HOTARAREA Nr. 237/2011 privind aprobarea cotizatiilor si tarifelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din Romania si pentru stagiarii in activitatea de audit financiar, emisa de CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA, abroga mai vechea Hotarare Nr. 140/2009.


 Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie


CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA

HOTĂRÂRE Nr. 237/2011

privind aprobarea cotizaţiilor şi tarifelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România şi pentru stagiarii în activitatea de audit financiar

M.Of. nr. 498 din 13.7.2011

Având în vedere prevederile

– art. 6 alin. (3) şi ale art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

– art. 15 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011,

Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din data de 15 iunie 2011, hotărăşte:

Se aprobă cotizaţiile şi tarifele pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România (Camera) şi pentru stagiarii în activitatea de audit financiar, după cum urmează:

A.
Cotizaţii fixe

Art. 1
(1) Cotizaţiile fixe anuale reprezintă sumele în lei care trebuie achitate de către membrii Camerei, persoane fizice şi juridice, active sau nonactive, în vederea menţinerii în Registrul public al auditorilor financiari şi a asigurării accesului la serviciile gratuite acordate de Cameră membrilor acesteia.

(2) Cotizaţiile fixe anuale se stabilesc după cum urmează:

a) pentru auditorii financiari persoane fizice active: 300 lei;

b) pentru auditorii financiari persoane fizice nonactive: 150 lei;

c) pentru persoanele juridice: 600 lei.

Art. 2
(1) Plata cotizaţiilor fixe anuale se face până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.

(2) În cazul auditorilor financiari persoane fizice şi juridice, care se înscriu în Registrul public al auditorilor financiari după data de 31 ianuarie, cotizaţia fixă anuală se plăteşte în termen de 30 de zile calendaristice de la acordarea calităţii de membru al Camerei.

(3) Auditorii financiari, membri ai Camerei, sunt obligaţi la plata dobânzilor de întârziere pentru fiecare zi de întârziere la plata cotizaţiilor.

a) Modul de calcul al dobânzilor de întârziere în cazul neachitării cotizaţiilor/tarifelor în termenul legal este:

Cotizaţia fixă restantă *Procentul de calcul* Perioada de întârziere (în zile calendaristice)/365.

b) Procentul de calcul al dobânzilor de întârziere este dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României (BNR) înmulţită cu 150 de puncte procentuale.

c) Nivelul dobânzii de referinţă a BNR, în funcţie de care se stabilesc dobânzile de întârziere, este cel din prima zi lucrătoare a anului, pentru dobânda legală cuvenită pe semestrul I al anului în curs, şi cel din prima zi lucrătoare a lunii iulie, pentru dobânda legală cuvenită pe semestrul II al anului în curs.

Perioada de întârziere reprezintă numărul de zile calendaristice pentru care se datorează dobânzile de întârziere. Aceasta începe cu prima zi lucrătoare după scadenţă şi se termină cu ziua lucrătoare dinaintea datei plăţii.

În cazul în care perioada de întârziere cuprinde două sau mai multe semestre, dobânzile de întârziere se vor calcula în funcţie de dobânda de referinţă a BNR aferentă fiecărui semestru.

d) Membrii Camerei au obligaţia transmiterii către aceasta a unei copii a documentului plăţii şi, dacă este cazul, a modului de calcul al acestor dobânzi de întârziere.

B.
Cotizaţii variabile

Art. 3
(1) Cotizaţiile variabile anuale reprezintă contribuţiile auditorilor financiari, membrii Camerei, calculate prin aplicarea unor cote specificate la alin. (2) la totalul onorariilor calculat conform alin. (3).

(2) Cotizaţiile variabile anuale se calculează prin aplicarea unei singure cote procentuale asupra totalului onorariilor, în funcţie de mărimea acestora, astfel:

– se aplică o cotă de 0,5% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mic sau egal cu 50.000 lei;

– se aplică o cotă de 0,8% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 50.000 lei şi mai mic sau egal cu 200.000 lei;

– se aplică o cotă de 0,9% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 200.000 lei şi mai mic sau egal cu 600.000 lei;

– se aplică o cotă de 1,0% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 600.000 lei şi mai mic sau egal cu 1.000.000 lei;

– se aplică o cotă de 1,2% la totalul onorariilor, dacă acesta este mai mare de 1.000.000 lei.

(3) Totalul onorariilor la care se va aplica procentul de calcul pentru cotizaţia variabilă se calculează însumând onorariile obţinute din activitatea de audit financiar cu onorariile obţinute din activitatea de audit intern, precum şi cu alte onorarii obţinute din exercitarea profesiei de auditor financiar (cum ar fi, de exemplu, dar fără să se limiteze la: auditul programelor cu fonduri provenite de la Uniunea Europeană, PHARE, alte organizaţii; auditul situaţiilor financiare ale cooperativelor de credit; audit de conformitate privind obligaţiile din contractele de privatizare a societăţilor comerciale potrivit solicitărilor Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului; rapoarte de revizuire cu scop limitat; asistenţă în vederea retratării situaţiilor financiare; organizarea de cursuri de specialitate; servicii de consultanţă şi alte lucrări care necesită calitatea de auditor financiar) pentru perioada de raportare.

Onorariile luate în calcul sunt cele facturate în cursul perioadei de raportare, din care se scad sumele care au fost cedate subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, şi nu includ taxa pe valoarea adăugată.

Art. 4
(1) Membrii Camerei, auditori financiari activi, persoane fizice şi persoane juridice, trebuie să achite în cursul anului cotizaţiile variabile anuale, sub formă de avans, până la data de 30 septembrie, în funcţie de modalităţile de calcul prevăzute la art. 2 alin. (2)–(3). Cotizaţia variabilă sub formă de avans se calculează asupra onorariilor încasate până la 30 iunie 2011, mai puţin sumele care au fost cedate subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei, cu obligaţia menţionării ulterioare a sumelor respective şi a beneficiarilor acestora în Raportul anual al membrilor.

(2) Pe baza situaţiilor financiare întocmite pentru exerciţiul financiar care se încheie la 31 decembrie se va stabili cuantumul definitiv al cotizaţiei variabile datorate de membrii Camerei, aferentă totalului onorariilor raportate, rezultate din cumularea veniturilor obţinute din activitatea de audit financiar, audit intern, precum şi a altor venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar.

Din cuantumul definitiv al cotizaţiei se va scădea avansul achitat de membrii Camerei până la data de 30 septembrie, conform alin. (1), diferenţa urmând a fi regularizată (achitată de membrii Camerei sau rambursată de către aceasta, după caz) până la data de 31 martie a anului următor.

(3) Acordarea vizei anuale pe carnetul de auditor financiar pentru exercitarea profesiei se va face numai în condiţiile îndeplinirii obligaţiilor, inclusiv a celor de plată a cotizaţiilor fixe şi variabile anuale, de către membrii Camerei. Viza este valabilă din momentul acordării până la data de 31 martie a anului următor acordării acesteia.

(4) Pentru veniturile obţinute sub formă de salariu din activitatea de audit financiar, audit intern, precum şi pentru alte venituri, sub formă de salariu, realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar, persoanele în cauză nu vor datora cotizaţie variabilă către Cameră.

(5) Prevederile art. 2 alin. (3) se aplică şi în cazul plăţii cu întârziere a cotizaţiilor variabile.

C.
Tarife

Art. 5
(1) Tarifele pentru auditorii financiari sunt următoarele:

a) tariful pentru atribuirea calităţii de membru al Camerei şi înscrierea în Registrul auditorilor financiari – persoane fizice este în sumă de 650 lei;

b) tariful pentru atribuirea calităţii de membru al Camerei şi înscrierea în Registrul auditorilor financiari – firme de audit este în sumă de 1.300 lei;

c) tariful pentru cursurile auditorilor financiari – în sumă de 400 lei;

d) tariful pentru cursul suplimentar de formare profesională continuă, organizat pentru membrii Camerei care nu au participat la programul anual de formare profesională continuă – în sumă de 400 lei;

e) tariful pentru organizarea cursului suplimentar pentru membrii Camerei care au primit calificativul D, C sau B – în sumă de 400 lei.

(2) Tarifele stabilite la alin. (1) se achită în numerar, la sediul Camerei, sau prin transfer bancar.

Art. 6
(1) Tarifele pentru stagiarii în activitatea de audit financiar sunt următoarele:

a) tariful pentru testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu – 500 lei;

b) tariful pentru înscrierea la stagiul în activitatea de audit financiar – 250 lei;

c) tariful pentru monitorizarea activităţii de pregătire practică a stagiarilor – 100 lei/an;

d) tariful pentru examenul de competenţă profesională pentru atribuirea calităţii de auditor financiar – 400 lei/probă;

e) tariful pentru susţinerea testului-interviu pentru auditorii financiari din alte state membre – 2.000 lei;

f) tariful pentru analiza dosarelor firmelor de audit din alte state membre sau din terţe ţări – 1.300 lei;

g) tariful pentru susţinerea testului-interviu pentru auditorii financiari din terţe ţări – 2.000 lei;

h) tariful pentru cursurile stagiarilor din anii I, II şi III – 450 lei;

i) tariful privind analiza dosarului de echivalare a testului de acces la stagiu al absolvenţilor programelor masterale – 250 lei;

j) tariful de analiză a dosarului de echivalare a testului de acces la stagiu pentru studenţii Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), care nu au devenit încă membri cu drepturi depline – 250 lei.

(2) Tarifele stabilite la alin. (1) lit. a) şi lit. d)–j) se achită în numerar, la sediul Camerei, sau prin transfer bancar.

(3) Tariful stabilit la alin. (1) lit. b) se achită la înscrierea în vederea efectuării stagiului, iar cel stabilit la lit. c) se achită corespunzător perioadei de stagiu, până la data de 31 martie a fiecărui an de stagiu.

Art. 7
(1) Prezenta hotărâre intră în vigoare începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Cotizaţia variabilă se calculează potrivit prezentei hotărâri pentru onorariile încasate pentru anul 2011 de către auditorii financiari persoane fizice şi juridice.

(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 140/2009 privind aprobarea cotizaţiilor şi tarifelor pentru membrii Camerei Auditorilor Financiari din România şi pentru stagiarii în activitatea de audit financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 11 mai 2009, cu completările ulterioare.

Art. 8
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,

Ion Mihăilescu


Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie