În Monitorul Oficial nr. 831 din 20 octombrie a.c. a fost publicată Legea nr. 184/2016 privind instituirea unui mecanism de prevenire a conflictului de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziție publică. Legea intră în vigoare la 8 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția art. 13, art. 14 alin. (3) și (4) și art. 15, care intră în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale. Constituirea mecanismului de prevenire a conflictului de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziție publică

Art. 1.

(1) Scopul prezentei legi este prevenirea conflictului de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziție publică prin instituirea unui mecanism de verificare ex ante, din perspectiva situațiilor care pot genera conflicte de interese în cadrul procedurilor inițiate prin sistemul electronic de achiziții publice, astfel încât acestea să fie înlăturate fără a fi afectate respectivele proceduri.

(2) Achiziția publică include atât achizițiile publice reglementate de Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cât și achizițiile sectoriale reglementate de Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale.

Art. 2.

Se constituie, în temeiul prezentei legi, în cadrul Agenției Naționale de Integritate, denumită în continuare A.N.I., Sistemul informatic integrat pentru prevenirea și identificarea potențialelor conflicte de interese, denumit în continuare Sistemul prevenție.

Art. 3.

În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a) autoritățile contractante/entitățile – autoritățile prevăzute la art. 4 și entitățile prevăzute la art. 6 alin. (1) și alin. (3) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, respectiv entitățile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a), b) și d) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale;

b) sistemul electronic de achiziții publice – SEAP – desemnează sistemul informatic de utilitate publică, reglementat la art. 3 alin. (1) lit. nn) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, respectiv la art. 3 alin. (1) lit. qq) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale;

c) procedura de atribuire a contractelor de achiziție publică – toate achizițiile publice desfășurate prin SEAP de o autoritate contractantă sau o entitate.

Art. 4.

(1) Mecanismul de verificare ex ante se exercită de către A.N.I., prin Sistemul prevenție și activitatea specifică a inspectorilor de integritate, prin raportare exclusivă la persoanele prevăzute la art. 1 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii nr. 144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, cu modificările ulterioare.

(2) Analiza informațiilor cuprinse în Sistemul prevenție și transmiterea avertismentelor de integritate se realizează de către inspectori de integritate constituiți într-o structură distinctă în cadrul A.N.I., organizată potrivit Regulamentului de organizare și funcționare al A.N.I, atribuțiile, sarcinile și răspunderile inspectorilor de integritate fiind cele cuprinse în Legea nr. 144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Sistemul prevenție funcționează pe baza datelor înscrise în formularele de integritate, înregistrate în SEAP, cu ocazia derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică și prelucrate de inspectorii de integritate în condițiile legii.

Art. 5.

(1) Formularul de integritate întocmit în cadrul mecanismului de prevenire a conflictului de interese face parte din documentația de atribuire a contractelor de achiziție publică și cuprinde 3 secțiuni, după cum urmează: Secțiunea I – Date privind procedura de achiziție, factorul decizional, comisia de evaluare, consultanții și experții cooptați; Secțiunea a II-a – Date despre ofertanți/candidați; Secțiunea a III-a – Măsuri de înlăturare a potențialului conflict de interese, dispuse ca urmare a unui avertisment de integritate.

(2) Autoritățile contractante/Entitățile au obligația de a asigura completarea și actualizarea formularului de integritate, de la publicarea în SEAP a documentației de atribuire, pe tot parcursul derulării procedurii și până la publicarea anunțului de atribuire a contractelor de achiziție publică. Formularul de integritate este accesibil, în format electronic, autorităților contractante/entităților și se completează în SEAP.

(3) Formularul de integritate se întocmește potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta lege și conține date și informații referitoare la procedura de atribuire inițiată în SEAP, care vor fi actualizate, după caz, pe parcursul derulării procedurii de atribuire și în conformitate cu mențiunile cuprinse în anexă.

(4) Fiecare autoritate contractantă/entitate are obligația de a desemna, prin act administrativ, una sau mai multe persoane responsabile cu completarea și actualizarea formularelor de integritate aferente procedurilor de atribuire derulate de către autoritatea respectivă.

Art. 6.

(1) În cazul în care, la momentul completării formularului de integritate, comisia de evaluare nu a fost desemnată sau dacă, după completarea acestuia, au intervenit modificări cu privire la datele transmise, persoana responsabilă prevăzută la art. 5 alin. (4) are obligația efectuării modificărilor corespunzătoare în termen de maximum 2 zile de la desemnarea comisiei de evaluare sau de la intervenirea acestor modificări, dar nu mai târziu de momentul deschiderii ofertelor.

(2) În termen de 5 zile de la deschiderea ofertelor în cadrul procedurii de achiziție publică, persoana responsabilă prevăzută la art. 5 alin. (4) procedează la completarea secțiunii a II-a a formularului de integritate.

(3) În cazul în care persoana responsabilă prevăzută la art. 5 alin. (4) nu completează secțiunea a II-a a formularului de integritate în termenul prevăzut la alin. (2), SEAP generează simultan o alertă către autoritatea contractantă/entitate și către A.N.I.

(4) Dacă în urma primirii unui avertisment de integritate sunt dispuse măsuri de înlăturare a potențialului conflict de interese, persoana responsabilă operează modificările necesare, după caz, în secțiunile I și II ale formularului de integritate și completează secțiunea a III-a a acestui formular, în termen de 3 zile de la dispunerea acestor măsuri.

(5) În situația în care datele și informațiile menționate în avertisment nu sunt actuale, persoana responsabilă prevăzută la art. 5 alin. (4) poate comunica, în termen de 3 zile de la publicarea avertismentului în SEAP, inspectorului de integritate documente justificative din care rezultă acest aspect. Ca urmare a primirii acestei comunicări, inspectorul de integritate validează sau invalidează avertismentul de integritate, în termen de două zile de la primirea comunicării.

CAPITOLUL II

Avertismentul de integritate

Art. 7.

(1) Sistemul prevenție preia informațiile colectate în mod automat în formularele de integritate din interconectarea cu SEAP și determină emiterea unor notificări privind potențiale conflicte de interese.

(2) În sensul alin. (1), în vederea identificării potențialelor conflicte de interese și a validării notificărilor emise de sistem, inspectorii de integritate din cadrul A.N.I. efectuează analiza datelor și informațiilor din Sistemul prevenție, monitorizând sistemul, prin raportare la toate reglementările specifice aplicabile fiecărei proceduri de atribuire și la persoanele comunicate în formular și care fac parte din categoriile prevăzute la art. 1 din Legea nr. 176/2010, cu modificările ulterioare.

(3) În cazul în care, în urma analizei specifice, inspectorii de integritate din cadrul A.N.I. detectează elemente ale unui potențial conflict de interese, aceștia sunt obligați să transmită avertismentul de integritate emis de Sistemul prevenție, în maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii completării secțiunii a II-a a formularului.

(4) Lipsa unui avertisment de integritate sau lipsa unei măsuri dispuse de conducătorul autorității contractante/entității ca urmare a emiterii unui avertisment de integritate nu împiedică desfășurarea de proceduri de identificare, evaluare, cercetare și angajare a răspunderii civile, disciplinare, administrative, contravenționale sau penale a persoanelor față de care se constată încălcări ale prevederilor legale.

Art. 8.

(1) Avertismentul de integritate emis de A.N.I. este disponibil, prin intermediul SEAP, autorităților contractante/entităților, A.N.I., precum și autorităților cu atribuții de verificare, monitorizare și control al procedurii de achiziție publică. A.N.I. comunică, totodată, avertismentul de integritate, prin mijloace electronice de comunicare, persoanei responsabile prevăzute la art. 5 alin. (4), care este obligată să îl transmită de îndată persoanei vizate de potențialul conflict de interese, precum și conducătorului autorității contractante/entității.

(2) Conducătorul autorității contractante/entității care primește avertismentul de integritate este obligat să dispună toate măsurile necesare pentru evitarea conflictului de interese, prin dispunerea de măsuri specifice precum înlocuirea membrului în comisia de evaluare sau excluderea ofertantului, candidatului, ofertantului asociat, subcontractantului sau terțului susținător, aflați într-un potențial conflict de interese, potrivit reglementării specifice.

(3) Agenția Națională pentru Achiziții Publice verifică dacă au fost implementate măsurile necesare pentru eliminarea situației de conflict de interese, în conformitate cu atribuțiile sale specifice.

(4) Semestrial, A.N.I. efectuează informări, în cazul achizițiilor finanțate din fonduri europene, către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Fondurilor Europene, precum și către alte instituții cu atribuții în gestionarea fondurilor europene, referitor la numărul de avertismente de integritate emise cu privire la aceste proceduri.

Art. 9.

Neluarea de măsuri ca urmare a primirii unui avertisment de integritate sau necompletarea formularului de integritate potrivit art. 6 alin. (4) declanșează din oficiu procedura de evaluare a conflictului de interese, după finalizarea procedurii de atribuire, exclusiv cu privire la persoanele față de care sunt incidente prevederile Legii nr. 176/2010, cu modificările ulterioare.

Art. 10.

Organele judiciare, persoanele cu atribuții de control, respectiv persoanele cu atribuții de verificare a conformității, potrivit procedurilor specifice aplicabile în cazul fiecărui fond european, organele cu atribuții de supraveghere, prevenire și control al neregulilor sau fraudelor la fondurile comunitare, precum și persoanele cu atribuții de control în materia legalității derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii au acces la datele și informațiile necesare, potrivit competențelor lor legale, date care sunt cuprinse în Sistemul prevenție, pe baza protocoalelor de colaborare încheiate între A.N.I. și entitățile implicate.