Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu sediul în București, Splaiul Independenței nr. 15, sectorul 5, identificată cu CIF 31588130 și contul bancar R083TREZ7005025XXX007370, deschis la Trezoreria Municipiului București, reprezentată legal prin domnul Mișu Negrițoiu, în calitate de președinte, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) și art. 3 alin. (1) lit. d), art. 6 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,
conform art. 8 alin. (3) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor Legii nr. 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul, dizolvarea și lichidarea voluntară în activitatea de asigurări, republicată, cu modificările ulterioare,
în baza hotărârii Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară adoptate în ședința din data de 27.03.2017, în cadrul căreia a fost dezbătută nota privind analizarea modului și stadiului de îndeplinire a planului de redresare financiară pe bază de plan a Societății de Asigurare Reasigurare City Insurance - S. A., precum și analizării aplicării dispozițiilor Legii nr. 246/2015 privind redresarea și rezoluția asigurătorilor,
avându-se în vedere următoarele motive de fapt și de drept:
Prin Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 901 din 18.04.2016 a fost dispusă deschiderea procedurii de redresare financiară pe bază de plan de redresare financiară la Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance - S.A., în temeiul art. 8 alin. (1) lit. a) coroborat cu prevederile art. 7 lit. a) din Legea nr. 503/2004, republicată, cu modificările ulterioare, iar planul de redresare financiară elaborat și transmis de către societate a fost aprobat prin Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1.458 din 21.07.2016.
În conformitate cu dispozițiile art. 5 din Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 901 din 18.04.2016, conducerea administrativă a asigurătorului avea obligația implementării următoarelor măsuri prudențiale:
a) inventarierea și evaluarea, conform normelor legale în vigoare, a creanțelor înregistrate în evidențele societății, cu înregistrarea în contabilitatea acesteia a ajustărilor de depreciere corespunzătoare;
b) inventarierea dosarelor de daună înregistrate în evidențele asigurătorului la data de 31.03.2016 și evaluarea, cu ocazia inventarierii, a rezervei de daună avizată, precum și recalcularea rezervei de daună neavizată, pe categorie de asigurări, în vederea stabilirii obligațiilor față de beneficiarii contractelor de asigurare, în termen de 60 de zile calendaristice de la emiterea deciziei Autorității de Supraveghere Financiară;
c) cuantificarea necesarului de reasigurare, reducerea riscurilor de concentrare și de credit prin reanalizarea politicii de reasigurare și plasarea riscurilor către reasigurători cu rating acordat de agenții de rating recunoscute;
d) recuperarea împrumuturilor acordate societăților afiliate și interzicerea acordării de noi împrumuturi;
e) recuperarea creanțelor neîncasate de la debitori diverși;
f) asigurarea nivelului fondurilor proprii eligibile care acoperă cerința minimă de capital (MCR) calculată la data de 1.01.2016 sau modificarea profilului de risc, astfel încât în termen de 3 luni de la data aprobării planului de redresare să fie respectată cerința minimă de capital;
g) asigurarea nivelului fondurilor proprii eligibile care acoperă cerința de capital de solvabilitate (SCR) calculată la data de 1.01.2016 sau modificarea profilului de risc, astfel încât în termen de 6 luni de la data aprobării planului de redresare să fie respectată cerința de capital de solvabilitate;
h) limitarea unităților de expunere brute aferente activității de asigurare RCA și a valorii expunerilor brute corespunzătoare celorlalte activități de asigurare practicate de societate pentru anul 2016 la nivelul maxim de 75% din valorile înregistrate în cursul anului 2015;
i) interzicerea efectuării de investiții în valori mobiliare și imobiliare, cu excepția plasamentelor în depozite bancare, titluri de stat și certificate de trezorerie;
j) interzicerea subscrierii de noi contracte de asigurare și a încasării primelor aferente clasei B.15 - asigurări de garanții; k) inventarierea și conservarea tuturor bunurilor și/sau activelor asigurătorului pe toată perioada procedurii de redresare financiară, precum și interzicerea posibilității de a dispune liber de acestea.
