Dupa cateva zile de vehiculare a numelui institutiei prin presa, de fiecare data cand mass-media discuta despre preturile ridicate ale combustibililor, in Romania, Consiliul Concurentei a decis sa dea publicitatii un comunicat privind activitatea sa in anul 2010.

Redam in continuare comunicatul de presa al Consiliului Concurentei

ACTIVITATEA CONSILIULUI CONCURENŢEI 2010

Investigaţii deschise
în anul 2010, au fost declanşate 23 investigaţii pentru posibile practici anticoncurenţiale, din care 19 (82,6%) din iniţiativa Consiliului Concurenţei. Din cele 23 de investigaţii, 14 (61%) sunt deschise pe pieţe locale prin intermediul Inspectoratelor Teritoriale ale Consiliului Concurenţei.
De asemenea, în 2010 au fost declanşate 3 investigaţii de cunoaştere a pieţei (anchete sectoriale), sectoarele selectate pentru analiză fiind:
 lucrări de construcţii de drumuri şi autostrăzi
 producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice în municipiul Bucureşti
 serviciilor de transport public local de persoane prin curse regulate în trafic judeţean, în regiunea Sud-Est,

Investigaţii finalizate
Consiliul Consurenţei a finalizat 18 investigaţii (din care 11 mai vechi de 3 ani), faţă de 6 în anul 2009. Au fost finalizate şi 2 investigaţii utile pentru cunoaşterea pieţei (anchete sectoriale), în timp ce în 2009 au fost finalizate 3 anchete sectoriale.
Din cele 18, şase s-au finalizat cu sancţiuni pentru înţelegeri tip cartel (faţă de una în 2009 – şcolile de şoferi) şi una pentru abuz de poziţie dominantă.

în anul 2010 au fost aplicate amenzi în valoare de 132,5 milioane lei (31,49 milioane Euro), fiind sancţionate 49 de întreprinderi şi o asociaţie, CECCAR pentru practici anticoncurenţiale, dar şi pentru furnizarea de informaţii inexacte (Raiffeisen Bank). în 2009 valoarea amenzilor a fost de 8,7 milioane lei (2,3 milioane euro).

Amenzi aplicate în 2010:
1. 103,3 milioane lei (24,06 milioane euro) – Compania Naţională Poşta Română
2. 14,00 milioane lei (3,4 milioane euro) – Raiffeisen Bank SA pentru furnizarea de informaţii inexacte în cadrul investigaţiei privind piaţa românească a serviciilor bancare şi interbancare
3. 5,2 milioane lei (aproximativ 1,22 milioane Euro) – 14 agenţi economici de pe piaţa administrării private a fondurilor de pensii obligatorii
4. 4,2 milioane lei (aproximativ 980.000 Euro) – şapte agenţi economici care au participat, în anul 2008, cu oferte trucate la licitaţia organizată CNPAS în vederea atribuirii biletelor de tratament balnear în staţiunea Băile Olăneşti
5. 4,05 mil lei (aproximativ 950.000 euro) – CECCAR pentru fixarea tarifelor practicate de membrii săi
6. 1,09 milioane lei (aproximativ 252.000 euro) pentru 5 service-uri auto din Slobozia
7. 348.710 lei (aproximativ 83.000 euro) pentru 11 firme din Timisoara ce au participat la o intelegere privind majorarea tarifelor pentru serviciile de transport persoane în regim de taxi
8. 302.235 lei (aproximativ 72.000 euro) pentru 10 companii din Constanta pentru participarea intelegere privind majorarea tarifelor pentru serviciile de transport persoane în regim de taxi

Anchete sectoriale finalizate
Au fost finalizate două din investigaţiile sectoriale declanşate în anul 2009: pe piaţa comercializării laptelui în stadiul economic producător-procesator şi piaţa serviciilor de transport maritim.
Pe piaţa laptelui s-au constatat următoarele:
1. Funcţionarea pieţei laptelui din România pe segmentul producător-procesator este constrânsă de reglementările legale în materie, reglementări legate în mare măsură de politicile UE în domeniu;
2. Producătorii români de lapte se găsesc într-o poziţie defavorabilă din punct de vedere al puterii de negociere, având în vedere faptul că încheie contracte de livrare în mod individual şi nu deţin acţiuni în cadrul firmelor procesatoare;
3. Prevederile Legii concurenţei se aplică integral pe piaţa laptelui din România (nu există excepţii legale pentru sectorul agricol sau agro-alimentar).
Pentru sprijinirea efectivă a agenţilor economici care activează pe piaţa laptelui, autoritatea de concurenţă recomandă completarea actelor normative naţionale referitoare la tipurile de asocieri din sectorul agricol cu regulile autohtone de concurenţă aplicabile acestui sector, iar în ceea ce priveşte reducerea asimetriei între puterea de negociere a fermierilor şi cea a procesatorilor, o soluţie ar putea fi încurajarea asocierii producătorilor în cooperative regionale de producţie, cu sprijinul instrumentelor structurale specifice ale UE.
Pe piaţa serviciilor de transport maritim au fost identificate o serie de disfuncţionalităţi (existenţa unor regimuri juridice distincte pentru acelaşi serviciu) la nivelul porturilor maritime legate de activităţile conexe sau auxiliare transportului maritim. Consiliul Concurenţei a comunicat Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii punctul său de vedere cu privire la aspectele identificate pe piaţa pilotajului, solicitând adoptarea unor măsuri care să ducă la eliminarea disfuncţionalităţilor generate de regimurile juridice diferite aplicabile aceluiaşi serviciu.

