A fost publicat in Monitorul Oficial nr. 2/2011 Ordinul 2/2011 privind modificarea unor articole din conventia MIGA

MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ORDIN Nr. 2/2011

privind publicarea Rezoluţiei Consiliului Guvernatorilor nr. 86 a Agenţiei Multilaterale de Garantare a Investiţiilor

M.Of. nr. 84 din 01.02.2011

În temeiul art. 38 alin. (4) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, potrivit căruia prin ordin al ministrului afacerilor externe se fac cunoscute date şi informaţii privind evoluţiile survenite în privinţa tratatelor încheiate de România, precum şi textele tratatelor revizuite, care se publică, fără plată, în Monitorul Oficial al României, Partea I,

în baza Legii nr. 43/1992 pentru ratificarea Convenţiei de constituire a Agenţiei Multilaterale de Garantare a Investiţiilor,

în temeiul art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul afacerilor externe emite prezentul ordin.

Articol unic

Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Rezoluţiei Consiliului Guvernatorilor nr. 86 a Agenţiei Multilaterale de Garantare a Investiţiilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Ministrul afacerilor externe,

Teodor Baconschi

ANEXĂ
AGENŢIA MULTILATERALĂ DE GARANTARE A INVESTIŢIILOR

CONSILIUL GUVERNATORILOR

REZOLUŢIA Nr. 86

Modernizarea mandatului MIGA: Amendamente la Convenţia de constituire a Agenţiei Multilaterale de Garantare a Investiţiilor (MIGA)

În condiţiile în care art. 59 din Convenţia MIGA de constituire a Agenţiei Multilaterale de Garantare a Investiţiilor (Convenţia MIGA) stipulează că „această convenţie şi anexele sale pot fi modificate prin votul a 3/5 din guvernatori, exercitând 4/5 din totalul capacităţii de vot“; şi

în condiţiile în care art. 60 din Convenţia MIGA stipulează că „Orice propunere de modificare a acestei convenţii, dacă emană de la un stat membru sau un guvernator ori un director, va fi comunicată preşedintelui Consiliului de conducere, care va aduce propunerea la cunoştinţa Consiliului de conducere. Dacă modificarea propusă este recomandată de Consiliul de conducere, ea va fi supusă spre aprobare Consiliului guvernatorilor, în conformitate cu art. 59. Când o modificare a fost aprobată în regulă de Consiliul guvernatorilor, agenţia va certifica aceasta printr-o comunicare formală adresată tuturor membrilor săi. Modificările vor intra în vigoare pentru toţi membrii în 90 de zile după data comunicării formale, numai dacă Consiliul guvernatorilor nu va specifica o dată diferită.“,

având în vedere cele prezentate,

Consiliul Guvernatorilordecide:

1. Articolul 11 al Convenţiei MIGA se modifică după cum urmează:

„ARTICOLUL 11

Riscuri acoperite

a) Ţinând cont de prevederile secţiunilor b) şi c) de mai jos, Agenţia poate garanta investiţii eligibile împotriva unei pierderi rezultate ca urmare a unuia sau mai multora dintre următoarele tipuri de risc:

1.(i)
transfer valutar – implementarea oricăror restricţii, imputabilă guvernului-gazdă, asupra transferului, în afara statului-gazdă, a monedei naţionale într-o valută liber convertibilă sau într-o altă valută acceptabilă pentru beneficiarul garanţiei, inclusiv un eşec al guvernului-gazdă de a reacţiona într-un interval de timp rezonabil la o solicitare a unui asemenea beneficiar pentru un transfer de acest gen;

2.(ii)
expropriere sau măsuri similare – orice acţiune legislativă sau administrativă ori omisiune imputabilă guvernului-gazdă şi care are efectul de a priva beneficiarul garanţiei de proprietatea sau controlul asupra investiţiei sale ori de un beneficiu substanţial rezultat din investiţia sa, cu excepţia măsurilor cu caracter nediscriminatoriu şi cu aplicare generală pe care autorităţile guvernamentale le adoptă în mod normal pentru reglarea activităţii economice în teritoriile sale;

3.(iii)
denunţarea contractului – orice respingere sau denunţare a contractului de către guvernul-gazdă a unui contract cu beneficiarul garanţiei, atunci când: a) beneficiarul garanţiei nu are posibilitatea de a apela la o instanţă de judecată sau arbitrală pentru a analiza plângerea privind respingerea ori denunţarea contractului; sau b) o decizie a unei asemenea instanţe nu este emisă într-un interval rezonabil de timp, după cum va fi prevăzut în contractele de garantare în conformitate cu reglementările Agenţiei; sau c) o asemenea decizie nu poate fi pusă în aplicare; şi

