Anexa nr. 35– COMISIA ARTELE SPECTACOLULUI
Standarde minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior și a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare
1.Standarde pentru teatru, coregrafie, cinematografie și media
Criteriile principale de evaluare se referă la întreaga carieră artistică și didactică, identificând personalitatea publică a profesorului-creator, amplitudinea misiunii sale și corespund următoarelor categorii de activități:
1. Activitate de cercetare științifică, cercetare artistică/creativitate performantă și creație artistică în domeniul de referință (acronim CDI)
2. Activitate didactică și profesională (acronim DID)
3. Recunoaștere și impactul activității (acronim RIA)
Aspectele specifice ce sunt evidențiate pentru fiecare tip de activitate sunt sintetizate în Tabelul 1.
Tabelul 1. Criterii de evaluare și obiective asociate
Activitate de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare (CDI) | Activitate didactică și profesională (DID) | Recunoașterea și impactul activității (RIA) |
---|
– Operă de cercetare științifică în perimetrul artelor spectacolului; – Operă și cercetare artistică/creație artistică vizibilă la nivel național și internațional; – Impactul științific, artistic și social în contemporaneitate; – Comunicare, dialog și semnificare prin cunoaștere. | – Dezvoltare/modernizare/interdisciplinaritate educațională în domeniile artistice fundamentale; – Dezvoltarea creației și creativității cu impact asupra conștiinței, identității și responsabilității umane; – Personalizarea laboratoarelor de creație și eficiența misiunii artistice. | – Recunoaștere și prestigiu profesional în domeniu; – Experiență în managementul didactic, artistic, științific sau instititutional. |
Tabelul 2. Indicatori specifici pentru Artele spectacolului – teatru, cinematografie, coregrafie și media
| Criteriul CDI | Criteriul DID | Criteriul RIA | Standarde minimale |
---|
Indicatori cu contribuție principală (obligatorie) în criteriu | Conferențiar universitar | Profesor universitar |
---|
PRACTICIENI | Teatru, Coregrafie, Cinematografie și Media – Film de ficțiune și documentar de lung-metraj în calitate de regizor – 70 pct./film; – Spectacol prezentat pe o scenă profesionistă în calitate de realizator principal (regizor sau coregraf) – 35 pct./spect; – Realizări artistice performante în specializări și specialități distincte de creație, vocaționale (actorie, scenografie, scenaristică, imagine de film, coregrafie etc.) recunoscute și validate la nivel național și/sau internațional (turnee artistice în străinătate, festivaluri de top, nominalizări și distincții, premii) consemnate în presă și mijloace media pentru valoarea lor– 30 pct./creație. | Teatru, Coregrafie, Cinematografie și Media – Creații artistice profesioniste și creații artistice universitare, realizate în calitate de membru distinct al echipei de realizatori – 25 pct./creație; – Manual, curs sau suport de curs teoretic sau de pedagogie artistică – 20 pct./lucrare. | Artele spectacolului Pentru toate specializările și domeniile componente (practicieni și teoreticieni) – Membru în comisii și colective de redacție/recenzor al unor publicații sau edituri indexate în baze de date naționale și internaționale –15 pct./participare; – Membru în jurii de specialitate, obținerea de premii și distincții în România sau în străinătate –10 pct./participare; – Participarea în calitate de invitat la conferințe, workshopuri naționale și internaționale –10 pct./participare; – Membru în uniunile de creație și asociațiile profesionale din țară și din străinătate –10 pct./țară, 20 pct./străinătate; – Invitat unic la emisiuni de radio și televiziune la posturi cu acoperire națională și internațională –10 pct./emisiune | – 7 spectacole (autor, realizator sau interpret în rol principal) pe o scenă profesionistă, sau un film de ficțiune/film documentar de lung metraj, recunoscute ca opere de valoare de specialiști în domeniu; – 1 carte (concepere și editare) cu tematică specifică (poate fi echivalată cu două spectacole sau cu un al doilea film de ficțiune/film documentar de lung metraj); – 1 suport de curs. Punctaj minim criterii CDI + DID + RIA – 200 pct. | – 12 spectacole (autor, realizator sau interpret în rol principal) pe o scenă profesionistă, sau două filme de ficțiune/filme documentare de lung metraj, recunoscute ca opere de valoare de specialiști în domeniu; – 2 cărți (concepere și editare) cu tematică specifică (în cazul personalităților a căror creație în domeniu este recunoscută – premii, turnee etc. – cărțile/volumele de analiză, pot fi echivalate cu alte 4 spectacole (rol principal), sau cu un nou film de lung metraj (ficțiune sau documentar); – 1 curs publicat; Punctaj minim criterii CDI + DID + RIA – 300 pct. |
TEORETICIENI | – Volum de autor/monografie/teorie/istorie/pedagogie/volum de eseuri în specificul domeniului de specializare – 70 pct./volum | – Manual, curs sau suport de curs teoretic sau de pedagogie artistică, crestomație, colecție, îndrumător metodic – 30 pct./lucrare; – Traducere/editare critică/îngrijire redacțională a unei opere de creație sau teoretice fundamentale – 20 pct./lucrare; – Îngrijire și redactarea unei antologii, crestomații, colecții de specialitate – 20 pct./lucrare; – Studii sau articole publicate în reviste de specialitate ce pot fi selectate și republicate în volum – 5 pct./articol. | – 1 carte publicată la o editură acreditată care valorifică o temă de specialitate; – 1 suport de curs; – 7 articole/studii publicate în reviste de specialitate sau în volum; – 1 grant de cercetare sau, în lipsa lui, încă o carte în domeniu. Punctaj minim criterii CDI + DID + RIA–200 pct. | – 2 cărți – volume de autor/monografii/teorie/istorie/pedagogie/volume de eseuri în domeniul specializărilor – publicate la edituri acreditate; – 1 curs publicat; –15 articole/studii, publicate în reviste de specialitate sau în volum; – 2 granturi de cercetare sau, în lipsa lor, încă două cărți în domeniu. Punctaj minim criterii CDI + DID + RIA–300 pct. |
În situația în care activitatea candidaților practicieni este cu precădere didactică, standardele minimale pot fi îndeplinite prin publicarea unui număr de cărți similar numărului de cărți pentru teoreticieni. În fiecare caz este vorba despre o operă de sinteză (carte – spectacol – film) exprimată și comunicată public prin mijloace specifice de expresie.
În perimetrul învățământului superior vocațional, pentru îndeplinirea standardelor minimale, o carte de autor, volum de analiză și studii de specialitate etc., publicat(e) la o editură acreditată, se echivalează, în cazul practicienilor din domeniul artelor spectacolului, cu două spectacole de teatru/coregrafie/rol principal prezentat publicului în cadrul unei stagiuni permanente, pe o scenă profesionistă de vizibilitate națională, sau cu un film de ficțiune/film documentar de lung metraj ce a fost difuzat în rețelele de distribuție cinematografică. Totodată, un grant în domeniu se echivalează cu o carte de autor/volum de analiză și studii de specialitate etc., publicat(e) la o editură acreditată, două spectacole de teatru/coregrafice/rol principal sau cu un film de ficțiune/film documentar de lung metraj, atât pentru teoreticieni, cât și pentru practicieni.
Menționăm încă o dată că aceste criterii se referă la întreaga perioadă de activitate științifică, creație artistică și activitate didactică.
În contextul autonomiei universitare, senatul universității poate elabora și alte standarde și criterii suplimentare și obligatorii, specifice fiecărui domeniu, pe care să le impună prin metodologia de concurs.
2.Standarde pentru Muzică:
Criteriile de evaluare corespund următoarelor domenii de activitate și se referă la întreaga carieră artistică și didactică:
1. Activitate didactică și profesională (acronim DID)
2. Activitate de cercetare științifică/creație artistică în domeniul specific de referință (acronim CS)
3. Recunoaștere și impactul activității (acronim RIA)
Specializările din domeniul muzical impun diferențierea între practicieni (compozitori, dirijori, regizori de operă, coregrafi, interpreți vocali și instrumentali ș.a.) și teoreticieni (muzicologi cu diferite domenii concrete de expertiză, pedagogi muzicali, folcloriști ș.a.). Aceste diferențieri se reflectă în tipul de prestații/realizări supuse aprecierii prin prisma criteriilor de față.
Tabelul 1. Activitatea didactică și profesională (DID)
Tipul activităților | Categorii și restricții | Punctaj |
---|
1. Cărți și capitole în cărți de specialitate sau suport didactic (practicieni și teoreticieni) | 1.1 Tratat/Studiu amplu/Volum de studii teoretice sau privind compoziția muzicală, stilul sau interpretarea muzicală, publicat, sau | 30 p |
1.2 Manual, curs, suport de curs, crestomație, colecție, îndrumător metodic, tipărit, sau | 10 p |
1.3 Traducere/Editare critică/Îngrijire redacțională a unei opere muzicale sau teoretice fundamentale sau a unei antologii, crestomații, colecții de specialitate publicate | 20 p |
.......... |
Practicieni: |
conf. sau prof. 1 carte (tratat, manual, traducere, editare critică) |
Teoreticieni: |
conf. sau prof. 2 cărți (tratat, manual, traducere, editare critică) |
2. Documentarea realizărilor și nivelului profesional propriu în specialitate (practicieni) | 1 DVD demo (cca 45 min.) cu portofoliu creație muzicală (compozitori), respectiv înregistrări live ale unor prestații interpretative proprii (interpreți) | 20 p |
.......... |
Practicieni: |
conf. sau prof. 1 DVD demo/portofoliu |
Punctaj cumulativ per criteriu, minim | Conferențiar 50 p Profesor 70 p |
Tabelul 2. Activitatea de cercetare științifică/creație artistică în domeniul specific (CS)
Tipul activităților | Categorii și restricții | Punctaj |
---|
1. Concert/Recital/Spectacol în calitate de compozitor, dirijor, regizor, maestru balet, solist, membru în formație camerală până la 10 persoane (practicieni) | 1.1 Prestații cu programe distincte, realizate în condiții de vizibilitate internațională sau națională de vârf | 20 p .......... Practicieni (interpreți și compozitori): conf. 3 concerte/recitaluri/spectacole prof. 5 concerte/recitaluri/spectacole |
1.2 Prestații cu programe distincte, realizate în condiții de vizibilitate regională sau locală | 10 p .......... Practicieni (interpreți și compozitori): conf. 4 concerte/recitaluri/spectacole prof. 6 concerte/recitaluri/spectacole |
2. Proiectarea perspectivelor inovative privind problemele specifice muzicologiei, creației și interpretării (teoreticieni și compozitori) | 2.1 Studiu sau articol publicat într-o revistă de specialitate indexată în baze de date internaționale sau în volumele unor manifestări științifice indexate în baze de date internaționale | 15 p .......... Teoreticieni: conf. 5 realizări prof. 8 realizări Compozitori: conf. 1 realizare prof. 2 realizări (evaluarea realizărilor se face prin cumulare articole publicate/comunicări) |
2.2 Comunicare susținută la o conferință/un simpozion/o reuniune științifică/un workshop cu comitet de selecție sau sistem peer review | 15 p .......... Teoreticieni și compozitori: conf. 1 comunicare prof. 2 comunicări |
3. Aprofundarea calității cunoașterii, valorificarea potențialului de cercetare (teoreticieni) | Carte de specialitate publicată la edituri clasificate CNCS în categoria A sau B | 30 p .......... Teoreticieni: conf. 1 carte ca autor unic prof. 2 cărți ca autor unic |
| Punctaj cumulativ per criteriu, minim | Punctaj cumulativ per criteriu, minim Conferențiar 110 p Profesor 170 p |
Tabelul 3. Recunoaștere și impactul activității (acronim RIA)
Tipul activităților | Categorii și restricții | Punctaj |
---|
1. Experiență în management didactic, științific sau instituțional | 1.1 Funcții de management deținute 1.2. Director/Coordonator de grant/proiect obținut prin atragere de finanțare sau câștigat prin competiție 1.3 Membru în colectivele de redacție/recenzor al unor publicații sau edituri indexate în baze de date internaționale 1.4 Organizator al unor manifestări științifice de nivel internațional 1.5 Organizator al unor manifestări științifice de nivel național 1.6 Coordonare de programe de studii, organizare și coordonare de proiecte educaționale (POS, Socrates, Leonardo ș.a.) în calitate de director de program | Instituțiile vor stabili prin metodologii proprii punctaje adecvate pentru activitățile de la pct. 3.1. |
Nu este obligatoriu să fie reprezentate toate categoriile de realizări, acestea fiind îndeplinite, după caz, în funcție de specializările candidaților. |
2. Premii și distincții | 2.1 Distincții sau premii de stat (în România sau străinătate) 2.2 Distincții sau premii acordate de organizații profesionale, media (internaționale sau naționale) ș.a. 2.3 Premii obținute la concursuri de creație sau interpretare de prestigiu, internaționale sau naționale | |
3. Recunoaștere profesională în mediul academic și de specialitate | 3.1 Membru în academii, organizații și asociații profesionale naționale sau internaționale de prestigiu 3.2 Deținător al unor funcții în academii, organizații și asociații profesionale naționale sau internaționale de prestigiu 3.3 Participări în jurii de concursuri naționale sau internaționale ori pentru atribuirea de distincții naționale sau internaționale 3.4 Participare individuală sau în echipe de creație/interpretare, având contract cu instituții profesioniste din țară sau străinătate 3.5 Lucrări achiziționate de UCMR-ADA sau de alte organisme de prestigiu/compoziții editate în edituri de profil din țară sau din străinătate (compozitori) 3.6 Înregistrare pe suport (cu ISBN sau alt cod de autentificare) a lucrărilor muzicale, respectiv a prestațiilor interpretative (interpreți și compozitori) 3.7 Cursuri, masterclassuri, conferințe susținute în alte instituții de profil sau în cadrul unor manifestări de profil din țară/străinătate 3.8 Portrete/Interviuri ca invitat unic în media scrisă sau audiovizuală cu difuzare națională sau internațională 3.9 Keynote speaker la manifestări științifice de nivel național/internațional | |
| Punctaj cumulativ per criteriu, minim | Conferențiar 50 p Profesor 100 p |
| TOTAL (punctaj minimal cumulativ 1 + 2 + 3) | Conferențiar 210 p Profesor 340 p |
Lista bazelor de date internaționale recunoscute pentru domeniul muzică:
Președinte comisie,
prof. dr. Alexa Visarion