Senatul a adoptat O.U.G. nr. 22/2009 de infiintare a Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), fara amendamentele propriei Comisii Economice, dupa ce Guvernul si Comisia Europeana le-a catalogat cauzatoare de instabilitate, afectand independenta si buna functionare a ANCOM.
In data de 7 mai Comisia Europeana a transmis a doua solicitare oficiala de informatii cu privire la independenta autoritatii de reglementare in domeniul telecomunicatiilor. Comisia Europeana a decis sa transmita aceasta noua scrisoare fiind preocupata de lipsa unui cadru legislativ stabil care sa garanteze independenta autoritatii de reglementare.
La data de 29 ianuarie 2009 Guvernul Romaniei a primit prima scrisoare de punere in intarziere privind lipsa de independenta a Autoritatii de reglementare si incalcarea art. 3 din Directiva 21/2002 privind un cadru comun de reglementare pentru retelele si serviciile de comunicatii electronice. Ca urmare a acestei scrisori a avut loc, pe data de 17 februarie, la Praga, cu prilejul Conferintei ministeriale din domeniu, o intalnire cu comisarul european Viviane Reding si cu directorul general Fabio Colasanti, unde s-au agreat principiile care au stat la baza noii organizari a Autoritatii de reglementare.
Lipsa unei legi de functionare a ANCOM crea incertitudine in privinta autoritatii de reglementare si punea in pericol independenta acestei institutii foarte importante pentru dezvoltarea sectorului de comunicatii.
O.U.G. nr. 22/2009 cuprinde toate elementele prevazute de catre cadrul de reglementare european in domeniu, fiind conforma cu prevederile acestuia si a fost promovata ca urmare a negocierilor desfasurate de catre MCSI, ca institutie a Statului roman cu atributii in domeniul comunicatiilor, cu reprezentantii Comisiei Europene.
Forma agreata in discutiile cu Comisia Europeana prevede 3 principii clare:
– independenta politica prin controlul efectuat de Parlamentul Romaniei;
– independenta financiara prin asigurarea conditiilor unei bune functionari a Autoritatii;
– asigurarea continuitatii conducerii pentru cel putin un intreg mandat.
Prin adoptarea legii de aprobare a O.U.G. nr. 22/2009, MCSI este de parere ca Romania si-a indeplinit obligatiile care ii revin in temeiul art. 3 din directiva-cadru, creand astfel premisele pentru inchiderea procedurii de infringement.

Sursa: www.mcsi.ro