În Monitorul Oficial nr. 742 din 5 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1139/2015 al Ministerului Finanțelor Publice privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 923/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv și a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfășoară activitatea de control financiar preventiv propriu.


Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!


În extras

Art. I.

Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 923/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv și a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfășoară activitatea de control financiar preventiv propriu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 28 iulie 2014, se modifică și se completează după cum urmează:

  1. În anexa nr. 1, punctul 8.4 se modifică și va avea următorul cuprins:

„8.4. Monitorizarea și îndrumarea metodologică a controlului financiar preventiv propriu prin procedura vizei, prin avizul consultativ la refuzul de viză de control financiar preventiv propriu și prin propuneri de perfecționare a organizării controlului financiar preventiv propriu”.

  1. În anexa nr. 1, punctele 9.3 și 9.4 se modifică și vor avea următorul cuprins:

„9.3. Prin ordinul de numire se stabilesc tipurile de operațiuni care se supun controlului financiar preventiv delegat, precum și limitele valorice peste care acesta se exercită, diferențiate pe instituții publice. Tipurile de operațiuni supuse controlului financiar preventiv delegat și limitele valorice aferente acestora se revizuiesc periodic în funcție de evoluția cadrului legislativ și a factorilor de risc specifici anumitor operațiuni.

9.4. În cazul absenței temporare de la post a controlorului delegat numit prin ordin al ministrului finanțelor publice, precum și a înlocuitorului acestuia, controlorul financiar șef este împuternicit să desemneze, prin decizie, un alt controlor delegat care să exercite, pe durata absenței de la post a acestora, atribuțiile stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice și să comunice această situație, în scris, ordonatorului principal de credite.”

  1. În anexa nr. 1, punctele 11.2 și 11.3 se modifică și vor avea următorul cuprins:

„11.2. În situația în care ordonatorul de credite consideră că operațiunea poate fi efectuată, solicită, în scris, controlorului delegat acordarea vizei, prezentând argumentele corespunzătoare de legalitate și regularitate, sau, în cazul în care consideră întemeiate motivele intenției de refuz de viză, dispune retragerea de la viză a operațiunii. Ordonatorul de credite prezintă argumente pentru efectuarea operațiunii sau dispune retragerea acesteia în cel mai scurt timp posibil. Documentația aferentă operațiunii retrase de la viză se restituie de către controlorul delegat compartimentului de specialitate emitent, sub semnătură.

11.3. În situația în care controlorul delegat consideră întemeiate argumentele ordonatorului de credite, acesta acordă viza de control financiar preventiv delegat pentru efectuarea operațiunii. În cazul în care argumentele sunt considerate neîntemeiate sau insuficiente, controlorul delegat solicită, în scris, controlorului financiar șef constituirea, în condițiile legii, a unei comisii pentru formularea opiniei neutre asupra intenției de refuz de viză. Controlorul financiar șef numește prin decizie o comisie formată din 3 membri ai Corpului controlorilor delegați, din care cel puțin unul cu funcție de conducere.

Controlorul delegat are obligația ca odată cu solicitarea de constituire a comisiei să transmită dosarul complet al operațiunii și argumentele ordonatorului de credite.

Comisia analizează cu celeritate temeiurile legale ale operațiunii pentru care se intenționează refuzul de viză, motivația controlorului delegat, prezentată în intenția de refuz de viză, argumentele ordonatorului de credite, precum și alte documente identificate ca fiind relevante asupra cazului.

Opinia neutră este motivată și formulată în scris, în cel mult 3 zile lucrătoare de la solicitarea acesteia, și este comunicată în regim de urgență controlorului delegat. Opinia neutră are rol consultativ, iar soluția finală de acordare a vizei sau de refuz al vizei de control financiar preventiv delegat este de competența exclusivă a controlorului delegat. În cazul în care controlorul delegat emite refuz de viză, acesta are obligația de a transmite ordonatorului de credite o copie a opiniei neutre.

Refuzul de viză se aduce la cunoștință, în scris, ordonatorului de credite, potrivit anexei nr. 1.7 la prezentele norme metodologice, iar documentația aferentă operațiunii se restituie compartimentului de specialitate emitent, sub semnătură.

La refuzul de viză se anexează și un exemplar al listei de verificare, cu indicarea elementului/elementelor din această listă a cărui/ale căror cerință/cerințe nu este/nu sunt îndeplinită/îndeplinite.”

  1. În anexa nr. 1, după punctul 11.6 se introduce o nouă secțiune, secțiunea D, cuprinzând punctul 12, cu următorul titlu:

„D. Raportare și informare”.

  1. În anexa nr. 1, după punctul 12.3 se introduce un nou punct, punctul 12.4, cu următorul cuprins:

„12.4. Controlorul financiar șef prezintă ministrului finanțelor publice informări cu privire la intențiile și refuzurile de viză pentru care ordonatorul de credite a dispus efectuarea operațiunilor prin acte de decizie internă, precum și cu privire la aspectele importante ale administrării fondurilor publice rezultate din activitatea de control financiar preventiv delegat/monitorizare.”

  1. În anexa nr. 1, la anexa nr. 1.1 litera A, numărul curent 2 se modifică și va avea următorul cuprins:
Nr. crt. Operațiuni supuse controlului financiar preventiv Cadrul legal Actele justificative Modul de efectuare a controlului financiar preventiv
„2. Dispoziție bugetară pentru repartizarea creditelor bugetare sau borderoul centralizator al dispozițiilor bugetare – Legea nr. 500/2002 (1);

– Legea nr. 273/2006 (2);

– Legea nr. 69/2010 (3);

– legile bugetare anuale;

– Ordonanța Guvernului

nr. 119/1999 (4);

– Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013 (81);

– acte de reglementare specifice activității ordonatorilor de credite, angajamente juridice generatoare de obligații de plată pe seama creditelor bugetare;

– alte acte normative specifice.

– solicitările ordonatorilor: principali, secundari și/sau terțiari, după caz, pentru repartizarea de credite bugetare;

– bugetul aprobat;

– fundamentarea sumelor înscrise în dispozițiile bugetare de repartizare pentru bugetul propriu și bugetele ordonatorilor secundari, respectiv terțiari de credite;

– alte documente specifice.

Se verifică:

– încadrarea sumelor din dispozițiile bugetare în creditele bugetare aprobate ordonatorilor, repartizate ordonatorului principal pe trimestre și luni și detaliate conform clasificației bugetare;

– dacă sumele prevăzute pentru repartizare sunt cuprinse în cererea de deschidere de credite sau sunt acoperite, prin disponibilizări pe seama redistribuirii de credite deschise anterior;

– existența justificărilor, inclusiv cu privire la ordonatorii secundari și terțiari, dacă este cazul, prin care ordonatorul principal probează că nu va înregistra, în sold, sume neutilizate la finele perioadei pentru care se solicită repartizarea de credite bugetare;

– existența semnăturii conducătorului compartimentului de specialitate.”

  1. În anexa nr. 1, la anexa nr. 1.1 litera B, numărul curent 2 se modifică și va avea următorul cuprins:
Nr. crt. Operațiuni supuse controlului financiar preventiv Cadrul legal Actele justificative Modul de efectuare a controlului financiar preventiv
„2. Contract/ Decizie/Ordin de finanțare/Acord de finanțare – Legea nr. 500/2002 (1);

– Legea nr. 273/2006 (2);

– legile bugetare anuale;

– Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 (4);

– Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 (51);

– Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 (52);

– Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 (63);

– Regulamentul (CE) nr. 498/2007 (64);

– Legea nr. 350/2005 (22);

– Legea nr. 346/2004 (6);

– Legea nr. 321/2006 (23);

– Codul comercial (9);

– Legea nr. 287/2009 (10);

– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 (5);

– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 63/1999 (53);

– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 (32);

– Hotărârea Guvernului nr. 218/2012 (38);

– Hotărârea Guvernului nr. 1.328/2000 (57);

– Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 (13);

– Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 (35);

– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2009 (60);

– Hotărârea Guvernului nr. 442/2009 (61);

– Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 (88);

– Hotărârea Guvernului nr. 1.265/2004 (89);

– Hotărârea Guvernului nr. 1.266/2004 (90);

– Hotărârea Guvernului nr. 134/2011 (91);

– Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.792/2002 (21);

– alte acte normative specifice.

– cererea de finanțare, proiectul tehnic, bugetul acestuia, listele de verificare privind evaluarea și selecția proiectelor, întocmite de compartimentele de specialitate;

– bugetul aprobat;

– hotărârea comisiei de evaluare cu privire la proiectele selectate;

– programul, proiectul sau acțiunea în care se încadrează solicitarea finanțării;

– acordul de parteneriat, încheiat între liderul de proiect și partenerii acestuia, după caz;

– raportul privind vizita la fața locului;

-raportul de analiză a conformității proiectului tehnic;

– scrisoarea de notificare privind raportul de analiză a conformității proiectului tehnic;

– raportul de evaluare tehnică și financiară;

– nota de avizare internă a contractelor de finanțare/cofinanțare;

– acordul de implementare/finanțare, după caz;

– alte documente specifice.

Se verifică:

– existența creditelor bugetare și/sau a creditelor de angajament, după caz;

– dacă solicitarea finanțării are temei legal;

– respectarea legalității și regularității specifice procedurii de selecție;

– stabilirea termenilor contractului în concordanță cu prevederile cadrului normativ, inclusiv cu privire la calitatea Curții de Conturi de a exercita control, conform art. 38 alin. (2) din Legea nr. 350/2005;

– înscrierea valorii contractului în limitele alocării bugetare aprobate prin programul operațional;

– încadrarea obiectului contractului în categoria de cheltuieli eligibile, în conformitate cu prevederile programului operațional;

– rezervarea creditelor prin

angajament bugetar;

– existența aprobărilor pentru toți pașii premergători acordării contractului prevăzuți de procedurile specifice;

– existența semnăturii conducătorului compartimentului de specialitate;

– existența avizului compartimentului juridic.”

  1. În anexa nr. 1 la anexa nr. 1.1 litera C, numărul curent 13 se modifică și va avea următorul cuprins:
Nr. crt. Operațiuni supuse controlului financiar preventiv Cadrul legal Actele justificative Modul de efectuare a controlului financiar preventiv
„13. Ordonanțare de plată/Dispoziție de plată către casierie privind avansuri sau sume cuvenite titularului de decont, care se acordă prin casierie – Legea nr. 500/2002 (1);

– Legea nr. 273/2006 (2);

– Ordonanța Guvernului

nr. 119/1999 (4);

– Decretul nr. 209/1976

(72);

– Hotărârea Guvernului

nr. 1.860/2006 (30);

– Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 (29);

– alte acte normative specifice.

– nota de fundamentare;

– documentul specific prin care s-a aprobat acțiunea și devizul acesteia;

– decontul justificativ al cheltuielilor;

– alte documente specifice.

Se verifică:

– concordanța sumelor ce urmează a fi eliberate ca avans cu cele prevăzute în documentul de aprobare a acțiunii sau, după caz, încadrarea sumelor cuvenite titularului de decont în limita cheltuielilor justificate prin decontul aprobat;

– dacă operațiunea de lichidare privind realitatea faptelor și exactitatea sumei datorate este certificată prin „Bun de plată”;

– existența semnăturii conducătorului compartimentului de specialitate.”