În Monitorul Oficial nr. 362 din 26 mai a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2015 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.


Totul despre insolvență. Codul insolvenței. Legea nr. 85/2014. Comentariu pe articole. Ediția 5 și Legea procedurii insolvenței. Comentariu pe articole. Ediția 4 sunt acum Legalis®. Comandă cărțile în Raftul Legalis®


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1.

(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează înfiinţarea, obiectivele, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.

(2) Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, denumită în continuare ANAP, se înfiinţează ca instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, prin preluarea atribuţiilor, activităţii, a posturilor şi a personalului de la Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, denumită în continuare ANRMAP, de la Unitatea pentru coordonarea şi verificarea achiziţiilor publice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumită în continuare UCVAP, şi de la compartimentele de verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.

(3) ANRMAP, UCVAP şi compartimentele de verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice se desfiinţează la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 5 alin. (1).

(4) Activitatea ANAP este exercitată la nivel central şi la nivel teritorial.

CAPITOLUL II

Obiective şi atribuţii

Art. 2.

Principalele obiective ale ANAP sunt elaborarea, promovarea şi implementarea politicii în domeniul achiziţiilor publice, stabilirea şi implementarea sistemului de verificare şi control al aplicării unitare a dispoziţiilor legale şi procedurale în domeniul achiziţiilor publice, precum şi monitorizarea funcţionării eficiente a sistemului de achiziţii publice.

Art. 3.

În vederea realizării obiectivelor prevăzute la art. 2, ANAP are următoarele atribuţii:

  1. a) elaborarea şi implementarea Strategiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice, în conformitate cu obligaţiile asumate de Guvernul României şi de Uniunea Europeană;
  2. b) elaborarea politicilor şi a legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, în conformitate cu legislaţia europeană şi asigurarea interpretărilor unitare în domeniu, pentru care are drept de iniţiativă legislativă;
  3. c) consilierea metodologică a autorităţilor contractante în procesul de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi de concesiune, cu rol de suport operaţional în aplicarea corectă a legislaţiei în acest domeniu;
  4. d) controlul modului în care autorităţile contractante atribuie contractele de achiziţie publică şi de concesiune de lucrări publice şi de servicii;
  5. e) monitorizarea şi supervizarea funcţionării sistemului de achiziţii publice în România;
  6. f) iniţierea şi susţinerea politicilor şi acţiunilor de instruire a personalului implicat m activităţi specifice achiziţiilor publice;
  7. g) reprezentarea României în cadrul comitetelor consultative, grupurilor de lucru şi al reţelelor de comunicare, organizate de Comisia Europeană, în domeniul achiziţiilor publice.

CAPITOLUL III

Conducerea, organizarea şi funcţionarea ANAP

Art. 4.

(1) Prin derogare de la prevederile art. 44 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, ANAP este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului finanţelor publice.

(2) În activitatea sa preşedintele este ajutat de un secretar general, înalt funcţionar public numit în condiţiile legii.

(3) În exercitarea prerogativelor ce îi revin, preşedintele ANAP emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.

(4) Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 5.

(1) Organizarea, funcţionarea, structura organizatorică şi numărul maxim de posturi al ANAP se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1) ministrul finanţelor publice asigură coordonarea activităţii desfăşurate de către ANRMAP, UCVAP şi compartimentele de verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.

(3) Personalul ANAP este constituit din funcţionari publici şi/sau, după caz, din personal contractual.

(4) ANAP se substituie în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acte normative, contracte, convenţii, înţelegeri, protocoale, memorandumuri şi acorduri în care ANRMAP, UCVAP şi compartimentele de verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sunt părţi la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, inclusiv în litigiile aferente activităţilor acestora.

(5) Pentru funcţionarea ANAP la nivel central se va transmite în folosinţa acesteia un imobil din domeniul public sau privat al statului în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1).

(6) Funcţionarea structurilor teritoriale ale ANAP se desfăşoară în cadrul imobilelor direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.

(7) Finanţarea ANAP se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice.