Publicata in M.Of. 650/2012 OUG 49/2012 modifica si completeaza OUG 24/2010 privind implementarea programului de incurajare a consumului de fructe proaspete in scoli.

Va prezentam formele actualizate/consolidate ale articolelor care au suferit modificari/completari, asa cum pot fi acestea vizualizate in Biblioteca online pentru informare juridica si economica, Legalis 2.0:


Timp de 14 zile puteti evalua GRATUIT continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie


OUG 24/2012 …. Art. 1

(1) Începând cu anul şcolar 2009/2010 se acordă gratuit elevilor din clasele I–VIII care frecventează învăţământul de stat şi privat autorizat/acreditat, pentru o perioadă de maximum 100 de zile de şcolarizare, fructe proaspete în limita valorii zilnice de 0,315 lei/elev.

(2) Începând cu anul şcolar 2010/2011, fructele proaspete distribuite elevilor, perioada şi frecvenţa distribuţiei, precum şi limita valorii zilnice/elev se stabilesc şi se actualizează anual prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia preţurilor şi tarifelor. Limita valorică cuprinde preţul integral de achiziţie a fructelor proaspete, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cheltuielile de transport, distribuţie şi depozitare a acestora, după caz.

(2) Începând cu anul şcolar 2012–2013, fructele proaspete distribuite elevilor, perioada şi frecvenţa distribuţiei, limita valorii zilnice/elev, precum şi fondurile necesare pentru distribuţia de fructe se stabilesc şi se actualizează anual prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia preţurilor şi tarifelor. Limita valorică cuprinde preţul integral de achiziţie a fructelor proaspete, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cheltuielile de transport, distribuţie şi depozitare a acestora, după caz.

(3) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare a fructelor proaspete se stabileşte potrivit prevederilor legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.

(4) Caietele de sarcini pentru procedurile de atribuire a contractelor de furnizare a fructelor proaspete se vor elabora de către consiliile judeţene şi/sau locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz, cu respectarea specificaţiilor tehnice care vor fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(4) Caietele de sarcini pentru procedurile de atribuire a contractelor de furnizare a fructelor proaspete se elaborează de consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu respectarea ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale privind furnizarea fructelor proaspete, ce se va elabora în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi cu încadrarea în limita fondurilor aprobate anual prin hotărâre a Guvernului, potrivit dispoziţiilor alin. (2).

(5) Măsurile adiacente distribuţiei de fructe proaspete ale căror obiective sunt formarea şi fixarea obiceiurilor alimentare sănătoase, bugetul aferent acestora, sursa de finanţare, precum şi modalitatea de implementare efectivă şi de gestionare la nivelul administraţiei publice se vor stabili anual prin hotărâre a Guvernului.

(6) Începând cu anul şcolar 2012–2013, de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază şi elevii din clasa pregătitoare, prevăzută la art. 23 alin. (1) lit. b) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care frecventează învăţământul de stat şi privat autorizat/acreditat.

 modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 49/2012 – pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli din 5 septembrie 2012, M. Of. 650/2012;
Lege nr. 195/2010 – pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli din 22 octombrie 2010, M. Of. 718/2010;


OUG 24/2012 ….Art. 3

(1) Începând cu anul şcolar 2012–2013, sumele aferente acordării drepturilor prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (6) se suportă din bugetele locale ale judeţelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti.

(2) Pentru aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă se acordă sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, pentru bugetele locale, avându-se în vedere sumele aprobate prin hotărâre a Guvernului potrivit dispoziţiilor art. 1 alin. (2) şi (5).

(3) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată acordate potrivit dispoziţiilor alin. (2) rămase neutilizate la sfârşitul exerciţiului bugetar se regularizează cu bugetul din care au fost acordate.

modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 49/2012 – pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli din 5 septembrie 2012, M. Of. 650/2012;
Lege nr. 195/2010 – pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli din 22 octombrie 2010, M. Of. 718/2010;


OUG 24/2012 ….Art. 4

În cazul utilizării sumelor prevăzute la art. 3 alin. (2), consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti vor solicita sprijin financiar de la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, prin depunerea de cereri de plată la centrele judeţene ale Agenţiei, în vederea recuperării sumelor utilizate cu această destinaţie.

modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 49/2012 – pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli din 5 septembrie 2012, M. Of. 650/2012;

OUG 24/2012 ….Art. 5

(1) Consiliile judeţene şi/sau locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz, sunt responsabile de organizarea procedurilor de achiziţie publică, desemnarea câştigătorilor, încheierea contractelor cu furnizorii, monitorizarea şi controlul distribuţiei fructelor proaspete.