Investigaţii în curs
Sunt în desfăşurare 66 de investigaţii, din care 10 mai vechi de 3 ani (4 pe piata telefoniei mobile). Din totalul de 66 de investigaţii în curs, 55 sunt pentru posibile practici anticoncurenţiale, 4 pentru analiza unor concentrări economice, 1 pentru acte ale administraţiei publice locale şi 6 pentru cunoaşterea pieţei („anchete sectoriale”).

Inspecţii inopinate
Au fost efectuate inspecţii inopinate la 187 de sedii/puncte de lucru, faţă de 50 sedii/puncte de lucru controlate în 2009.

Taxe autorizare concentrări economice
Valoarea taxelor de autorizare aplicate în cazurile de concentrări economice (39) a fost de 6.654.474 lei. în 2009, valoarea taxelor de autorizare a concentrărilor economice a fost de 8.577.085 lei

Avize şi puncte de vedere
• Referitor la OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori (aprobată şi modificată prin Legea nr. 288/2010), care transpune prevederile Directivei 2008/48/CE, se poate considera că obiectivul urmărit de Consiliul Concurenţei a fost atins, respectiv crearea unui mecanism menit să faciliteze creşterea concurenţei între furnizorii de servicii bancare, prin creşterea mobilităţii clienţilor.
Prin eliminarea, după caz, limitarea cuantumului comisionului de rambursare anticipată la aproape toate categoriile de credit, inclusiv la cele aflate în curs de derulare, se permite clienţilor să îşi poată schimba furnizorul de servicii financiare mult mai uşor, fără costuri adiţionale, şi astfel să profite de cea mai avantajoasă ofertă privind împrumuturile de pe piaţă. în acest fel, s-a creat o presiune concurenţială asupra băncilor, care a avut drept rezultat scăderea dobânzilor oferite la credite şi o amplă acţiune de atragere a clienţilor altor bănci concurente. în ceea ce priveşte acordarea refinanţării creditelor solicitată de clienţii bun platnici, la aceeasi bancă, fără a li se opune bariere de ordin administrativ precum reevaluarea garanţie, aceasta a fost lăsată la latitudinea fiecărei bănci.
Este de menţionat că, ulterior aplicării dispoziţiilor Ordonanţei, mai exact ca urmare a eliminării barierelor existente la mobilitatea consumatorilor (ex. comisionul de rambursare anticipată ce avea niveluri cuprinse în medie între 3-5%) s-a constatat o intensificare a eforturilor societăţilor financiare de a crea şi adapta oferte de refinanţare a creditelor atât pentru clienţii proprii cât şi pentru clienţi altor bănci, cu dobânzi mai avantajoase şi/sau comisioane mai reduse.
• Consiliul Concurenţei a avizat favorabil proiectul final al Ordonanţei de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii Farmaciei (nr. 266/2008), cu condiţia aplicării criteriului demografic doar pentru 1 an, respectiv până la sfârşitul anului 2011. Din punct de vederea al legislaţiei în domeniul concurenţei, criteriul demografic reprezintă o barieră la intrarea pe piaţă.
• A fost introdusă obligativitatea avizului Consiliului Concurenţei pe toate proiectele de acte normative. Acest lucru va conduce la eliminarea din cuprinsul acestora a oricăror prevederi anticoncurenţiale.

Ajutor de stat
în calitate de autoritate naţională de contact cu executivul comunitar şi de punct naţional de informare în domeniul ajutorului de stat, Consiliul Concurenţei şi-a continuat activitatea privind:
 acordarea de asistenţă de specialitate pentru furnizorii de ajutor de stat în cadrul reuniunilor de lucru (85) şi scrisorilor de clarificare (332);
 colaborarea cu ministerele şi autorităţile publice locale care administrează fondurile naţionale a condus la elaborarea unui numar de 15 scheme de ajutor de minimis, pentru un număr de 16.000 de beneficiari, bugetul total fiind de 395.199.708 lei (din care 72.516.567 lei pentru anul 2010).
 avizarea notificărilor şi informărilor de ajutoare de stat (11);
 gestionarea secretariatului şi participarea la 5 reuniuni ale Consiliului interministerial pentru aplicarea politicii în domeniul ajutorului de stat;
 monitorizarea şi raportarea ajutoarelor de stat:
o suma totală a ajutoarelor de stat ilegale recuperată de furnizorii de ajutor de stat în cursul anului 2010 a fost de 9.879,00 lei, iar valoarea totală cumulată aferentă perioadei 2005 – 2010 a fost de 256.767.845,81 lei
o realizarea a 2 studii de impact al ajutoarelor de stat acordate:
 în zonele devaforizate;
 pentru restructurare, în favoarea întreprinderilor aflate în dificultate.
 Comisia Europeană a emis 4 decizii de autorizare în favoarea României pentru:
o schema de ajutor de stat constând în garanţii acordate de Eximbank, în baza Cadrului temporar de sprijin emis în contextul crizei economice;
o închiderea investigaţiei privind garanţia ce urma a fi acordată, în baza Cadrului temporar de sprijin emis în contextul crizei economice, în favoarea societăţii Oltchim;
o schema de ajutor de stat destinată cinematografiei;
o schema de ajutor de stat pentru investiţiile în reţelele de transport al energiei electrice şi gazelor naturale.
• Furnizarea de expertiză în domeniul ajutorului de stat, prin co-participarea instituţiei în Programul de Twinning din Republica Moldova

Reorganizarea Consiliului Concurenţei
Prin OUG 75/2010 a fost modificată Legea Concurenţei. Noile prevederi permit Consiliului Concurenţei să fie mai flexibil şi să poată interveni cu mai multă celeritate şi eficienţă ori de câte ori este nevoie, astfel încât consumatorii să beneficieze de cele mai bune produse şi servicii la preţuri concurenţiale.
Un alt aspect avut în vedere prin modificarea Legii Concurenţei, a fost cel legat de durata mare a proceselor ce au ca obiect contestarea sancţiunilor aplicate de Consiliul Concurenţei. Ca urmare, a fost introdusă prevederea conform căreia o decizie a Consiliului Concurenţei poate fi suspendată de Curtea de Apel Bucureşti doar cu condiţia plăţii unei cauţiuni de 30% din amenda stabilită prin decizia atacată. în acest fel, soluţionarea litigiilor va fi urgentată prin implicarea reală şi efectivă în desfăşurarea procesului a agenţilor economici care au plătit deja cauţiunea.
în domeniul achiziţiilor publice, a fost înfiinţat un department specializat în investigarea licitaţiilor trucate. Există déjà instituţii care verifică întocmirea caietelor de sarcini, modalitatea de organizare a licitaţiilor, dar nu exista o structură care să se uite la înţelegerile dintre participanţii la licitaţii. Am înfiinţat Modulul de Licitaţii, un instrument ce va facilita schimbul de informaţii, format din experţi din cadrul instituţiilor cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice – ANRMAP, UCVAP, CNSC şi Consiliul Concurenţei.
în 2010, activitatea Consiliului Concurenţei a fost evaluată de Banca Mondială. Raportul final al Băncii Mondiale confirmă faptul că autoritatea de concurenţă face eforturi pentru a-şi îmbunătăţi performanţa, pentru asigurarea unui mediu concurenţial şi eliminarea prevederilor legislative cu posibil impact anticoncurenţial.
în acelaşi timp, Raportul identificat şi o serie de măsuri, care pot conduce la creşterea eficienţei şi vizibilităţii Consiliului Concurenţei. Recomandările formulate de Banca Mondială au constituit punctul de plecare pentru întocmirea Planului de Acţiuni pentru perioada urmatoare. Documentul a fost transmis şi Guvernului României pentru a fi inclus în planul adoptat la nivel naţional în contextul acordurilor încheiate de România cu instituţiile financiare internaţionale.
Evaluarea activităţii Consiliului Concurenţei s-a făcut în cadrul proiectului “Analiza funcţională a administraţiei publice centrale din România – I”, finanţat de Uniunea Europeană prin Fondul Social European, Programul Operaţional „Dezvoltarea Capacităţii Administrative”.

Sursa: Consiliul Concurentei