Ordinul 1765/2011 privind constituirea si atributiile Comisiei fiscale centrale a fost publicat in M. Of. 195/2011. Abroga mai vechiul Ordin 1995/2007.

Prezentam Ordinul 1765/2007 asa cum poate fi acesta vizualizat in Biblioteca Legislativa online Legalis 2.0:

Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie

ORDIN Nr. 1.765/2011

privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale

M.Of. nr. 195 din 21.3.2011

În temeiul:

– art. 6 şi art. 7 alin. (1) pct. 51 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

– art. 5 alin. (2) şi art. 37 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

– art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:

Art. 1
(1) Se constituie Comisia fiscală centrală la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, pentru aplicarea unitară a prevederilor:

a) Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

b) actelor normative care reglementau taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe profit, accizele, impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice şi juridice nerezidente, impozitul pe venit, înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 571/2003;

c) Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi legislaţiei subsecvente acestuia;

d) legislaţiei care intră în sfera de aplicare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

(2) Comisia fiscală centrală soluţionează conflictele de competenţă apărute între organe fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun.

(3) Comisia fiscală centrală are componenţa prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2
Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei fiscale centrale, prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 3
(1) Documentele aferente lucrărilor Comisiei de proceduri fiscale, arhivate în original de către Direcţia generală juridică din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, vor fi predate în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, în baza unui proces-verbal de predare-primire, direcţiei care asigură secretariatul Comisiei fiscale centrale.

(2) Sesizările adresate Comisiei de proceduri fiscale care intră în sfera de competenţă a Comisiei fiscale centrale conform art. 1 şi nesoluţionate până la data abrogării art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vor fi dezbătute în cadrul Comisiei fiscale centrale, după ce în prealabil au fost analizate în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute în Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.995/2007 privind constituirea Comisiei de proceduri fiscale, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 4
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 183/2010 privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 12 februarie 2010, şi Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.995/2007 privind constituirea Comisiei de proceduri fiscale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 725 din 26 octombrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 5
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,

Gheorghe Ialomiţianu

ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei fiscale centrale
1
Secretar de stat cu atribuţii în domeniul politicii şi legislaţiei fiscale
Preşedinte – membru

2
Director general al Direcţiei generale legislaţie Cod fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
Vicepreşedinte – membru

3
Director general al Direcţiei generale juridice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru

4
Director al Direcţiei legislaţie impozite directe din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru

5
Director al Direcţiei de legislaţie în domeniul TVA din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru

6
Director al Direcţiei de legislaţie în domeniul accizelor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru

7
Director al Direcţiei de politici şi legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru

8
Director al Direcţiei legislaţie Cod de procedură fiscală din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
membru

9
Director al Direcţiei generale de metodologii fiscale, îndrumare şi asistenţă a contribuabililor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
membru

10 *
Reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România
membru

11 *
Reprezentant al Asociaţiei Oraşelor din România
membru

12 *
Reprezentant al Asociaţiei Municipiilor din România
membru

13 *
Reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România
membru

14 *
Reprezentant al Ministerului Administraţiei şi Internelor
membru

ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei fiscale centrale

I
Prevederi generale

Art. 1
Aplicarea unitară a legislaţiei prevăzute la art. 1 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.765/2011 privind constituirea şi atribuţiile Comisiei fiscale centrale, denumit în continuare ordin, precum şi soluţionarea conflictelor de competenţă apărute între organe fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun se realizează prin intermediul Comisiei fiscale centrale, denumită în continuare comisie, structură interdepartamentală care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

Art. 2
Comisia emite decizii pentru:

a) problemele în legătură cu legislaţia prevăzută la art. 1 din ordin, inclusiv prin coroborarea legislaţiei din domeniu cu legislaţia conexă, după caz, pentru care se impune o soluţionare unitară, în vederea eliminării interpretărilor diferite în aplicarea legislaţiei;

b) problemele ce privesc conflictele de competenţă apărute între organe fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun.

Art. 3
(1) Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, sub semnătura preşedintelui acesteia, selectează problematica ce intră în sfera de competenţă a comisiei şi o propun spre dezbatere.

(2) Documentaţia necesară sesizării comisiei se înaintează de către direcţiile prevăzute la alin. (1) şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală către Secretariatul tehnic din cadrul Direcţiei de politici şi legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

II
Organizarea şedinţelor de lucru ale comisiei

Art. 4
(1) Comisia funcţionează în prezenţa tuturor membrilor acesteia, care au dreptul la un singur vot. În cazul absenţei unuia dintre membri, la lucrările comisiei va participa persoana desemnată în scris de acesta, persoană care provine din structura coordonată de membrul titular, care îi va prelua atribuţiile şi dreptul de vot şi care nu are calitatea de membru titular.

(2) Comisia este coordonată de preşedintele acesteia.

(3) În cazul absenţei preşedintelui comisiei, atribuţiile acestuia sunt exercitate de către vicepreşedinte. În situaţia în care atât preşedintele, cât şi vicepreşedintele absentează de la lucrările comisiei, preşedintele va desemna în scris un preşedinte de şedinţă, din rândul membrilor titulari prezenţi la şedinţă.

(4) La lucrările comisiei vor participa în calitate de invitaţi permanenţi, cu rol consultativ, directorul Direcţiei de legislaţie şi reglementări contabile din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, directorul general al Direcţiei generale de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, directorul general al Direcţiei generale coordonare inspecţie fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, directorul general al Direcţiei generale de reglementare a colectării creanţelor bugetare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi directorul general al Direcţiei generale proceduri pentru administrarea veniturilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

(5) În funcţie de problematica înscrisă pe ordinea de zi, la lucrările comisiei pot fi invitaţi specialişti din cadrul direcţiilor de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice, din cadrul aparatului central al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau alte persoane care pot oferi informaţii relevante pentru soluţionarea problematicii care face obiectul analizei.

(6) În cazul în care comisia este sesizată în legătură cu soluţionarea unor conflicte de competenţă ce privesc bugetele locale, Secretariatul tehnic al comisiei va solicita Asociaţiei Comunelor din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociaţiei Municipiilor din România, Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România şi Ministerului Administraţiei şi Internelor desemnarea unui reprezentant care să participe la lucrările comisiei, în funcţie de problematica înscrisă pe ordinea de zi.

Art. 5
(1) Comisia se întruneşte ori de câte ori este nevoie, în condiţiile prevăzute la art. 4.

(2) Modalitatea de vot în cadrul comisiei este votul deschis.

(3) Comisia analizează notele de prezentare, precum şi documentaţia aferentă şi adoptă, prin decizii, soluţii unitare de aplicare a prevederilor legale sau, după caz, respinge soluţiile propuse. Oricare dintre membrii comisiei îşi poate motiva, în scris, votul exprimat.

(4) Prevederile alin. (3) sunt aplicabile şi deciziilor de soluţionare a conflictelor de competenţă.

(5) Deciziile se adoptă dacă cel puţin jumătate plus unu dintre membrii comisiei votează pentru soluţia propusă.

(6) În caz de paritate de voturi, votul preşedintelui comisiei este decisiv.

(7) Deciziile prevăzute la alin. (3) se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(8) Deciziile prevăzute la alin. (4) se comunică organelor fiscale aflate în conflict, precum şi contribuabilului, dacă este cazul, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(9) În situaţia în care comisia, în urma analizei punctelor supuse dezbaterii, constată că problematica nu se încadrează în dispoziţiile art. 2, poate lua următoarele măsuri:

a) emiterea unei decizii prin care se soluţionează anumite probleme punctuale aflate în competenţa mai multor direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. De asemenea, comisia emite decizii în situaţia în care Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prezintă opinii divergente cu privire la interpretarea legislaţiei fiscale faţă de opiniile direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;

b) restituirea problematicii cu care a fost învestită, atunci când constată că aceasta intră în competenţa exclusivă a unei direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

(10) Deciziile emise potrivit alin. (8) şi alin. (9) lit. a) nu se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice şi nu se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind însă obligatorii pentru structurile din subordinea Ministerului Finanţelor Publice.

Art. 6
În cadrul Direcţiei de politici şi legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal se organizează la nivel de compartiment Secretariatul tehnic al comisiei.

Art. 7
(1) Secretariatul tehnic al comisiei va ţine un registru în care se vor înregistra cronologic toate solicitările de înscriere pe ordinea de zi a comisiei a problematicilor propuse de direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

(2) La solicitarea direcţiilor de specialitate care au propus spre dezbatere o anumită tematică, Secretariatul tehnic al comisiei va proceda la retragerea acesteia de pe ordinea de zi, fără nicio altă formalitate.

(3) În situaţia în care Secretariatul tehnic al comisiei, în urma verificării documentaţiei, constată nerespectarea procedurii de sesizare cu privire la competenţa sesizării şi/sau existenţa opiniilor divergente, va restitui documentaţia direcţiei de specialitate care a propus înscrierea problematicii pe ordinea de zi a comisiei, cu solicitarea refacerii acesteia şi a retransmiterii ulterioare, după caz.

(4) După înregistrarea solicitărilor, Secretariatul tehnic al comisiei întocmeşte pentru fiecare problematică propusă o notă de prezentare, care are la bază notele de fundamentare elaborate de direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi din cadrul aparatului central al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care au sesizat comisia.

(5) Nota de prezentare trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente, fără a se limita la acestea:

a) fundamentarea în fapt şi în drept a problematicii cu care este sesizată comisia;

b) prezentarea opiniilor divergente care au determinat sesizarea comisiei;

c) soluţiile propuse de direcţiile de specialitate aflate în divergenţă;

d) menţiuni cu privire la jurisprudenţa relevantă referitoare la problematica în discuţie, după caz.

(6) Pe baza propunerilor primite se întocmeşte ordinea de zi. Înscrierea punctelor pe ordinea de zi se face în funcţie de vechimea solicitărilor sau, după caz, în funcţie de importanţa problematicii.

(7) Ordinea de zi a comisiei, la care se anexează notele de prezentare, se înaintează de către Secretariatul tehnic al comisiei preşedintelui şi se supune aprobării acestuia.

(8) Comisia dezbate punctele aflate pe ordinea de zi, cu respectarea succesiunii prevăzute la alin. (6) teza a doua. Prin excepţie, membrii comisiei pot vota, în condiţiile art. 5 alin. (2), dezbaterea anumitor puncte înscrise pe ordinea de zi cu prioritate.

(9) Separat de registrul prevăzut la alin. (1), Secretariatul tehnic al comisiei va ţine şi un registru pentru deciziile comisiei, în care se vor consemna:

a) data şedinţei;

b) participanţii (nominal);

c) ordinea de zi;

d) modul de votare a deciziei, fără nominalizarea votului exprimat de fiecare membru al comisiei;

e) numărul atribuit deciziei.

(10) Cu cel puţin 3 zile înaintea şedinţei, Secretariatul tehnic al comisiei distribuie membrilor comisiei şi invitaţilor notele de prezentare a problematicilor supuse dezbaterii.

(11) Procesul-verbal al şedinţei comisiei se redactează prin grija Secretariatului tehnic al acesteia, consemnându-se îndeplinirea formalităţilor de convocare, data şi locul şedinţei, dezbaterile în rezumat, precum şi hotărârile luate, urmând a fi semnat de către toţi membrii comisiei sau de persoanele desemnate ca înlocuitori ai acestora, participanţi/participante la dezbateri.

(12) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data şedinţei, Secretariatul tehnic al comisiei, pe baza hotărârilor consemnate în procesul-verbal, elaborează proiectul deciziei, pe care îl înaintează în vederea semnării membrilor comisiei participanţi la dezbateri.

(13) În cazul reprezentanţilor prevăzuţi la art. 4 alin. (6), însuşirea procesului-verbal şi a deciziei se poate face şi prin corespondenţă.

(14) Secretariatul tehnic al comisiei elaborează proiectul ordinului pentru aprobarea deciziei comisiei, pe care îl înaintează spre aprobare ministrului finanţelor publice, sub semnătura preşedintelui comisiei şi cu avizul favorabil al Direcţiei generale juridice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. Ordinul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(15) Deciziile prin care se soluţionează conflictele de competenţă se semnează de preşedintele comisiei.

Art. 8
(1) Deciziile de aplicare unitară ale comisiei nu au impact asupra actelor administrative fiscale rămase definitive şi irevocabile în sistemul căilor de atac şi nu au valoare de date suplimentare în sensul art. 105 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Soluţiile unitare adoptate prin decizii ale comisiei şi aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a actului normativ avut în vedere la soluţionarea fiecărei speţe.

* Numai în cazul în care se dezbat conflictele de competenţă privind bugetele locale.

Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie