Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate si constata, pe de o parte, neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 373^1 C.proc.civ., astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 13 din Legea nr. 459/2006, iar pe de alta parte, ca reglementarea anterioara cuprinsa la art. 373^1 C.proc.civ.– care instituia controlul judecatoresc al începerii executarii silite – a constituit o garantie adecvata si eficienta a dreptului la un proces echitabil al tuturor partilor implicate în procedura de executare silita.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esenta, ca textul de lege criticat este neconstitutional, deoarece, desi executarea silita reprezinta o faza a procesului civil, prin înlaturarea interventiei instantei în controlul de legalitate al începerii procedurii executionale, i s-a acordat acesteia un caracter administrativ, ce încalca principiul separatiei puterilor în stat. Prin modificarea dispozitiilor art. 373^1 C.proc.civ. s-au eliminat dispozitiile legale care supuneau controlului de legalitate al instantelor de judecata începerea executarii, în prezent executorul judecatoresc fiind liber sa aprecieze asupra legalitatii cererii creditorului întocmai ca o instanta de judecata, ceea ce este vadit neconstitutional. Se mai arata ca prin aprecierea gresita de catre executorul judecatoresc a îndeplinirii sau nu a conditiilor necesare punerii în executare, patrimoniul creditorului/debitorului poate fi afectat în sensul micsorarii nejustificate sau a imposibilitatii de reîntregire, ceea ce încalca dreptul de proprietate privata.
Tribunalul Sibiu – Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata în cauza este neîntemeiata, aratând ca normele criticate nu încalca dispozitiile constitutionale invocate.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata, aratând ca textul de lege criticat nu încalca prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (4), art. 21, art. 44 si ale art. 126.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca modificarea art. 373^1 C.proc.civ., prin dispozitiile art. I pct. 13 din Legea nr. 459/2006, a determinat desfiintarea unei importante garantii a dreptului la un proces echitabil al tuturor partilor implicate în procedura executarii silite, prin înlaturarea controlului instantelor judecatoresti asupra începerii acestei proceduri, fiind încalcate astfel dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3) si (4), art. 21 alin. (3) si ale art. 126 alin. (1), cu raportare la art. 6 parag. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. În ceea ce priveste dispozitiile art. 44 din Constitutie si cele ale art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, invocate, de asemenea, de autorii exceptiei în motivarea acesteia, se constata ca nu au incidenta în cauza.
Prezenta decizie nu constituie o reconsiderare a practicii Curtii Constitutionale. Aceasta, întrucât în jurisprudenta sa anterioara privind art. 373^1 C.proc.civ., astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 13 din Legea nr. 459/2006, Curtea, pronuntându-se în limitele sesizarii, a statuat asupra altor critici de neconstitutionalitate decât cele formulate în prezenta cauza, critici care vizau, în esenta, fie posibilitatea executorului judecatoresc de a actualiza sumele de bani stabilite prin titlurile executorii (Decizia nr. 1339 din 9 decembrie 2008, publicata în MO 80/2009), fie aspecte referitoare la interpretarea si aplicarea legii (Decizia nr. 95 din 20 ianuarie 2009, publicata în MO 74/2009). În acord cu aceasta jurisprudenta, precum si cu cea privind constitutionalitatea dispozitiilor Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti (de exemplu Decizia nr. 631 din 26 iunie 2007, publicata în MO 518/2007), Curtea constata ca activitatea executorilor judecatoresti reprezinta un element al statului de drept, în masura în care prin modul de reglementare a competentei si atributiilor acestora nu se încalca Legea fundamentala.
În conformitate cu cele statuate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Curtea retine ca este sarcina legiuitorului sa gaseasca mijloace adecvate pentru a asigura eficienta hotarârilor judecatoresti, prin adoptarea unor masuri legislative în sensul reducerii duratei si a simplificarii procedurii executarii silite a acestora, cu respectarea exigentelor constitutionale ale statului de drept.
Decizia nr. 458/2009 a Curtii Constitutionale a fost publicata în MO 256/2009.
Ca urmarea a admiterii acestei exceptii de neconstitutionalitate a fost adoptata O.U.G. nr. 42/2009 prin care au fost aduse modificari art. 373^1 C.proc.civ. în conformitate cu criticile aduse de Curtea Constitutionale.
O.U.G. nr. 42/2009 afost publicata în MO 324/2009.