Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România a prezentat Senatului un Raport privind starea justitiei, care se refera la pozitia profesiei de consilier juridic în cadrul sistemului judiciar, cu privire speciala asupra raportului dintre profesia de consilier juridic si profesia de avocat.

Alaturi de raport secretarul general al Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici, Lucian Florescu, a atasat o adresa de înaintare prin care precizeaza:

„Directiile juridice si consilierul juridic ca parte componenta a interesului public ce priveste apararea intereselor legitime ale statului, se confrunta cu disolutii majore în îndeplinirea însarcinarilor ce îi sunt dispuse prin lege, datorita în primul rând speculatiilor de ordin functional si juridic ce planeaza asupra activitatii de consultanta, asistenta si reprezentare juridica reglementata în România.

Din cadrul acestor sarcini la care se face fata din ce în ce mai greu iteram doar câteva:

– diminuarea consecintelor generate de comportamentul ilegal, contrar eticii sau neautorizat care priveste interpretarea în exces a unor norme juridice de catre persoane necalificate, dar care au rol functional de dispozitie administrativa;

– încercarea de a stavili cresterea vertiginoasa a numarului proceselor judiciare la care statul român si institutiile sale sunt parte, concomitent cu impunerea conditiilor ce presupun un exercitiu profesional de calitate a apararii judiciare;

– diminuarea numarului situatiilor litigioase pierdute de institutii si autoritati ale statului ce au consecinte deosebit de grave privitor la compromiterea functionalitatilor acestora si deturnarea de la scopul legitim;

– împiedicarea accesului ilegal si neautorizat la date, documente si fapte ce constituie secrete de stat, secrete de serviciu sau secrete profesionale de natura a aduce prejudicii interesului public;

– încercarea de a opri prelucrarea cu scop de alterare de documente, arhive sau proceduri ce vizeaza acoperirea de deficiente anterioare la nivel de institutii si care au o ciclicitate din ce în ce mai alerta;

– încercarea de a stavili fabricarea de documente prin înscrierea de date eronate sau false cu privire la situatia persoanelor sau a împrejurarilor ce au determinat o anumita stare sau un anumit rezultat.

În ceea ce priveste distorsionarea rolului directiilor juridice ca parte componenta a realizarii ordinii de drept si a justitiei în România, va solicitam analizarea de catre serviciile specializate aflate în subordinea dumneavoastra, a speculatiilor legale ce se fac pe seama serviciului public de aparare judiciara si a consilierului juridic ca profesie reglementata, ce sunt expuse în materialul anexat.

Consideram ca numarul disperant de infractiuni facute prin alterarea adevarului în acte scrise, denaturarea continutului juridic din documente oficiale, substituirea reciproca de persoane care nu au calitate sau capacitate, practica juridica administrativa neunitara au în buna masura ca sursa primara lipsa exercitiului profesional reglementat prin atributul vizei de legalitate.

Ultimii ani au adus totodata o recrudescenta mult intensificata a denaturarii intentionate a rolului directiilor juridice si a consilierului juridic ca element de dispozitie legala în ceea ce priveste filtrarea procedurilor juridice cu caracter vatamator pentru institutii si autoritati publice, persoane juridice de drept public sau cetateni.

În materialul dispus analizei, încercam sa demonstram pe cât posibil cum a fost cu putinta ca într-un timp oarecum scurt, în schimbul a ceea ce trebuia sa fie scutul de protectie juridica a statului si institutiilor sale prin lege, pregatire si capacitate, sa apara perturbari sistemice plecate de la prelucrarea viciata a legii ce are ca metoda de manipulare, inductia sociala conform careia consilierul juridic nu are capacitate de exercitiu profesionala ca avocat. Aceste proceduri imagineaza ca rezultat (în parte reusit) dublarea ilegala a mecanismelor de securitate juridica a institutiilor statului cu metoda extrem de cunoscuta a capusarii deciziilor prin contracte externe comerciale de consultanta, asistenta si reprezentare juridica.

Rezultatul este tragic de spectaculos, dupa cum se poate observa, prin forma lui pandemica astfel încât, de la considerarea ca ministrul politic al justitiei acorda viza de legalitate hotarârilor de guvern sau ordonantelor, sau ca «delegarea de competenta» catre persoane fara capacitate este un dar juridic catre ministri, pâna la numirile sau revocarile ilegale în si din functie publica, au un singur numitor comun: distrugerea sistematica de 20 ani a «oficiilor juridice» si a rolului consilierului juridic de aparator judiciar”.

 

Sursa: ccj.ro