(1) Consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti sunt responsabile de organizarea procedurilor de achiziţie publică, desemnarea câştigătorilor, încheierea contractelor cu furnizorii, monitorizarea şi controlul distribuţiei fructelor proaspete.

(2) Fructele proaspete, transportul şi distribuţia acestora la unităţile de învăţământ se contractează de către consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz, avându-se în vedere numărul de elevi beneficiari comunicat de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.

(2) Fructele proaspete, transportul şi distribuţia acestora la unităţile de învăţământ se contractează de către consiliile judeţene şi de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în limita sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată acordate cu această destinaţie de la bugetul de stat, avându-se în vedere numărul de elevi beneficiari comunicat de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.

(3) Pentru obţinerea unor preţuri cât mai competitive, autorităţile contractante vor opta, de regulă, pentru atribuirea contractului pe loturi şi pentru organizarea unei licitaţii electronice, ca fază finală a procedurii de atribuire aplicate.

(4) Ordonatorii principali de credite pentru efectuarea plăţilor către furnizori sunt preşedinţii consiliilor judeţene, primarii sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz.

(4) Ordonatorii principali de credite pentru efectuarea plăţilor către furnizori sunt preşedinţii consiliilor judeţene, respectiv primarii sectoarelor municipiului Bucureşti.

(5) Plata fructelor proaspete şi a serviciilor contractate se efectuează la solicitarea furnizorilor de fructe şi de servicii, pe baza documentelor de recepţie calitativă şi cantitativă, întocmite de unităţile de învăţământ şi aprobate de preşedinţii consiliilor judeţene şi de primarii sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv de primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz.

(5) Plata fructelor proaspete şi a serviciilor contractate se efectuează la solicitarea furnizorilor de fructe proaspete şi de servicii, pe baza documentelor de recepţie calitativă şi cantitativă, întocmite şi aprobate de directorii unităţilor de învăţământ.

 modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 49/2012 – pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli din 5 septembrie 2012, M. Of. 650/2012;
Lege nr. 195/2010 – pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli din 22 octombrie 2010, M. Of. 718/201


OUG 24/2012 …..Art. 6

(1) Dreptul de a primi fructe proaspete şi de a beneficia de măsurile prevăzute la art. 1 alin. (5) îl au numai elevii prezenţi la cursuri.

(2) Consiliile locale şi unităţile şcolare răspund în mod direct de asigurarea condiţiilor de primire, recepţie şi distribuţie a fructelor proaspete, precum şi de confirmarea documentelor care stau la baza plăţii acestora.

(2) Ordonatorii principali de credite şi directorii unităţilor de învăţământ răspund în mod direct de asigurarea condiţiilor de primire, recepţie şi distribuţie a fructelor proaspete, precum şi de confirmarea documentelor care stau la baza plăţii acestora.

(3) Consiliile locale şi primarii au obligaţia să urmărească şi să verifice buna desfăşurare a procesului de aprovizionare, iar unităţile şcolare răspund de respectarea condiţiilor de igienă privind distribuţia fructelor proaspete către elevi.

(3) Preşedinţii consiliilor judeţene, respectiv primarii sectoarelor municipiului Bucureşti au obligaţia de a urmări şi a verifica buna desfăşurare a procesului de aprovizionare, iar directorii unităţilor de învăţământ răspund de respectarea condiţiilor de igienă privind distribuţia fructelor proaspete către elevi.

 modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 49/2012 – pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli din 5 septembrie 2012, M. Of. 650/2012;
Lege nr. 195/2010 – pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli din 22 octombrie 2010, M. Of. 718/2010;


OUG 24/2012 …. Art. 9

(1) Consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz, se constituie ca solicitanţi de sprijin financiar pentru furnizarea de fructe proaspete în şcoli. În acest sens, vor depune, înainte de începerea anului şcolar, la centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, angajamente scrise conform cărora:

(1) Consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti se constituie ca solicitanţi de sprijin financiar pentru furnizarea de fructe proaspete în şcoli. În acest sens depun, înainte de începerea anului şcolar, la centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, angajamente scrise conform cărora:

a) distribuie numai fructele proaspete stabilite conform art. 1 alin. (1) şi (2) şi numai elevilor prevăzuţi la art. 1 alin. (1), cu nominalizarea şcolilor;

a) distribuie numai fructele proaspete stabilite potrivit art. 1 alin. (2) şi numai elevilor prevăzuţi la art. 1 alin. (1) şi (6), cu nominalizarea unităţilor de învăţământ;

b) returnează orice ajutor plătit nejustificat, pentru cantităţile în cauză, în cazul în care se constată că fructele proaspete nu au fost distribuite elevilor conform art. 1 alin. (1) şi (2) sau că sprijinul financiar a fost plătit pentru alte produse decât cele stabilite conform art. 1 alin. (1) şi (2);

c) în caz de fraudă sau neglijenţă, plătesc către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură o sumă egală cu diferenţa dintre suma plătită iniţial şi cea la care au dreptul;

d) pun la dispoziţia Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, la cererea acesteia, documente justificative legate de furnizarea fructelor proaspete în şcoli;

e) se supun oricărui control dispus de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în special în ceea ce priveşte verificarea înregistrărilor şi inspecţia fizică.

(2) Pentru anul şcolar 2009/2010 angajamentele prevăzute la alin. (1) se depun în termen de 15 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(3) Organismul privat care, în urma procedurii de achiziţie prevăzute la art. 8 alin. (3), este desemnat câştigător se constituie ca solicitant de sprijin financiar pentru realizarea şi distribuţia afişelor prevăzute la art. 8 alin. (2) şi trebuie să depună la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în termen de 15 zile lucrătoare, un angajament scris conform căruia va păstra înregistrări ale distribuirii către inspectoratele şcolare judeţene, respectiv către Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

(4) Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se ocupă de distribuţia către unităţile şcolare din subordine a afişelor prevăzute la art. 8 alin. (2).

modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 49/2012 – pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli din 5 septembrie 2012, M. Of. 650/2012;
Lege nr. 195/2010 – pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli din 22 octombrie 2010, M. Of. 718/2010;


OUG 24/2002 ….. Art. 12

(1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este autoritatea naţională responsabilă de notificarea anuală a strategiei de implementare a programului către Comisia Europeană şi de asigurarea monitorizării anuale a programului, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Sănătăţii şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, în funcţie de competenţe şi cu respectarea prevederilor art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei din 7 aprilie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte acordarea de ajutoare comunitare pentru aprovizionarea instituţiilor de învăţământ cu fructe şi legume, fructe şi legume prelucrate şi pe bază de banane destinate copiilor, în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli.

(2) Evaluarea programului, sursa de finanţare şi bugetul aferent se stabilesc prin hotărâre a Guvernului în anii în care evaluarea trebuie realizată de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în conformitate cu prevederile art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei.

(3) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură este responsabilă cu elaborarea ghidului solicitantului, a formularisticii de solicitare, înregistrare şi centralizare a sprijinului financiar, cu procedurile de acordare a sprijinului financiar pentru furnizarea de fructe proaspete şi pentru realizarea şi distribuţia afişelor, cu procedurile de control în vederea aplicării acestei măsuri şi cu aplicarea sancţiunilor conform art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 288/2009 al Comisiei.

(4) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, prin centrele judeţene, pune la dispoziţia solicitanţilor formularistica şi documentaţia necesare implementării corecte a programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli.

(5) Consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, după caz, au obligaţia transmiterii tuturor datelor solicitate, referitoare la programul de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli, către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Ministerul Sănătăţii.

(5) Consiliile judeţene şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti au obligaţia transmiterii tuturor datelor solicitate, referitoare la programul de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli, către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul Sănătăţii şi către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, după caz.

 modificat de
Ordonanţă de urgenţă nr. 49/2012 – pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe proaspete în şcoli din 5 septembrie 2012, M. Of. 650/2012;
Lege nr. 195/2010 – pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2010 privind implementarea programului de încurajare a consumului de fructe în şcoli din 22 octombrie 2010, M. Of. 718/2010;