Un raport al Directiei de Inspectie Sociala din cadrul Ministerului Muncii releva faptul ca 25% din ajutoarele sociale acordate in tara sub forma de venit minim garantat sunt ilegale. De vina ar fi primariile si directiile de somaj din judete, care nu verifica daca beneficiarii de ajutor social sunt apti de munca sau daca nu cumva chiar muncesc, in strainatate sau la negru.

Raportul mai arata ca primariile fac anchete sociale de mantuiala si nu folosesc deloc forta de munca a asistatilor, desi legea ajutorului social prevede ca macar o persoana dintr-o familie asistata sa presteze munca in folosul comunitatii. Practic odata intrat in sistemul de asistenta sociala, un roman nu mai e verificat aproape deloc, pe parcurs, daca isi gaseste de lucru, si nici nu e motivat s-o faca.

Judetele fruntase la dosare intocmite ilegal sunt: Vaslui, Bacau, Iasi, Dolj si Teleorman.

Cele mai putine dosare suspendate sunt in Bucuresti.

Vinovate de situatie par sa fie (conform raportului de control) atat primariile, cat si directiile judetene de somaj, doua segmente institutionale bugetare care nu comunica intre ele.

Iata cateva dintre deficientele constatate :

– Nu au fost respectate prevederile Legii 416/2001, privind venitul minim garantat, referitoare la obligatia beneficiarilor de a presta lunar, la solicitarea primarului, actiuni sau lucrari de interes local;
– Beneficiarii de ajutor social cu afectiuni cronice invalidante, nu au justificat incapacitatea de munca prin certificate medicale;
– Desi primariile au facut anchete sociale pentru fiecare caz in parte, acestea sunt completate sumar si nu contin informatii detaliate despre familie ;
– Primarii nu au dispus efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni sau ori de cate ori a fost nevoie, in vederea urmaririi respectarii conditiilor de acordare a dreptului la ajutorul social ;
– Persoanele apte de munca pentru care se acorda ajutorul social nu si-au indeplinit obligatia sa probeze cu acte, din 3 in 3 luni, ca sunt in evidenta agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca, iar neindeplinirea acestor obligatii nu a dus la suspendarea platii ajutorului social ;
– Agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca si Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca nu au transmis primarilor, in prima luna a fiecarui trimestru, tabelul nominal cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au incadrat in munca, au refuzat un loc de munca oferit si, respectiv, care au plecat cu contract de munca in strainatate, asa cum este prevazut in lege.

Sursa: Curs de guvernare.ro