În Monitorul Oficial nr. 543 din 21 iulie a.c. a fost publicată Decizia nr. 427/2015 a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor pentru aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a stagiilor de practică ale elevilor din Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna.


Cea mai așteptată lucrare a acestui an. Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

Art. 1.

(1) Prezenta metodologie reglementează modul de organizare şi desfăşurare a stagiilor de practică pentru elevii Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna.

(2) Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna este denumită în continuare Şcoală.

(3) În înţelesul prezentei metodologii, unităţile de deţinere sunt cele stabilite de Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu completările ulterioare.

Art. 2.

(1) Stagiile de practică ale elevilor se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu Programa analitică a stagiului de practică, întocmită de către Şcoală, cu respectarea:

a) prevederilor planului-cadru de învăţământ şi ale programelor şcolare aprobate de către directorul general al

Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi avizate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;

b) prevederilor Planului de învăţământ al Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna;

c) prevederilor Statutului elevilor Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, aprobat prin Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 508/2014, denumit în continuare Statutul elevilor din Scoală;

d) prevederilor Regulamentului intern pentru elevii din Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, denumit în continuare Regulament intern pentru elevi;

e) prezentei metodologii.

(2) În perioada stagiilor de practică elevilor li se aplică prevederile Statutului elevilor din Şcoală, ale Regulamentului intern pentru elevi şi ale regulamentelor de ordine interioară ale unităţilor penitenciare în care aceştia efectuează stagiile de practică.

CAPITOLUL II

Obiectivele şi organizarea stagiilor de practică

SECŢIUNEA 1

Obiectivele generale ale stagiilor de practică

Art. 3.

Obiectivele generale ale stagiilor de practică sunt următoarele:

a) consolidarea cunoştinţelor privind organizarea executării pedepselor şi măsurilor privative de libertate;

b) formarea şi consolidarea deprinderilor pentru executarea serviciului de pază pe perimetrele locurilor de deţinere, a serviciului în posturile de control, a serviciului de escortare a persoanelor private de libertate la punctele de lucru exterioare şi la organele judiciare ori la spitale civile, a serviciului de supraveghere a persoanelor private de libertate în secţiile de deţinere şi în alte locuri din incinta locurilor de deţinere;

c) cunoaşterea modului de acordare a drepturilor persoanelor private de libertate;

d) cunoaşterea modului de desfăşurare a activităţilor de educaţie şi asistenţă psihosocială cu persoanele private de libertate;

e) cunoaşterea directă şi formarea deprinderilor privind modul de gestionare a incidentelor operaţionale şi critice care pot să apară în timpul executării serviciului;

f) consolidarea cunoştinţelor privind modul de organizare a activităţii de evidenţă a persoanelor private de libertate;

g) cunoaşterea modului de organizare a muncii persoanelor private de libertate.

SECŢIUNEA a 2-a

Organizarea stagiilor de practică

Art. 4.

(1) Obiectivele specifice, tematica specifică de abordat, numărul minim şi categoria serviciilor/activităţilor, desfăşurarea stagiului de practică se reglementează prin programa analitică a stagiului de practică, în concordanţă cu materia parcursă până la momentul începerii stagiului.

(2) Programa analitică a stagiului de practică este întocmită de către directorul Şcolii, avizată de către directorul Direcţiei management resurse umane, directorul Direcţiei siguranţa deţinerii şi regim penitenciar şi directorul Direcţiei reintegrare socială şi este aprobată de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, cu cel puţin 20 de zile înainte de începerea fiecărui stagiu de practică.

(3) Perioadele de desfăşurare a stagiilor de practică se stabilesc prin planul de învăţământ al Şcolii.

(4) Programa analitică se întocmeşte pentru fiecare stagiu de practică organizat de către Şcoală în unităţile penitenciare.

Art. 5.

(1) Unităţile penitenciare în care se desfăşoară stagiile de practică şi repartizarea numerică a elevilor se stabilesc prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea fiecărui stagiu de practică, la propunerea directorului Şcolii.

(2) Criteriile care stau la baza stabilirii unităţilor penitenciare în care elevii pot să efectueze stagiile de practică sunt următoarele:

a) posibilitatea îndeplinirii obiectivelor stagiilor de practică stabilite prin programa analitică a stagiului de practică;

b) existenţa la unităţile penitenciare a unor condiţii corespunzătoare de cazare a elevilor, conform Statutului elevilor din Şcoală, amenajate în sectoarele administrative sau în spaţiile auxiliare ale unităţilor penitenciare.

(3) Repartizarea nominală a elevilor pentru desfăşurarea stagiilor de practică se face prin decizie de către directorul Şcolii, ţinându-se cont de situaţia şcolară şi de nevoile de pregătire ale elevilor, în condiţiile alin. (2).

Art. 6.

Şcoala comunică unităţilor penitenciare, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de începerea stagiului, tabelul nominal cu elevii repartizaţi, elevi responsabili de grupe, precum şi întreaga documentaţie necesară desfăşurării stagiului de practică.

Art. 7.

Directorii unităţilor penitenciare răspund de respectarea strictă a programei analitice a stagiului de practică şi a prezentei metodologii, urmărind îndeplinirea obiectivelor, parcurgerea tematicii şi efectuarea serviciilor/activităţilor de către elevi în stagiul de practică.

Art. 8.

(1) Pentru coordonarea stagiului de practică, directorul unităţii penitenciare în care sunt repartizaţi elevii desemnează, prin decizie de zi pe unitate, ofiţerul cu formarea profesională din cadrul birourilor/compartimentelor resurse umane şi formare profesională sau, în lipsa acestuia, un alt ofiţer.

(2) Atribuţiile specifice privind organizarea, coordonarea şi controlul stagiilor de practică la nivelul unităţilor penitenciare sunt înscrise în fişa postului, pentru funcţiile de ofiţer cu formarea profesională, sau în anexa la fişa postului, pentru alte categorii de personal desemnat cu astfel de responsabilităţi la nivelul unităţii penitenciare.

(3) Ofiţerii coordonatori ai stagiilor de practică au următoarele atribuţii:

a) instruiesc elevii repartizaţi în stagiul de practică cu privire la regulamentul de ordine interioară şi planul de alarmare al unităţii penitenciare şi cu privire la modul de organizare, desfăşurare şi evaluare a stagiului de practică;

b) organizează stagiul de practică în unităţile penitenciare şi urmăresc respectarea strictă a prezentei metodologii şi a programei analitice a stagiului de practică, cu raportare la Statutul elevilor din Şcoală;

c) verifică, îndrumă şi monitorizează permanent activitatea elevilor aflaţi în stagiul de practică;

d) instruiesc, îndrumă şi coordonează activitatea îndrumătorilor de practică;

e) transmit îndrumătorilor de practică programele analitice pentru categoriile de servicii ce urmează a fi efectuate de către elevii repartizaţi acestora;

f) îndrumă şi coordonează activitatea îndrumătorilor privind evaluarea elevilor în conformitate cu programa analitică a stagiului de practică;

g) întocmesc documentele specifice stagiului de practică.

(4) Ofiţerii coordonatori ai stagiilor de practică întocmesc, la intervale de maximum 15 zile lucrătoare, analize periodice cu privire la respectarea programei analitice a stagiului de practică, stadiul îndeplinirii obiectivelor de practică şi la respectarea graficelor de servicii/activităţi desfăşurate de către elevi, respectiv prezenţa efectivă a elevilor în servicii/activităţi.

(5) Analizele prevăzute la alin. (4) se înaintează spre avizare directorilor adjuncţi pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar şi spre aprobare directorilor unităţilor penitenciare.

(6) Materialele de analiză prevăzute la alin. (4) sunt discutate în consiliile de conducere ale unităţilor de penitenciare şi trimise la Şcoală prin e-mail, document scanat, în termen de 5 zile de la aprobare.

(7) În materialul de analiză întocmit conform alin. (4) sunt înscrise în mod obligatoriu orice constatări referitoare la nerespectarea programei analitice a stagiului de practică şi sunt stabilite măsuri urgente de remediere a neregulilor, inclusiv măsuri disciplinare pentru personalul responsabil, dacă este cazul.