Pe fondul scandalului de la Universitatea „Spiru Haret” sau al celor 15.000 de diplome false care au ajuns în birourile DNA, ministrul Educatiei insista pe o reformare a învatamântului superior diferita în continut si metoda fata de pachetul Miclea, însa actiunea se anunta dificila de la început.
România are un numar foarte mari de institutii de învatamânt superior raportat la populatie: 109 universitati si niciuna dintre ele nu se afla în primele 500 din lume.
Subiectul cel mai dezbatut priveste certificarea universitatilor, cine o va face si cât de credibila este evaluarea. Ministerul vrea, pe lânga agentia nationala actuala, ARACIS, înca un organism, de data aceasta, subordonat. Sindicatele sustin însa alegerea unui evaluator extern si, desigur, independent.
Reporter: Cum ajungem la solutii concrete si cât de cât sigure pentru un învatamânt superior de nivel european?
Stefan Vlaston (profesor si presedinte al Asociatiei pentru Educatie si Cercetare din România): “Solutia cât de cât sigura ar fi sa spargem monopolul pe care-l detin ARACIS si ARACIP prin evaluarea educatiei, respectiv a institutiilor de învatamânt, mai ales ca pentru superior în Europa exista atâtea agentii, care au notorietate si experienta si care pot fi solicitate sa faca evaluari la noi în tara.”
Reporter: Agentia Româna pentru Asigurarea Calitatii în Învatamântul Superior este suspectata ca nu poate oferi credibilitate si impartialitate, atât timp cât în componenta sa sunt membri ai conducerilor universitatilor supuse expertizarii academice.
Stefan Vlaston: “ARACIS, prin staff-ul sau, nu poate fi socotit drept terta parte, pentru ca reprezentantii ARACIS sunt, în acelasi timp, membri platiti cu salarii ai unor universitati. Bunaoara, presedintele ARACIS este reprezentantul universitatii din Brasov, asa încât chiar si prin acest fapt si tot recomanda apelarea la agentii straine.”
Reporter: Sindicatele din învatamântul superior se raliaza acestei intentii si sustin ca au obtinut modificarea legii actuale – un succes pentru îngradirea raspândirii facultatilor imorale.
Anton Hadar (presedintele Federatiei Sindicatelor „Alma Mater’): “O institutie de învatamânt superior poate fi considerata acreditata doar daca are un singur program de studii acreditate. Noi am cerut minimum cinci. O alta restrictie, pe care încercam s-o impunem prin lege, este legata de raportul dintre numarul de studenti înmatriculati la toate formele de studiu, la toate programele de studiu, si cel al cadrelor didactice sa nu fie mai mare de 40.”
Reporter: Nivelul de pregatire al lucratorilor români era mult mai bun în anii 90, în special în dobândirea abilitatilor practice – este constatarea Camerei de Comert Americane, care cere autoritatilor de la Bucuresti o implicare masiva pentru cresterea calitativa a actului de educatie si studiu profesional superior, imprimat viitorilor absolventi.
Sursa: Radio România Actualitati