În Monitorul Oficial nr. 920 din 17 decembrie a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.


Codul penal. Comentariu pe articole – Comandă acum în Legalis®


În extras
CAPITOLUL I

Măsuri de înfiinţare, organizare şi reorganizare a ministerelor

Art. 1.

(1) Se reorganizează Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice prin schimbarea denumirii în Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi prin preluarea activităţii şi a structurilor de la Departamentul pentru ape, păduri şi piscicultură.

(2) La data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Departamentul pentru ape, păduri şi piscicultură îşi încetează existenţa.

Art. 2.

(1) Se reorganizează Ministerul Economiei prin schimbarea denumirii în Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului şi prin preluarea activităţii şi a structurilor din domeniul turismului de la Departamentul pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism.

(2) Autoritatea Naţională pentru Turism, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei şi în coordonarea ministrului delegat pentru întreprinderi mici şi mijlocii, mediul de afaceri şi turism, trece în coordonarea ministrului economiei, comerţului şi turismului. Finanţarea Autorităţii Naţionale pentru Turism se realizează integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului.

Art. 3.

(1) Se înfiinţează Ministerul Energiei, întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri, prin preluarea activităţilor şi a structurilor de la Departamentul pentru Energie şi de la Departamentul pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism, exclusiv cele din domeniul turismului.

(2) Ministerul Energiei, întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri îndeplineşte funcţiile şi exercită atribuţiile în domeniile energetic şi resurselor energetice, precum şi în domeniile întreprinderilor mici şi mijlocii, cooperaţiei şi mediului de afaceri.

(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Energiei, întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri preia de la Ministerul Economiei şi exercită:

a) atribuţiile de instituţie publică implicată în domeniul privatizării pentru societăţile naţionale, companiile naţionale şi celelalte societăţi din domeniul producţiei, distribuţiei şi furnizării energiei electrice şi termice, precum şi din domeniul exploatării, prelucrării şi valorificării resurselor minerale energetice: cărbune, uraniu, petrol, ţiţei şi gaze naturale, precum şi pentru filialele acestora;

b) atribuţiile privind exercitarea calităţii de acţionar al statului la entităţile prevăzute la lit. a), precum şi cele referitoare la monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiate în cadrul proceselor de privatizare a acestor entităţi;

c) orice alte atribuţii exercitate de Ministerul Economiei prin Departamentul pentru Energie stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaţionale sau altor acte încheiate potrivit dispoziţiilor legale aplicabile şi corespunzătoare activităţilor preluate.

(4) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din calitatea de acţionar al statului român la operatorii economici din domeniile energetic şi resurselor energetice se realizează de către Ministerul Energiei, întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri.

(5) Se autorizează Ministerul Energiei, întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri să mandateze reprezentanţii săi în adunările generale ale acţionarilor la societăţile din domeniile energetic şi resurselor energetice pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestor societăţi, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi pentru efectuarea formalităţilor de publicitate prevăzute de lege.

(6) La data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei, întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri şi a hotărârii Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului se desfiinţează Departamentul pentru Energie şi Departamentul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism.

Art. 4.

(1) Se reorganizează Ministerul Educaţiei Naţionale prin schimbarea denumirii în Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

(2) Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice îşi realizează, în calitate de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, atribuţiile în domeniul cercetării ştiinţifice prin Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare, care se înfiinţează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea ministerului.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 44 alin. 2 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, conducerea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare se asigură de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreşedinte cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice.

(4) Organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

(5) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin hotărâri ale Guvernului, trec, după caz, în subordinea ori coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare entităţile preluate de Ministerul Educaţiei Naţionale, în calitate de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin ministrul delegat pentru învăţământul superior, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică conform art. 5 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

(6) Pot trece în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare institutele, centrele sau staţiunile aflate în coordonarea ori în subordinea Academiei Române şi a academiilor de ramură numai cu acordul Academiei Române şi al academiilor de ramură.

CAPITOLUL II

Măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale

Art. 5.

(1) Se înfiinţează Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, prin comasarea Inspecţiei Muncii şi Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.

(2) În subordinea Agenţiei Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială se înfiinţează, la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti, direcţii judeţene şi a municipiului Bucureşti de muncă şi securitate socială, prin preluarea atribuţiilor şi structurilor de la agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti şi de la inspectoratele teritoriale de muncă.

(3) În subordinea Agenţiei Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială se preiau Centrul de monitorizare a unităţilor cu risc profesional şi Centrul de pregătire şi perfecţionare profesională al Inspecţiei Muncii, instituţii cu personalitate juridică, finanţate din venituri proprii, precum şi „Revista Obiectiv”, finanţată integral din venituri proprii.

(4) Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială îndeplineşte atribuţii în următoarele domenii de activitate: securitate şi sănătate în muncă, relaţii de muncă, supravegherea pieţei muncii, securitate socială, beneficii sociale.

(5) Finanţarea Agenţiei Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 44 alin. 2 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.

(7) Preşedintele este ajutat în activitatea de conducere a Agenţiei de secretarul general.

(8) Secretarul general asigură stabilitatea funcţionării Agenţiei, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale dintre structurile acesteia.

(9) Pentru realizarea obiectivelor în domeniile de activitate, Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială îndeplineşte următoarele funcţii:

a) de autoritate de stat, prin care se asigură exercitarea controlului aplicării unitare şi respectării reglementărilor în domeniile de activitate;

b) de coordonare, îndrumare, control şi evaluare a aplicării reglementărilor legale în domeniile de activitate;

c) de comunicare, care are drept scop relaţionarea permanentă cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi cu persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul asistenţei sociale, precum şi a celor supuse activităţii de control, informarea acestora şi a cetăţenilor asupra modului cum se respectă prevederile legislaţiei în domeniile de activitate;

d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele statului român şi al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern şi extern în domeniile sale de activitate;

e) de administrare, prin care se asigură gestionarea într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind servicii sociale susţinute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, a bunurilor pe care le are în administrare sau în folosinţă, precum şi organizarea şi gestionarea sistemelor informatice necesare activităţilor proprii.

(10) Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială, precum şi atribuţiile specifice se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

(11) Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială preia posturile pe bază de protocol de predare-primire, precum şi personalul din cadrul Inspecţiei Muncii şi al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobate şi cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal, fără afectarea drepturilor salariale.

(12) Patrimoniul Inspecţiei Muncii şi Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială se preia pe bază de protocol de predare-primire la Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială, potrivit art. 14 alin. (4) din prezenta ordonanţă de urgenţă.

(13) Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială se substituie în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acte normative, contracte, convenţii, înţelegeri, protocoale, memorandumuri şi acorduri în care Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială sunt părţi la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, inclusiv în litigiile aferente activităţilor acestora

(14) Îndeplinirea obligaţiilor din contractele cu finanţare din fonduri comunitare, fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, precum şi din orice alte surse, derulate de Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, reprezintă atributul exclusiv al Agenţiei Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială.

(15) Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 3 mai 2012, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 921 din 23 decembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2012, se abrogă la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (10).

(16) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (10), Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială se desfiinţează.