Proiectul de modificare a Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a Codului de procedura civila si a Codului de procedura penala a fost adoptat de Senat cu 69 de voturi pentru, 41 impotriva si o abtinere
Senatul a fost camera decizionala, iar legea va intra in vigoare dupa ce va fi promulgata de Presedinte.
Conform expunerii de motive, proiectul vizeaza, in principal, simplificarea si sporirea celeritatii solutionarii cauzelor, cu impact direct si asupra executarii hotararilor.
 
Principala modificare adusa Legii nr. 47/1992 (republicata in Monitorul MO 643/2004) este eliminarea efectului suspensiv a judecatii in cazul invocarii exceptiei de neconstitutionalitate. Astfel, art. 29 alin. (5) din lege, care prevedea ca „Pe perioada solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate judecarea cauzei se suspenda” a fost abrogat.
Initiatorul proiectului, senatorul Iulian Urban, a declarat ca „proiectul vine sa constituie o intoarcere radicala de macaz in privinta CCR, astfel incat in nici un proces de pe rolul instantelor de judecata in care se vor ridica exceptii de neconstitutionalitate, NU se va mai putea decide de catre judecator suspendarea solutionarii cauzei pana la pronuntarea CCR.
Se elimina astfel un fenomen devenit in ultimii ani sport national in randul justitiabililor care, ridicau exceptii de neconstitutionalitate a unor texte de lege doar ca sa traga de timp si sa tergiverseze solutionarea unor cauze, in special penale, trenand astfel obtinerea unor verdicte de condamnare in Justitie, ceea ce altera si performanta instantelor de judecata”.

Legea mai modifica si Codul de procedura penala si Codul penal.

Modificarile aduse Codului de procedura penala vizeaza: reducerea competentei privind judecarea cauzelor in prima instanta de catre ICCJ, regandirea competentelor tribunalului si a curtilor de apel, tranzactia, medierea si recunoasterea pretentiilor civile, chestiunile prealabile in procesul penal, stramutarea, ancheta sociala in cazul expertizei psihiatrice a minorului, solutionarea cererii de liberare provizorie de un singur judecator, tipuri de expertize ce pot fi realizate in materia interceptarilor comunicatiilor, reprezentarea in procesul penal, eficientizarea institutiei mandatului de aducere, dreptul de acces direct al instantelor si parchetelor la bazele electronice de date detinute de organele administratiei de stat, cheltuielile judiciare si abaterile judiciare, asigurarea celeritatii urmaririi penale si a principiului oportunitatii, plangerile sau cererile gresit indreptate, plangerea impotriva solutiilor de neurmarire sau netrimitere in judecata, judecata in cazul recunoasterii vinovatiei, completarea cazurilor in care se poate face recurs, revizuirea sau modificari procedurale in materia rejudecarii persoanelor judecate in lipsa.
Modificarile aduse Codului penal au ca scop, pe de o parte, corelarea cu modificarile dispozitiilor procedurale referitoare la neinceperea urmaririi penale, precum si cu completarea dispozitiilor procedurale prin introducerea institutiei judecatii ca urmare a recunoasterii vinovatiei.

Puteti consulta intreaga lege AICI. http://webapp.senat.ro/pdf/09L706FS.pdf
Puteti consulta expunerea de motive AICI. http://webapp.senat.ro/pdf/10L475EM.pdf

Sursa: www.senat.ro