Din analiza stadiului de îndeplinire a măsurilor cuprinse în planul de redresare financiară aprobat prin Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 1.458 din 21.07.2016, precum și din raportul prezentat de către asigurător prin Adresa nr. 1.446 din 13.03.2017, înregistrată la Autoritatea de Supraveghere Financiară cu nr. 9.135 din 15.03.2017, rezultă că au fost neîndeplinite sau îndeplinite în mod necorespunzător următoarele:
(1) În ceea ce privește interzicerea efectuării de investiții în valori mobiliare și imobiliare, cu excepția plasamentelor în depozite bancare, titluri de stat și certificate de trezorerie, conducerea administrativă a asigurătorului a convocat Comitetul de management al riscurilor pentru a amenda temporar politica de investiții, fără să prezinte procesul-verbal de ședință. Prin contractul de subscriere încheiat între Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance - S.A. (subscriitor) și Mandarin Fixed Income S.A.R.L. (emitent) în data de 29.09.2016, emitentul s-a angajat necondiționat și irevocabil la emiterea a 300 de obligațiuni corporatiste pentru suma de 30.000.000 euro, astfel nefiind respectată interdicția cu privire la efectuarea de investiții în valori mobiliare și imobiliare menționată în decizia Autorității de Supraveghere Financiară.
Aplicarea necorespunzătoare a măsurii prevăzute la art. 5 lit. i) din Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 901 din 18.04.2016 constituie contravenție conform dispozițiilor art. 80 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 503/2004, republicată, cu modificările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 163 alin. (1) lit. p) din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare.
(2) În ceea ce privește limitarea unităților de expunere brute RCA la nivelul maxim de 75% din expunerea înregistrată în cursul anului 2015 se constată că organul de conducere administrativă nu a respectat interdicția, după cum urmează:
a) expunerea totală înregistrată de societate în cursul anului 2015 a fost de 931.312 lei, din care 832.172 lei (România) și 99.140 lei (Grecia);
b) expunerea totală înregistrată de societate în cursul anului 2016 este de 1.347.183 lei, din care 1.274.230 lei (România) și 72.953 lei (Grecia);
c) creșterea expunerii în anul 2016 cu 45% față de anul 2015.
Nerespectarea limitării unităților de expunere brute RCA pentru anul 2016 reprezintă încălcarea măsurii stabilite la art. 5 lit. h) din Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 901 din 18.04.2016, faptă ce constituie contravenție conform prevederilor art. 163 alin. (1) lit. p) din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare.
(3) În ceea ce privește recuperarea împrumuturilor acordate societăților afiliate și interzicerea acordării de noi împrumuturi se constată că în bilanțul sub regim Solvabilitate 2, întocmit la data de 31.12.2016, Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance - S.A. a transformat împrumuturile acordate unei entități afiliate în cesiune de drepturi litigioase pentru suma de 105.108.086 lei. Totodată, suma de 105.108.086 lei a fost înregistrată eronat la poziția obligațiuni guvernamentale, întrucât activul în cauză nu poate fi considerat de natura titlurilor de stat. Creanțele provenite din drepturile litigioase nu sunt certe, lichide și exigibile pentru a fi puse în executare imediat. De asemenea, asigurătorul nu a prezentat informațiile legate de procentul de recuperare a acestor drepturi litigioase, respectiv posibilitatea de retrocedare în natură sau de obținere a unor despăgubiri. Creanțele provenite din drepturi litigioase nu pot fi considerate fonduri proprii eligibile, astfel cum sunt prevăzute în art. 67 din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare, întrucât acestea nu vor fi disponibile și apelabile pentru a acoperi pierderile prezente și viitoare.
Prin urmare, asigurătorul nu a respectat obligația de recuperare a împrumuturilor scadente acordate unei entități afiliate, prin neexecutarea garanției reale instituite asupra unui reasigurător (garant) conform garanției de credit existente, în termenul stabilit prin planul de redresare, respectiv până la data de 30.09.2016.
În documentele prezentate în cadrul planului de redresare financiară, asigurătorul menționează că reasigurătorul (garant) nu a acceptat prelungirea garanției de credit existente, astfel încât Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance - S.A. a încheiat o altă garanție de credit, emisă de un alt reasigurător (garant), cu valabilitate până în data de 31.12.2017, cu posibilitate de reînnoire automată anuală.
