In M.Of. 157/2012 a fost publicat Ordinul 3438/2012 pentru aprobarea Metodologiei de organizare si administrare a evaluarii elevilor la finalul clasei a IV-a.

Va prezentam aceasta metodologie, anexa la ordinul mai sus mentionat:


” …. ANEXĂ
METODOLOGIA de organizare şi de administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a IV-a

I Dispoziţii generale

Art. 1

(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi administrarea evaluării competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a, numită în continuare EN IV, în conformitate cu prevederile art. 74 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) EN IV este o evaluare standardizată, realizată pe un eşantion de elevi aflaţi în unităţile din învăţământul de stat şi particular din întreaga ţară, care are scopul de a furniza datele şi dovezile necesare pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.

Art. 2

(1) EN IV se desfăşoară anual, pe parcursul lunii mai.

(2) În anul şcolar 2011–2012 evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a se desfăşoară printr-o administrare-pilot, pe un eşantion de elevi, în ziua de 9 mai 2012. Sunt administrate probe pentru următoarele discipline:

a) limba română;

b) limba maternă, pentru elevii care studiază în limbile minorităţilor naţionale;

c) matematică.

(3) Toate datele publice fac referire la informaţii cumulate la nivel naţional. Rezultatele EN IV sunt incluse într-o bază de date la nivel de sistem, fără a se constitui într-un criteriu de ierarhizare pentru unităţile de învăţământ eşantionate, pentru colectivele la care s-a administrat testul sau, individual, pentru elevii participanţi.

Art. 3

În sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:

a) administrator de test: persoană externă unităţii de învăţământ în care se desfăşoară testarea, care a parcurs un program de formare specific organizat de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE; aceasta are responsabilitatea administrării instrumentelor de testare la nivelul unităţii de învăţământ eşantionate, în strictă conformitate cu procedurile asumate;

b) baza de date a EN IV: bază de date iniţiată şi gestionată de către CNEE, cu scopul susţinerii analizelor statistice necesare întocmirii raportului EN IV;

c) caietul cadrului didactic: document-tip elaborat de CNEE, care conţine baremele de evaluare şi alte instrumente necesare evaluării;

d) evaluare standardizată: evaluare externă realizată în condiţii identice de administrare pentru toţi elevii participanţi; procesul de evaluare este centralizat, iar rezultatele analizei sunt prezentate într-un raport naţional;

e) evaluator: cadru didactic, extern şcolii în care se desfăşoară testarea, care a parcurs programul de formare specific organizat de către CNEE şi care are responsabilitatea realizării procesului de evaluare a probelor administrate, în strictă conformitate cu procedurile asumate;

f) expert în grupul de lucru: persoană selectată în urma unui apel public, care are responsabilitatea elaborării şi a validării itemilor, a probelor şi a baremelor de evaluare pentru EN IV, în strictă conformitate cu procedurile asumate;

g) manual de proceduri: document-tip care orientează cadrul didactic evaluator şi administratorul de test asupra modului de administrare a EN IV;

h) raport EN IV: raport naţional al EN IV, realizat de CNEE pe baza analizelor statistice, conform manualului de proceduri;

i) testul: instrument de evaluare care conţine itemi/subiecte pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a, elaborat de CNEE.

II Coordonarea evaluării naţionale la finalul clasei a IV-a

Art. 4

(1) Coordonarea la nivel naţional a proiectării, a organizării şi a administrării EN IV, precum şi valorificarea rezultatelor acesteia sunt asigurate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, prin CNEE.

(2) În demersurile de organizare şi administrare, la elaborarea procedurilor specifice pentru EN IV, CNEE se consultă cu direcţiile generale de specialitate din MECTS: Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii (DGEÎTPV) şi Direcţia generală pentru învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali (DGÎLMRPPS).

Art. 5

Pentru organizarea şi desfăşurarea EN IV, CNEE îndeplineşte următoarele atribuţii:

a) elaborează un manual de proceduri pentru asigurarea calităţii evaluării;

b) organizează procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru al EN IV;

c) organizează stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru;

d) organizează stagii de formare, pentru administratorii de test, pentru inspectorii de specialitate pentru învăţământul primar şi pentru resursa umană, inclusiv pentru cadrele didactice care activează în unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale, implicate în EN IV;

e) postează modele de teste şi bareme pe website-ul dedicat www.subiecte.edu.ro, după administrarea-pilot;

f) elaborează testele şi baremele de evaluare;

g) asigură confidenţialitatea subiectelor şi a procedurilor de eşantionare a elevilor şi a şcolilor, precum şi a testelor pe toată durata derulării EN IV;

h) asigură tipărirea testelor şi a caietului cadrului didactic pentru administrarea EN IV;

i) urmăreşte modul în care inspectoratele şcolare distribuie în şcoli testele şi manualul de proceduri;

j) propune, împreună cu direcţiile de specialitate din MECTS, delegarea unor monitori de calitate pentru activităţile prevăzute în cadrul EN IV;

k) elaborează raportul final şi prezintă factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile şi recomandările rezultate;

l) propune strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluării pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi, părinţi, comunităţi locale.

Art. 6

(1) La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, prin decizia inspectorului şcolar general se desemnează un responsabil care asigură organizarea şi administrarea evaluării.

(2) În unităţile de învăţământ eşantionate în care funcţionează mai mult de o clasă a IV-a se înfiinţează comisia de evaluare pentru organizarea şi administrarea EN IV. La celelalte unităţi de învăţământ responsabilul cu organizarea EN IV este directorul.

Art. 7

Responsabilul cu EN IV de la nivelul ISJ/ISMB are următoarele atribuţii:

a) transmite toate informaţiile necesare organizării evaluării, în condiţii optime, către unităţile de învăţământ;

b) răspunde de organizarea şi de administrarea evaluării în condiţiile stabilite prin metodologie, pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;

c) asigură transmiterea către CNEE a tuturor datelor necesare eşantionării unităţilor de învăţământ în care se aplică EN IV.

Art. 8

(1) Comisia de evaluare din unitatea de învăţământ se înfiinţează în momentul comunicării rezultatului eşantionării şi se compune din:

a) preşedinte – directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ;

b) secretar – informatician/cadru didactic care are competenţe digitale/secretarul unităţii de învăţământ;

c) 2–4 membri – cadre didactice din unitatea de învăţământ.

(2) În judeţele în care funcţionează unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale, cel puţin unul dintre membrii comisiei este cunoscător al limbii minorităţii naţionale în care se face predarea.

Art. 9

(1) Comisia de evaluare din unitatea de învăţământ are următoarele atribuţii:

a) alcătuieşte şi transmite CNEE lista tuturor elevilor şcolarizaţi în clasa a IV-a;

b) asigură comunicarea cu CNEE pe toată durata pregătirii, organizării şi administrării EN IV;

c) organizează sălile pentru susţinerea EN IV;

d) anunţă elevii şi asigură prezenţa acestora la EN IV.

(2) Pentru unităţile de învăţământ în care funcţionează o singură clasă a IV-a, atribuţiile prevăzute la alin. (1) sunt duse la îndeplinire de către director.

III Elaborarea testelor

Art. 10

(1) La începutul fiecărui an şcolar, MECTS, la propunerea DGEÎTPV, DGÎLMRPPS şi a CNEE, stabileşte probele care urmează să fie administrate în EN IV.

(2) Testele pentru EN IV se elaborează de către CNEE, care organizează grupuri de lucru ţinând seama de următoarele cerinţe:

a) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare parcurse în ciclul primar;

b) să aibă un nivel mediu de dificultate;

c) să permită rezolvarea în 80 de minute, în două secvenţe de evaluare de câte 40 de minute fiecare;

d) să aibă un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale administrate elevilor în vârstă de 10–12 ani.

(3) Testele conţin două secţiuni; fiecare secţiune este destinată uneia dintre probele selecţionate pentru anul administrării.

(4) Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile primare în limba maternă, li se asigură conform legii testele la disciplinele care urmează să fie administrate în EN IV, atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română. Excepţie face limba şi literatura maternă.

(5) Modalitatea de transmitere a testelor la unităţile de învăţământ eşantionate pentru desfăşurarea EN IV este reglementată prin procedură separată.

(6) Testele, baremele şi caietul cadrului didactic pentru EN IV se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarării acţiunii de elaborare a acestora şi până în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente semnează un angajament de confidenţialitate, în condiţiile legii.

IV Organizarea evaluării naţionale la finalul clasei a IV-a

Art. 11

(1) EN IV se desfăşoară printr-o singură administrare în aceeaşi zi şi la aceeaşi oră, în toate unităţile şcolare.

(2) Responsabilitatea administrării la clasă a EN IV o are administratorul de test.

(3) Sălile în care se susţine EN IV sunt de regulă sălile în care îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit elevii clasei. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de secvenţa de evaluare planificată, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrării evaluării.

(4) Pregătirea pentru administrarea EN IV se realizează prin aşezarea elevilor în bănci în ordine alfabetică, în fiecare sală de clasă.

(5) Înainte de începerea evaluării, administratorul de test realizează instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluări. Elevii sunt informaţi că se interzice pătrunderea în sală cu orice fel de materiale: manuale, dicţionare, notiţe/însemnări, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea testelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare.

(6) Fiecărui elev i se distribuie testul pe care îşi scrie numele şi prenumele.

(7) Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de către administratorul de test.

(8) La încheierea primelor 40 de minute în care elevii au avut de rezolvat sarcinile specifice primei secvenţe de evaluare se acordă o pauză de 10 minute.

(9) Se interzice administratorului de test să ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor şi ale baremelor de evaluare sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor.

(10) Pentru rezolvarea testelor, elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru proba de matematică, elevii pot să utilizeze instrumente adecvate.

(11) Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă.

(12) Administratorul de test soluţionează eventualele abateri de la instructajul realizat înainte de începerea evaluării, astfel:

a) îndepărtează eventualele surse de informare, pentru ca elevul să poată continua rezolvarea sarcinilor de lucru;

b) asigură informarea părinţilor/tutorilor legal instituiţi despre situaţia creată.

(13) La finalizarea desfăşurării probei, administratorul de test recuperează testele conform procedurii specifice. Acestea sunt transportate la CNEE.

V Evaluarea testelor

Art. 12

Evaluatorii pentru EN IV sunt externi şcolilor eşantionate participante la evaluare.

Art. 13

(1) Evaluarea testelor este organizată de CNEE, care selectează şi formează evaluatorii.

(2) Evaluarea testelor se face cu respectarea strictă a baremului de evaluare, utilizând codificarea şi sistemul de descriptori asociat scalei performanţelor şi prezentat în caietul cadrului didactic.

(3) Fiecare test al elevului este evaluat de către 2 evaluatori independenţi. Calitatea procesului este asigurată prin respectarea procedurilor prevăzute în caietul cadrului didactic.

(4) EN IV operează cu instrumente de evaluare realizate după modelul testelor internaţionale.

VI Valorificarea rezultatelor EN IV

Art. 14

(1) EN IV nu se finalizează printr-o notă sau printr-un calificativ sumativ. Rezultatele evaluării fiecărui test contribuie la realizarea unui scor mediu naţional al performanţelor elevilor pe competenţele fundamentale.

(2) Rezultatele obţinute sunt utilizate de CNEE pentru realizarea unor studii şi cercetări de diagnoză a sistemului de învăţământ primar.

VII Răspunderea disciplinară

Art. 15

(1) Respectarea metodologiei de organizare şi administrare a EN IV este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.

(2) Încălcarea de către cadrele didactice implicate a normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic, didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ, implicat în administrarea EN IV, răspunde disciplinar pentru încălcarea atribuţiilor de administrare, precum şi pentru abateri de la normele de comportament.

(3) Dacă într-o unitate de învăţământ se constată nereguli grave în organizarea şi administrarea EN IV, inspectorul şcolar, monitorul de calitate sau preşedintele comisiei va înainta un raport conducerii ISJ/ISMB pentru declanşarea procedurii de cercetare disciplinară.

Art. 16

(1) Cadrele didactice care încalcă prevederile manualului de proceduri prin furnizarea rezolvării testelor, înlocuiri de teste, falsificări ale listelor cu elevii participanţi sau care dovedesc neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor care au contribuit la elaborarea sau transmiterea testelor/baremelor de evaluare pentru EN IV şi au întreprins acţiuni care au constat în divulgarea parţială ori integrală a testelor/baremelor de evaluare.

(3) Persoanelor care încalcă prevederile prezentei metodologii li se interzice dreptul de a participa la comisiile organizate pentru evaluările naţionale sau la alte examene naţionale, după caz.

VIII Dispoziţii finale

Art. 17

Testele şi documentele întocmite pentru buna administrare a EN IV se păstrează în arhiva CNEE pe o perioadă de 2 ani.

Art. 18

(1) Comisia din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalitate a şanselor pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.

(2) Măsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt următoarele:

a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);

b) asigurarea scrisului cu caractere mărite la elevii ambliopi;

c) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite cerinţe educaţionale speciale, a informaţiilor corespunzătoare testelor afişate/prezentate vizual;

d) realizarea de către elevul cu cerinţe educaţionale speciale a sarcinilor din testul pentru EN IV prin dictarea conţinutului acestuia, către un profesor asistent, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă. Se interzice profesorului asistent să corecteze sau să intervină în dictarea realizată de elev.

Art. 19

Elevii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă susţin EN IV împreună cu ceilalţi elevi.

Art. 20

În vederea bunei organizări a evaluării, MECTS prin CNEE elaborează proceduri pentru anumite activităţi specifice ale administrării testelor.