Of. 927/2012 Ordinul 1992/2012 modifica Anexa 2 la Ordinul 3596/2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA.

Va punem la dispozitie forma actualizata a anexei, asa cum poate fi aceasta vizualizata in Biblioteca pentru informare juridica online Legalis 2.0:

Ordinul 3596/2011 …. Anexa 2

INSTRUCŢIUNI
de depunere şi completare a formularului (394) „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional“, cod MFP 14.13.01.02/f

1. Declaraţia se completează şi se depune de către: 

a) persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, şi care sunt obligate la plata taxei, conform art. 150 alin. (1) şi alin. (7) din Codul fiscal, pentru operaţiuni impozabile în România, conform art. 126 alin. (1), şi taxabile cu cota prevăzută de lege. Declaraţia se depune pentru orice operaţiune taxabilă pentru care, conform titlului VI al Codului fiscal, este emisă o factură, inclusiv pentru avansuri, şi pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare. 

Declaraţia trebuie să conţină toate facturile care au fost emise în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisă menţiunea „taxare inversă“ şi pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare. 

Declaraţia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare; 

b) persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 153 din Codul fiscal, care realizează în România, de la persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, achiziţii de bunuri sau servicii taxabile cu cota prevăzută de lege. 

Declaraţia trebuie să conţină toate facturile care au fost primite în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisă menţiunea „taxare inversă“ şi pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare. 

Declaraţia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare. 

1. Declaraţia se completează şi se depune de către: 

a) persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, şi care sunt obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (1) şi (7) din Codul fiscal pentru operaţiuni impozabile în România conform art. 126 alin. (1) şi taxabile cu cota prevăzută de lege. Declaraţia se depune pentru orice operaţiune taxabilă pentru care, conform titlului VI din Codul fiscal, este emisă o factură, inclusiv pentru avansuri, precum şi pentru operaţiunile la care se aplică sistemul TVA la încasare. 

Declaraţia trebuie să conţină toate facturile care au fost emise în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisă menţiunea „taxare inversă” sau „TVA la încasare”. 

Declaraţia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare; 

b) persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Codul fiscal, care realizează în România, de la persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, achiziţii de bunuri sau servicii taxabile cu cota prevăzută de lege. 

Declaraţia trebuie să conţină toate facturile care au fost primite în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisă menţiunea „taxare inversă” sau „TVA la încasare”. 

Declaraţia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare. 

2. Declaraţia se depune la organul fiscal competent până în data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (lunar, trimestrial etc.) şi numai dacă în această perioadă au fost realizate operaţiuni de natura celor care fac obiectul obligaţiei de declarare.3. În cazul în care, după depunerea declaraţiei, persoana impozabilă constată existenţa unor omisiuni în datele declarate sau în cazul în care una ori mai multe facturi sunt emise în cursul unei perioade de raportare, dar sunt primite de beneficiarul tranzacţiei după data depunerii declaraţiei, persoana impozabilă trebuie să depună o nouă declaraţie corect completată, care înlocuieşte declaraţia informativă depusă iniţial.

3. În cazul în care, după depunerea declaraţiei, persoana impozabilă constată existenţa unor omisiuni/erori în datele declarate sau în cazul în care una sau mai multe facturi sunt emise în cursul unei perioade de raportare, dar sunt primite de beneficiarul tranzacţiei după data depunerii declaraţiei, persoana impozabilă trebuie să depună o nouă declaraţie corect completată, cu operaţiunile care necesită modificarea şi/sau operaţiunile care nu au fost declarate, declaraţie care înlocuieşte declaraţia informativă depusă iniţial.

4. Declaraţia se depune în format electronic sub forma unui fişier PDF, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1, care are ataşat fişierul XML descris în anexa nr. 3.

a) Declaraţia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-România. Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.

b) Declaraţia se poate depune şi în format electronic, pe suport electronic, însoţit de anexa nr. 1, în format hârtie (doar prima pagină), semnat şi ştampilat, conform legii. Declaraţia în format electronic, însoţită de formularul listat, semnat şi ştampilat, se depune direct la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poştă cu confirmare de primire.

5. Declaraţia se completează/validează cu ajutorul programelor de asistenţă.

Programele de asistenţă sunt puse la dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale subordonate sau pot fi descărcate de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.mfinante.gov.ro

Completarea declaraţiei

SECŢIUNEA 1

Cartuşul referitor la tipul plătitorului şi perioada de raportare se completează cu:

a) la tip plătitor se înscrie perioada fiscală declarată pentru depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată (formularul 300), prevăzută la art. 1561din Codul fiscal, respectiv L– lunar, T – trimestrial, S – semestrial, A–anual;

b) anul la care se referă declaraţia; se înscrie anul calendaristic cu 4 caractere (de exemplu, 2012);

c) luna – se înscrie cu cifre arabe numărul aferent perioadei de raportare (de exemplu, 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).

A.Date de identificare ale persoanei înregistrate în scopuri de TVA

1. Denumire/nume şi prenume – se înscriu, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA.

2. Cod de înregistrare în scopuri de TVA – se înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA (codul de identificare fiscală precedat de prefixul RO).

3. Domiciliul fiscal – se înscrie adresa domiciliului fiscal al persoanei înregistrate în scopuri de TVA.

B.Date de identificare ale reprezentantului fiscal/legal/împuternicitului

1. Denumire/nume, prenume – se înscriu, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile care a fost desemnată ca reprezentant fiscal/legal sau împuternicit de către persoana impozabilă străină.

2. Cod de identificare fiscală/CNP – se înscrie codul de identificare fiscală sau codul numeric personal al reprezentantului fiscal/legal ori al împuternicitului.

3. Domiciliul fiscal – se înscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal.

C.Rezumat declaraţie

Acest cartuş conţine:

1. Numărul total al persoanelor înregistrate în scopuri de TVA incluse în declaraţie, indiferent de numărul operaţiunilor;

2. Valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate şi valoarea totală a TVA aferentă acestora;

3. Valoarea totală a bazei impozabile aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii efectuate şi valoarea totală a TVA aferentă acestora;

4. Valoarea totală a bazei impozabile/Valoarea totală a TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă:

4.1 Separat se va completa într-un cartuş valoarea totală a bazei impozabile/valoarea totală a TVA aferentă livrărilor de cereale şi plante tehnice pentru care se aplică taxarea inversă (sumă ce este cuprinsă în valoarea totală completată la pct. 4).

5. Valoarea totală a bazei impozabile/Valoarea TVA aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii efectuate pentru care se aplică taxarea inversă:

5.1 Separat se va completa într-un cartuş valoarea totală a bazei impozabile/valoarea totală a TVA aferentă achiziţiilor de cereale şi plante tehnice pentru care se aplică taxarea inversă (sumă ce este cuprinsă în valoarea totală completată la pct. 5).

SECŢIUNEA a 2-a

Se completează cu valoarea cumulată înscrisă în facturile emise/primite, pentru fiecare cod de înregistrare în scopuri de TVA, ale partenerilor de tranzacţii.

Excepţie fac valorile totale înscrise în facturile aferente tranzacţiilor pentru care se aplică taxarea inversă, care se completează pe acelaşi formular, separat faţă de celelalte operaţiuni, pentru fiecare partener.

A.Lista livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate pe teritoriul naţional

1. Coloana „Denumire/Nume şi prenume beneficiar“ – se înscriu denumirea/numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA către care a(u) fost emisă(e) factura/facturile sau denumirea/numele şi prenumele reprezentantului fiscal, în cazul în care beneficiarul livrării de bunuri/prestării de servicii nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

2. Coloana „Codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului“ – se înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului livrării de bunuri/prestării de servicii sau al reprezentantului fiscal, în cazul în care beneficiarul livrării de bunuri/prestării de servicii nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

3. Coloana „Baza impozabilă totală“ – se înscrie baza de impozitare, exclusiv taxa, aferentă tuturor livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, inclusiv baza de impozitare aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care baza de impozitare este negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).

4. Coloana „Taxa pe valoarea adăugată totală“ – se înscrie suma totală a taxei colectate, inclusiv taxa aferentă facturilor de stornare, în lei. Dacă taxa colectată este negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).

B.Lista achiziţiilor de bunuri şi servicii efectuate pe teritoriul naţional

1. Coloana „Denumire/Nume şi prenume furnizor/prestator“ – se înscriu denumirea/numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA care a emis factura/facturile sau denumirea/numele şi prenumele reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

2. Coloana „Codul de înregistrare în scopuri de TVA al furnizorului/prestatorului“ – se înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA al furnizorului/prestatorului sau al reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

3. Coloana „Baza impozabilă totală“ – se înscrie baza de impozitare, exclusiv taxa, aferentă tuturor achiziţiilor de bunuri şi servicii, inclusiv baza de impozitare aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care baza de impozitare este negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).

4. Coloana „Taxa pe valoarea adăugată totală“ – se înscrie suma totală a taxei, inclusiv taxa aferentă facturilor de stornare, în lei. Dacă taxa colectată este negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).

C.Lista operaţiunilor efectuate pe teritoriul naţional (detaliere la operaţiuni cu taxare inversă pentru cereale şi plante tehnice)

1. Coloana „Nr. curent“ – se înscrie o singură dată numărul curent pentru fiecare furnizor/beneficiar care a efectuat operaţiuni cu cereale şi plante tehnice.

2. Coloana „Tip V/C“ se înscrie tipul operaţiuni efectuate şi anume:

– V – pentru livrările de cereale şi plante tehnice;

– C – pentru achiziţiile de cereale şi plante tehnice.

3. Coloana „Codul de înregistrare în scopuri de TVA al furnizorului/beneficiarului“ – se înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA al furnizorului/beneficiarului sau al reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/beneficiarul nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

4. Coloana „Denumire/Nume şi prenume furnizor/beneficiar“ – se înscriu denumirea/numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA care a emis/primit factura/facturile sau denumirea/numele şi prenumele reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/beneficiarul nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

5. Coloana „Cod şi denumire NC produs“ – se înscriu livrările/achiziţiile de cereale şi plante tehnice, care figurează în nomenclatura combinată stabilită prin Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful vamal comun, potrivit art. 160, alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.

6. Coloana „Baza impozabilă“ – se înscrie baza de impozitare, exclusiv TVA, aferentă livrărilor/achiziţiilor pentru care se aplica taxarea inversă, din care se detaliază baza de impozitare pentru cereale şi plante tehnice, pentru fiecare cod şi denumire NC produs, inclusiv baza de impozitare aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care baza de impozitare este negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).

7. Coloana „Taxa pe valoarea adăugată“ – se înscrie suma TVA aferentă livrărilor/achiziţiilor pentru care se aplica taxarea inversă, din care se detaliază baza de impozitare pentru cereale şi plante tehnice, pentru fiecare cod şi denumire NC produs, inclusiv TVA aferentă facturilor de stornare, în lei. Dacă taxa colectată este negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).