Garanția de credit este condiționată, întrucât aceasta este plătibilă în totalitate sau parțial, ulterior compensării finale și irevocabile a drepturilor asupra statului român pe care entitatea afiliată le deține și numai în cazul în care Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance - S.A. este în imposibilitatea recuperării creanțelor sale asupra entității afiliate. Condiționarea garanției s-a făcut fără a se preciza documentele pe care trebuie să le prezinte asigurătorul în cazul neîndeplinirii condițiilor contractuale de bază.
Având în vedere aspectele prezentate mai sus, se constată menținerea riscului de credit, întrucât creanțele provenite din drepturi litigioase nu pot fi recuperate într-un termen scurt pentru a acoperi obligațiile asigurătorului ce rezultă din contractele de asigurare încheiate.
Nerecuperarea împrumuturilor acordate societăților afiliate reprezintă încălcarea măsurii stabilite la art. 5 lit. d) din Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 901 din 18.04.2016, faptă ce constituie contravenție conform prevederilor art. 163 alin. (1) lit. p) din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare.
(4) Referitor la asigurarea nivelului fondurilor proprii eligibile care să acopere cerințele de capital MCR și SCR calculate la data de 31.12.2016 se constată un risc de solvabilitate semnificativ, întrucât societatea nu deține fonduri proprii de bază eligibile care să acopere cerința de capital minim (MCR) și cerința de capital de solvabilitate (SCR). în conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) lit. d) pct. (ii) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările ulterioare, pragul absolut pentru cerința de capital minim este de 3.700.000 EUR. Astfel, la data de 31.12.2016, activele sunt inferioare obligațiilor înregistrate de către asigurător, iar fondurile proprii sunt insuficiente pentru acoperirea cerinței minime de capital (MCR).
Ca urmare a administrării defectuoase și a nerespectării principiului prudențialității în conducerea și gestionarea activității societății, nu a fost asigurat nivelul fondurilor proprii eligibile care să acopere cerința minimă de capital (MCR) și cerința de capital de solvabilitate (SCR), ceea ce reprezintă încălcarea măsurii stabilite la art. 5 lit. f) și lit. g) din Decizia Autorității de Supraveghere Financiară nr. 901 din 18.04.2016 și a prevederilor art. 25 alin. (1) din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare, faptă ce constituie contravenție conform prevederilor art. 163 alin. (1) lit. p) și r) din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare.
Prin faptul că nu a asigurat respectarea prevederilor legale în vigoare, punerea în aplicare a măsurilor dispuse prin deciziile Autorității de Supraveghere Financiară, în conformitate cu dispozițiile art. 25 alin. (1) din Legea nr. 237/2015, cu modificările ulterioare, responsabil de faptele menționate mai sus este domnul Dan Odobescu, în calitate de membru - președinte al Consiliului de administrație al Societății de Asigurare Reasigurare City Insurance - S.A., persoană care asigură îndeplinirea prevederilor legale și ale actului constitutiv.
Totodată, potrivit prevederilor art. 16 - secțiunea II din actul constitutiv, precum și a dispozițiilor pct. 2.2. - capitolul 2 din Regulamentul de organizare și funcționare a Societății de Asigurare Reasigurare City Insurance - S.A., Consiliul de administrație asigură desfășurarea activității societății în condițiile respectării prevederilor legale, a hotărârilor adunării generale și ale actului constitutiv, stabilește atribuțiile și competențele și supraveghează activitatea directorului general.
Astfel, luând în considerare natura și gravitatea faptelor săvârșite, situația financiară a asigurătorului, se constată că domnul Dan Odobescu, în calitate de membru și președinte al Consiliului de administrație al societății, persoană care asigură și conducerea executivă a asigurătorului, nu a efectuat demersurile necesare în vederea asigurării stabilității financiare a societății.
Față de motivele de fapt și de drept arătate, în scopul apărării drepturilor asiguraților și al promovării stabilității activității de asigurare în România,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea decizie: