Impozitul pe venit si pe profit, taxa pe valoare adaugata si accizele vor fi modificate, începând cu anul 2010, prin O.U.G. nr. 109/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Actul normativ transpune legislatia comunitara în domeniul politicii fiscale, reglementarile urmând sa intre în vigoare de la 1 ianuarie 2010.

O.U.G. nr. 109/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata în MO nr. 689/2009.

 

Impozitul pe profit

O.U.G. nr. 109/2009 prevede continuarea transpunerii în legislatia nationala a Directivei nr. 90/434/CEE.

Astfel, actul normativ stabileste regimul fiscal aplicabil societatilor europene (SE) sau societatilor cooperative europene prin:

– includerea acestor tipuri de societati în categoria contribuabililor obligati la plata impozitului pe profit;

– stabilirea regulilor fiscale aplicabile în situatia transferului sediului social al unei „societati europene” (SE) sau al unei „societati cooperative europene” (SCE) din România în alte state membre ale Uniunii Europene;

– stabilirea regimului fiscal al sediilor permanente apartinând societatilor cedente din România.

Totodata, se prevede includerea în categoria cheltuielilor sociale a costurilor sociale pe care societatile trebuie sa le suporte conform contractului colectiv la nivel national sau de ramura de activitate.

De asemenea, ordonanta stabileste deducerea la calculul profitului impozabil a dobânzilor, penalitatilor si majorarilor de întârziere datorate de persoanele juridice romane, în cadrul contractelor economice încheiate cu persoane nerezidente si/sau autoritati straine.

În categoria veniturilor neimpozabile vor fi incluse si veniturile din restituirea sau anularea unor dobânzi si/sau penalitati de întârziere pentru care nu s-a acordat deducere.

În plus, ordonanta vrea sa clarifice prevederilor referitoare la împrumuturile care se iau în calcul pentru determinarea gradului de îndatorare. Astfel, în conditiile în care gradul de îndatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobânzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente împrumuturilor luate în calcul la determinarea gradului de îndatorare, sunt nedeductibile.

 

Impozitul pe venit

Noile prevederi includ tichetele de vacanta la categoria veniturilor salariale neimpozabile si dau o noua definitie veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de închiriere la sfârsitul anului fiscal, începând cu anul fiscal urmator califica aceste venituri în categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie.

De asemenea, ordonanta prevede descentralizarea competentelor, de la nivelul Ministerului Finantelor Publice la nivelul directiilor teritoriale, privind stabilirea activitatilor cuprinse în nomenclatorul activitatilor independentei revizuirea sistemului declarativ actual în sensul simplificarii acestuia.

Totodata, se prevede reasezarea frecventei de actualizare a expertizelor privind valoarea de circulatie a bunurilor imobile efectuata de catre Camera Notarilor Publici pentru corelarea cu evolutia pietei imobiliare.

În plus, noile prevederi vor sa clarifice notiunile utilizate în capitolul privind impunerea veniturilor din salarii ca urmare a modificarilor din alte acte normative.

O.U.G. nr. 109/2009 abroga prevederile cu caracter fiscal din alte acte normative si reglementeaza aspectele fiscale numai prin Codul fiscal, în vederea înlaturarii paralelismului legislativ.

 

Taxa pe Valoare Adaugata

Din punctul de vedere al TVA, ordonanta transpune în legislatia nationala toate Directivele europene pe care statele membre trebuie sa le aplice obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2010:

– Directiva nr. 2008/8/CE a Consiliului de modificare a Directivei nr. 2006/112/CE în ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor;

– Directiva nr. 2008/9/CE a Consiliului de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta în Directiva nr. 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite în alt stat membru decât statul membru de rambursare;

– Directiva nr. 2008/117/CE a Consiliului din 16.12.2008 de modificare a Directivei nr. 2006/112/CE, în vederea combaterii fraudei fiscale legate de operatiunile intracomunitare.

Din punctul de vedere al TVA, O.U.G. nr. 109/2009 mai prevede adoptarea unor masuri pentru evitarea procedurii de infringement datorata existentei în cuprinsul Codului fiscal a unor prevederi ce reglementeaza înscrierea în facturi a unor informatii suplimentare fata de cele prevazute de legislatia europeana în domeniu.

 

Accizele

În domeniul accizelor, O.U.G. nr. 109/2009 prevede:

A. Transpunerea prevederilor Directivei nr. 2008/118/CE care va conduce la:

– modificarea si completarea unor definitii ale operatorilor economici ce efectueaza operatiuni cu produse accizabile (de exemplu, destinatar înregistrat, expeditor înregistrat);

– redefinirea momentului de eliberare pentru consum a produselor supuse accizelor armonizate;

– definirea expresa a platitorilor de accize în cazul produselor supuse accizelor armonizate;

– crearea cadrului juridic necesar introducerii sistemului informatizat pentru facilitarea si monitorizarea circulatiei intracomunitare a produselor accizabile în regim suspensiv de accize (EMCS);

– stabilirea procedurilor care trebuie utilizate pentru aplicarea sistemului informatizat;

– introducerea posibilitatii de împartire a responsabilitatii de garantare a riscului de neplata accizelor care ar putea deveni exigibile;

– stabilirea regimului accizelor pentru lipsurile si pierderile de produse accizabile în afara regimului suspensiv de accize (produse cu accize platite);

B. Eliminarea din sfera de aplicare a accizelor a produselor pentru care accizele sunt stabilite în cote procentuale;

C. Stabilirea unor dispozitii tranzitorii pentru deplasarile de produse accizabile în regim suspensiv de accize catre alte state membre care nu au adoptat sistemul informatizat.

O.U.G. nr. 109/2009 stabileste ca accizele devin exigibile în momentul eliberarii pentru consum si în statul membru în care se face eliberarea pentru consum.

Conditiile de exigibilitate si nivelul accizelor care urmeaza sa fie aplicate sunt cele în vigoare la data la care accizele devin exigibile în statul membru în care are loc eliberarea pentru consum.

Termenul de plata a accizelor este pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei în care accizele devin exigibile, cu exceptia cazurilor pentru care se prevede în mod expres alt termen de plata.

Prin exceptie de la aceste prevederi, în cazul furnizorilor autorizati de energie electrica sau de gaz natural, termenul de plata a accizelor este data de 25 a lunii urmatoare celei în care a avut loc facturarea catre consumatorul final.

În cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat într-un regim suspensiv, momentul platii accizelor este momentul înregistrarii declaratiei vamale de import.

Orice platitor de accize are obligatia de a depune lunar la autoritatea competenta o declaratie de accize, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva. Prin exceptie, destinatarul înregistrat care primeste doar ocazional produse accizabile are obligatia de a depune declaratia de accize pentru fiecare operatiune în parte. Declaratiile de accize se depun la autoritatea competenta, de catre platitorii de accize, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia. Întârzierea la plata accizelor cu mai mult de 5 zile de la termenul legal atrage suspendarea autorizatiei detinute de operatorul economic platitor de accize pâna la plata sumelor restante.

 

Sursa: avocatnet.ro