4.(iv)
război sau conflicte civile – orice acţiune militară sau conflicte civile în orice teritoriu al statului-gazdă asupra căruia prezenta convenţie va fi aplicabilă conform prevederilor art. 66.

b) În plus, Consiliul de conducere, cu majoritate specială, poate aproba extinderea acoperirii, în condiţiile prezentului articol, la riscuri necomerciale specifice, altele decât cele menţionate în secţiunea a) de mai sus, dar sub nicio formă nu poate include riscul de devalorizare sau de depreciere monetară.

c) Nu vor fi acoperite pierderile rezultate din următoarele situaţii:

1.(i)
orice acţiune sau omisiune a guvernului-gazdă care a fost agreată de beneficiarul garanţiei sau pentru care acesta a fost responsabil; şi

2.(ii)
orice acţiune sau omisiune a guvernului-gazdă sau orice alt eveniment care s-a produs înainte de încheierea contractului de garantare.“

2. Articolul 12 al Convenţiei MIGA se modifică după cum urmează:

„ARTICOLUL 12

Investiţii eligibile

a) Investiţiile eligibile vor include participaţii de capital, inclusiv împrumuturi pe termen mediu şi lung contractate sau garantate de acţionarii societăţii vizate, şi alte forme similare de investiţii directe, care pot fi stabilite de către Consiliul de conducere.

b) Împrumuturi, altele decât cele menţionate în secţiunea a), sunt eligibile pentru a fi acoperite de garanţie (i) dacă sunt contractate pentru finanţarea sau sunt relaţionate în alt fel cu o investiţie ori un proiect specific în care se regăseşte o altă formă de investiţie directă, garantată sau nu de către Agenţie şi indiferent de momentul în care respectiva investiţie a fost efectuată, sau (ii) în alte situaţii care pot fi aprobate de către Consiliul de conducere prin majoritate specială.

c) Consiliul de conducere, prin majoritate specială, poate încadra drept eligibilă orice altă formă de investiţie pe termen mediu sau lung.

d) Garanţiile se vor limita, în general, la investiţii a căror implementare începe după înregistrarea solicitării de garantare de către Agenţie sau după primirea de către Agenţie a unei alte dovezi satisfăcătoare cu privire la intenţia investitorului de a obţine garanţii din partea Agenţiei. Astfel de investiţii pot include:

1.(i)
un transfer de valută efectuat pentru modernizarea, extinderea sau dezvoltarea unei investiţii existente, caz în care atât investiţia iniţială, cât şi cea suplimentară pot fi considerate eligibile spre a fi acoperite de garanţie;

2.(ii)
folosirea veniturilor din investiţii existente, care, în caz contrar, ar putea fi transferate în afara statului-gazdă;

3.(iii)
achiziţia unei investiţii existente de către un investitor eligibil nou;

4.(iv)
investiţii existente, în cadrul cărora un investitor eligibil încearcă să implementeze un mix de investiţii existente şi noi;

5.(v)
investiţii existente aflate în proprietatea unui investitor eligibil, la nivelul cărora are loc o îmbunătăţire sau o dezvoltare a proiectului care stă la baza acestora sau la care investitorul demonstrează în alt fel angajamentul său pe termen mediu sau lung faţă de proiect, iar Agenţia este convinsă de faptul că proiectul va continua să aibă un impact de dezvoltare ridicat în statul-gazdă; şi

6.(vi)
alte investiţii care pot fi aprobate de către Consiliul de conducere prin majoritate specială.

e) La garantarea unei investiţii, Agenţia va trebui să se asigure cu privire la:

1.(i)
performanţa economică a investiţiei şi contribuţia sa la dezvoltarea statului-gazdă;

2.(ii)
respectarea de către investiţie a legislaţiei şi a reglementărilor legale ale statului-gazdă;

3.(iii)
încadrarea investiţiei în priorităţile şi obiectivele de dezvoltare declarate ale statului-gazdă; şi

4.(iv)
mediul investiţional din statul-gazdă, inclusiv existenţa unui tratament corect şi echitabil şi protecţia juridică a investiţiei.“

(Adoptat la 30 iulie 2010.)