Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Justitiei, proiectul de lege de modificare a Legii 303/2004 şi a Legii 304/2004 prin care se opereaza schimbari in procedura de promovare a magistratilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Secretarul de stat din Ministerul Justiţiei, Lidia Barac, a afirmat că proiectul elaborat în colaborare cu reprezentanţii Consiliului Superior al Magistraturii şi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, propune condiţii clare şi proceduri transparente pentru promovarea magistraţilor la Instanţa Supremă. „În spaţiul public există, de mai mult timp, o discuţie în legătură cu nevoia de a transparentiza procedura de promovare şi acest lucru nu se putea face decât prin identificarea unor criterii obiective de acces la Înalta Curte”, a declarat secretarul de stat din Ministerului Justiţiei.

Potrivit secretarului de stat Lidia Barac, proiectul promovează performanţa profesională. Astfel, potrivit noilor reglementări, îşi pot depune candidaturile la ICCJ numai acei magistraţi care au îndeplinit funcţia de judecător la Curtea de Apel, respectiv de procuror la Parchetul de pe lângă Curţile de apel, cu o vechime de cel puţin 15 ani în funcţia de judecător, respectiv de procuror. O altă condiţie este aceea ca cel puţin 5 ani din ultimii 10 ani de activitate să fi activat ca judecător la instanţele, respectiv parchetele menţionate. „În acest fel s-a modificat norma actuală, care permitea ca la această procedură de promovare să participe şi judecătorii tribunalelor şi parchetelor de pe lângă tribunale. S-a apreciat că este absolut necesară parcurgerea gradelor de jurisdicţie obişnuită, instanţă de fond, apel, recurs, deci, cele trei trepte, pentru ca pregătirea şi experienţa profesională, precum şi competenţele sociale şi umane care derivă şi din vechime să poată aduce un plus de valoare actului de justiţie necesară a se înfăptui la Înalta Curte”, a apreciat secretarul de stat din Ministerul Justiţiei.

De asemenea, proiectul de lege aduce unele modificări legate de metodologia propriu-zisă de acces la Înalta Curte. Această metodologie cuprinde următoarele etape:

– evaluarea şi verificarea pregătirii profesionale a candidaţilor, efectuate de o comisie formată din trei judecători care îşi desfăşoară activitatea în cadrul secţiei ICCJ pentru care au fost depuse candidaturi. Această comisie va emite un raport consultativ ce se supune spre aprobare colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Numirea comisiei se face prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;

– aprobarea raportului consultativ asupra promovării, de către colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi emiterea, pe baza acestuia, a unei recomandări motivate cu privire la candidat:

– susţinerea candidaturii în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

Etapa finală a procedurii de promovare este reprezentată de susţinerea candidaturii în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

În scopul evaluării motivaţiei şi a competenţelor umane şi sociale ale candidaţilor la şedinţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii în care se susţine candidatura participă, cu rol consultativ, şi un psiholog desemnat de plen, care va putea adresa întrebări candidaţilor.

Guvernul va transmite proiectul de lege Parlamentului cu solicitarea de a fi dezbătut şi aprobat în procedură de urgenţă.

Sursa: Guvernul României