Numarul mare de accidente produse pe drumurile din România a determinat Guvernul sa proiecteze o Strategie Nationala pentru Siguranta Rutiera, pentru perioada 2009-2013.
Desi Politia Rutiera se opune prevederilor din proiectul de Hotarâre de Guvern, iar Consiliul Superior al Magistraturii a gasit mai multe erori, refuzând astfel sa-si dea avizul favorabil, Ministerul Transporturilor a publicat deja pe site-ul sau documentul, Hotarârea de Guvern aflându-se în dezbatere publica.
Printre modificarile legislative propuse se numara eliminarea institutiei martorului ocular, astfel ca soferii nu îsi vor mai putea dovedi vinovatia cu ajutorul marturiilor celor prezenti la locul accidentului, sau testarea obligatorie a nivelului alcoolemiei, indiferent de motivul pentru care a fost oprit soferul.
Proiectul mai prevede înfiintarea unei Agentii Nationale de Colectare a Amenzilor care ar avea acces direct la conturile soferilor, din care ar retine amenda. Mai mult, în cazul în care aceasta operatiune ar esua, ANCA ar putea sa retina permisul soferului, sa-i confiste masina sau sa dispuna retinerea acestuia într-un „centru de arest”.
„În cazurile amenzilor neplatite pâna la data scadentei, ANCA investigheaza cazul si determina ca plata amenzii sa fie facuta prin emiterea unui ordin de plata direct din contul bancar al platitorului. În cazul în care aceasta procedura esueaza, ANCA recurge la un executor judecatoresc. Daca si acesta esueaza în procesul de colectare, ANCA dispune în continuare de un numar de alte metode de constrângere, cum ar fi în cazul amenzilor de trafic revocarea permisului auto, confiscarea autoturismului, sau chiar (printr-un ordin judecatoresc) arestarea platitorului la un centru de arest pe o perioada determinata de tribunal pe lânga obligatia de a-si achita amenda. În cazul amenzilor penale din cazuri extreme, platitorul poate fi închis la închisoare pe o perioada determinata de tribunal, iar platitorul nu mai are obligatia de a-si achita amenda. În cazul amenzilor pentru daune materiale, închiderea platitorului nu elimina obligatia platii amenzii. De asemenea, în cazul unui ordin de confiscare, platitorul poate fi închis pentru incapacitatea conformarii unui ordin judecatoresc”, arata proiectul postat pe site-ul Ministerului.
O serie de alte modificari ale legislatiei rutiere sunt înaintate în proiect. Printre ele, obligativitatea soferilor, pentru anumite încalcari grave sau repetate, de a participa în centre autorizate la programe de reabilitare comportamentala sau consiliere psihologica.
Sursa: antena3.ro